Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Slechte cellen laden = realistisch brandgevaar. Echt. En een batterij die in brand vliegt die kan je niet blussen. 

Ik zou er niet mee spelen en er schoon vanaf blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minutes ago, jan.van.gent said:

€2k is ook gewoon volledig van de pot gerukt imo.
Voor  €3k heb je een 5kWh batterij (inclusief omvormer) voor je thuis. Dit is net geen 1kWh batterij + een QMS + een behuizing.

Welkom in de wereld van de fiets :D

Al eens gezien wat een deftige mtb moet kosten? Vergelijk dat eens met de prijs van een enduro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Slechte cellen laden = realistisch brandgevaar. Echt. En een batterij die in brand vliegt die kan je niet blussen. 

Ik zou er niet mee spelen en er schoon vanaf blijven.

akkoord, buiten het feit dat ik hem toch zou openhalen en proberen herstellen (voor die paar euro dat die enkele cellen gaan kosten).
Is je BMS er aan, so be it, je batterijpack kan je nu toch ook niets meer mee doe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, jan.van.gent said:

akkoord, buiten het feit dat ik hem toch zou openhalen en proberen herstellen (voor die paar euro dat die enkele cellen gaan kosten).
Is je BMS er aan, so be it, je batterijpack kan je nu toch ook niets meer mee doe. 

Ja maar ik zie Fille dat in al zijn handigheid toch niet doen :D 

Zelfs ik blijf daar met mijn poten vanaf. Heb je die pagina gelezen die je gelinkt hebt? Dat is echt gene kattepis. En zijn batterij is nog een stuk complexer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ja maar ik zie Fille dat in al zijn handigheid toch niet doen :D 

Zelfs ik blijf daar met mijn poten vanaf. Heb je die pagina gelezen die je gelinkt hebt? Dat is echt gene kattepis. En zijn batterij is nog een stuk complexer.

Ja bekeken, dat ziet er eerlijk gezegd grotendeels gelijkaardig uit aan de batterij van de stella van mijn vrouw, een bms, een nest draadjes om spanning op te volgen naar de afzonderlijke pakketjes, en een aantal thermistors/NTC/PT100/... om de temperatuur te monitoren, en uiteraard de voedingskabels naar 1e en laatste pakket, en de voedingskabels tussen de verschillende pakketjes onderling.
Dat principe blijft gelijk, of het nu een goedkope of een dure fiets is. Met dat idee dat ik gehoopt had dat een dure fiets steviger (op vlak van BMS implementatie) gebouwd was en mogelijks ook met het oog op revisie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lotuzzz zei:

@Fille je hebt die privé overgepakt na leasing bedoel je? Eerst laten nakijken en dan zo'n problemen, zuur man. Ik zag je frustratie al enkele keren opborrelen op Strava.

Idd, na 3 jaar prive overgenomen van de fietsenwinkelleasing.

Grote voorwaarde omdat te doen, was dat de accu nog genoeg restcapacitzit over had, in dit geval nog 97%.

Klote dat een dikke maand later de accu(cellen) kapot blijken te zijn, niets aan te doen..

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jan.van.gent zei:

Ja bekeken, dat ziet er eerlijk gezegd grotendeels gelijkaardig uit aan de batterij van de stella van mijn vrouw, een bms, een nest draadjes om spanning op te volgen naar de afzonderlijke pakketjes, en een aantal thermistors/NTC/PT100/... om de temperatuur te monitoren, en uiteraard de voedingskabels naar 1e en laatste pakket, en de voedingskabels tussen de verschillende pakketjes onderling.
Dat principe blijft gelijk, of het nu een goedkope of een dure fiets is. Met dat idee dat ik gehoopt had dat een dure fiets steviger (op vlak van BMS implementatie) gebouwd was en mogelijks ook met het oog op revisie.

Is echt niets voor mij, ben heel onhandig in zoiets.

Eerlijk, zelfs als ik kon, zou ik mezelf niet te hard vertrouwen.. je leest zo al genoeg van motors van e-bikes die opsmoren, accu’s die branden/roken,…

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fille Ik heb dus exact hetzelfde voor met de mijne, enkele pagina's terug al uit de doeken gedaan. Heb na 17k km ook nog 97% capaciteit maar valt uit rond 23%.

Reviseren kan enkel als je zoals beschreven op de site die @ir_fuel doorstuurde, het juiste aantal vijsjes onderaan de batterij hebt.

Ik heb dus pech en kan ze bij wijze van spreken weggooien. Software van Stromer om hem te reviseren is niet aan te geraken, merkt de BMS ook maar iets van een verlies ergens op door manupilatie, is de BMS krokant en is het einde oefening.

Heb hem momenteel niet echt nodig, staat al weken bij de FM voor andere stukken die ze niet opgelost krijgen, maar binnenkort ga ik er dus weer met een bang hartje mee op pad. Bij de FM al zolang stilstaan gaat er ook geen deugd aan doen vermoed ik. En ik zit dan nog met achterwiellagers die in de motor zitten die al een hele tijd lawaai maken (droog staan), die je ook niet kan vervangen zonder de hele motor te vervangen.

Ik weet voor de moment dus ook niet goed wat te doen, kan die zo niet verkopen aan een particulier, en mijn FM gaat die niet overnemen in de huidige staat. Ofwel 3500€ kosten doen (motor + batterij), ofwel een peuleschil nog krijgen voor dat krel en een nieuwe kopen, maar dat zal geen Stromer meer zijn...

 

  • Whut?! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag naar de FM gebeld, dat ze een nieuwe accu mogen bestellen.
"Ah, maar die hebben we hier meestal wel in voorraad", ze hebben er nu momenteel nog 2 of 3 liggen in 983wH uitvoering.

Ons verhaald wordt nog eens bevestigd..

Dat van U  @Greg zijn verhaal over lagers in de motor, heb ik tot op heden (hout vasthouden) geen last van!
Nuja, ik heb ook nog maar 10k km's tov 17k km's...

Ik zou ook niet weten wat te doen in uw situatie.. Zal bij elk merk wel iets zijn, maar kies het juiste merk maar he.. niet simpel!

Die Klevers komen me heel dikwijls wel serieus voorbijgevlogen, als ik redelijk doorreed a 43 a 44kmh, die halen vlotjes tegen de 50kmh denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/2/2022 om 12:34, ir_fuel zei:

Welkom in de wereld van de fiets :D

Al eens gezien wat een deftige mtb moet kosten? Vergelijk dat eens met de prijs van een enduro.

Echt gek. Is dat puur door het tekort aan aanbod?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik ben al even aan het twijfelen om een speed pedelecte te kopen om af en toe naar het werk te gaan (35km heen en terug) en korte verplaatsingen te doen. Laatst even op eentje gereden van een kameraad en dat was erg goed meegevallen. Gisteren kregen we op het werk te horen dat het mogelijk is om een fiets te leasen, dat maakt het nu wel extra aanlokkelijk... 🙂 

De fiets waar ik op reed was een Qwic RD11 Speed. Volgens mijn kameraad had hij veel research gedaan en zou die een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben? Iemand ervaring met dit merk?

Andere merken die ik zeker moet bekijken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Jochen zei:

Ik ben al even aan het twijfelen om een speed pedelecte te kopen om af en toe naar het werk te gaan (35km heen en terug) en korte verplaatsingen te doen. Laatst even op eentje gereden van een kameraad en dat was erg goed meegevallen. Gisteren kregen we op het werk te horen dat het mogelijk is om een fiets te leasen, dat maakt het nu wel extra aanlokkelijk... 🙂 

De fiets waar ik op reed was een Qwic RD11 Speed. Volgens mijn kameraad had hij veel research gedaan en zou die een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben? Iemand ervaring met dit merk?

Andere merken die ik zeker moet bekijken? 

Enkele collega’s van mij hebben een Qwic speed-spedelec.

1 ervan heeft een probleem voorgehad toen hij hem nog maar net had, controller defect en accu daardoor beschadigd. Ie heeft zen fiets nu bijna 3 jaar maar verder hoor ik geen klachten bij hun over Qwic.

Klever ook zeker eens bekijken 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Fille zei:

Enkele collega’s van mij hebben een Qwic speed-spedelec.

1 ervan heeft een probleem voorgehad toen hij hem nog maar net had, controller defect en accu daardoor beschadigd. Ie heeft zen fiets nu bijna 3 jaar maar verder hoor ik geen klachten bij hun over Qwic.

Klever ook zeker eens bekijken 😉

Klever zou ik enkel en alleen bekijken als je absoluut de snelste wilt. Range en bedrijfszekerheid durven wel eens wat minder zijn 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Fred zei:

Klever zou ik enkel en alleen bekijken als je absoluut de snelste wilt. Range en bedrijfszekerheid durven wel eens wat minder zijn 🙂

Euh ? Zeker dat je niet abuus bent met een Stromer?

Van Klever zijn net weinig problemen gekend. Iets dat wel eens terugkwam was het uitvallen van de ondersteuning door een schok maar dat is al een tijdje verholpen op de nieuwere modellen. 

Range is ook wat aangegeven is. Enkel in de wintermaanden is die korter door het gebruik van grootlicht. Dat valt nu enorm hard op als ik vergelijk met de terugrit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen eens kijken bij een winkel hier in de buurt. Die verdeelt oa Qwic en Gazelle. Heb alleen wat schrik voor de levertermijn momenteel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Jochen zei:

Ik ga morgen eens kijken bij een winkel hier in de buurt. Die verdeelt oa Qwic en Gazelle. Heb alleen wat schrik voor de levertermijn momenteel? 

Mijn zus heeft een paar weken geleden een electrische fiets gekocht. Ze had een paar fietshandelaars gedaan hier in de buurt en blijkbaar hadden zo overal wel wat op stock waardoor ze de week erop die al had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Jochen zei:

Ik ga morgen eens kijken bij een winkel hier in de buurt. Die verdeelt oa Qwic en Gazelle. Heb alleen wat schrik voor de levertermijn momenteel? 

Heb zelf een qwic, best tevreden van ondanks de Chinese bafang motor.

Indertijd kon ik de mijne nog "tunen" gewoon door een code in de software in te geven, zonder garantieverlies 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rabbit zei:

Heb zelf een qwic, best tevreden van ondanks de Chinese bafang motor.

Indertijd kon ik de mijne nog "tunen" gewoon door een code in de software in te geven, zonder garantieverlies 😛 

Gaat die dan veel vlotter? 

Mijn madam wil ook een electrische fiets, ik ben daar nog te jong voor.

 

 

 

 

Dus neem ik de auto🤣

 

😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen bij de fietsenmaker geweest en voor mijn gebruik raadde hij me meteen een Gazelle Ultimate Speed C380 aan.

Hij was meer fan van een middenmotor + riemaandrijving dan de achtermotor + ketting van de Qwic. Ook qua bedrijfszekerheid scoorde het Bosch materiaal beter volgens hem. Moest je toch stukken hebben zit je bij Bosch ook beter, bij Qwic ben je afhankelijk van ... Qwic 🙂

IMG20220312103432.thumb.jpg.c5fd865282ff4bc3be68e1003187da4a.jpg

Korte testrit gedaan en zoals hij zelf al zei is dit geen fiets om constant 40-45km/h te knallen. Dan moet je een achtermotor hebben zo schijnt het. Fiets reeds heel aangenaam en solide, stuur stond wel iets te sportief voor mij maar dat kan aangepast worden uiteraard. Fijne handvatten ook. Het traploos schakelen is even wennen maar eigenlijk echt wel een gemak.
Met een kleine inspanning en de ondersteuning op 2 fietste ik makkelijk net geen 30km/h. In stand 3 zat ik rond de 35km/h dacht ik. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met andere fietsen maar ik vond het aangenaam voortbewegen 🙂

Twee minpuntjes :

Als je de ondersteuning uitschakelt voelt het wel zwaarder aan dan een klassieke fiets. Komt door de overbrenging blijkbaar, en het is sowieso een zware fiets natuurlijk.
Batterij, die is slechts 500Wh. Je kan een 2de batterij aankopen en die wordt dan op de verticale buis gemonteerd. Die kost echter 1000€...

Hij gaat een offerte maken, zo kan ik zien wat het zal kosten via lease (volgens de tool 70€/maand) en kan ik het wat laten bezinken. Hij is wel op voorraad momenteel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid