Ga naar inhoud

BMW G20/G21 3 Reeks


stradge

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, Stancke zei:

En dan komen wenen om garantie in de concessie

Waar is de tijd dat dat niet uitmaakte en dat de dealer dan in de bres voor je sprong, "tegen" BMW in. :inlove: 

"Zeg, uwen turbo is aan 't gaan, maar je auto is gechipt. Ik denk dat de kans vrij groot is dat ze een uitlezing van je kar gaan vragen om toe te voegen aan de garantieclaim. Zie je mogelijkheid om je chiptuner je standaardmapping opnieuw te laten flashen? Of mogen wij eerst naar standaard flashen en kan je nadien nog je tune weer gaan laten flashen?"

Heerlijk. :inlove: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Waar is de tijd dat dat niet uitmaakte en dat de dealer dan in de bres voor je sprong, "tegen" BMW in. :inlove: 

"Zeg, uwen turbo is aan 't gaan, maar je auto is gechipt. Ik denk dat de kans vrij groot is dat ze een uitlezing van je kar gaan vragen om toe te voegen aan de garantieclaim. Zie je mogelijkheid om je chiptuner je standaardmapping opnieuw te laten flashen? Of mogen wij eerst naar standaard flashen en kan je nadien nog je tune weer gaan laten flashen?"

Heerlijk. :inlove: 

Of de illusie dat ze het bij BMW toch niet zouden zien 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Rabbit zei:

Of de illusie dat ze het bij BMW toch niet zouden zien 😂

Dit dus 😊

Ik kan boeken schrijven over mijn periode bij Belux over voertuigen die zogezegd niet gechipt werden :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Rabbit zei:

Of de illusie dat ze het bij BMW toch niet zouden zien 😂

Er was een tijd dat dat niet het geval was. Bij mijn E46 b.v. kon mijn enkel aan de flashcounter zien hoeveel keer de motorsoftware een update/wijziging had gekregen. Standaard stond dat blijkbaar op 1 of 2, maar door regulier onderhoud en af en toe een update bij de dealer was het normaal dat die wat hoger stond. En blijkbaar was het toen inderdaad nog geen (grote) issue.

Bij m'n E81 was het al anders. Ken de details niet maar blijkbaar zou er een soort log van welk soort wijzigingen er doorgevoerd werden, bijgehouden worden. En sinds de vorige generatie wordt alles ook op de server van BMW bijgehouden en gaat de auto bij elk dealerbezoek aan 't netwerk en wordt vanalles gecheckt (en geflagd als 't niet koosjer is).

'k Vraag me af of ze nu écht nog kunnen "flashen". Werkt men niet weer opnieuw met boxjes, omdat de stuurdoos-beveiliging zo gigantisch sterk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, William Blake zei:

Klant van ons heeft de OPF's uit z'n G63 laten halen/wegschrijven. Gewoon via OBD.

 

Is dat ook op de G63 dat die dure uitlaat die je op WhatsApp toonde, beschikbaar wordt?

Zet zo'n dingen eens hier op 't forum! Dat is "core business" van het forum, geen random gezever dat mag verdrinken in zo'n vluchtig medium. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Is dat ook op de G63 dat die dure uitlaat die je op WhatsApp toonde, beschikbaar wordt?

Zet zo'n dingen eens hier op 't forum! Dat is "core business" van het forum, geen random gezever dat mag verdrinken in zo'n vluchtig medium. :D

Nee, da's nog een andere! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, William Blake zei:

Nee, da's nog een andere! :) 

Wat ik bedoel, is: zet hier eens wat meer info, nozem! :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat dan een tijdje niet mogelijk geweest? Herinner me een periode (van pakweg 4-5 jaar geleden tot een jaar of 2 geleden?) waarbij alle chiptuners met hun handen in hun haar zaten omdat die Bosch-encryptie niet te kraken was. En dan moest men wel boxkes installeren.

Of vergis ik me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/28/2019 at 8:47 AM, gTa said:

Is dat dan een tijdje niet mogelijk geweest? Herinner me een periode (van pakweg 4-5 jaar geleden tot een jaar of 2 geleden?) waarbij alle chiptuners met hun handen in hun haar zaten omdat die Bosch-encryptie niet te kraken was. En dan moest men wel boxkes installeren.

Of vergis ik me?

idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/11/2019 om 08:47, gTa zei:

Is dat dan een tijdje niet mogelijk geweest? Herinner me een periode (van pakweg 4-5 jaar geleden tot een jaar of 2 geleden?) waarbij alle chiptuners met hun handen in hun haar zaten omdat die Bosch-encryptie niet te kraken was. En dan moest men wel boxkes installeren.

Of vergis ik me?

klopt idd. noemde men Piggybacks. Maar nu is t hek gelijk weer van de dam.

De enige die men bij mijn weten nog niet kan tunen zijn echte toyota’s. Maar niemand van dat doelpubliek daar is vragende partij I guess 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

De valse wel? :D 

De Supra nu is de BMW B58 hé, daar doen ze in Toyota-middens al compleet gekke dingen mee (500 paarden en véél meer zelfs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

De valse wel? :D 

De Supra nu is de BMW B58 hé, daar doen ze in Toyota-middens al compleet gekke dingen mee (500 paarden en véél meer zelfs).

met de “echte” doelde ik inderdaad op die nieuwe supra, als uitzondering 😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/26/2019 at 9:32 PM, davy said:

Dit kan toch niet gezond zijn?

 

On 11/27/2019 at 1:20 PM, Thebiemerke said:

Dit dus 😊

Ik kan boeken schrijven over mijn periode bij Belux over voertuigen die zogezegd niet gechipt werden :) 

Moest BMW gewoon deftige wagens maken als indertijd, dan zouden die niet gechipt moeten worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/28/2019 at 8:47 AM, gTa said:

Is dat dan een tijdje niet mogelijk geweest? Herinner me een periode (van pakweg 4-5 jaar geleden tot een jaar of 2 geleden?) waarbij alle chiptuners met hun handen in hun haar zaten omdat die Bosch-encryptie niet te kraken was. En dan moest men wel boxkes installeren.

Of vergis ik me?

Dat was een periode van 10-15 jaar waarbij ze telkens met nieuwe beveiligingstechnieken af kwamen. Bij elk nieuw model moest de tuner dus een nieuw protocol gebruiken. De leveranciers van de hard/software voor het flashen werken daarvoor samen met heel wat tuners (ideale manier om aan al die nieuwe wagens te geraken) en verkrijgen af en toe wel wat interne info van Bosch/Delphi/...

Ik volg die wereld nu niet meer, maar als het nu allemaal veel gemakkelijker gaat, dan is dat puur omdat het gewoon veel eenvoudiger is om te detecteren dat het gebeurd is. Waarom dan nog moeite doen om het te beveiligen? Hoe eenvoudiger het is om te tunen, hoe meer mensen het doen en hoe minder garantie er gegeven moet worden.

Denk dat als je er echt veel van kent, je bijvoorbeeld wel een tweede ecu kan gebruiken (bij de dealer op chassisnummer gekocht), en die dan swappen telkens de auto bij de dealer binnen moet. Kost wel een pak meer dan de gemiddelde chiptune @ 400€.
Als dat effectief lukt, en in grote aantallen uitgevoerd wordt, dan zullen ze wel weer hardware beveiligingen doen (zegel die verbroken wordt bij verwijderen van ECU).

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/2/2019 at 10:18 AM, The Swede said:

Moest BMW gewoon deftige wagens maken als indertijd, dan zouden die niet gechipt moeten worden. 

't is waar. Vandaar dat iedereen M135i en M140i rijdt in België, ipv 116D. Dat is echt de schuld van BMW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Soundstorm said:

Denk dat als je er echt veel van kent, je bijvoorbeeld wel een tweede ecu kan gebruiken (bij de dealer op chassisnummer gekocht), en die dan swappen telkens de auto bij de dealer binnen moet. Kost wel een pak meer dan de gemiddelde chiptune @ 400€.
Als dat effectief lukt, en in grote aantallen uitgevoerd wordt, dan zullen ze wel weer hardware beveiligingen doen (zegel die verbroken wordt bij verwijderen van ECU).

De ECU moet dan nog eens gekoppeld worden aan de sleutel, en dat zal wel met de nodige software/hardware in de werkplaats moeten gebeuren. Denk niet dat een ECU swap makkelijk thuis te regelen valt. Waarschijnlijk kan je sleutel maar aan 1 ECU tegelijk gekoppeld worden ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, ir_fuel said:

De ECU moet dan nog eens gekoppeld worden aan de sleutel, en dat zal wel met de nodige software/hardware in de werkplaats moeten gebeuren. Denk niet dat een ECU swap makkelijk thuis te regelen valt. Waarschijnlijk kan je sleutel maar aan 1 ECU tegelijk gekoppeld worden ofzo.

Zal wel merkafhankelijk zijn, maar bij de wagens waar ik al mee bezig geweest ben is het altijd een centrale module die in staat voor de startonderbreking. De ECU vraagt dan toestemming aan die module om te starten. Het is dan dus kwestie dat de BCM beide ECU's toestemming moet kunnen geven.

Ideale is dat je een exacte copy kan nemen. Maar er zal daar wel een hardware serienummer in zitten ook, zodat het niet puur software is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Lotuzzz said:

Mijn oog zegt 17 inch, maar dat is dan wss zelfs 18 inch...

17 idd.

Op een Sportline met normale bumpers is dat wel een ok velg hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid