The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 44 minutes ago, Polygoon said: Ze spreken over pick-ups maar het gaat waarschijnlijk over alle LV’s als particulier. Als dat het geval is ben ik wel goed gescheten en zit ik opgescheept met een bijna onverkoopbare Trafic. Daar spreken ze precies niet over. Maar het riskeert wel te gebeuren. Wanneer ze pickups willen belasten omwille van het feit dat je als particulier geen LV kan gebruiken, dan moet je natuurlijk gelijkheid toepassen. Plus het feit dat ze morgen allemaal een dak op die laadbak kunnen zetten en zeggen “het is geen pick up, het is een 4x4 in LV uitvoering”... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 3 hours ago, HCO said: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/pick-ups-voor-privegebruik-verliezen-fiscaal-voordeel/10256593.html Lijkt me nog niet zo'n slechte zaak te zijn. Men beweert dat dat een voldongen feit is, maar dat is een voorstel en moet gealigneerd worden met de andere gewesten. Het zal nog niet voor morgen zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Just now, The Swede said: Daar spreken ze precies niet over. Maar het riskeert wel te gebeuren. Wanneer ze pickups willen belasten omwille van het feit dat je als particulier geen LV kan gebruiken, dan moet je natuurlijk gelijkheid toepassen. Plus het feit dat ze morgen allemaal een dak op die laadbak kunnen zetten en zeggen “het is geen pick up, het is een 4x4 in LV uitvoering”... Momenteel is er nog geen definitie van "pickup" in de wet. Enkel LV bestaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 hour ago, ir_fuel said: Men beweert dat dat een voldongen feit is, maar dat is een voorstel en moet gealigneerd worden met de andere gewesten. Het zal nog niet voor morgen zijn. Waarom moet dat voorstel met andere gewesten gealigneerd worden? Ik dacht dat vandaag de BiV en rijtaks reeds verschillend was qua regelgeving tussen Vlaanderen en Wallonie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 342 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Ze spreken over pick-ups maar het gaat waarschijnlijk over alle LV’s als particulier. Als dat het geval is ben ik wel goed gescheten en zit ik opgescheept met een bijna onverkoopbare Trafic. Waarom? Heb je een Trafic V8? Heb ook net een goedkope Vito dubbele cabine gekocht voor in het weekend en daar zal altijd vraag naar zijn denk ik. De tweedehands markt voor die dingen buiten BE verdwijnt niet met deze maatregel [emoji6] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 minute ago, The Swede said: Waarom moet dat voorstel met andere gewesten gealigneerd worden? Ik dacht dat vandaag de BiV en rijtaks reeds verschillend was qua regelgeving tussen Vlaanderen en Wallonie. Dan schrijft iedereen dat spel in in Brussel. Klaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.922 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 8 minuten geleden, josenjef zei: Waarom? Heb je een Trafic V8? Heb ook net een goedkope Vito dubbele cabine gekocht voor in het weekend en daar zal altijd vraag naar zijn denk ik. De tweedehands markt voor die dingen buiten BE verdwijnt niet met deze maatregel Nee maar wel een Trafic waar momenteel geen BIV op betaald moet worden. Als de volgende eigenaar een camionette wilt voor de goedkoop (mijne is wel beaten up met 200k km) is die BIV wel een zure. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 342 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Nee maar wel een Trafic waar momenteel geen BIV op betaald moet worden. Als de volgende eigenaar een camionette wilt voor de goedkoop (mijne is wel beaten up met 200k km) is die BIV wel een zure.Ik kocht net een roeste Vito met 330 000 kilometer [emoji6] ik ga er vanuit dat de volgende eigenaar niet in BE woont [emoji6] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 hour ago, ir_fuel said: Dan schrijft iedereen dat spel in in Brussel. Klaar. Ja, maar dan je vandaag ook al doen met gelijk welke wagen. Er zijn genoeg wagens die in Vlaanderen een lage BiV hebben wegens lage Co2 maar in Wallonie en Brussel toch 5000 moeten betalen. Zijn er dan zoveel personenwagens die plots in Vlaanderen worden ingeschreven ipv in Wallonie? Bovendien heeft men op een bepaald moment gekozen deze materie regionaal te laten beheren. Dat betekent dat Vlaanderen mag doen wat het wil, Je kan geen dingen regionaliseren en nadien zeggen dat je ze toch federaal moet houden... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Just now, The Swede said: Ja, maar dan je vandaag ook al doen met gelijk welke wagen. Er zijn genoeg wagens die in Vlaanderen een lage BiV hebben wegens lage Co2 maar in Wallonie en Brussel toch 5000 moeten betalen. Zijn er dan zoveel personenwagens die plots in Vlaanderen worden ingeschreven ipv in Wallonie? Het omgekeerde gebeurt anders wel. Sportwagens genre GT3 worden dan geleased op de leasemaatschappij in Brussel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 342 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Ja, maar dan je vandaag ook al doen met gelijk welke wagen. Er zijn genoeg wagens die in Vlaanderen een lage BiV hebben wegens lage Co2 maar in Wallonie en Brussel toch 5000 moeten betalen. Zijn er dan zoveel personenwagens die plots in Vlaanderen worden ingeschreven ipv in Wallonie? Bovendien heeft men op een bepaald moment gekozen deze materie regionaal te laten beheren. Dat betekent dat Vlaanderen mag doen wat het wil, Je kan geen dingen regionaliseren en nadien zeggen dat je ze toch federaal moet houden... Dat valt zeker voor en omgekeerd ook voor wagens die de moeite zijn. Iemand in de familie verdeeld zijn tijd tussen zijn huis in Vlaanderen en Wallonië maar zijn adres staat nu in Wallonië. Een G-Klasse is daar een pak goedkoper in taks ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Ik dacht dat Brussel dezelfde regels had als Wallonie. Bovendien ben je nu weer over leasing bezig (wat zowieso via een bedrijf / bvba gaat). Niet over de gewone man die een wagen aankoopt en zelf de taksen en kosten moet betalen. En ik vrees dat er daar juist veel zijn die de huidige LV regeling als achterdeur gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Just now, The Swede said: Ik dacht dat Brussel dezelfde regels had als Wallonie. Nee. Wallonië heeft een eco-malus. Just now, The Swede said: Bovendien ben je nu weer over leasing bezig (wat zowieso via een bedrijf / bvba gaat). Niet over de gewone man die een wagen aankoopt en zelf de taksen en kosten moet betalen. Er bestaat ook private lease. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 minute ago, josenjef said: 7 minutes ago, The Swede said: Ja, maar dan je vandaag ook al doen met gelijk welke wagen. Er zijn genoeg wagens die in Vlaanderen een lage BiV hebben wegens lage Co2 maar in Wallonie en Brussel toch 5000 moeten betalen. Zijn er dan zoveel personenwagens die plots in Vlaanderen worden ingeschreven ipv in Wallonie? Bovendien heeft men op een bepaald moment gekozen deze materie regionaal te laten beheren. Dat betekent dat Vlaanderen mag doen wat het wil, Je kan geen dingen regionaliseren en nadien zeggen dat je ze toch federaal moet houden... Dat valt zeker voor en omgekeerd ook voor wagens die de moeite zijn. Iemand in de familie verdeeld zijn tijd tussen zijn huis in Vlaanderen en Wallonië maar zijn adres staat nu in Wallonië. Een G-Klasse is daar een pak goedkoper in taks ... Hoeveel Belgen hebben de mogelijkheid om zomaar hun adres aan de ene of de andere kant van de grens te zetten? Opnieuw, degenen met geld - die zich een G of een GT3 kunnen permitteren - zullen de dans wel ontspringen. De gewone autoliefhebber-gezinsvader in Vlaanderen die zijn "plezierwagen" als LV kocht, die gaat eraan hangen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 minute ago, ir_fuel said: Nee. Wallonië heeft een eco-malus. Om het simpel te maken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 3 hours ago, Polygoon said: Ze spreken over pick-ups maar het gaat waarschijnlijk over alle LV’s als particulier. Als dat het geval is ben ik wel goed gescheten en zit ik opgescheept met een bijna onverkoopbare Trafic. dat zou dik tegenvallen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 13.280 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 uur terug, ir_fuel zei: Dan schrijft iedereen dat spel in in Brussel. Klaar. 18 minuten geleden, ir_fuel zei: Het omgekeerde gebeurt anders wel. Sportwagens genre GT3 worden dan geleased op de leasemaatschappij in Brussel. Hmm, heb je daar meer info over? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 342 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Hoeveel Belgen hebben de mogelijkheid om zomaar hun adres aan de ene of de andere kant van de grens te zetten? Opnieuw, degenen met geld - die zich een G of een GT3 kunnen permitteren - zullen de dans wel ontspringen. De gewone autoliefhebber-gezinsvader in Vlaanderen die zijn "plezierwagen" als LV kocht, die gaat eraan hangen. De brave man heeft altijd in loondienst aan de haven gewerkt, dus geen groot geld [emoji6]Ik denk dan dat dat mensen uitnodigt om bezig te blijven. Ik kocht net als doorsnee Vlaming, met een huis en twee leasewagens op de oprit, een lichte vracht als "plezierwagen" , ja ik klus graag [emoji16], dat is toch een deel van de hobby om uit te zoeken wat kan en niet kan? Als je in de situatie zit dat het gewoon geld op tafel gooien is en klaar, dan is het geen hobby meer. Of het dan over een lichte vracht of sportwagen of luxe slee gaat dat maakt niet uit.Ik denk dat veel mensen al blij zijn dat het alleen voor nieuw ingeschreven voertuigen zou tellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Het gaat een streep door de rekening zijn voor veel gewone mensen en voor kleine zelfstandigen waar de BIV en taks WEL doorweegt op de kost. 1 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.648 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 3 uren geleden, Polygoon zei: Ze spreken over pick-ups maar het gaat waarschijnlijk over alle LV’s als particulier. Als dat het geval is ben ik wel goed gescheten en zit ik opgescheept met een bijna onverkoopbare Trafic. Camper van maken he! Na de keuring alles er terug uit en karren maar tot de volgende keuring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 662 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 hier kan je meer lezenhttps://www.demorgen.be/nieuws/gedaan-met-fiscaal-gunstregime-voor-pick-uptrucks~baff5a01/ De pick-up, een terreinwagen met een laadbak, is de laatste jaren aan een opvallende opmars bezig. De voorbije 10 jaar is de verkoop ervan in ons land verdrievoudigd. Vorig jaar zijn er zo’n 7.000 exemplaren verkocht. De fiscale voordelen spelen een belangrijke rol in het succes. Als je een wagen koopt, betaal je een inschrijvingstaks of BIV. Voor een populair model als de Dodge RAM zou de BIV maar liefst 11.000 euro bedragen, maar die valt helemaal weg omdat het voertuig automatisch ingeschreven wordt als een lichte vrachtwagen. De Dodge Ram en andere grote pick-uptrucks zijn op papier dus bestelwagens. Ook de jaarlijkse verkeersbelasting valt nagenoeg helemaal weg: je betaalt maar 147 euro per jaar in plaats van 4.000 euro. Dat is vergelijkbaar met een bescheiden Fiat 500. Een pickup die minder belast wordt dan een personenwagen, is voor velen een aanlokkelijk idee. Almaar meer Belgen hebben zich dan ook een pick-up aangeschaft voor hun vrije tijd. Volgens Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) gaat het over de helft van alle pick-ups: “Een situatie die uit de hand is gelopen.” Hij wil dat rechtzetten door het belastingvoordeel te beperken tot wie beroepsmatig z’n truck nodig heeft. Een denkpiste is om het ondernemingsnummer te verplichten bij de inschrijving van het voertuig. “Deze ingreep moet de eerlijkheid in het belastingsysteem terugbrengen”, zegt de minister. Wel hamert hij erop dat wie al een pick-up bezit, het financieel voordeel niet kwijtspeelt. Of er snel gesleuteld kan worden aan het belastingsvoordeel is nog niet zeker. Vlaanderen kan dat niet alleen beslissen, maar enkel in overleg met de andere gewesten van ons land. Binnenkort worden de gesprekken hierover opgestart. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.922 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 32 minuten geleden, The Swede zei: Het gaat een streep door de rekening zijn voor veel gewone mensen en voor kleine zelfstandigen waar de BIV en taks WEL doorweegt op de kost. Het gaat hier enkel over particulieren. Zelfstandigen liggen out of scope. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 8 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Er wordt hier toch wel gepraat over Pick-ups. Er wordt niks gezegd van LV. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 1 hour ago, The Swede said: Hoeveel Belgen hebben de mogelijkheid om zomaar hun adres aan de ene of de andere kant van de grens te zetten? Uw auto moet niet ingeschreven zijn op uw naam en domicilie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 51 minutes ago, dragonfly said: Hmm, heb je daar meer info over? Gewoon leasen/renten en laten inschrijven op de lease-maatschappij ipv het zelf te doen? Nadeel: BTW + intrest op BIV en taksen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.