Ga naar inhoud

afschaffen bedrijfswagens


binnenmuisarchitekt

Aanbevolen berichten

Jij bent communist?
En wat is niet nodig hebben? Ik heb in mijn ogen een salariswagen, maar ik gebruik die soms natuurlijk wel voor werkverplaatsingen.

De eigenaar van de kleding winkel bolt ook een paar keer per jaar naar Brussel om zijn collectie te kiezen ...
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Beta said:

Dat ze in Zuid-Amerika het Regenwoud omhakken om meer weides te hebben voor hun koeien, kan ook niet echt.

Akkoord, en eigenlijk zouden wij hen financieel moeten compenseren.

Terwijl Europeanen de industriële revolutie hebben gevoed met het kappen van alle West-Europese bossen, gaan we nu met het vingertje wijzen. Sinds de Middeleeuwen is dat kappen al aan de gang voor huizenbouw. Daarna hebben we de rest in de stoomkachel gegooid.

'Jullie mogen geen bossen kappen (zoals wij) om economische redenen'. Klimaat-technisch juist natuurlijk, maar dan moeten er compensaties komen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ir Fuel,

Als je hele dagen groenten en fruit wil eten, dan kan je al kopen wat je wil. Dan eet of drink je niets meer dat nog maar in de verste verte lijkt op melk of aanverwanten. Jij gelooft echt dat er veel mensen zijn die dat gaan doen? Haha.

Ik weet niet of je er nu nog eentje hebt, maar vroeger had je toch die rode GT3. Zou je die met plezier hebben opgegeven? Ik niet.

Het telen van gewassen neemt véél minder ruimte in beslag dan het kweken van een veestapel. Bovendien eten koeien tientallen kilo’s voedsel per dag en drinken ze nog meer liters water. Het verbruik van zo een beest ligt gigantisch hoog. Als ze voor iets of iemand bomen moeten kappen om in voedsel te voorzien, dan is het voor koeien.
Ben ik tegen koeien? Tuurlijk niet, maar de veestapel sterk verminderen zou heel veel helpen.

Het is al meerdere keren aangetoond dat een elektrische wagen pas na ongeveer 100.000 km effectief ecologischer is dan een wagen op fossiele brandstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord, en eigenlijk zouden wij hen financieel moeten compenseren.
Terwijl Europeanen de industriële revolutie hebben gevoed met het kappen van alle West-Europese bossen, gaan we nu met het vingertje wijzen. Sinds de Middeleeuwen is dat kappen al aan de gang voor huizenbouw. Daarna hebben we de rest in de stoomkachel gegooid.
'Jullie mogen geen bossen kappen (zoals wij) om economische redenen'. Klimaat-technisch juist natuurlijk, maar dan moeten er compensaties komen.


Bossen blijven kappen is hoedanook geen optie. Is het eerlijk naar Zuid-Amerika toe? Mss niet, maar dan nog is het geen optie. En nieuwe bossen kweken bij ons, kan natuurlijk ook geen kwaad.

CO2 op zich is trouwens geen probleem, zolang er maar een evenwicht is. Fotosynthese...

Dus, meer planten en minder CO2 uitstoten. En nogmaals de totale uitstoot door wagens is quasi nihil in verhouding tot het totaal. Maar dan gaat het zuiver om CO2-uitstoot, niet om fijn stof edm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/4/2019 at 3:17 PM, CAS said:

Om dan te beseffen dat het met de auto goedkoper is, minder gezeik, die wel op tijd vertrekt en ook wat later of vroeger op de dag terug naar huis kan. 

Moet straks van Zaventem naar huis. Dacht, kan nog de trein nemen naar Gent tot bij vriendin thuis. Station naar station is iets meer dan 15euro de man. Das 30euro voor een uurtje rijden. WTF

En dan ben ik nog niet op mijn bestemming... 

 

Het probleem van de brandstofkaart is niet enkel dat mensen de auto "per definitie" gaan gebruiken ipv de trein te overwegen. Het is ook het feit dat je ondertussen ook niet op je verbruik let.  Voetje lichten scheelt al snel enkele liters.

 

On 2/5/2019 at 9:46 AM, josenjef said:
On 2/4/2019 at 10:12 AM, The Swede said:
Mijn mening is simpel: Laat bedrijfswagens gerust. Moedig zelfs het uitgeven ervan aan zodat het wagenpark van het gros van de bevolking regelmatig wordt vervangen door milieuvriendelijker wagens EN wagens die deftig zijn onderhouden. (een oudere wagen vervuilt niet noodzakelijk meer maar een slecht onderhouden/versleten wagen stuwt er nogal wat walmen uit...).
Wat moet worden afgeschaft is de tankkaart. De vervuiliging en files komen nl. door het gebruik van de wagens. En door gewoon een blanco cheque te geven, denkt de gewone gebruiker in Vlaanderen nooit na.
Ik zie nog altijd het probleem niet om de gebruiker voor de echte bedrijfskilometers een vergoeding te geven zoals dat in bepaalde andere landen wordt gedaan. Door enkel die kilometers te vergoeden als onkosten, maak je het ganse probleem van belastingsaangifte en VAA een stuk simpeler (je moet niks meer aangeven) en de gebruiker zal eens nadenken voor hij de wagen gebruikt voor een frivoliteit.
Ook de veiligheid vaart er goed bij want ik ben er zeker van dat leasebakrijders een stuk minder snel op het gas zullen staan als ze simpelweg een vaste km vergoeding voor de brandstof krijgen.
Die redenering volgend, zou ik de Staat aanmoedigen bedrijfswagens zelf zo veel mogelijk te pushen (is ook goed voor de economie) en dan brandstof aan km te laten vergoeden. Zo vervang je eigenlijk het idee van kilometerrijden. 
 
 
 
 

Read more  

De rare kronkel zit voor mij hier in de ecologische impact van het frequent vernieuwen van het wagenpark, dat heeft ook een ecologische kost. Er is ook geen logica in het feit dat een werkgever zich zou moeten bezighouden met een heel wagenpark te beheren.

Dat klopt. Maar we moeten de discussie ergens kadreren. De vraga was rond het afschaffen of niet van bedrijfswagens. 
En ik geef aan dat je eerst de brandstofkaart moet afschaffen en laat die salariswagen maar tot 1. het wagenpark redelijk vernieuwd is en 2. de Belgische staat eindelijk een fiscaal alternatief heeft voor dit misbaksel.

On 2/5/2019 at 10:41 AM, binnenmuisarchitekt said:

elk jaar formule 1 gaan zien :inlove:

En gij dacht dat als ge in Monaco woont ge de F1 zomaar moogt zien? Hoge hekken rond de ganse nest en only access for VIPs :(

On 2/13/2019 at 12:07 AM, Beta said:


Ik zeg niet dat mensen niet meer mogen pendelen met de auto, wel dat velen er geen van het werk moeten krijgen.
Geef ze kilometervergoeding en/of gratis openbaar vervoer, al naargelang de situatie.

Ik weet niet meer wat ik ben. Geen enkele partij staat mij echt aan.

 

Ben ik niet mee akkoord. Dat je een kilometervergoeding krijgt voor de kilometers die je doet voor het werk zelf (dus van werk naar de klant of andere), dat is normaal.

Maar waarom moeten mensen een kilometervergoeding krijgen om van thuis naar hun werk te gaan?? Belgie is verdekke het enige land waar dit volslagen onzinnig concept bestaat (en natuurlijk door de rooie bende als een "verworvenheid" wordt aanzien). 
Het is elk zijn keuze hoe ver hij gaat wonen van zijn werk of hoe ver hij zijn job van zijn huis zoekt. Als je in een lekker groot en goedkoop huis wil wonen in West Vlaanderen of Limburg en in Brussel werken, dan weet je dat je de besparing op woonst gaat deels betalen aan transport en tijd in de file. De meerprijs die je betaalt voor een woning in de buurt van Brussel krijg je terug in lagere pendelkosten en meer tijd met je familie.

Door kilometervergoedingen te geven voor woon-werk verkeer, zorg je niet enkel voor onnodig veel files en vervuiling, maar je zorgt er ook nog eens voor dat Vlaanderen overal platgebetoneerd wordt tot de grijze nachtmerrie die het land nu geworden is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord, en eigenlijk zouden wij hen financieel moeten compenseren.
Terwijl Europeanen de industriële revolutie hebben gevoed met het kappen van alle West-Europese bossen, gaan we nu met het vingertje wijzen. Sinds de Middeleeuwen is dat kappen al aan de gang voor huizenbouw. Daarna hebben we de rest in de stoomkachel gegooid.
'Jullie mogen geen bossen kappen (zoals wij) om economische redenen'. Klimaat-technisch juist natuurlijk, maar dan moeten er compensaties komen.
Dat lijkt daar wel te leven ook, op sociale media komt dat daar toch echt wel voor. Dat zijn heel gerichte campagnes die de problematiek van kappen VS landbouw aankaarten. Wat betreft de vleesproductie daar is het des te erger dat het overgrote deel door het Westen geconsumeerd wordt.

Mijn moeder is er nu 40 jaar weg, maar die hele regio evolueert met een rotvaart. Een evolutie waar wij eeuwen over gedaan hebben... Ze is eind jaren 50 naar een land gegaan waar je alleen electriciteit had als je naast een fabriek ging wonen en nu Skypen die daar ook gewoon rustig met de smartphone.
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, The Swede said:

Maar waarom moeten mensen een kilometervergoeding krijgen om van thuis naar hun werk te gaan?? Belgie is verdekke het enige land waar dit volslagen onzinnig concept bestaat (en natuurlijk door de rooie bende als een "verworvenheid" wordt aanzien). 
Het is elk zijn keuze hoe ver hij gaat wonen van zijn werk of hoe ver hij zijn job van zijn huis zoekt. Als je in een lekker groot en goedkoop huis wil wonen in West Vlaanderen of Limburg en in Brussel werken, dan weet je dat je de besparing op woonst gaat deels betalen aan transport en tijd in de file. De meerprijs die je betaalt voor een woning in de buurt van Brussel krijg je terug in lagere pendelkosten en meer tijd met je familie.

Door kilometervergoedingen te geven voor woon-werk verkeer, zorg je niet enkel voor onnodig veel files en vervuiling, maar je zorgt er ook nog eens voor dat Vlaanderen overal platgebetoneerd wordt tot de grijze nachtmerrie die het land nu geworden is. 

Je hebt daar een punt, alleen zijn het vijgen na Pasen.

Niet alleen de mensen zijn daar op ingesteld, de inplanting van bedrijven ook. Je kan niet morgen beslissen van mensen te "straffen" die van dit systeem gebruik maken, terwijl het gros van de grote bedrijven in die rand rond Brussel blijft zitten, wegens "centraal gelegen" (ofwel: voor iedereen even slecht bereikbaar). Eer je een bedrijf van een paar honderd man zo ver krijgt van te gaan verhuizen moet er al veel gebeuren. En mensen gaan niet eerst massaal hun job opzeggen, wachten tot bedrijven (die dan geen volk meer vinden) gaan verhuizen, en dan dichter bij huis een job gaan zoeken. Het is hier gewoon historisch zo gegroeid.

Nu goed, 't is niet dat er in de buurlanden geen files zijn omwille van woon-werk verkeer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Het probleem van de brandstofkaart is niet enkel dat mensen de auto "per definitie" gaan gebruiken ipv de trein te overwegen. Het is ook het feit dat je ondertussen ook niet op je verbruik let.  Voetje lichten scheelt al snel enkele liters.

 

Dat klopt. Maar we moeten de discussie ergens kadreren. De vraga was rond het afschaffen of niet van bedrijfswagens. 
En ik geef aan dat je eerst de brandstofkaart moet afschaffen en laat die salariswagen maar tot 1. het wagenpark redelijk vernieuwd is en 2. de Belgische staat eindelijk een fiscaal alternatief heeft voor dit misbaksel.

En gij dacht dat als ge in Monaco woont ge de F1 zomaar moogt zien? Hoge hekken rond de ganse nest en only access for VIPs :(

Ben ik niet mee akkoord. Dat je een kilometervergoeding krijgt voor de kilometers die je doet voor het werk zelf (dus van werk naar de klant of andere), dat is normaal.



Maar waarom moeten mensen een kilometervergoeding krijgen om van thuis naar hun werk te gaan?? Belgie is verdekke het enige land waar dit volslagen onzinnig concept bestaat (en natuurlijk door de rooie bende als een "verworvenheid" wordt aanzien). 
Het is elk zijn keuze hoe ver hij gaat wonen van zijn werk of hoe ver hij zijn job van zijn huis zoekt. Als je in een lekker groot en goedkoop huis wil wonen in West Vlaanderen of Limburg en in Brussel werken, dan weet je dat je de besparing op woonst gaat deels betalen aan transport en tijd in de file. De meerprijs die je betaalt voor een woning in de buurt van Brussel krijg je terug in lagere pendelkosten en meer tijd met je familie.

Door kilometervergoedingen te geven voor woon-werk verkeer, zorg je niet enkel voor onnodig veel files en vervuiling, maar je zorgt er ook nog eens voor dat Vlaanderen overal platgebetoneerd wordt tot de grijze nachtmerrie die het land nu geworden is. 

 

Te snel op enter geduwd.

 

Van die tankkaart klopt. Mijn woonwerkkilometers met mijn eigen auto bdw zijn ook zuiniger dan de "fun" weekend kilometers.

En niet alleen belgie heeft die woonwerk vergoeding. Ik werk in Nederland en daar heb ik ook maandelijks een kilometervergoeding op mijn loonbriefje staan.

Hier in NL hebben ze andere problemen. In de landelijke gebieden vinden ze momenteel gewoon geen (geschoolde) arbeidskrachten. Iedereen is toen hij/zij studeerde naar de (rand)stad verhuisd, en blijft daar plakken.
Hier in Zuid Limburg is werk genoeg, maar er is niemand die hier wil komen werken wegens te ver weg van de stad. 
Vanuit Belgisch limburg is dit echt nog "filevrij" naar het werk. Ik ben van bij mij thuis sneller in Heerlen (47km) dan dat ik vroeger in Houthalen of Beringen (33km) was.

aangepast door Joske
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval tussen de halve en de liter per 100km. => puur woonwerk verkeer (en in t weekend mijne auto nie gebruiken) brengt mij op een gemiddeld verbruik van 4.8l/100km

Anders zit ik tussen de 5,5 en 6l/100km. Komt uit op +/-950km met een volle tank of +/-1100km met een volle tank dus dat is ne dag meer gaan werken voor t zelfde geld. 😊 + in NL is de diesel goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel zou dat nu echt schelen? Het is toch niet dat het merendeel van de firma-rijders aan 150+ over de snelweg kachelt.
Mijn 1.6 ecokrel, met 5-bak, op Cc 150 naar de kust geeft verbruik van 6 liter ...

Gewoon dagelijks vlot met het verkeer mee 5 liter.

Ik denk dat de Zweed zijn referentie kader niet bij de motoren zit die vandaag het overgrote deel van de vloot uitmaken.

Mijn vrouw heeft net als salariswagen een 7-zit SUV met 1.2 benzine besteld ... Zwijn daar maar eens mee [emoji6]
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
16 minutes ago, Tommie said:

Een dag naar zee met de trein, enig idee wat dat kost? En dan komt dus het volgende probleem. :) 

Trein is echt absurd duur, zelfs als je de benzine zelf moet betalen ben je met 2 al goedkoper af als je de auto neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Monterey Jack zei:

Trein is echt absurd duur, zelfs als je de benzine zelf moet betalen ben je met 2 al goedkoper af als je de auto neemt.

Voila.

Stel dat ik met mijn vrouw vanuit Begijnendijk - waar ik woon - naar Oostende wil. Kost me 84 euro.

84 euro. En ik ben in totaal 7u onderweg, heen en terug.

Ahaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Tommie said:

Voila.

Stel dat ik met mijn vrouw vanuit Begijnendijk - waar ik woon - naar Oostende wil. Kost me 84 euro.

84 euro. En ik ben in totaal 7u onderweg, heen en terug.

Ahaha.

:lolz: Ik dacht even, da kan nie!!!!

 

image.png.e1c62313f3dbb809647f6b8e692936e6.png

Hoe absurd is dat zeg :lolz: Je kan de auto nemen, parking betalen en nog eens gaan eten voor dat geld :lolz: 

  • Thanks Friendly 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tommie said:

Dus nog altijd 33,20 euro én ik ben 7u onderweg.

Is 't dan een alternatief?

Neenee, dat is een 10 beurtenkaart, dus het kost je nog steeds 83 euro, tenzij je van plan bent om meerdere keren per jaar 7u op de trein te zitten :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Tommie zei:

Dus nog altijd 33,20 euro én ik ben 7u onderweg.

Is 't dan een alternatief?

 

Vanuit Begijnendijk zie ik zowel naar Oostende, Knokke als Blankenberge 2,5u? Dus 5u in totaal? 

Tgo 4u anders bij vlot verkeer? 

43 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Neenee, dat is een 10 beurtenkaart, dus het kost je nog steeds 83 euro, tenzij je van plan bent om meerdere keren per jaar 7u op de trein te zitten :D 

Dan kost je autorit € 50.000. Tenzij je van plan bent er meerdere keren per jaar in te zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid