Ga naar inhoud

DIY - sleutelen, prutsen, vijzen en prullen - ADVIES gevraagd


gTa

Aanbevolen berichten

Ik heb nog garantie maar via die externe garantieleverancier van BMW ... en die zijn pokkestreng. Dus ik informeer al even op voorhand. Mailtje met verzoek naar garantie-tussenkomst (en indien niet: coulance) vertrekt ook vandaag nog naar de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, gTa zei:

Ik heb nog garantie maar via die externe garantieleverancier van BMW ... en die zijn pokkestreng. Dus ik informeer al even op voorhand. Mailtje met verzoek naar garantie-tussenkomst (en indien niet: coulance) vertrekt ook vandaag nog naar de dealer.

Wordt meestal aangemerkt als slijtage, been there done that.

Bij BMW zelf niet, daar zit de meerwaarde van premium selection..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervangen van dat kleppenblokje, compressor of luchtbalg is een simpele diy klus.. Volste vertrouwen in dat je dat zelf kan B).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Jan said:

Vervangen van dat kleppenblokje, compressor of luchtbalg is een simpele diy klus.. Volste vertrouwen in dat je dat zelf kan B).

 

Inderdaad. Enige dat wat prutsen is, is de lucht aflaten. Als die aan de computer hangt is dat simpel. Maar anders moet je eens in het elektrisch schema kijken zodat je weet welke pinnetjes je moet voorzien van 12v.

Je kan natuurlijk ook de leiding beginnen los draaien en zo de lucht af laten, maar dat is minder goed voor die koppelstukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jan zei:

Vervangen van dat kleppenblokje, compressor of luchtbalg is een simpele diy klus.. Volste vertrouwen in dat je dat zelf kan B).

En wat denk jij dat 't is? (Gezien 't vreemde gedrag, symptomen die zich onder specifieke omstandigheden voordien maar niet altijd.) Enkel kleppenblokje, of toch ook balgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soundstorm zei:

Inderdaad. Enige dat wat prutsen is, is de lucht aflaten. Als die aan de computer hangt is dat simpel. Maar anders moet je eens in het elektrisch schema kijken zodat je weet welke pinnetjes je moet voorzien van 12v.

Je kan natuurlijk ook de leiding beginnen los draaien en zo de lucht af laten, maar dat is minder goed voor die koppelstukken.

Lucht aflaten om een balg te vervangen is simpel. Gaatje van 5mm boren in de balg en de lucht ontsnapt zonder drama.. Om kleppenblok te vervangen kan je gewoon de leiding lossen zonder probleem.

 

@gTa

Gezien je uitleg zou ik ook eerder neigen naar het kleppenblok. Al heb ik ook al meer dan 1 keer gemerkt dat een lekkende luchtbalg niet altijd een welles/nietes situatie is. 

Hoe is de algemene staat van je luchtbalg? Zijn er reeds witte nylondraadjes of haarscheurtjes zichtbaar?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absolutely no idea, nog nooit naar gekeken. :D  En momenteel is de auto niet hier, Renske en Elliott zijn aan zee (voor zolang ze zin hebben) en ik blijf in Gent (ik neem geen verlof + bezig met renovatiewerken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

9/10 gewoon een balg hoor. Die keren dat ie niet zakt staat ie gewoon juist zo geparkeerd dat het (haar)scheurtje in de balg dicht blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vroeger depannage reed er wel vaker moeten ophalen. Telkens idd gewoon balg kapot. 

Ik kwam vaak bij een Bosch service punt wagens afzetten en die hebben standaard die balgen op stock. Was quasi elke week wel eentje zei die mechanieker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een M8 schroefdraad (buitenkant) van een oude voorvork van een oude MTB die zeer lichtjes beschadigd is, maar problematisch omdat er een zeer zachte alu moer op moet. Wat heb ik nodig en wat moet ik doen aub :)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je er niet eerst met een stalen moer een paar keer over draaien en als dat vlot gaat dan de alu er op zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jupke zei:

Kan je er niet eerst met een stalen moer een paar keer over draaien en als dat vlot gaat dan de alu er op zetten?

Ik denk dat het door een stalen moer kapot gegaan is :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Regel een nieuw boutje M8? In eender welke werkplaats hebben ze die ligggen en kost geen drol.

Indien geen optie: snijkussen van de juiste maat halen en tappen. Ook zeker zijn dat het wel metrische draad is, als leek kan je je makkelijk vergissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Hazen zei:

Regel een nieuw boutje M8? In eender welke werkplaats hebben ze die ligggen en kost geen drol.

Indien geen optie: snijkussen van de juiste maat halen en tappen. Ook zeker zijn dat het wel metrische draad is, als leek kan je je makkelijk vergissen.

Nee, het is een lange en dure specifieke draadstang. Zal eens een foto posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lotuzzz zei:

Nee, het is een lange en dure specifieke draadstang. Zal eens een foto posten.

Draadstangen koop je per meter. En het is voor een fiets 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt heb een goedkoop setje van Varo liggen, enkel goed voor alu en plastiek. 
aliexpress taps (met goudkleurige coating) zijn dan weer prima materiaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Jupke said:

Kan je er niet eerst met een stalen moer een paar keer over draaien en als dat vlot gaat dan de alu er op zetten?

best wel. bij voorkeur slijp je een eerste moer eerst wat konisch uit, met een paar groeven om vuil en vijlsel af te voeren, en dan met een tweede moer die niet konisch is maar wel nog een paar groeven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Frekkel zei:

@gTa, geen mention (het kwetst wel een beetje) maar toch mijn tip: plantenspuit met zeepsop.

Sorry, no insult intended (wel integendeel), ik zat toen gewoon met de gedoodverfde BMW-peten in mijne kop. :oops: 

Thanks voor de tip!! Ga eerst en vooral eens moeten kijken hoe ik 't spel deftig omhoog gekrikt krijg, op een veilige manier dat ik er onder kan gaan liggen. Op van die stalen rampkes rijden heeft geen zin want wiel moet vrij hangen, neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Sorry, no insult intended (wel integendeel), ik zat toen gewoon met de gedoodverfde BMW-peten in mijne kop. :oops: 

Thanks voor de tip!! Ga eerst en vooral eens moeten kijken hoe ik 't spel deftig omhoog gekrikt krijg, op een veilige manier dat ik er onder kan gaan liggen. Op van die stalen rampkes rijden heeft geen zin want wiel moet vrij hangen, neem ik aan.

rampjes zijn een optie als je enorm vel tijd hebt en het wil gaan simuleren als 'het komt x keer voor op x keer proberen'. Anders gewoon opkrikken op de achteras/ pont en beveiligen aan de krikpunten links en rechts (houten blok, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid