ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 Gisterenavond bracht ik de fiets van de kleine tot bij de fietsenmaker. De papa is nog een echte vélo-maker van vroeger. Nu zijn de dochter en schoonzoon mee in de zaak gestapt, en zijn ze volop mee met de nieuwe tendensen. Zot hoe dat geëvolueerd is, los van racefietsen en mountainbikes (want dat is niet echt hun specialiteit)... Kocht je vroeger een goeie stadsfiets, een "dure", betaalde je 750 euro (maar dan in BEF). Nu staat die zijn toonzaal dus vol met bakfietsen, cargobikes, fietsen die op een pickup lijken, al dan niet met elektrische hulp, speep pedelecs allerhande. En dan lijkt een fiets van 1.000 euro plotseling een koopje. 1 Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 6 uren geleden, ex-Mooseman zei: 'k zag net een financiering voor zo'n ST3 passeren. 9000 euro, WTF, voor een velo Zal wel de nieuwe zijn met riemaandrijving en alle opties. Vroeger kostte een ST3 "slechts" 7000€. De opvolger van de mijne komt ook ergens dit jaar uit, ST2022 genaamd, vraagprijs: 13000€ 1 Quote
toere 16.927 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 I 6 uren geleden, ex-Mooseman zei: 'k zag net een financiering voor zo'n ST3 passeren. 9000 euro, WTF, voor een velo Blijkbaar ook goed in de "mode" lenen voor een electrische fiets? Elke fietshandelaar hier in de regio heeft zo een gigantische posters hangen met electrische fiets kopen op krediet erop. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 1 minute ago, toere said: I Blijkbaar ook goed in de "mode" lenen voor een electrische fiets? Elke fietshandelaar hier in de regio heeft zo een gigantische posters hangen met electrische fiets kopen op krediet erop. Als je de aanschafprijs ziet ... er wordt voor zoveel geleend. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 Zojuist, ir_fuel zei: Als je de aanschafprijs ziet ... er wordt voor zoveel geleend. Tuurlijk, weet ik wel. Bij Eldi/ Krefel/ Vandenborre enz kun je ook lenen voor kweet niet wat allemaal. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 Voila. Fietsen, en zeker elektrische, zijn pokkeduur geworden, en de winkel moet draaien he. ---> Kredieten verkopen. En als het is zoals bij de auto's verdienen de winkels misschien ook nog iets aan de financiering. Hier kan je het nog uitleggen als "investeren in je gezondheid" Quote
toere 16.927 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 En begrijp mij niet verkeerd, ik heb echt niks tegen lenen als je er u geen pijn mee doet maandelijks, en je toch wel een extra spaarcentje staan hebt. Voor mijn Duc had ik ook geleend, 150€ per/ maand op 48 maand. Gewoon omdat ik dit niet voelde in ons maandbudget, en ik niet aan mijn spaargeld wou zitten. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Voila. Fietsen, en zeker elektrische, zijn pokkeduur geworden, en de winkel moet draaien he. ---> Kredieten verkopen. En als het is zoals bij de auto's verdienen de winkels misschien ook nog iets aan de financiering. Hier kan je het nog uitleggen als "investeren in je gezondheid" Mijn madam wil ook een electrische fiets. 2 jaar 150€ per/ maand zal al een mooie instapklare electrischen bike zijn voor haar Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 Ja t is echt zot hoe duur dat is in vergelijking met een moto. Quote
Fille 798 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 35 minuten geleden, Greg zei: Zal wel de nieuwe zijn met riemaandrijving en alle opties. Vroeger kostte een ST3 "slechts" 7000€. De opvolger van de mijne komt ook ergens dit jaar uit, ST2022 genaamd, vraagprijs: 13000€ Dat zal met die nieuwe grote accu zijn zeker, die ST2022 van 13000€? 1300 of 1400wh dacht ik? Die zal wel een range geven van rond de 100 km aan 45kmh denk ik. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Ja t is echt zot hoe duur dat is in vergelijking met een moto. Mijn 1ste moto nieuw aangekocht in weliswaar 1991: Suzuki GSX600F voor 220.000bfr oftewel 5.500€. Toen kostte een topmodel fiets 10.000bfr. Geen electrische fiets uiteraard Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 24 minuten geleden, toere zei: I Blijkbaar ook goed in de "mode" lenen voor een electrische fiets? Elke fietshandelaar hier in de regio heeft zo een gigantische posters hangen met electrische fiets kopen op krediet erop. Waarom zou je het niet doen? Al is het maar een deel. De intresten zijn zo goed als niks en je betaalt het met de fietsvergoeding af. 1 Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 55 minuten geleden, Fred zei: Waarom zou je het niet doen? Al is het maar een deel. De intresten zijn zo goed als niks en je betaalt het met de fietsvergoeding af. Voila Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 6 mei 2022 Geplaatst: 6 mei 2022 1 uur terug, Fille zei: Dat zal met die nieuwe grote accu zijn zeker, die ST2022 van 13000€? 1300 of 1400wh dacht ik? Die zal wel een range geven van rond de 100 km aan 45kmh denk ik. Ik haalde met 983Wh in het begin zo'n 60km volle snelheid dus een 85km zou moeten lukken met die 1400Wh die de nieuwe gaat krijgen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 (aangepast) 12 uren geleden, ir_fuel zei: Ja t is echt zot hoe duur dat is in vergelijking met een moto. Zo ook in onderhoud. Wij zitten aan 1.700 euro op 12.000km. Ketting (5x), remblokken (6x), kabels, van alles en nog wat dat los komt, nieuw bankje, huif vernieuwen, nieuwe motor (2de keer eerste in garantie, maar werkuren niet), nieuwe batterij, nieuwe handvaten,... Mijn SH300 reed goedkoper, incl waardeverlies, brandstof, verzekering én taksen. 7 mei 2022 aangepast door Tjeu 1 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 3 uren geleden, Tjeu zei: Zo ook in onderhoud. Wij zitten aan 1.700 euro op 12.000km. Ketting (5x), remblokken (6x), kabels, van alles en nog wat dat los komt, nieuw bankje, huif vernieuwen, nieuwe motor (2de keer eerste in garantie, maar werkuren niet), nieuwe batterij, nieuwe handvaten,... Mijn SH300 reed goedkoper, incl waardeverlies, brandstof, verzekering én taksen. Klopt die 12000km? Want dat is dan toch heel duur? En ook veel dat nog niet kapot had mogen gaan lijkt mij. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 Ketting/tandwielen en remblokken verslijten gelijk zot, heb je natuurlijk met die middenmotoren... Op 17k km 1x ketting en cassette achteraan vervangen, was zelfs niet nodig want hij trapte nog niet door. Had het zelfs bij de laatste 4-5 kleine tandwieltjes kunnen houden als ik wilde, zijn apart te vervangen, de rest gebruik ik toch niet. Over wat er voor de rest al allemaal kapot is gegaan, ga ik zwijgen Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 16 uren geleden, ir_fuel zei: Ja t is echt zot hoe duur dat is in vergelijking met een moto. Of een 125cc. Een Honda Forza bolt 100km/h, verbruikt 2l en heeft ruimte voor vlot 2 systeemhelmen, ABS aan boord, verwarmde handvatten, elektrisch verstelbaar scherm, keyless start, ... En kost 5800€ Maar zoals de verkoper tegen mij zei: iedereen wilt eigenlijk een brommer maar daar krijg je geen fietsvergoeding voor. 1 Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 en een rijbewijs, en een helm, en een motorpak, geen sandalen, handschoenen,... verplicht eens een aantal zaken bij een speedelec en je zal ze ook snel op 2dehands zien staan. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 Rijbewijs en helm is bij een SP ook van doen he De kost van een speedpedelec is gewoon scheefgetrokken door de leasing en fietsvergoeding lijkt mij. (2dehands staat nu al vol met fietsen van 3j oud) 1 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 7 mei 2022 Geplaatst: 7 mei 2022 Op 6/5/2022 om 22:12, Greg zei: Zal wel de nieuwe zijn met riemaandrijving en alle opties. Vroeger kostte een ST3 "slechts" 7000€. De opvolger van de mijne komt ook ergens dit jaar uit, ST2022 genaamd, vraagprijs: 13000€ Een ST3 full option gaat los over de 10k. En de ST2022 wordt de ST7, en dus niet de opvolger van de ST5 maar gewoon een nieuw topmodel. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 16 uren geleden, CAS zei: Klopt die 12000km? Want dat is dan toch heel duur? En ook veel dat nog niet kapot had mogen gaan lijkt mij. Ja, die 12.000km klopt. Het gaat hier wel om een elektrische bakfiets, die zijn een stuk zwaarder dan een normale fiets. Er zijn andere dingen stuk gegaan dan op andere bakfietsen uit onze omgeving, maar qua prijs per kilometer loopt die wel mooi gelijk met anderen die er ook +10k km op hebben zitten. Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 1 uur terug, Tjeu zei: Ja, die 12.000km klopt. Het gaat hier wel om een elektrische bakfiets, die zijn een stuk zwaarder dan een normale fiets. Er zijn andere dingen stuk gegaan dan op andere bakfietsen uit onze omgeving, maar qua prijs per kilometer loopt die wel mooi gelijk met anderen die er ook +10k km op hebben zitten. Lijkt mij dan toch dat die ketting niet voldoende sterk is? 5x vervangen heb je dus 6 kettingen gehad met die dat er op zat bij aankoop. Dat is iedere 2000km een nieuwe ketting? Zou het eens aan mijn vader moeten vragen met dat die hem meer bezig hield met het onderhoud, maar de mtb's hier die dus door modder etc ploegen en dan 9/10 nog eens schuiner kunnen liggen door al die versnellingen (al let ik er wel altijd op dat die zo recht mogelijk ligt) gaan langer mee. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 8 uren geleden, Roger zei: Een ST3 full option gaat los over de 10k. En de ST2022 wordt de ST7, en dus niet de opvolger van de ST5 maar gewoon een nieuw topmodel. Een gewone ST3 kost 7290 euro en 7630 euro met de batterij upgrade. Geen idee hoe jij aan meer dan 10k komt. In het geval van de Pinion wordt het dan 7818 euro en 8158 euro. Het enige wat je als je persé uw prijs wil opdrijven nog zou kunnen kiezen is de overbodige verende voorvork en de wel interessante Bodyfloat zadelpen van 245 euro selecteren. 1 uur terug, Tjeu zei: Ja, die 12.000km klopt. Het gaat hier wel om een elektrische bakfiets, die zijn een stuk zwaarder dan een normale fiets. Er zijn andere dingen stuk gegaan dan op andere bakfietsen uit onze omgeving, maar qua prijs per kilometer loopt die wel mooi gelijk met anderen die er ook +10k km op hebben zitten. Met die reden rijdt op de dag van vandaag elke bakfiets met een riem? Geen idee hoe jij aan zo'n onderhoudsprijs komt. Pech vermoed ik? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 30 minuten geleden, Fred zei: Met die reden rijdt op de dag van vandaag elke bakfiets met een riem? Geen idee hoe jij aan zo'n onderhoudsprijs komt. Pech vermoed ik? De standaard in bakfietsland blijft de ketting hoor. Riemen zijn bij de meesten een optie. Zelf de R&M (8k euro) komt standaard met ketting en extern versnellingsapparaat. Riem is optie. 51 minuten geleden, CAS zei: Lijkt mij dan toch dat die ketting niet voldoende sterk is? 5x vervangen heb je dus 6 kettingen gehad met die dat er op zat bij aankoop. Dat is iedere 2000km een nieuwe ketting? Zou het eens aan mijn vader moeten vragen met dat die hem meer bezig hield met het onderhoud, maar de mtb's hier die dus door modder etc ploegen en dan 9/10 nog eens schuiner kunnen liggen door al die versnellingen (al let ik er wel altijd op dat die zo recht mogelijk ligt) gaan langer mee. Idd, alle 2.000 km een nieuwe ketting, alle 1.800 km een set remblokken. Die ketting is naar mijn gevoel idd te zwak. Al is dat niet eigen aan enkel onze bakfiets. Dat zie je ook bij andere. Alleen valt het soms minder op wanneer ze een extern versnellingsapparaat hebben die de ketting op spanning houdt. Bij een Urban Arrow, om de meest populaire te noemen, heb je een riem en gaan de remblokken langer mee. Maar daar gaan de versnellingen stuk voor je aan de 10k zit en vaak ook de remleidingen of remklauwen, waardoor je over dezelfde afstand tegen dezelfde kosten aankijkt. Punt is gewoon dat elektrisch fietsen een pak duurder is dan wat vaak gedacht wordt. Wil je goedkoop rijden, dan ga je best voor een 125cc scooter of een Dacia op gas. En in beide gevallen heb je bij aankoop ook een pak meer waar voor je geld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.