Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

De meeste van die mensen kunnen niet op hun bakkes gaan...  Allez t'is te zeggen, die liggen ni wakker van 100, 200 of 300k swing op hun investering.  Uiteraard hebben ook zij liever dat hun beredeneerde gok lukt maar als da ni opbrengt wat ze initieel gedacht hebben, gaan die er echt geen traan voor laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porsche verdient zijn geld op het verkopen van nieuwe wagens. 
Het kan hen geen ruk schelen dat een speculeerder nadien een extra marge maakt of niet. 
En moest ik in hun bestuur zitten, dan deed ik exact hetzelfde. 
Dat gezegd zijnde, ze hebben dit gedaan met de A1 Quattro bij Audi, ze deden dit met de 911R,... De waardeverhoging werd inderdaad getemperd doordat ze nadien de S1 / GT3 Touring lanceerden. Maar deze originele modellen blijven erg gewild. So what’s the problem?
Tgoh, voor hun merk is dat toch niet slecht dat het gebeurt, ook al verdienen ze er niet rechtstreeks aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:
39 minuten geleden, The Swede zei:
Porsche verdient zijn geld op het verkopen van nieuwe wagens. 
Het kan hen geen ruk schelen dat een speculeerder nadien een extra marge maakt of niet. 
En moest ik in hun bestuur zitten, dan deed ik exact hetzelfde. 
Dat gezegd zijnde, ze hebben dit gedaan met de A1 Quattro bij Audi, ze deden dit met de 911R,... De waardeverhoging werd inderdaad getemperd doordat ze nadien de S1 / GT3 Touring lanceerden. Maar deze originele modellen blijven erg gewild. So what’s the problem?

Meer tonen  

Tgoh, voor hun merk is dat toch niet slecht dat het gebeurt, ook al verdienen ze er niet rechtstreeks aan.

Exactly.  Onrechtstreeks draagt dat bij tot hun gehele 'high end' imago.  Wat aan de top van de piramide gebeurd, vertaald zich automatisch ook voor een stuk onderaan de piramide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, -krikke- said:

Exactly.  Onrechtstreeks draagt dat bij tot hun gehele 'high end' imago.  Wat aan de top van de piramide gebeurd, vertaald zich automatisch ook voor een stuk onderaan de piramide.

Twee na elkaar. ... Ik geloof dat we een nieuw record hebben. :D Waar zit de taalpolitie hier? @gTa wordt aan de balie gevraagd !

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, josenjef said:
49 minutes ago, The Swede said:
Porsche verdient zijn geld op het verkopen van nieuwe wagens. 
Het kan hen geen ruk schelen dat een speculeerder nadien een extra marge maakt of niet. 
En moest ik in hun bestuur zitten, dan deed ik exact hetzelfde. 
Dat gezegd zijnde, ze hebben dit gedaan met de A1 Quattro bij Audi, ze deden dit met de 911R,... De waardeverhoging werd inderdaad getemperd doordat ze nadien de S1 / GT3 Touring lanceerden. Maar deze originele modellen blijven erg gewild. So what’s the problem?

Tgoh, voor hun merk is dat toch niet slecht dat het gebeurt, ook al verdienen ze er niet rechtstreeks aan.

Het klopt wel dat, als de vorige ltd edition serieus in waarde steeg, dat ze voor de nieuwe die ze uitbrengen makkelijk een centje meer kunnen vragen.

Alleen moet je die kleine extra marge dan weer afwegen tegenover het extra geld dat ze kunnen verdienen door een veel groter aantal "normale" wagens a la GT3 touring te verkopen of door opties te verkopen die een normale 911 er kunnen laten uitzien als een 911R.
Ik moet toegeven dat, moest ik een 911 kopen en ik kan dezelfde velgen steken als op een 911R en dat zelfde interieurmotiefje kan hebben, ik geneigd zou zijn dat te kopen als optie. Evenals ik een witte met de stickers (welke ik zag beschikbaar zijn van Porsche zelf aan te zotte prijzen) zou durven nemen. En nee, niet omdat ik het imago zou willen creeren dat ik een 911R heb, wel gewoon omdat ik de 911 in dergelijke livrei een erg mooie auto vind.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, The Swede zei:

“Nog eens”... ik blijf me afvragen vanwaar die redenering komt.

Het is niet alsof de wagen die 232000 kost incl Duitse BTW, plots 280720 (i.e 238k + 21%) gaat kosten in de eindafrekening. Je gaat gewoon de Belgische BTW moeten betalen op de prijs pre-btw (200k). 
 

 

Dat klopt, je moet BTW in BE betalen, maar die in Duitsland kan gerecupereerd worden, dus je moet dat niet dubbel betalen: 
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/index_nl.htm#

Dit geld alleen maar als een auto als nieuw aanzien wordt: minder dan 6000 km OF als hij minder dan 6 maand na eerste inschrijving aan de nieuwe eigenaar geleverd wordt.
Als de auto meer dan 6000 km heeft en meer dan 6 maand na eerste inschrijving geleverd wordt aan de nieuwe eigenaar, wordt de auto als tweedehands gezien en moet er niets van BTW betaald worden.

In het eerste geval:
Als u een auto van een particulier koopt, hoeft u geen btw te betalen in het land van de verkoper. U betaalt alleen btw in het land waar u de auto inschrijft. U moet btw betalen over de totaalprijs van de auto, inclusief eventuele accessoires of afleveringskosten. 

De verkoper kan dan een deel van de btw terugvragen van het land waar hij of zij de auto oorspronkelijk heeft gekocht. Het bedrag van de btw-teruggave wordt berekend door de belastingdienst op basis van de lengte van de periode waarin de verkoper de auto heeft gebruikt in het betrokken land. Voor meer informatie over uw plichten als verkoper en over belastingteruggave moet u contact opnemen met de nationale belastingdienst .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat btw niet in buitenland moeten betalen: als die auto door de dealer wordt verkocht ‘uit zijn voorraad’, dan gaat die ballon wel op ja,

maar als die daar in consignatie staat voor een particulier is er weer BTW over de gevraagde prijs te betalen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, The Swede zei:

Twee na elkaar. ... Ik geloof dat we een nieuw record hebben. :D Waar zit de taalpolitie hier? @gTa wordt aan de balie gevraagd !

De taalsnor op dit forum is @Tommie, Zweed, dat ben ik niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, The Swede said:

Alleen moet je die kleine extra marge dan weer afwegen tegenover het extra geld dat ze kunnen verdienen door een veel groter aantal "normale" wagens a la GT3 touring te verkopen of door opties te verkopen die een normale 911 er kunnen laten uitzien als een 911R.

Denk dat je nog aan de foute kant van het spectrum zit.

Volgens mij verdient men (en bij de dealer vast en zeker) meer op de gemiddelde Macan dan op de verkoop van een GT3RS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

“Nog eens”... ik blijf me afvragen vanwaar die redenering komt.

Het is niet alsof de wagen die 232000 kost incl Duitse BTW, plots 280720 (i.e 238k + 21%) gaat kosten in de eindafrekening. Je gaat gewoon de Belgische BTW moeten betalen op de prijs pre-btw (200k). 
 

 

Dus @The Swede, jij bezorgt mij een gratis overbruggingskrediet om de BTW van de Duitse verkoper voor te schieten op een 991R ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, josenjef zei:
1 uur terug, The Swede zei:
Porsche verdient zijn geld op het verkopen van nieuwe wagens. 
Het kan hen geen ruk schelen dat een speculeerder nadien een extra marge maakt of niet. 
En moest ik in hun bestuur zitten, dan deed ik exact hetzelfde. 
Dat gezegd zijnde, ze hebben dit gedaan met de A1 Quattro bij Audi, ze deden dit met de 911R,... De waardeverhoging werd inderdaad getemperd doordat ze nadien de S1 / GT3 Touring lanceerden. Maar deze originele modellen blijven erg gewild. So what’s the problem?

Tgoh, voor hun merk is dat toch niet slecht dat het gebeurt, ook al verdienen ze er niet rechtstreeks aan.

 

34 minuten geleden, -krikke- zei:

Exactly.  Onrechtstreeks draagt dat bij tot hun gehele 'high end' imago.  Wat aan de top van de piramide gebeurd, vertaald zich automatisch ook voor een stuk onderaan de piramide.

Ik ben eigenlijk volledig onverschillig ten aanzien van dit "probleem", aangezien ik zelfs 't geld niet heb om een aftandse 987 in huis te halen, laat staan een 991 R of een 992 :D ...

... maar bij bovenstaande heb ik toch mijn (gedeeltelijke) twijfels.

 

Ja, de deep pocket "beleggers" die mikken op snelle meerwaarde met exclusieve auto's, die moeten ook (tot bepaalde hoogte) "gediend" worden. Maar ik geloof dat het op 't einde van 't verhaal voor het merk meer negatief dan positief is, dat die toffere of specialere modellen gewoon nooit de 'openbare' markt zien en al van lang op voorhand allemaal toegekend zijn aan mensen waarvan het merk weet dat die daar nooit mee gaan rijden.

De 911R-story is daar toch een mooi voorbeeld van en tenzij ik me vergis was Porsche daar helemaal niet gelukkig mee. De GT3 touring zou -zo luidt het verhaal toch- ook (ten dele) héél bewust gedaan zijn om die trend (en de moederkloekskes die op hun 911R zaten te broeden) een pattaaterke in hun hol te geven. Uiteindelijk is de GT3 touring ook een extreem succesnummer gebleken, waar Porsche véél meer aan verdiend heeft dan aan die duurdere maar beperkte 911R.

Vergeet ook niet dat het imago van het merk ook weldegelijk mee gemaakt wordt door de (= alle) gebruikers. Als een auto, zoals een 981 en een 991 na de 1e eigenaar doorstroomt naar een massa gepassioneerde 2e eigenaars, dan helpt dat het imago van het merk nog altijd. (Ook al ziet Porsche eigenlijk geen eurocent van de eventuele meerwaarde.)  Een merk heeft dus wel baat bij 't effectief gebruik van z'n auto's. Door de 1e eigenaar, en door de eigenaars daar op volgend.

Gordon Murray b.v. verkoopt zijn nieuwe T50 enkel aan mensen die "bewijzen" dat ze er mee zullen rijden.

Heel wat exclusieve topmerken laten de kopers van hun (top)modellen een contract ondertekenen die 't snel flippen verhindert.

Enz.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat leuk dat er met een T50 ook gereden wordt maar het blijft een lapmiddel. Iemand die met een T50 rondrijdt heeft heel diepe zakken, misschien 50 autos voor een langetermijnverzameling waar nooit iets mee gebeurt, nog eens 50 altijd verkocht kunnen worden en dan een paar om nu en dan mee buiten te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, flupke73 said:

Dat btw niet in buitenland moeten betalen: als die auto door de dealer wordt verkocht ‘uit zijn voorraad’, dan gaat die ballon wel op ja,

maar als die daar in consignatie staat voor een particulier is er weer BTW over de gevraagde prijs te betalen

Toch niet. Als een particulier reeds de BTW betaalde dan is het ofwel zaak dat de kous af is (in geval de wagen echt tweedehands is), ofwel dat je de BTW moet recupereren van de desbetreffende diensten. Er is geen regel die stelt dat je in de EU de BTW twee keer betaald moet hebben op een wagen. 

Dat dat wat meer moeite kost, jawel. Maar dat weet je ook wanneer je de wagen koopt en het is niet dat die prijs plots met 21% omhoog gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, flupke73 said:

Dus @The Swede, jij bezorgt mij een gratis overbruggingskrediet om de BTW van de Duitse verkoper voor te schieten op een 991R ?

Als je een 911R wil kopen en je heb krediet nodig, dan ben je hoger aan het schijten dan je gat is (om nog es een oude boven te halen) ;) 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Als je een 911R wil kopen en je heb krediet nodig, dan ben je hoger aan het schijten dan je gat is (om nog es een oude boven te halen) ;) 

Als je de aankoop van een 911R ziet als een belegging*, dan is 't zoeken van alternatieve financiering dan gewoon cash aftikken helemaal niet zo gek.

(* ik spreek me niet uit over de zinnigheid, de wenselijkheid en/of het te verwachten rendement van zo'n beslissing)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Als je de aankoop van een 911R ziet als een belegging*, dan is 't zoeken van alternatieve financiering dan gewoon cash aftikken helemaal niet zo gek.

(* ik spreek me niet uit over de zinnigheid, de wenselijkheid en/of het te verwachten rendement van zo'n beslissing)

gTa, ik vrees dat je efkes verstrooid bent geweest. Dit is het autoforum. Ik veronderstel dat je dit op het forum van De Tijd wou zetten.

MvG. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

gTa, ik vrees dat je efkes verstrooid bent geweest. Dit is het autoforum. Ik veronderstel dat je dit op het forum van De Tijd wou zetten.

MvG. 

Helemaal niet. Ik nuanceer gewoon jouw (niet zelden oogklepperig) standpunt.
De asterisk en de voetnoot daarbij staan er niet voor niks, hé. Begrijpend lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, gTa said:

Helemaal niet. Ik nuanceer gewoon jouw (niet zelden oogklepperig) standpunt.
De asterisk en de voetnoot daarbij staan er niet voor niks, hé. Begrijpend lezen.

:lol: Pippo... ik was aan uw ketting aan het trekken.

Dat gezegd zijnde, gezien deze discussie echt over wagens gaat en we hier niet met een bende saaie investeerders samenzitten, bekijk ik de 911R en de GT3 Touring als wagens (i.e. dingen om mee te rijden).

Nu dacht ik wel dat beide modellen 991 waren en dat er nog geen 992 GT3 was (of R).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

:lol: Pippo... ik was aan uw ketting aan het trekken.

Even de kepie van @Tommie op zetten: 't is pipo, niet pippo.

5 minuten geleden, The Swede zei:

Dat gezegd zijnde, gezien deze discussie echt over wagens gaat en we hier niet met een bende saaie investeerders samenzitten, bekijk ik de 911R en de GT3 Touring als wagens (i.e. dingen om mee te rijden).

Interessante stelling: GT3 touring helemáál, maar die 911R lijken echt niet buiten te komen, ze staan precies allemaal te koop aan 't dubbel van een correcte prijs.
De 911 R heeft ook nog de oude motor (die nogal eens de neiging had om in vlammen op te gaan en waar Porsche een pak ruilmotoren heeft gestoken), dacht ik?
Die zou in vergelijking met de Mk.II ook minder leuk rijden.

Ik snap dan ook niet waarom je eigenlijk een 911 R zou willen, behalve owv dat speciale imago. Als 't echt om rijden gaat, is de Mk.II (GT3 touring) duidelijk de betere keuze.

5 minuten geleden, The Swede zei:

Nu dacht ik wel dat beide modellen 991 waren en dat er nog geen 992 GT3 was (of R).

Yep.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je nog aan de foute kant van het spectrum zit.
Volgens mij verdient men (en bij de dealer vast en zeker) meer op de gemiddelde Macan dan op de verkoop van een GT3RS.
Al dan niet omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor een belachelijke optie op die low-end omdat die ook op de high-end zit. Zo gooien mensen geld naar bumpers, remmen en velgen wat ze volgens mij nooit zouden doen als de referentie naar de high-end er niet zou zijn.

Ik heb bij BMW zo is wat zaken opgevangen over wat velgen hun opleveren per jaar!
  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, ir_fuel said:

Denk dat je nog aan de foute kant van het spectrum zit.

Volgens mij verdient men (en bij de dealer vast en zeker) meer op de gemiddelde Macan dan op de verkoop van een GT3RS.

Het hangt er vanaf van waar je begint.

We waren bezig over de limited editions en of deze Porsche meer geld lieten verdienen indien de prijs in tweedehands de licht in schoot dan wel of Porsche ergens iets verliest indien ze de prijs de grond in boren door nadien een normaler model uit te brengen dat dicht bij die ltd edition aansluit. 

Het is daar dat ik de veronderstelling maak dat ze meer geld verdienen aan dat “normaler” model (als je een GT3 Touring al normaal kan noemen) waarvan ze er meer zullen verkopen, en aan de opties die ze verkopen op de normale 911’s dan aan door die 911R wat duurder te kunnen verkopen omdat ze de exclusiviteit garanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

13 minuten geleden, josenjef zei:

Al dan niet omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor een belachelijke optie op die low-end omdat die ook op de high-end zit. Zo gooien mensen geld naar bumpers, remmen en velgen wat ze volgens mij nooit zouden doen als de referentie naar de high-end er niet zou zijn.

Ik heb bij BMW zo is wat zaken opgevangen over wat velgen hun opleveren per jaar!

Klopt helemaal, da's HUGE business. Heel de optiepolitiek, dat is bij de premium merken een bijzonder lucratief gegeven. Porsche spant daar trouwens de kroon in. AMS heeft daar een hele tijd geleden eens een onderzoek naar gedaan, bij Audi/BMW/Benz lag het gemiddeld optiebudget per geleverde auto op een dikke 10% (en daar zit een enorme (winst)marge op voor de constructeur), bij Porsche was dat meer dan dubbel zo hoog.
Nog langer geleden ook eens zo'n analyse (opnieuw in AMS) gelezen over de rentabiliteit van een model, 't ging toen over de BMW E39. In productie en R&D kost een 540i met V8 eigenlijk maar minimaal méér dan een 520i, maar het ding kost (zelfs als je de meeruitrusting die bij de 540i standaard is, uit de berekening haalt) een serieus pak meer: de klant betaalt de pk's en de prestaties en het extra rijplezier en whatnot, terwijl dat voor de producent eigenlijk niks kost. Ook bij BMW b.v. ooit opgevangen dat de fluwelen zetels (die standaard waren) op de '7 van 2 generaties terug duurder waren in productie dan het lederen interieur waarvoor optioneel een hele smak geld voor moest worden bijbetaald.

Da's ook de reden waarom de meeste luxemerken met die "Individual / Exclusive / designo / ..."-uitrustingslijnen komen, waar (in vergelijking) veel meer betaald moet worden, niet in het minst wegens "exclusief". Daar vangen ze een smak geld voor. Vroeger bestond dat ook, maar was het quasi onbekend en enkel de occasionele nutcase kocht het. Nu brengt men dat veel meer naar voor, omdat de vraag naar exclusiviteit sterk is toegenomen, veralgemeend is. En ook niet meer enkel bij de deepest pockets bestaat: ook Jos de accountant en een net worth van maar een half ton vindt het belangrijk dat hij in zijn fiscaal geoptimaliseerde 330e een "exclusief" interieur heeft.

Onlangs ook vastgesteld dat BMW voor z'n basisvelgen niet zelden de (technisch gezien) beste velgen in het basisgamma steekt, omdat deze gebruikt worden (werden, in NEDC werd niet gemeten per velggrootte maar enkel met het basiswiel) voor de homologatie. Het basismodel heeft dus baat bij een zeer lichte gesmede velg; de optionele velgen die louter gekocht worden owv looks zijn dan niet zelden goedkoper in productietechniek en zijn extreem lucratief. Bij Audi RS hetzelfde: de basisvelgen zijn gesmede, lichte exemplaren, terwijl de optionele modellen loodzwaar zijn en gegoten. Wereld op z'n kop.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid