Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Wat een janettenbakken eigenlijk. Zie die gasten dragracen naar de 200... met 1 hand, terwijl rustig aan het praten, totaal geen concentratie nodig, ....

Hoe saai kunnen auto's zijn eigenlijk.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/22/2020 at 7:31 PM, ICM said:

Als je die Taycan ziet valt nog eens op wat voor een lelijk ding die Tesla is.

Zet die velgen onder de Taycan en het is ook gene vette meer hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vraag van @flupke73 mijn uitgebreid verslag.

Het zijn gewoon wat bullets met wat in mijn opkomt. Ik heb nu >1400 km, waarvan 2.5 Unrestricted ritjes, saaie stukken op de autostrade en 'rond de kerktoren' (kids afhalen op sportkamp, tot bij de oma,...). Heel subjectief. Als je het er niet mee eens bent, good for you :)

  • Good
    • Enorm snel. De initiele punch is geweldig. Zeer verslavend :) Auto blijft ook hard en enorm lineair doortrekken. Ongewoon hard eigenlijk. Launch control vind ik nog altijd niet zo extreem spectaculair. 
    • Afwerking is top. Niks op aan te merken. Grote fan van het interieur. De 18-weg stoelen configureren vraagt wel wat oefening / tijd want er zijn heel veel opties. 
    • EV-rijden: Het is helemaal anders, maar ik vind het uitermate leuk. Het "motorkarakter" is gewoon aangemaam (pun intended). Bij elke manier van rijden die ik geprobeerd heb. De toekomst is (minstens deels) elektrisch, daar ben ik heel zeker van. Het zal geen 100 jaar (or whatever) blijven duren zoals de klassieke motoren, want alles evolueert nu sneller. Dat betekent ook dat het nu het moment is een stevige bezinemotor te kopen :) Het moet dan wel iets speciaal zijn imho. Iets dat niet overal goed in probeert te zijn, maar in specifieke dingen heel goed is (waar EVs dan niet goed in zijn, vb. iets hoogtoerig). 
    • Wegligging: Auto plakt op de baan. Met het laag zwaartepunt en de 4x4 vermoedelijk niet uitzonderlijk. But great fun. De 4x4 is wel aanpassen voor mij.
    • Chargen: Ik maakte me wel wat zorgen over het opladen op de baan. Op Amerikaanse forums, lees je vaak dat er regelmatig issues zijn met laders, maar dat heb ik (gelukkig) nog niet meegemaakt. Het vraagt wel wat voorbereiding als je ver moet, maar er zijn veel goeie apps (ChargeMap draagt voorlopig de voorkeur, maar ik heb ze allemaal 😛 ) en ik heb (gratis) pasjes van alles wat ik online vond. Thuis kan ik aan 11 kW chargen en da's ruim voldoende. Op weg, zoek ik graag naar 40 - 50 Kw. Die 270 kW van bij Ionity is leuk, maar eigenlijk totaal niet nodig. Ik rijd nooit 'leeg', maar ik charge als ik een 50 kW charger tegen kom en nog ver moet. 
    • Qua uiterlijk ben ik een grote fan. Zeker van blauw met zwarte rubbers (wat trouwens geen rubbers zijn). Koplampen, voorste flank, zijkant, achterkant, ... vind ik fantastisch geslaagd. Enige dat ik minder vind is de voorbumper. Daar vond ik de Mission E ruiger. Neus is wat braaf. De inkeping in motorkap + dak is geweldig. Sowieso ben ik geen megafan van panoramische daken, maar het stalen dak bij de Taycan is gewoon supercool.
  • Neutraal
    • Je moet 'tech savvy' zijn om de auto te gebruiken. Hij voelt gesofistikeerder aan als een benzinemotor, vb. je kan profielen en timers instellen om op te laden tegen een bepaald tijdstip tot een bepaald percentage. Dat wil ik niet moeten uitleggen aan sommige mensen :) Je kan dat natuurlijk ook straal negeren en hem gewoon in "de pries duwen". Alleen is het wel handig. Ik heb nu een timer om te chargen tot 85% tegen het moment dat ik normaal naar het werk vertrek. Dan regelt de auto (en / of de charger van Porsche) wanneer hij moet laten om mijn thuisnetwerk niet te veel te belasten.
    • Range: als ik op 100% charge sta, haal ik (uitgerekend) vlot 400km. Ik heb dat berekend bij een rit van een dikke 270km met veel autostrade en een half uur sportief rijden en dat klopte. Daarna was ik op mijn bestemming .. Volgens de dealer zou de Taycan 4s met performance batterij 450km moeten halen .. maar volgens mij moet je er dan echt wel naar rijden. En dat ben ik niet van plan. Op zich vind ik de range niet zo enorm belangrijk. Ik charge bv. maar tot 85% en ik charge zelf niet elke dag. Op een normale werkdag doe ik < 110km, dus kan ik perfect eens om de 3d chargen.
    • Regenerative braking ... Als je op de autostrade de 'regen' hebt aanstaan en je gaat van de gas, gaat hij vertragen. Dat vind ik maar irritant, dus ik zet het uit. De auto lijkt wat te 'coasten' dan als je gewoon van het gas gaat. Dat vind ik dan weer heel fijn. Als je sportiever rijdt, merk ik eigenlijk weinig van de 'regen'-setting.
    • Je hebt geen auditieve feedback van je snelheid .. Je moet meer kijken naar de teller. Bij andere auto's waar je mee rijdt, weet je vaak "op het gehoor / gevoel" hoe hard je gaat. Je hoort wel de banden schuiven als je hard gaat 😛
  • Bad
    • De Porsche Connect app is ongezien slecht. Niet alleen het netwerkgedeelte (ie. connectie van auto met app of app met Porsche servers), maar ook de app zelf: inloggen opent popups, sommige knopjes lijken niks te doen. Er is een "statuspagina" die ik persoonlijk nog nooit helemaal groen gezien heb. Het komt er eigenlijk op neer dat de app totaal ontbruikbaar is. Wel een gemis, want als je onder de baan aan het chargen bent, weet je dan niet wanneer hij klaar is zonder te kijken naar de auto zelf. Ik heb me laten vertellen dat ze er hard aan werken .. 
    • Auto is zwaar en dat merk je bij sportief rijden, vb. remafstand is groter. Bij asociaal hard rijden, merk je dat. Maar bij gewoon sportief rijden, merk je het ook goed. Je hoort vaak mensen zeggen dat een auto zijn gewicht goed kan wegsteken .. Bij het voorwaarts bewegen klopt dat .. bij remmen, sportieve bocht (trage en snelle) echt niet. Van mij mogen ze er gerust 100km range af doen als hij dan ook 100kg lichter wordt .. Blijkt echter niet op de planning te staan van de automakers.
    • Instellingen: Sommige instellingen bewaart hij niet. Als ik bv. parkeer op "deep" dan staat hij bij het vertrek weer op normale hoogte. Of als ik 'regen' aan zet, zet hij die soms weer uit als ik aan de sportstand aanzet. Bij het veranderen van stand, kan ik daar nog in komen (een beetje ..), maar gewoon bij start / stop, zou ik het fijn vinden mocht die staan in wat ik hem gezet heb. Blijkbaar komt daar wel een OTA voor. 
    • Blauw lijkt een kutkleur om te wassen .. 
    • Hij is geleverd met een vaste nummerplaat op de auto gevezen. Ik had nochtans expliciet gevraagd dat niet te doen, maar blijkbaar is dat altijd zo voor onze markt.

In tekst is het moeilijk veel nuance toe te voegen .. maar als je meer wil, spreek je me IRL maar eens aan.

aangepast door Daggie
  • Vind ik leuk 6
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Daggie : had dan de normale batterij genomen :) dat scheelt bijna 200kg dacht ik

Wat je zegt over laders onderweg aan 40-50kw snap ik niet goed.. je kan laden aan 200kw en meer [emoji2369]

Wat range betreft ben ik eens benieuwd wat je van die 400 over gaat houden binnen een aantal maanden [emoji2] bij vriesweer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Germinal

CCS EU chargers zijn 40 - 50 KW. Meestal 50 KW, maar ben er al rond de 40 tegen gekomen ook. Exacte getal weet ik niet meer.
Je kan sneller laden .. Heb het al 2x gedaan bij Ionity in Luik, maar ik zie weinig added value als je geen grote afstanden doet.

Betreft batterij: But horsepower! 😛

Range: Ik zal iets laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb alles van buitenkleuren besteld, coffee beige, frozenberry, neptune, crayon, cherry en ice grey.

Heb op die ice grey een brombeer interieur besteld, erg benieuwd naar ... wel spannend wat dat gaat geven in real life :) 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid