Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Zaterdag bij Alexander de Taycan 4S in gentian afgehaald om eens te testen... Hieronder een paar dingen die mij opvielen (verwacht geen gTa evaluatie ;))

Eerst over Gentian, was in eerste instantie blij omdat ik die kleur ook overwoog op mijn 992 en op eerste zicht mooi. Maar na even nu in verschillende omstandigheden (redelijk frequent in BE dus slecht weer) ben ik er niet meer voor te vinden... Het is enkel mooi in de zon en perfect proper en anders is het te donker en te paars.

Wat me eerst opviel bij instappen is dat hij ruimer is dan ik had verwacht... Is wel een licht interieurkleur (niet mijn stijl trouwens) en heeft het glazen dak wat extra ruimtegevoel geeft. Maar toch... Ook eenmaal thuis met 4 erin is dat perfect te doen kwa ruimte voor ons (zoon achter mijn madam en dochter achter mij) en zelfs ruim te noemen. Enkel de instap achteraan is krap... Je moet je voeten wat in vreemde richtingen draaien om ze op hun plaats te krijgen. Dan rijden we op het gemak weg en je bent meteen thuis in die auto en het interieur voelt echt kwalitatief aan wat je van een Porsche verwacht. Er zit wel een rammeltje in de passagiersdeur vooraan die ik als garage zou oplossen op mijn demo... 

Het is geen kleine auto... Echt breed ding en heel solide. De reviews die je hoort dat je in die auto zit zoals een 911 kan ik meteen weerleggen en dat is geen waar. Je zit laag en sportief, maar toch een stuk meer comfort gericht dan in een 992.

 

Maar dan gaan de banen open (het goot water op dat moment) maar we gaan toch al eens duwen... WTF... Dat ding gaat als een speer en op een manier die je niet kan vergelijken... Alles van stilstand of vanuit trage snelheid is super impressionant. Eenmaal op snelheid is dat ding ook nog heel snel, maar dat is volgens mij iets impressionanter in mijn 992. Maar als je doortrekt dan gaat hij tussen de 110 en 130kmh plots schakelen naar die hogere versnelling en dat is de max. Opnieuw lanceert dat ding tijdens volle accelaratie nog eens opnieuw en extra... Echt wel fenomenaal. 

Hij is snel, hij is super vinnig (je kan ook smooth rijden hoor), hij hangt aan het gaspedaal,... maar nu op dag 3 ben ik dat eigenlijk al redelijk gewoon. Ik had het idee dat je met een elek auto veel sneller full pull gaat gaan dan met een benzine en dat is bevestigd. Met mijn 992 heb ik 3 manieren van rijden: vlot en soepel, goed doorgeven of full pull, waarbij ik 90 van de tijd in de middelste manier ga rijden en dus 80% van het potentieel gebruik. Bij een elek is het ofwel full ofwel soepel vlot...

 

Range... :D Dit is een 4S met de standaard batterij en dus vertrok ik met een 315km range op de parking van PCK... Als ik thuis was (een goeie 50km verder) was de range al maar een 210km meer :lolz:  Nu, dat is zoals ik anders rij (richting 160 op de snelweg) en vlotjes doorrijden, maar met als extra een paar keer goed full pull wegtrekken). Dus op mijn manier rijden ermee denk ik dat ik effectief nauwelijks aan 200km raak.

In de namiddag wat zitten testen en dat is natuurlijk nefast voor de range, maar als ik dat doe met mijn 992 zit ik ook 20+ gemiddeld te gebruiken. Dan thuis eens op de lader gestoken (merci voor die mee te geven @Alexanderr) en dat is eigenlijk peanuts met een laadsnelheid van 0,1km per min... Ok als hij een paar uur inzit heb je 20km of zo range bij, maar die ben je weer kwijt als je even op en af de straat full pull gaat. Range was ondertussen maar goeie 100km meer en dan na etentje de hele nacht ingestoken... De zondag gaan rondzien voor jacuzzi te bestellen en madam achter het stuur gezet (zou eventueel haar auto worden, dus moet ze goed testen) en van thuis, via gistel naar brugge en terug. Goeie 100km schat ik en tegen dat we thuis waren zaten we nog op range van 50 of zo (rustig gereden).

Snelle rekening gaf aan dat ik vandaag miserie ging hebben om op werk te raken, dus even naar een publieke laadpaal (11kw) bij ons in de gemeente om te laden. 0,7km per min dus ook weer water naar de zee imo maar toch moeite gedaan om daar 20min te laden en erna thuis op die thuislader voor de rest van de nacht met als resultaat 130km range deze morgen.

Route uitgestoken want ik wou perse eens zo'n ionity lader gebruiken en de dichtste bij mij zijn ofwel Veurne ofwel Doornik (niet echt in de buurt dus). Via Doornik naar mijn werk was een optie en dat dus gedaan. Dat is dus wel ok... Laden aan max 11,5km per min en dan viel het terug naar gemiddeld 8km per minuut. Beslist om even te blijven staan om wat range te laden voor de rest van de dag en vanavond. Plots melding dat hij stopt met laden aan een 50% en wou nog wat meer... Probleem met de paal en niet meer aan de praat te krijgen met melding dat er onvoldoende capaciteit was (ik was de enige aan het laden). Dan tweede paal, maar daar werkte RFID niet en de derde paal ging het wel weer verder. Opgeladen tot 70% wat meer dan genoeg is voor mijn plannen van vandaag.

Al bij al dus toch wel wat rekening mee houden en er mee bezig zijn. Voor mij is de enige optie (zoals ik altijd al zei) is deze met de performance batterij en met een deftig laadpaal thuis waarmee je op 8 a 10uur indien nodig volledig kan laden. Had nu wel de chance dat de RFID die erbij zat ook werkt op de palen hier op de parking van het werk en dus hangt hij eraan en tegen dat ik naar huis ga gaan, zal die volledig geladen zijn vermoed ik.

 

Geluid wil ik toch ook nog eens over hebben. Deze had die soundmodule... Zonder is het echt een vreemd gewaarwording, maar ok. Met die soundmodule waan je je meteen in één of andere spaceship... Was een optie die ik in eerste instantie niet zou pakken, maar na ermee gereden te hebben is het wel een leuke extra. Alleen moet je het blijkbaar altijd manueel aanleggen en blijft hij dat niet onthouden, beetje zoals altijd moeten sport induwen na starten bij de 992...

Vrouwen kunnen na wat invloed toch wel wat liefhebber worden. Madam haar eerste opmerking op deze is dat ze het geluid van haar GLC43 toch wel veel mooier vind en dat van mijn 992 nog mooier. De M3 vond ze er vroeger ietwat over en kan ik verstaan omdat het in de richting gaat van de margi pops en bangs exemplaren :D

 

Conclusie voor mij is eenvoudig... Perfecte daily driver en gezinswagen voor onze situatie die mooi is, perfect afgewerkt en bloedsnel. Vervanger van mijn 992 zal het echter nooit worden want daarmee rij ik toch 100 keer liever. Vervanger voor mijn madam haar GLC43 is ideaal... Mooier, beter, fiscaal gunstiger,... Dus ja, even wat meer info afwachten van de aankomende Taycan 2S en als dat ok is, dan zal dat mogelijks volgend jaar de opvolger worden (maar dan wel met soundmodule :lolz:)

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat accelereren maakt geen gigantisch verschil in je range hoor. Dat is enkel zo bij een verbrandingsmotor. Het zal wel iets schelen maar zeker niks substantieel waardoor je range halveert ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreft die soundmodule - ik had ergens gelezen dat er europees beslist is dat electrische wagens vanaf 202X verplicht een bepaald geluid moeten maken, klopt dat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij maakt zonder module ook wel een geluid hoor, geen idee of dat is voor de regels of gewoon zo een geluid maakt.

trouwens @Alexanderr nog een vraagje ivm dat glas dak... Hoe reageert dat in de zomer op de felle zon want je hebt dan geen mogelijkheid om een gordijn toe te trekken of zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 soorten geluid .. het Jetson-geluid binnen dat optioneel is .. ook niet mijn ding. En een buitengeluid dat verplicht is.

aangepast door Daggie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Lefty zei:

Betreft die soundmodule - ik had ergens gelezen dat er europees beslist is dat electrische wagens vanaf 202X verplicht een bepaald geluid moeten maken, klopt dat?

 

Is al sinds vorig jaar standaard bij ons, omwille van die verplichting.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, Lefty said:

Betreft die soundmodule - ik had ergens gelezen dat er europees beslist is dat electrische wagens vanaf 202X verplicht een bepaald geluid moeten maken, klopt dat?

 

tot een bepaalde snelheid geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Naish zei:

Het buitengeluid verandert volgens mij ook met die optionele module, of heb ik dat verkeerd op.

Ja zou wel kunnen. Ik heb het in ieder geval niet omdat ik het binnen vervelend vond. 

 

Edit: vervelend is misschien wat veel gezegd. Ik vind het niet nodig. 

aangepast door Daggie
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/17/2020 at 8:52 PM, Alexanderr said:

Kan ik geloven! Meest benieuwd naar die frozenberry. Deze spec gekozen;

 

 

1CD6AEAD-4878-4CDF-B0AF-28922FC53BB2.jpeg

Das kloten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Daggie zei:

Ja zou wel kunnen. Ik heb het in ieder geval niet omdat ik het binnen vervelend vond. 

 

Edit: vervelend is misschien wat veel gezegd. Ik vind het niet nodig. 

Ik vind het ook niet nodig, maar het is madam die daarover beslist. Als zij het wil, dan zit het erop :D

Maar mogelijks als ze de prijs hoort van de optie zal het ook niet meer nodig zijn :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof verslag@Naish.
Ik vind dat optionele geluid zelfs lelijk, dus zou ik het nooit nemen.
Jij vergelijkt met je 992, maar ik vergelijk ook met mijn Tesla, en dan is voor mij de Taycan toch meer een elektrische 911 met 4 deuren. Hij is veel kleiner, zit veel lager, is stugger afgeveerd, minder goed geluidsgedempt, en heeft een veel sportiever rijgedrag. Moest ik een Taycan hebben zou ik niet weten of ik nog evenveel zou kunnen genieten van de 992, wat nu wel het geval is, want het contrast in rijbeleving tov mijn Tesla is groot.
Het is logisch dat je in het begin veel speelt om de instant power te voelen, maar dat gaat over. Sinds ik mijn Tesla heb, ben ik een veel rustiger chauffeur, met de Tesla, maar niet met de 992.
Het laden thuis kan idd aan 11kW, en dan is ‘m tijdens een nacht idd opgeladen.
Dat je zegt dat er problemen zijn met chargers vind ik geen goed signaal, want met de Tesla Superchargers heb ik nog nooit problemen gehad. Dat heb je misschien omdat het een onafhankelijk merk is waarbij alle merken EV’s kunnen laden... Als ik een EV koop van een ander merk dan Tesla, dan moet ik zeker kunnen zijn dat je op voldoende plaatsen betrouwbaar kan laden. Staan er trouwens geen superchargers bij elke Porsche-garage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rij nog eens met de taycan nu je die 992 wat gewoon aan het worden bent... Je zal hem niet meer zien als een 911 ;)Dan is een Tesla heel groot, want een Taycan is veel groter dan een 911...

Aan 11kw thuis ging hij idd tegen deze morgen ruim op 100% staan, dus dat is ideaal.

Dat van die chargers geen idee hoor... Is nu een eenmalige test en ervaring en mag je niet op voortgaan natuurlijk. Ik heb kunnen laden hé, enkel een keer moeten verplaatsen en ik dacht dat ik eerst iets verkeerd had gedaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me perfect vinden in je bevindingen Naish!

Dat dak is met gepolariseerd glas dus dat verandert van kleur naargelang de lichtinval. In de zomer heb je er totaal geen last van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PieterA zei:

Klopt, tem 30 km/h.

Tot 20 km/h volgens de gegevens die ik terug vind.
(Is al sinds 1 juli 2019 zo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat accelereren maakt geen gigantisch verschil in je range hoor. Dat is enkel zo bij een verbrandingsmotor. Het zal wel iets schelen maar zeker niks substantieel waardoor je range halveert ofzo.


Zever, groot verschil..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt natuurlijk af wat je groot noemt.. Maar het verschil tussen full pull en beschaafd is kleiner bij een Taycan als bij een gt3. Maar er is wel verschil. 

 

En ik denk persoonlijk dat je de 992 veel gaat laten staan als de Taycan er is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Daggie zei:

Het hangt natuurlijk af wat je groot noemt.. Maar het verschil tussen full pull en beschaafd is kleiner bij een Taycan als bij een gt3. Maar er is wel verschil. 

 

En ik denk persoonlijk dat je de 992 veel gaat laten staan als de Taycan er is. 

Idd, ben er wat mee aan het experimenteren...

Gemiddelde van de auto staat op de laatste 4000km op 25 kWh/100km... Als ik ermee rij zit ik nu op een 30, maar als ik regelmatig doortrek zit je op 40... Nu, je gaat dan meestel ook naar een iets hogere snelheid om erna te vertragen...

 

En dat van de 992 denk ik niet hoor... Madam vroeg het gisteren waarmee ik liefst rij en resoluut antwoord was 992... Dat rijdt toch nog een stuk beter en leuker zulle man...

Trouwens, als mijn madam ermee rijdt (begint toch wat autokennis te hebben en is zeer kritisch), dan noemt ze deze log om te rijden waarmee ze vooral doelt naar het gewicht want het spel is op zijn minst vinnig te noemen...

 

Ze maakte gisteren trouwens een goeie constatatie die ik moet toegeven, deze taycan heeft als autogevoel (ruimte en dergelijke) een goeie referentie naar onze A7 geweest. Rijdt wel nog een stuk beter natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed dat meningen kunnen verschillen ;) 

Ik ben fan van beide :) Voor mij persoonlijk, zou er naast de Taycan iets specialer moeten staan (zie initiele review), vb. een oldtimer, cabrio, iets exotisch, ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog een oldtimer staan ook hé en bijna 2 dus ja...

992 is mijn daily en de taycan zou daily worden van madam... Enige wat er gaat gebeuren is af en toe van daily wisselen afhankelijk van wie waar naartoe moet.

In het weekend alles onder de 30 a 45 min rijden gaan we met gezin in de 992/356 en anders de taycan... Als ik met madam alleen op baan ga zal het sowieso 992/356 zijn!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid