Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Artikel in Trends:

 

Sinds zijn oprichting in 2017 is het Brusselse e-bikemerk Cowboy veelbesproken op de markt, in de media en in de start-upwereld. Het bedrijf kan bogen op een mooi parcours, maar eigenlijk begint de rit nu pas.

 
Brussels e-bikemerk Cowboy wil racen om de wereld te veroveren De oprichters van Cowboy Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui © .

Voordat ze met Cowboy begonnen, hadden Adrien Roose, Tanguy Goretti en Karim Slaoui wel al softwarestart-ups als Take Eat Easy en Djump opgericht, maar ze hadden nog nooit een fysiek product ontwikkeld. Bovendien kenden ze de fietsmarkt niet echt. Toch zijn er ze er in anderhalf jaar in geslaagd een fiets met een heel specifiek design te ontwerpen ¬ een record. Terwijl veel andere fietsen geassembleerd worden met onderdelen van grote fabrikanten als Bosch, ontwikkelde Cowboy de belangrijkste onderdelen intern.

 

Bovendien innoveerde het merk door rond zijn elektrische fiets een ecosysteemte te bouwen en zich te positioneren als 'het Apple van de fiets' ( zie kaderonderaan ). Dat leidde tot een atypisch zakenmodel. De verkoop gebeurt voornamelijk via het internet, er is geen netwerk van verdelers. De aanpak van Cowboy lijkt aan te slaan. De fiets haalde enkele mooie prijzen binnen, zoals Eurobike in 2017, en het werd meerdere keren bekroond door Red Dot Design Award. Ook de klanten vinden de weg naar de elektrische fietsen van Cowboy, al geeft het bedrijf geen informatie over zijn verkoopcijfers en omzet.

 
 

Kleine nieuwkomer

Officiële verkoopcijfers zijn er dus niet, maar op basis van de beschikbare informatie verkocht Cowboy in 2021 naar schatting 20.000 fietsen en verdubbelt het bedrijf elk jaar in grootte. Met een prijs tussen 2.000 en 2.500 euro per fiets zouden de inkomsten van de Brusselse scale-up rond 40 miljoen euro draaien. Cowboy streeft naar 100.000 riders in 2023. De Europese markt van de elektrische fiets groeide in 2020 met 40 procent tot 22 miljoen verkochte exemplaren. Cowboy is in dat segment nog een kleine speler, maar het bracht zijn eerste model ook pas in 2018 op de markt.

 

Dat mooie parcours neemt niet weg dat sommigen met een sceptische blik naar Cowboy kijken. "Het bedrijf verbrandt elke maand miljoenen", zegt iemand die goed op de hoogte is van de start-upwereld. De balansen van de laatste jaren laten Pascal Flisch, analist bij het handelsinformatiekantoor Trends Business Information, zelfs perplex achter. "De cijfers voor 2021 zijn nog niet beschikbaar, maar het bedrijfsresultaat daalt elk jaar. Cowboy heeft in vier jaar bijna 25 miljoen euro verloren, nochtans in gunstige marktomstandigheden. In 2020 verloor het bedrijf 1 miljoen euro per maand." Volgens Flisch zal dat gat alleen maar groter blijken te zijn, wanneer de cijfers voor 2021 beschikbaar zijn. De recente kapitaalverhoging van 80 miljoen dollar (71 miljoen euro) wijst in die richting. Met eerdere rondes erbij haalde Cowboy al zo'n 114 miljoen euro op.

 

Uitgroeien tot een wereldspeler

 

Dat Cowboy zoveel geld nodig heeft, mag niet verbazen. Het Brusselse bedrijf ziet het groots. Het wil geen lokaal bedrijf zijn. "Ons doel is uit te groeien tot een wereldspeler", zegt CEO Adrien Roose. "Cowboy heeft goede kaarten om een van de belangrijkste bedrijven in een groeiende sector te worden." Vanuit het kantoor in Brussel, waar zo'n honderd mensen werken, stuurt Cowboy de verkoop aan op twaalf markten. Het merk is actief in Duitsland, Frankrijk, Noord-Europa en sinds eind moet je nu tot twee jaar op voorhand je bestellingen plaatsen."

 

De investeerders geloven in het bedrijf, getuige de kapitaalverhoging van eind januari. Het zijn niet de minste ondernemingen: Exor (het fonds van de familie Agnelli, bekend van Fiat), HCVC, Siam Capital, Tiger Global en niet te vergeten Index Ventures. Een anonieme e-bikekenner is niet verbaasd dat Cowboy de investeerders verleidt: "In nauwelijks enkele jaren heeft het een fiets van hoge kwaliteit gemaakt, die niet hoeft onder te doen voor de fietsen van Angell of VanMoof, twee concurrenten. Dankzij de gestegen verkoop is Cowboy almaar beter in staat de vruchten te plukken van schaalvoordelen. Het kan ook de kwaliteit van zijn onderdelen opvoeren en stukken op maat maken. Bovendien onderscheidt Cowboy zich met het ecosysteem rond zijn elektrische fietsen, waar het op termijn inkomsten uit moet halen."

 

De weg is nog lang, want ook de concurrentie spekt de kas. Het Nederlandse VanMoof haalde in september 128 miljoen euro op. Het is nu eenmaal een heel kapitaalintensieve business, merkt de anonieme e-bikekenner op: "Bovendien moet je de fiets ook aanpassen aan de reglementen op elke markt waar de fiets wordt verkocht. Dat is heel verschillend van een softwarebedrijf."

 

Cowboy heeft dus nog alles te bewijzen. De recente kapitaalverhoging door gerenommeerde investeerders - het Amerikaanse Index Ventures pompte eerder ook geld in de Brusselse eenhoorn Collibra - toont dat de start-up zich nog aan mooie kansen mag verwachten. Hoewel de visie van het bedrijf zeker risicovol is, kan ze lonen, als de zaken gaan zoals de drie oprichters dat voor ogen hebben. Om te vermijden dat het bedrijf uit de bocht gaat, zal het erop aankomen snel te groeien en ondertussen voortdurend te testen of zijn aanpak nog de juiste is. 

 

Het Apple van de e-bike

Het Amerikaanse technologiemerk Apple, bekend van de iPhone, inspireert de oprichters van Cowboy. Net als Apple maakt Cowboy een fysiek product en software, en bouwt het daar een ecosysteem omheen.

• Product. Cowboy ontwierp zijn fiets vanaf de start zo dat het ontwerp zich leende voor de vele onderdelen op maat die de start-up ontwikkelde.

• Software. Net als bij de iPhone versterkt de intern ontwikkelde app het fysieke product. Cowboy kan daardoor uitpakken met innoverende functies als antidiefstal, fietstracking, valdetectie en datavergaring.

• Ecosysteem. Cowboy voegt nog een laag betalende diensten toe aan de fiets en de app. Met de Brusselse insurtech Qover werkte Cowboy een verzekering uit (10 euro per maand) en sinds kort is er ook Cowboy Care (20 euro per maand), een onbeperkte onderhouds- en reparatiedienst die aan huis komt.

• Prijszetting. Net als bij de iPhone stijgt de prijs van elk nieuw model dat wordt gelanceerd. Kostte het eerste model 1.790 euro, dan betaalt de klant voor de C4, het laatste model, 2.500 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Cyrano.ak said:

Net als Apple maakt Cowboy een fysiek product en software, en bouwt het daar een ecosysteem omheen.

Ja, maar in tegenstelling tot Apple moeten ze bij Cowboy nog een eerste product maken dat zich onderscheidt van de concurrentie :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja, maar in tegenstelling tot Apple moeten ze bij Cowboy nog een eerste product maken dat zich onderscheidt van de concurrentie :lolz: 

Is dat zo? Hoeveel waren er in 2017 te vinden, met die integratie (en directe verkoop)? Is het anno 2022 bij de lokale fietsenverkoper te vinden? Helemaal uniek zijn ze waarschijnlijk niet meer, maar da's idem voor Apple (ik wil de vergelijking zelfs niet maken, want die waren al flink winstgevend). De Amazon's & Tesla's daarentegen maakten jarenlang een gigantische financiële krater vooraleer het omslagpunt te bereiken. Dees is en blijft een gok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar wachten op ne elektrische fiets? 🤔

Waarom wilt ge dan zo snel zo ne grote wereld beleveren als ge ze nie gemaakt krijgt? Ik snap wel dat België te klein is, maar zijn er echt mensen die 2j wachten op hun elektrische fiets?

T is nie gelijk Tesla he, die konden dat zichzelf veroorloven omdat er toch geen alternatief was. Maar is dit ding dan zo speciaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Joske zei:

2 jaar wachten op ne elektrische fiets? 🤔

Waarom wilt ge dan zo snel zo ne grote wereld beleveren als ge ze nie gemaakt krijgt? Ik snap wel dat België te klein is, maar zijn er echt mensen die 2j wachten op hun elektrische fiets?

T is nie gelijk Tesla he, die konden dat zichzelf veroorloven omdat er toch geen alternatief was. Maar is dit ding dan zo speciaal?

Het feit dat je zegt dat je wereldwijd mikt is blijkbaar genoeg om alle putten die je maakt te verantwoorden. Zoals ik het lees is het vooral dat dat hun uniek maakt 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/2/2022 at 7:52 PM, Logic said:

Is dat zo? Hoeveel waren er in 2017 te vinden, met die integratie (en directe verkoop)? 

Met welke integratie? Het feit dat ze een app hebben? Dat is uw gans business model ophangen aan een "accessoire"? Aan de fiets zelf is nougabollen revolutionair.

Dat is zoals zeggen dat de eerste iPhone een succes was, niet omdat hij revolutionair was tov zijn concurrenten, maar omdat het een HP iPaq was waar je iTunes op kon draaien ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/3/2022 at 8:58 AM, josenjef said:

Het feit dat je zegt dat je wereldwijd mikt is blijkbaar genoeg om alle putten die je maakt te verantwoorden. Zoals ik het lees is het vooral dat dat hun uniek maakt 🙂

Ja en dan open je direct bureaus op hippe plaatsen he, zoals de meeste firma's met zo een "ambities". Dan moet je altijd een voet aan de grond hebben in Londen, Parijs, Berlijn, New York en San Francisco.

Tel uit je maandlast :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja en dan open je direct bureaus op hippe plaatsen he, zoals de meeste firma's met zo een "ambities". Dan moet je altijd een voet aan de grond hebben in Londen, Parijs, Berlijn, New York en San Francisco.

Tel uit je maandlast :lol: 

Als je daar iets van zegt denk je te bekrompen voor zo een mensen ... en ergens ben ik mee in die redenering, ik ben ook veel te nuchter soms op dat vlak. Maar bij dit verhaal lijkt dat het enige argument waarom ze uniek zijn, dat ze die ambitie willen uitdragen.

Ze verkopen 100 fietsen per werkdag en zijn met 100 man personeel 🙂 Dat moet je ze wel nageven, ze leveren wel grappige statistiekjes op 🙂

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst de Tesla van de fiets en nu zijn ze Apple ook al…….. man man man 

Er zijn toch al analisten die ogen trekken. Gelukkig is er de “anonieme E bike kenner” die wat credibility schenkt.

De statistieken zijn idd bijzonder grappig. Waarom gaan ze niet eens op zoek naar de verdiensten van de “consulting” bedrijfjes die aan hun factureren. Het vastgoed dat gehuurd wordt en de management fees.

Ik garandeer sensationele verhalen en hoge rendementen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Eerst de Tesla van de fiets en nu zijn ze Apple ook al…….. man man man 

Er zijn toch al analisten die ogen trekken. Gelukkig is er de “anonieme E bike kenner” die wat credibility schenkt.

De statistieken zijn idd bijzonder grappig. Waarom gaan ze niet eens op zoek naar de verdiensten van de “consulting” bedrijfjes die aan hun factureren. Het vastgoed dat gehuurd wordt en de management fees.

Ik garandeer sensationele verhalen en hoge rendementen :) 

Dus alle redenen voor de drie musketiers om verder te zetten 😄 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week een minder goeie dag beleefd met mijn speed-pedelec.

Eind 2018 een speed-pedelec (Stromer ST1X met 983wH accu) geleased via fietsenwinkel.
Eind vorig jaar net voor einde leasing een grondig nazicht laten doen, healtcheck van de accu enz.
Alles was in orde en ik had nog 97 % restcapaciteit van de accu (983wH) na 10k km's, goed dus!

Oktober 2021 had ik wel een nog probleem met mijn koplamp, gaf storing en zorgde ervoor dat alle verlichting voor en achter niet werkte, fiets had dus de laatste 1,5 maand stilgestaan maar had deze tussentijds wel 2x beetje opgeladen om accu op peil te houden zodat ie niet in diepontlading kon gaan. Dit was dan opgelost net voor einde leasing 2021

Nu 2 weken geleden voor de eerste keer op eigen nummerplaten terug woon-werkverkeer gedaan en bij het naar huis rijden in de laatste 4 kilometer was de ondersteuning kortstondig 3x uitgevallen.
Dit ging telkens na pakweg 100meter weg, geen foutmeldingen op display, accu kon gewoon terugopladen,... Raar!
Fiets binnengedaan voor dit te laten checken, niet echt iets gevonden, accu contactpunten gechecked en gereinigd waar mogelijk.
 

Deze week terug gaan werken met de fiets en weer op de terugweg in de laatste 2km prijs!
Terug uitvallen van ondersteuning (net voor dit gebeurde had ik gezien dat ik nog 30% accu over had).
Terwijl dit gebeurde ineens 0 km rijbereik, 0% accu en een foutmelding erop! Dit 3x voorgehad in de laatste 2 km's.

Eenmaal thuisgekomen, (kapot van het zweet!) foutcodes via diagnostics eruit kunnen halen en men vrees werd al gauw men vermoeden..
Accu cellen beschadigd. Eergisteren naar FM gebeld en idd, accucellen rond 30% percentage defect.

Mindere zijde, revisie voor een Stromer accu is gewoon niet mogelijk of heel riskant op verdere beschadigingen aan electronics.
Nieuwe accu kost 2000 €, zure appel, maar ga toch een nieuwe accu kopen.

Ik kan nog gerust 35km rijden ofzo eer ik telkens op dit probleem stoot, opladen op het werk is een absolute NO-GO. 
En verkopen, hmmm, er staan momenteel heel veel speed pedelecs te koop, dusja.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Fille zei:

Mindere zijde, revisie voor een Stromer accu is gewoon niet mogelijk of heel riskant op verdere beschadigingen aan electronics.

Hoe komt dat? Vanwaar het verschil met andere accu pakketten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, jan.van.gent said:

https://www.sevarg.net/2018/10/07/stromer-st1-electric-bike-battery-pack-teardown/

ik zie daar niets speciaals anders aan dan degene die ik open gedaan heb.

Dat is niet hetzelfde batterijpakket.

Trouwens, kijk in de link die ik gepost heb, de versie met 4 schroeven is blijkbaar niet te reviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cellen vervangen is het probleem niet.

Ervaringen op verscheide fora zegt dat de BMS in de accu quasi altijd defect gaat na revisie.
Nog niemand positieve ervaringen zien neerschrijven na een revisie van een Stromer accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Idd, weegt net geen 5kg en zijn blijkbaar ook vrij gevoelig aan los transporteren.
Heb op de tijd de ik mijn speed-pelec heb, misschien 5x de accu eruit gehaald.

Altijd opgeladen via zijpoort in frame.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Fille zei:

Cellen vervangen is het probleem niet.

Ervaringen op verscheide fora zegt dat de BMS in de accu quasi altijd defect gaat na revisie.
Nog niemand positieve ervaringen zien neerschrijven na een revisie van een Stromer accu.

En QMS vervangen geen optie allicht?

Ik begrijp echt niet waarom die dingen zo gebouwd worden (en dan nog van zo'n duur merk) dat ze niet reviseerbaar zijn, en je de QMS waarschijnlijk niet afzonderlijk kunt kopen (want dat zal op zich zeker geen dure component zijn).

Je gaat waarschijnlijk gewoon met 1 (of een paar) slechte cellen zitten. Moest dat pakket wel reviseerbaar zijn (zoals pakket van mijn vrouw haar cheapass stella fiets) dan ben je gesteld voor €20 ofzo als je het zelf doet.
Als je korte tijd geleden nog 97% capaciteit hebt, en nu dit voor hebt, dan gaat dat echt gewoon zijn door een slechte cel, en niet enorm plotse slijtage van het hele pakket. 

€2k is ook gewoon volledig van de pot gerukt imo.
Voor  €3k heb je een 5kWh batterij (inclusief omvormer) voor je thuis. Dit is net geen 1kWh batterij + een QMS + een behuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, jan.van.gent zei:

En QMS vervangen geen optie allicht?

Ik begrijp echt niet waarom die dingen zo gebouwd worden (en dan nog van zo'n duur merk) dat ze niet reviseerbaar zijn, en je de QMS waarschijnlijk niet afzonderlijk kunt kopen (want dat zal op zich zeker geen dure component zijn).

Je gaat waarschijnlijk gewoon met 1 (of een paar) slechte cellen zitten. Moest dat pakket wel reviseerbaar zijn (zoals pakket van mijn vrouw haar cheapass stella fiets) dan ben je gesteld voor €20 ofzo als je het zelf doet.
Als je korte tijd geleden nog 97% capaciteit hebt, en nu dit voor hebt, dan gaat dat echt gewoon zijn door een slechte cel, en niet enorm plotse slijtage van het hele pakket. 

Idd, slechte cel.

Nu weet ik niet of deze slechte cel(len) ook ander cellen aantast/beinvloed?

Plan is om morgen terug woon-werk met de speed pedelec te doen maar aan trager tempo en zien dat ik boven die circa 30% accu blijf. Zien of het probleem zich dan nog voordoet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slechte cel gaat de spanning in een sub-pakket naar beneden halen, en van zodra deze onder een bepaalde treshold (QMS meet niet per cel, maar per sub-pakketje) gaat de QMS zeggen dat het genoeg geweest is (spanningsbewaking, want laag/diep gaan in spanning is gevaarlijk voor Li-Ion, naar brand toe etc.).

Persoonlijk? Ik zou zoals fuel zegt niet te veel meer fietsen er mee, en als ik hem laadt, batterij uithalen en in een metalen bak leggen zodat je huis niet affikt (maar eigenlijk best gewoon niet meer laden). 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid