Ga naar inhoud

roest oplossen


teus_

Aanbevolen berichten

Om oud gereedschap en bouten/moeren/vlootje op te kuisen zoek ik iets dat roest kan oplossen. Geen roestomvormer, en ook geen zuur. Ik vond een interessante video, maar alle interessante producten zijn hier niet te krijgen. Iemand tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fosforzuur heb ik hier gewoon staan hoor. Misschien dat ik het toch eens probeer, het zou minder van het gezonde staal wegvreten. Maar ik zoek toch iets dat géén zuur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je wil een oxidatie verwijderen met iets wat geen zuur is? je kan altijd met een batterijlader werken en zo kijken of je de roest weg krijgt (elektrolyse-proces), maar als je geen zuur wil gebruiken en de roest wil wegkrjigen, ga naar iets mechanisch moeten zoeken dan

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

15 hours ago, Jochen said:

Misschien dat je hier iets vind:

https://www.bilthamber.com/

dat is het! :D
eens zien waar het te verkrijgen is zonder teveel verzending

12 hours ago, gewoon ik said:

je wil een oxidatie verwijderen met iets wat geen zuur is? je kan altijd met een batterijlader werken en zo kijken of je de roest weg krijgt (elektrolyse-proces), maar als je geen zuur wil gebruiken en de roest wil wegkrjigen, ga naar iets mechanisch moeten zoeken dan

ja, er zijn zeker producten die geen zuur zijn. elektrolyse heb ik nog nooit geprobeerd. is wel heel veelzijdig, misschien tijd dat ik daar eens mee rotzooi.

12 hours ago, Jochen said:

Zandstralen blijft ook wel zeer effectief. Hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt ontroesten.

veel kleine dingen en prutsen. echt niet de moeite om te gaan zandstralen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wd40 verdwijnt direct. Dat is geen deftige oplossing.
Een goede laag dik lagervet is in veel gevallen nog het beste tenzij je ze laat behandelen wat uiteraard nog beter is.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Wd40 verdwijnt direct. Dat is geen deftige oplossing.
Een goede laag dik lagervet is in veel gevallen nog het beste tenzij je ze laat behandelen wat uiteraard nog beter is.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 

Is koudverzinken een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ian said:

En roest verwijderen is 1 ding, maar hoe ga je nieuwe roestvorming tegen gaan? (bij bvb moeren en bouten)

Vettig houden. Dingen van goede kwaliteit, of met een specifieke afwerking (zoals black oxide) gaan veel minder roesten.

Ik heb elektrolyse geprobeerd. Veel te eenvoudig. Plastiek bakje met water, bakpoeder er in. Stukje staal aan de plus van mijn labovoeding hangen, de min aan het object, en gaan met die banaan. Is wel heel langzaam, en niet zo geschikt om een bak vol bouten/vijzen/moeren op te kuisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid