Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja klopt, maar had je toen ook allerhande opties om de buitenkant op te smukken? "aero pack" "sport design" .... ?

Jazeker. Velgen in koetswerkkleur, optionele achterspoiler (op de non-turbo's), optioneel "turbo look" met brede wielkassen ed, interieur deels en geheel in leder, bijkomende lederopties voor tal van interieurpanelen, slantnose op bepaalde modellen (tegen exorbitante prijs, trouwens), enz. In totaal was er toen misschien wel wat minder beschikbaar dan nu, maar in verhouding (de ganse markt bekeken) deed Porsche toen ook al sterk bovengemiddeld mee in die dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Ambi zei:

Ok, maar er is nog een verschil tussen kiezen welke uitlaat, remmen etc je wilt en of de lipjes van je zijschorten al dan niet in koetswerkkleur zijn meegespoten. 

Toen waren er ook een hele resem zuiver cosmetische opties en oplossingen beschikbaar. Dat is dus, zeker de tijd en markt van toen vergeleken met nu, echt geen (groot) verschil. Het is naar mijn aanvoelen nu niet "erger" dan toen, op dat vlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat Porsche nu niet héél ver gaat in 't leeghalen van de ptf van de koper met al die personalisatie-opties. Goed gezien, trouwens: het werkt. En het staat je nog altijd vrij om die opties niét te kiezen, toch?

Echter: stellen dat dat 20-30 jaar geleden niet zo was en dat Porsche toen out-of-the-box wagens leverde waar geen minpuntje aan te bekennen viel en waar enkel opties beschikbaar waren in functie van rijgedrag e.d.? Dat is naar mijn mening grondig verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gTa zei:

Jazeker. Velgen in koetswerkkleur, optionele achterspoiler (op de non-turbo's), optioneel "turbo look" met brede wielkassen ed, interieur deels en geheel in leder, bijkomende lederopties voor tal van interieurpanelen, slantnose op bepaalde modellen (tegen exorbitante prijs, trouwens), enz. In totaal was er toen misschien wel wat minder beschikbaar dan nu, maar in verhouding (de ganse markt bekeken) deed Porsche toen ook al sterk bovengemiddeld mee in die dingen.

Op 993 kon je toen iig de spoiler krijgen van de Turbo, was een fabrieksoptie. 

Zeker de 993 had heel veel personalisatie-opties die mogelijk waren, je kon zo een Turbo S bouwen als je wou, met de motor en al. 

Als je hier kijkt wat er allemaal mogelijk is, bij de X-Codes: https://www.stuttcars.com/technical/option-codes/993-96-98/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Challazer zei:

Op 993 kon je toen iig de spoiler krijgen van de Turbo, was een fabrieksoptie. 

Zeker de 993 had heel veel personalisatie-opties die mogelijk waren, je kon zo een Turbo S bouwen als je wou, met de motor en al. 

Als je hier kijkt wat er allemaal mogelijk is, bij de X-Codes: https://www.stuttcars.com/technical/option-codes/993-96-98/

Klopt helemaal (zie hoger). Zelfs bij de 964 was al veel mogelijk in die richting.

Het grote verschil met nu, is dat toen veel van die dingen niet in de 'standaard optielijst' stonden maar Sonderwunsch waren. Het was allemaal veel minder transparant.

Maar 't klopt dat de achterspoiler en WTL en (soms) velgen in koetswerkkleur ed ook in de optielijst stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Beg 2 differ as you know. Maar is bij zeer veel auto's nu he.  Was ook de  "zelfkritiek" die ik bij mijn GT3 al had. Als je van auto's komt met mechanische grip, die je voelt leven, die doorgeven wat er gaande is, die een scherp kantje hebben en je stapt dan nu in auto's die fantastisch werk voor JOU leveren dan blijf je toch op je honger zitten. 

Het voorbeeld Finland welke @ir_fuel en ikzelf al paar keer gedeeld hebben, zegt gewoon alles. 

Er is een immens verschil tussen WAAAAAAUW die auto doet dat gewoon allemaal, ik moet nog juist het stuur in de juiste richting zetten............. en de voldoening, het plezier om zelf met inputs en feel te moeten werken om uiteindelijk "trager" hetzelfde te doen. 

Ik geef u op een blaadje dat je heel snel voor dat laatste kiest.  Er werd in het begin van dat rijden "gevochten" om met de 992 te rijden, de tweede dag was dat om met de 991T of 991GT3 te rijden. Om maar te zeggen....................

Tuurlijk, wat moet je dan vandaag de dag wel kopen, wel dan zit je bij Lotus etc..... met weer andere nadelen.

Maar mag ik toch een klein beetje tegenspreken? Mocht ik je uitspraak voor waar nemen,  zijn zou ik 100% zeker nu met een 992 rond rijden trouwens.  

En natuurlijk, het bezit en de algemene "tevredenheid" is voor de massa aan mensen niet gekoppeld aan dat "fantastisch" rijden (zie ook naar mezelf heden ten dage). Je moet alleen opletten om niet in een fanboyisme te vervallen waardoor je alle objectiviteit verliest. 

Ik betwist niet wat je zegt, maar realiseer je wel dat jij allesbehalve een doorsnee klant bent. Je hebt een uitzonderlijk referentiekader, eentje waar nagenoeg niemand aan kan tippen. Dat creëert terechte kritiek op heel wat Porsche-modellen, op keuzes die Porsche maakt voor hun "grootvolume sportauto's-voor-de-openbare weg die voor elke nitwit veilig moeten zijn".

Indertijd had een basis 911 (964 bv) ook heel wat punten waar men een serieus boompje over kon opzetten. En de "PRO" en de "AM" piloten die dan de ervaring hadden met echt race-spul en evt. met een 964 RS oid, zullen ook wel eea aan "onzuiverheid" of "onvoldoende competent" te verwijten gehad hebben aan de basismodellekes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We praten hier wat naast mekaar denk ik GTA. Ik volg je helemaal hoor. 

Maar je moet echt een verschil maken tussen iets dat "fantastisch rijdt" en "fantastisch rijdt".

Vele moderne wagens doen fantastische dingen, en daarvan kan je zeggen "wauw fantastisch".

Maar ik ben hier nu toch niet de enige met dat wrede "referentie kader" die zegt dat de ziel van het rijden er wat uitgaat. 

 

Ik zal het anders stellen: ga ik nu een 997GT3 gaan halen ipv een 992GT3, antwoord : nee (je wil ook wat modern zijn, prestaties etc......)

Rijdt een 997GT3 fantastischer dan een 992: JA.

 

En dan kom je tot de reden, die mensen rond mij niet altijd begrijpen, waarom je dan maar van den eerste keer voor een dikke GT gaat, wel omdat bv de 992 te veel in die richting is opgeschoven. 

Ik zal terug sneller een Lotus kopen dan een GT3, net omwille daarvan. Koop ik een GT3 dan is de doorslag de looks, de prestige, het bezit maar NIET  het rijden. 

Ben je mee? Ik ben het dus eens dat een auto kopen veel meer is dan hoe fantastisch iets rijdt. Maar ik ben niet mee om te zeggen dat een 992 fantastisch rijdt, dat is niet helemaal waar. 

Volg je me ook een beetje? 💘

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, gTa said:

Porsche 964 Turbo 3,6 1993 - elferspot.com - Marketplace for Porsche Sports  Cars

 

Dus Mercedes stuurde de 500E naar Porsche om daar gebouwd te worden en Porsche bouwde een paar 964's bij Mercedes? :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ziet hoe efficient en snel een 992 S is, dan vraag ik me af: zou een mens nog steeds een Turbo willen kopen? Behalve als je in Duitsland woont, kan je er nergens mee uit de voeten. (je kan met een 992 S al niet uit de voeten). 

Als je rijplezier wil, zou je eerder een 992 S kiezen, vooral met handbak, of zou je een 992 Turbo nemen (waar je 99% van de tijd maar 1/10 van het potentieel kan gebruiken). 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, The Swede zei:

Als je ziet hoe efficient en snel een 992 S is, dan vraag ik me af: zou een mens nog steeds een Turbo willen kopen? Behalve als je in Duitsland woont, kan je er nergens mee uit de voeten. (je kan met een 992 S al niet uit de voeten). 

Als je rijplezier wil, zou je eerder een 992 S kiezen, vooral met handbak, of zou je een 992 Turbo nemen (waar je 99% van de tijd maar 1/10 van het potentieel kan gebruiken). 🤔

Lees @Jokke_vlo zijn post eens. Looks, prestige, bezit... ik heb niet de ptf om bij Porsche te gaan shoppen dus ik kan mij daar niet over uitspreken. En hoewel ik nu denk dat prestige mij nooit zou overtuigen een auto te kopen zijn er mensen waar dat wel veel rol speelt

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, The Swede said:

Als je ziet hoe efficient en snel een 992 S is, dan vraag ik me af: zou een mens nog steeds een Turbo willen kopen? Behalve als je in Duitsland woont, kan je er nergens mee uit de voeten. (je kan met een 992 S al niet uit de voeten). 

Als je rijplezier wil, zou je eerder een 992 S kiezen, vooral met handbak, of zou je een 992 Turbo nemen (waar je 99% van de tijd maar 1/10 van het potentieel kan gebruiken). 🤔

Kopers van een Turbo (S) doen het IMO niet voor de prestaties, eerder om de duurste variant te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, BMWMB zei:

Een Turbo S koop je voor de waanzinnige acceleraties en hernemingen.

 

Trouwens, als dit waar is...

https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-carrera-s-veel-sterker-dan-gedacht-129306

hoeveel vermogen heeft dan een Turbo S in het echt?

In dat filmpje met Chris Harris over de nieuwe GT3 vertelt die meneer van Porsche tijdens de rondgang ook dat er modellen zijn met een hoger vermogen dan opgegeven. Als ik het mij goed herinner ging het over de 996mk2 waarvan de eerste 200 productiemodellen 405pk hadden ipv 380. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf erbij: turbo(s) en gt3(rs) en gt2(rs) zijn in de meeste gevallen emotionele aankopen voor mensen die het echt gewoon graag zien of willen laten tonen dat ze het kunnen.

Tenzij je effectief circuit doet met zulke auto's zie ik de functionele meerwaarde er echt niet van in.  Tenzij je erop kickt om in de file aangestaard te worden of lekker te genieten van je alcantara zooi en andere race prul zoals centerlocks waar je op de openbare weg geen bal mee bent.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, -krikke- said:

Ik blijf erbij: turbo(s) en gt3(rs) en gt2(rs) zijn in de meeste gevallen emotionele aankopen voor mensen die het echt gewoon graag zien of willen laten tonen dat ze het kunnen.

Elke Porsche is een emotionele aankoop. Er is geen enkele rationele reden om zo een ding aan te schaffen. Duur (op alle vlakken) en niet praktisch.

  • Vind ik leuk 8
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel gek, de aankoop van een Porsche proberen te rationaliseren [emoji3]

Het gaat toch om dromen realiseren, hoe groot of klein die ook zijn? Ik kocht net een Vito voor 4000 euro en ben daar superblij mee. Mochten mijn zakken wat dieper zijn zouden mijn realisaties misschien wat duurder zijn, maar de basis is toch hetzelfde?

Ik heb trouwens hetzelfde met werkgerief, een dikke Stihl uit de pro reeks om 2 keer per jaar mijn haag te scheren. Zalig!

Volgens mij hebben er hier zo al een Porsche verdient door superlichte fietsen te verkopen aan dikzakken die op zondag willen shinen [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indd. Waarom een Patek kopen als je voor een fractie van de prijs een Rolex hebt? Waarom een Rolex ipv Seiko? Seiko ipv Casio? 
Je bent geinteresseerd in techniek en wilt niet alleen een automaat, je wilt een automaat die geen seconden verliest en uit 10.000 onderdelen bestaat gewoon om de techniek te ervaren. Niks mis mee imo. Daarom snap ik mensen wel die een GT3 kopen maar er nooit mee op circuit rijden. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minutes ago, josenjef said:

Wel gek, de aankoop van een Porsche proberen te rationaliseren emoji3.png

Het gaat toch om dromen realiseren, hoe groot of klein die ook zijn? Ik kocht net een Vito voor 4000 euro en ben daar superblij mee. Mochten mijn zakken wat dieper zijn zouden mijn realisaties misschien wat duurder zijn, maar de basis is toch hetzelfde?

Ik heb trouwens hetzelfde met werkgerief, een dikke Stihl uit de pro reeks om 2 keer per jaar mijn haag te scheren. Zalig!

Volgens mij hebben er hier zo al een Porsche verdient door superlichte fietsen te verkopen aan dikzakken die op zondag willen shinen emoji16.png

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
 

Eigenlijk probeer ik die helemaal niet te rationaliseren.

Uiteraard is er het prestige, de m'as-tu vu factor, de "ik wil de grootste hebben". Maar goed, ik ben ***** niet.  

Ik ga gewoon even uit van mijn situatie: gesteld (geheel theoretisch) dat ik het geld had om een 992 te kopen, zou ik dan voor een 992 S gaan in manueel of een Turbo?

Ik weet dat ik de zuivere prestaties weinig kan gebruiken en de wagen eerder koop voor zijn charme, geluid, gevoel,... Dan zie ik dat ik met een 992 S met manuele bak het dichtst kom bij wat ik zoek kwa rijplezier. 
Een Turbo is uiteraard nog (een pak) sneller, alleen zit ik dan verplicht met een automaat opgescheept (waarbij ik minder gevoel met de wagen heb, imho) en ik vraag me af waar ik die extra prestaties ga kunnen gebruiken (en of die het gemis aan handbak gaan compenseren).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, -krikke- said:

(...)  Tenzij je erop kickt om in de file aangestaard te worden of lekker te genieten van je alcantara zooi en andere race prul zoals centerlocks waar je op de openbare weg geen bal mee bent.

Please meet 50% of AM. :P 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Jokke_vlo said:

Beg 2 differ as you know. Maar is bij zeer veel auto's nu he.  Was ook de  "zelfkritiek" die ik bij mijn GT3 al had. Als je van auto's komt met mechanische grip, die je voelt leven, die doorgeven wat er gaande is, die een scherp kantje hebben en je stapt dan nu in auto's die fantastisch werk voor JOU leveren dan blijf je toch op je honger zitten. 

Het voorbeeld Finland welke @ir_fuel en ikzelf al paar keer gedeeld hebben, zegt gewoon alles. 

Er is een immens verschil tussen WAAAAAAUW die auto doet dat gewoon allemaal, ik moet nog juist het stuur in de juiste richting zetten............. en de voldoening, het plezier om zelf met inputs en feel te moeten werken om uiteindelijk "trager" hetzelfde te doen. 

Ik geef u op een blaadje dat je heel snel voor dat laatste kiest.  Er werd in het begin van dat rijden "gevochten" om met de 992 te rijden, de tweede dag was dat om met de 991T of 991GT3 te rijden. Om maar te zeggen....................

Tuurlijk, wat moet je dan vandaag de dag wel kopen, wel dan zit je bij Lotus etc..... met weer andere nadelen.

Maar mag ik toch een klein beetje tegenspreken? Mocht ik je uitspraak voor waar nemen,  zijn zou ik 100% zeker nu met een 992 rond rijden trouwens.  

En natuurlijk, het bezit en de algemene "tevredenheid" is voor de massa aan mensen niet gekoppeld aan dat "fantastisch" rijden (zie ook naar mezelf heden ten dage). Je moet alleen opletten om niet in een fanboyisme te vervallen waardoor je alle objectiviteit verliest. 

Wat je dus zegt is, als rijplezier en -gevoel centraal staan, koop eerder een atmo 991 (als je het recent wil houden) dan een 992 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk probeer ik die helemaal niet te rationaliseren.
Uiteraard is er het prestige, de m'as-tu vu factor, de "ik wil de grootste hebben". Maar goed, ik ben ***** niet.  
Ik ga gewoon even uit van mijn situatie: gesteld (geheel theoretisch) dat ik het geld had om een 992 te kopen, zou ik dan voor een 992 S gaan in manueel of een Turbo?
Ik weet dat ik de zuivere prestaties weinig kan gebruiken en de wagen eerder koop voor zijn charme, geluid, gevoel,... Dan zie ik dat ik met een 992 S met manuele bak het dichtst kom bij wat ik zoek kwa rijplezier. 
Een Turbo is uiteraard nog (een pak) sneller, alleen zit ik dan verplicht met een automaat opgescheept (waarbij ik minder gevoel met de wagen heb, imho) en ik vraag me af waar ik die extra prestaties ga kunnen gebruiken (en of die het gemis aan handbak gaan compenseren).
 
 
Ok en stel nu dat je die keuze maakt, wat is dan je volgende? Wat koop je als 2de, 3de, 4de, ... ? Welke autoliefhebber droomt ervan om de facelift te kopen van zijn huidige wagen?

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jules_W zei:

Indd. Waarom een Patek kopen als je voor een fractie van de prijs een Rolex hebt? Waarom een Rolex ipv Seiko? Seiko ipv Casio? 
Je bent geinteresseerd in techniek en wilt niet alleen een automaat, je wilt een automaat die geen seconden verliest en uit 10.000 onderdelen bestaat gewoon om de techniek te ervaren. Niks mis mee imo. Daarom snap ik mensen wel die een GT3 kopen maar er nooit mee op circuit rijden. 

Off-topic maar een quote waard : Patek Philippe ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, josenjef said:

Ok en stel nu dat je die keuze maakt, wat is dan je volgende? Wat koop je als 2de, 3de, 4de, ... ? Welke autoliefhebber droomt ervan om de facelift te kopen van zijn huidige wagen?
 

Goh, ik leef vandaag. Ervaring leerde me dat het kort kon zijn.

En vandaag zou ik dus moeten kiezen tussen het (waarschijnlijk) meer mechanische van een 992 S met handbak of de prestaties van een Turbo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid