Roger 310 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 (aangepast) 1 uur geleden, Fred zei: Een gewone ST3 kost 7290 euro en 7630 euro met de batterij upgrade. Geen idee hoe jij aan meer dan 10k komt. In het geval van de Pinion wordt het dan 7818 euro en 8158 euro. Het enige wat je als je persé uw prijs wil opdrijven nog zou kunnen kiezen is de overbodige verende voorvork en de wel interessante Bodyfloat zadelpen van 245 euro selecteren Gewoon alle opties kiezen. Dus ook ABS. Full option dus. 10243 voor de ST3 Pinion, 10343 voor de Limited Edition 8 mei 2022 aangepast door Roger Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 2 uren geleden, Tjeu zei: Idd, alle 2.000 km een nieuwe ketting, alle 1.800 km een set remblokken. Die ketting is naar mijn gevoel idd te zwak. Al is dat niet eigen aan enkel onze bakfiets. Dat zie je ook bij andere. Alleen valt het soms minder op wanneer ze een extern versnellingsapparaat hebben die de ketting op spanning houdt. Bij een Urban Arrow, om de meest populaire te noemen, heb je een riem en gaan de remblokken langer mee. Maar daar gaan de versnellingen stuk voor je aan de 10k zit en vaak ook de remleidingen of remklauwen, waardoor je over dezelfde afstand tegen dezelfde kosten aankijkt. Punt is gewoon dat elektrisch fietsen een pak duurder is dan wat vaak gedacht wordt. Wil je goedkoop rijden, dan ga je best voor een 125cc scooter of een Dacia op gas. En in beide gevallen heb je bij aankoop ook een pak meer waar voor je geld. Is idd wel iets waar ik mezelf niet aan zou verwachten. Laatst gekeken voor een lichte elektrische moto, genre 125cc voor wat woon werk te doen. Toch ook geschrokken van de prijs in aankoop. Maakte dan reclame dat met zijn lage kost per kilometer je het snel weer zou verdienen, maar betwijfel dat toch. Zoals (jij dacht ik) hier al aangehaald verbruikt een 125cc amper iets. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 4 uren geleden, Roger zei: Gewoon alle opties kiezen. Dus ook ABS. Full option dus. 10243 voor de ST3 Pinion, 10343 voor de Limited Edition Zo kan je alles belachelijk duur maken natuurlijk Quote
Roger 310 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 10 minuten geleden, Fred zei: Zo kan je alles belachelijk duur maken natuurlijk Ja ik sprak toch van in het begin dat een full option boven de 10k was? Wat versta je daar anders onder? Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 Op 6/5/2022 om 22:32, toere zei: I Blijkbaar ook goed in de "mode" lenen voor een electrische fiets? Elke fietshandelaar hier in de regio heeft zo een gigantische posters hangen met electrische fiets kopen op krediet erop. Spotgoedkoop tarief (al is het beste al voorbij), en men betaalt de lening terug met de ontvangen fietsvergoeding. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 mei 2022 Geplaatst: 8 mei 2022 8 uren geleden, Roger zei: Gewoon alle opties kiezen. Dus ook ABS. Full option dus. 10243 voor de ST3 Pinion, 10343 voor de Limited Edition Zo’n Pigeon, dat was het ! Quote
3000 1.080 Geplaatst: 9 mei 2022 Auteur Geplaatst: 9 mei 2022 (aangepast) https://www.fl.honda.be/motorcycles/range/scooter/vision-110/overview.html Honda Vision 110cc. 2449 euro. Superbasic dagelijks vervoer en Honda kwaliteit. Maar je krijgt er geen fietsvergoeding voor inderdaad. 9 mei 2022 aangepast door 3000 1 Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Zot eigenlijk, qua waar voor je geld kan dat wel tellen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 3 uren geleden, 3000 zei: https://www.fl.honda.be/motorcycles/range/scooter/vision-110/overview.html Honda Vision 110cc. 2449 euro. Superbasic dagelijks vervoer en Honda kwaliteit. Maar je krijgt er geen fietsvergoeding voor inderdaad. Ik begrijp het ook niet. Voor wat er maar in zo'n fiets steekt, en welke aantallen ze er van verkopen, waarom moet dat dan zo veel kosten? Ofwel hebben ze daar mooie marges op omdat ze op de hype meevaren, ofwel lukt het die mannen echt niet om een deftige productielijn op gang te zetten. Hoe zit dat met leasen van fietsen in de rest van Europa? Kan mij wel voorstellen dat je daarmee de prijs ook een pak hoger kan houden, en het toch verkocht krijgt. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 39 minuten geleden, Soundstorm zei: Ik begrijp het ook niet. Voor wat er maar in zo'n fiets steekt, en welke aantallen ze er van verkopen, waarom moet dat dan zo veel kosten? Ofwel hebben ze daar mooie marges op omdat ze op de hype meevaren. Vriend van mij werkt soms wat bij in een fietswinkel. Hij had eens de inkoopprijs gezien van fietsen die juist waren binnen gekomen. 800€/ Verkoopprijs was 3000€. Of dit klopt weet ik wel niet natuurlijk. Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Er is er hier maar enen die dat allemaal kan vertellen maar begrijpelijk dat ze met zulke info niet te koop zouden lopen. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Op zoek naar een nieuwe "familie-tweewieler". 't Is voornamelijk mijn madam die er mee gaat rijden, ik ook af en toe eens. Anyway: een (zo) easy (mogelijke) opstap, aka een instap, is nodig. De keuze lijkt eerder naar een longtail te gaan, veeleer dan naar een bakfiets. Beide hebben voor- en nadelen, dat geloof ik graag. Feel free to argue Ik neig naar (enkel) riemaandrijving, qua naaf moet het geen Rohloff zijn (maar 't mag wel). Nu, longtails: welke merken wel/niet overwegen? ik denk aan of heb weet van: Bicicapace (één van de eerste in dit segment, maar lijkt me een beetje whimpy? hoor wisselende berichten over kwaliteit) Tern zou zo ongeveer het nec plus ultra zijn op dat vlak, bijzonder duur (bijna 10k voor de Rohloff-versie) Bike43 (Belgisch, sturdy, ...?) Hercules Rob (Duitse kwaliteit, 24" ipv de courantere 20", ...) Yuba (de goedkopere speler in dit segment? no idea qua kwaliteit) Veloe (kleine speler? nog nooit live gezien... Italiaans ook, maar hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn) Xtracycle eSwoop (nog nooit live gezien, wel de non-e versie) Rad Power Radwagon (online speler, geen shops van ... unsure inzake kwaliteit, denk momenteel ook geen riemaandrijving in 't aanbod) ...? Shoot! Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 (aangepast) 44 minuten geleden, gTa zei: Op zoek naar een nieuwe "familie-tweewieler". 't Is voornamelijk mijn madam die er mee gaat rijden, ik ook af en toe eens. Anyway: een (zo) easy (mogelijke) opstap, aka een instap, is nodig. De keuze lijkt eerder naar een longtail te gaan, veeleer dan naar een bakfiets. Beide hebben voor- en nadelen, dat geloof ik graag. Feel free to argue Ik neig naar (enkel) riemaandrijving, qua naaf moet het geen Rohloff zijn (maar 't mag wel). Nu, longtails: welke merken wel/niet overwegen? ik denk aan of heb weet van: Bicicapace (één van de eerste in dit segment, maar lijkt me een beetje whimpy? hoor wisselende berichten over kwaliteit) Tern zou zo ongeveer het nec plus ultra zijn op dat vlak, bijzonder duur (bijna 10k voor de Rohloff-versie) Bike43 (Belgisch, sturdy, ...?) Hercules Rob (Duitse kwaliteit, 24" ipv de courantere 20", ...) Yuba (de goedkopere speler in dit segment? no idea qua kwaliteit) Veloe (kleine speler? nog nooit live gezien... Italiaans ook, maar hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn) Xtracycle eSwoop (nog nooit live gezien, wel de non-e versie) Rad Power Radwagon (online speler, geen shops van ... unsure inzake kwaliteit, denk momenteel ook geen riemaandrijving in 't aanbod) ...? Shoot! Nou, daarmee zit je wat dichter bij mijn ervaringen Kort door de bocht vergelijking bakfiets/longtail: Long tail: + pakt minder plaats + kindjes zitten hoger, wat ze leuk vinden + duur maar, minder duur dan bakfiets + chiquer imago dan bakfiets - kinderen worden nat en hebben veel sneller koud (tov bakfiets met huif) - in de zomer zitten ze heel den tijd in de volle zon - beperkter inzetbaar, vergelijk het met 4-deurswagen vs bakkersauto - enkel voor kinderen die al goed zelfstandig kunnen zitten, niet voor kleinere kinderen - je ziet niet wat de kinderen uitsteken en kan ook moeilijker met hen communiceren - vaak kleiner voor en achterwiel (niet altijd). Hoe kleiner de wielen, hoe minder comfort - hogere instap voor kinderen - hoger zwaartepunt - soms moeilijk te combineren met fietstassen. Dus je moet kiezen tussen kinderen of spullen. Wat vervelend kan zijn als je naar het werk gaat en onderweg de kinderen afzet. Bakfiets 2 wielen: + je kan er huif op krijgen + indien huif zitten ze droog en een stuk warmer, waardoor je die aanzienlijk meer kan gebruiken (vooral de kou was voor ons het doorslaggevende argument om als tweede opnieuw voor een bakfiets te gaan en de vloot niet te differentiëren met een longtail of onderwaterfiets) + indien huif kan je daar in de zomer doekje opleggen, waardoor ze (deel) beschermd zitten van de zon. + groter laadvermogen. 2 kinderen + kinderwagen of sommige zelf drie kinderen (bij ons maxi-cosi + 3 jarige en 5 jarige, binnenkort komen er twee zitrijen in ipv de cosi) + je kan nog kinderstoeltje achterop zetten, wanneer ze een ruzie dag hebben kan je ze ver van elkaar zetten zodat ze elkaar niet uitmoorden + Aan die bak kan je nog andere dingen hangen. Zo laten we ze vaak zelf fietsen, maar als het te ver is, of als ze moe zijn (in terugkeren) hangen we hun fietsen aan de bak en kunnen ze in de bak zitten. + stabiliteit. Met de onze staat de behaalde topsnelheid op 47,2 km/h. Dat geeft geen krimp. Rijdt echt als op rails, niet normaal. + lager zwaartepunt wanneer geladen + batterij kan in de bak, onder het bankje, zo zit ze uit het zicht. Alles wat ze niet zien, pikken ze minder snel. + kindjes kunnen er makkelijker een dutje indoen (indien huif waar ze een kussentje tegen kunnen leggen) waardoor je dutje en verplaatsing kan combineren en ze niet eerst moet leggen slapen en dan een kind vol energie stil moet laten zitten op een fiets (vooral van toepassing voor langere verplaatsingen) + je kan er dus een cosi inzetten (staat bij ons op een geveerde steun, daarna kunnen ze in een peuterschaal en dan op het bankje = heel lang bruikbaar. - net zoals bij een auto: een nog grotere koffer zou vaak nog praktischer zijn - pakt veel plaats (2m50 x 1m20 in de garage) - imago - de eerste 100m rijdt dat vies, maar daarna wil je amper nog terug naar een gewone fiets - weegt meer dan longtail - meer fiets = meer dingen die kunnen rammelen. Goed testen is de boodschap - prijs loopt nog sneller op. - keuze met voorvering is beperkt. Zou ik evenwel zeker aanraden. Mis ik enorm op de onze. zou zeker geen meer nemen zonder - draaicirkel is groter. Vooral bij die met stuurstang. Met kabels is dat minder. Maar opnieuw, zeker testen. Ik vind die met kabels echt niet fijn rijden. Twee getest, maar de kabels geven een minimale weerstand, wat een stuurstang niet doet. Door die weerstand centreert het wiel niet helemaal vanzelf en rij je veel moeilijker perfect rechtuit, je corrigeert de hele tijd. Ik zou de altijd voor stuurstang kiezen. - je kan niet zonder handen rijden (geen idee of dat met longtail wel gaat). Gaat écht niet. Met een hand is geen probleem. Verder zeker op te letten: - hoe makkelijk op te bokken wanneer geladen? Daar zitten ferme verschillen op. Onze Cabby krijg ik amper op zijn poot wanneer er twee kinderen in zitten, ik sleur mij daar dood aan. Vrouw krijgt die zelf niet op zijn poot dan. Onze Kr8 zet je met de vingers in de neus op zijn poot, zelf met 80 kilo in de bak. - remmen. Veel bakfietsen hebben ronduit ondermaatse remmen. Geen idee hoe dat met longtails zit - kies een riem ipv ketting - power van de motor is weinig van belang. In het begin zet je dat vaak volle bak, maar na een tijd rij je vooral met lichte ondersteuning. Onze tweede is dus een cheap ass niet elektrische. Die is een pak lichter (ook qua frame) en ik mis daar geen ondersteuning op, zolang het weer meezit en er geen wind is. Dan voer ik de kinderen 12,5km ver naar Oma met deze. Ondersteuning heb je vooral nodig om het aangenaam te houden bij regen en bij tegenwind. Bergop ook steeds meegenomen. - zorg dat de motor geen weerstand geeft wanneer de batterij plat is of je zonder ondersteuning rijdt. - bij bakfiets: check de werking van de huif. Zorg dat je met de huif open kan rijden, de kinderen van dat leuk en zo voorkom je dat je ze er 100 keer per jaar op en af moet bouwen - meet de afstand van bankje tot aan de huif, dit is bepalend hoe lang je de fiets kan gebruiken. Een R&M scoort hier bijvoorbeeld slecht, terwijl de kinderen daar ook al met de knieën erg opgetrokken zitten. - Een Carquon heeft een deurtje, dat is praktisch. En ook vering. - niet alle bakfietsen hebben een bagagerek. Kies een met. - smallere banden = meer snelheid Merken die ik zeker zou bekijken zijn Carqon, Gazelle en Cube. Ik stond lang wild van de Douze G4, maar die is met kabels en dat vond ik helaas niet prettig rijden. Voor de rest was die wel écht top. Rijdt geweldig. Bakfiets 3 wielen: - je hebt drie sporen ipv 1, die ieder putje heb je wel met een wiel mee. - valt om in de bochten, tenzij een Nihola en consoorten, maar die zijn dan weer zo klein van bak, dat het onzinnig is - waar een langtail een vierdeurs is, een bakfiets een bakkerautootje, dan is dit het equivalent van een bestelwagen. Belangrijkste tussen longtail en bakfiets is dus: heb je plaats om het te stallen en hoeveel wil je er gebruik van maken. Indien sporadisch, dan is de longtail een goede keuze. Indien de bedoeling er veel gebruik van te maken (zoals bij ons, zijn onze daily's), dan ga je echt beter voor de bakfiets. 9 mei 2022 aangepast door Tjeu 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Kies ook een goede dealer. De onze kan je aan de hand van het vernoemde type wel achterhalen. Vriendelijke man, maar voor de rest echt een k*twinkel. Technische kennis is een ramp, zijn niet commercieel, slechte opvolging (bestellingen lopen altijd mis, levertermijnen daardoor erg lang). is een typische ex-wielrenner die nu zelf maar wat fietsen verkoopt, maar eigenlijk geen sleutelwonder is. En zijn werkkracht in het atelier (ex taalleerkracht) is nog erger. Problemen duren eeuwig om opgelost te raken. Heeft 5.000km geduurd alvorens de sturen van de motor goed zat. Is met druksensor en die werkte omgekeerd. Hoe harder we trapten, hoe minder ondersteuning, ipv meer. Hebben ze nooit deftig gekregen. Nu werkt hij lineair. Is beste wat ze er van hebben kunnen maken... Remmen krijgen ze niet goed (koud weer = geen remmen, warm weer = slepende remmen), vijzen zijn niet deftig op moment aangedraaid (zadel valt er dan af, panelen komen los, stuur is al losgekomen,...) en zo kan ik nog tijd doorgaan. Ik doe nu dus zoveel mogelijk zelf. Ding al ver volledig uit elkaar en terug in elkaar gestoken om alle rammels eruit te krijgen en een meer regide geheel te hebben. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Ja, "sporadisch" gebruik, ttz bijna dagelijks maar enkel om de kinderen naar school te brengen en terug, mogelijks af en toe eens voor een ritje naar een feestje of 't park oid. Bagagecapaciteit is quasi van geen tel; als er voorop een vast rekje is waarop een klein kratje past of een roltas oid, is dat genoeg. Huif gaan we niet gebruiken, als 't zo hard regent dat ze op die km afstand kletsnat worden, dan nemen we wel de auto. Bijkomend argument pro longtail is 't feit dat je na 't afzetten van de kinderen met een "semi-normale" fiets verder kan rijden naar 't werk; ipv met een "camion" van een bakfiets. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 58 minutes ago, gTa said: Op zoek naar een nieuwe "familie-tweewieler". 't Is voornamelijk mijn madam die er mee gaat rijden, ik ook af en toe eens. Anyway: een (zo) easy (mogelijke) opstap, aka een instap, is nodig. De keuze lijkt eerder naar een longtail te gaan, veeleer dan naar een bakfiets. Beide hebben voor- en nadelen, dat geloof ik graag. Feel free to argue Ik neig naar (enkel) riemaandrijving, qua naaf moet het geen Rohloff zijn (maar 't mag wel). Nu, longtails: welke merken wel/niet overwegen? ik denk aan of heb weet van: Bicicapace (één van de eerste in dit segment, maar lijkt me een beetje whimpy? hoor wisselende berichten over kwaliteit) Tern zou zo ongeveer het nec plus ultra zijn op dat vlak, bijzonder duur (bijna 10k voor de Rohloff-versie) Bike43 (Belgisch, sturdy, ...?) Hercules Rob (Duitse kwaliteit, 24" ipv de courantere 20", ...) Yuba (de goedkopere speler in dit segment? no idea qua kwaliteit) Veloe (kleine speler? nog nooit live gezien... Italiaans ook, maar hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn) Xtracycle eSwoop (nog nooit live gezien, wel de non-e versie) Rad Power Radwagon (online speler, geen shops van ... unsure inzake kwaliteit, denk momenteel ook geen riemaandrijving in 't aanbod) ...? Shoot! Gelieve deze vraag te posten in de "Je bent van Gent als..." Facebook groep Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Zojuist, ir_fuel zei: Gelieve deze vraag te posten in de "Je bent van Gent als..." Facebook groep Ik zal me haasten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 15 minuten geleden, gTa zei: Ja, "sporadisch" gebruik, ttz bijna dagelijks maar enkel om de kinderen naar school te brengen en terug, mogelijks af en toe eens voor een ritje naar een feestje of 't park oid. Bagagecapaciteit is quasi van geen tel; als er voorop een vast rekje is waarop een klein kratje past of een roltas oid, is dat genoeg. Huif gaan we niet gebruiken, als 't zo hard regent dat ze op die km afstand kletsnat worden, dan nemen we wel de auto. Bijkomend argument pro longtail is 't feit dat je na 't afzetten van de kinderen met een "semi-normale" fiets verder kan rijden naar 't werk; ipv met een "camion" van een bakfiets. Mijn vrouw weigert nog met een gewone fiets te rijden. De bakfiets rijdt zoveel makkelijker en vooral stabieler. Het ziet er camion uit, maar zo rijdt het helemaal niet. Dus in dat laatste punt volg ik je niet. Al begrijp ik wel de perceptie, maar die verandert door gebruik. Als ik in mijn alleen naar het stad ga, dan ga ik toch ook sneller de elektrische bakfiets nemen dan mijn gewone fiets. En al zeker als ik van plan ben eentje te drinken En als er echt te veel is gedronken, dan ga ik zelf in het bakje zetten en zeg ik "hup fiets, naar huis!". Op het zadel van een longtail pas ik niet. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Ik respecteer je mening maar wij hebben daar, na enkele testritjes gisteren met beide segmenten, een andere mening over. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 (aangepast) Nu, zoals geschreven, indien sporadisch gebruik zou ik ook voor een longtail gaan. Gewoon al omdat je daar echt pareltjes in hebt. Is een pak knapper dan een bakfiets. 34 minuten geleden, gTa zei: Ik respecteer je mening maar wij hebben daar, na enkele testritjes gisteren met beide segmenten, een andere mening over. Welke bakfietsen heb je gereden? Voor en nadelen tov elkaar? 9 mei 2022 aangepast door Tjeu Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Oja, test ook de grondspeling. Bij speciale fietsen hebben sommige fabrikanten de neiging de pedalen veel te laag tegen de grond te plaatsen, waardoor je bij de minste hellingshoek met de pedalen blijft hangen/schraapt. Dat is in de praktijk storend. Is vooral bij de vrouwvriendelijke modellen, zodat ze laag zitten om met de voeten aan de grond te kunnen terwijl ze op het zadel blijven zitten, maar toch niet met de knieën tegen de kin tikken wanneer ze fietsen. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 noobvraagje, maar bestaan er dan geen sterkere kettingen? of rijden de meesten dan gewoon met een versleten ketting zonder het te merken? Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 3 uren geleden, Tjeu zei: Nou, daarmee zit je wat dichter bij mijn ervaringen Kort door de bocht vergelijking bakfiets/longtail: Long tail: + pakt minder plaats + kindjes zitten hoger, wat ze leuk vinden + duur maar, minder duur dan bakfiets + chiquer imago dan bakfiets - kinderen worden nat en hebben veel sneller koud (tov bakfiets met huif) - in de zomer zitten ze heel den tijd in de volle zon - beperkter inzetbaar, vergelijk het met 4-deurswagen vs bakkersauto - enkel voor kinderen die al goed zelfstandig kunnen zitten, niet voor kleinere kinderen - je ziet niet wat de kinderen uitsteken en kan ook moeilijker met hen communiceren - vaak kleiner voor en achterwiel (niet altijd). Hoe kleiner de wielen, hoe minder comfort - hogere instap voor kinderen - hoger zwaartepunt - soms moeilijk te combineren met fietstassen. Dus je moet kiezen tussen kinderen of spullen. Wat vervelend kan zijn als je naar het werk gaat en onderweg de kinderen afzet. Bakfiets 2 wielen: + je kan er huif op krijgen + indien huif zitten ze droog en een stuk warmer, waardoor je die aanzienlijk meer kan gebruiken (vooral de kou was voor ons het doorslaggevende argument om als tweede opnieuw voor een bakfiets te gaan en de vloot niet te differentiëren met een longtail of onderwaterfiets) + indien huif kan je daar in de zomer doekje opleggen, waardoor ze (deel) beschermd zitten van de zon. + groter laadvermogen. 2 kinderen + kinderwagen of sommige zelf drie kinderen (bij ons maxi-cosi + 3 jarige en 5 jarige, binnenkort komen er twee zitrijen in ipv de cosi) + je kan nog kinderstoeltje achterop zetten, wanneer ze een ruzie dag hebben kan je ze ver van elkaar zetten zodat ze elkaar niet uitmoorden + Aan die bak kan je nog andere dingen hangen. Zo laten we ze vaak zelf fietsen, maar als het te ver is, of als ze moe zijn (in terugkeren) hangen we hun fietsen aan de bak en kunnen ze in de bak zitten. + stabiliteit. Met de onze staat de behaalde topsnelheid op 47,2 km/h. Dat geeft geen krimp. Rijdt echt als op rails, niet normaal. + lager zwaartepunt wanneer geladen + batterij kan in de bak, onder het bankje, zo zit ze uit het zicht. Alles wat ze niet zien, pikken ze minder snel. + kindjes kunnen er makkelijker een dutje indoen (indien huif waar ze een kussentje tegen kunnen leggen) waardoor je dutje en verplaatsing kan combineren en ze niet eerst moet leggen slapen en dan een kind vol energie stil moet laten zitten op een fiets (vooral van toepassing voor langere verplaatsingen) + je kan er dus een cosi inzetten (staat bij ons op een geveerde steun, daarna kunnen ze in een peuterschaal en dan op het bankje = heel lang bruikbaar. - net zoals bij een auto: een nog grotere koffer zou vaak nog praktischer zijn - pakt veel plaats (2m50 x 1m20 in de garage) - imago - de eerste 100m rijdt dat vies, maar daarna wil je amper nog terug naar een gewone fiets - weegt meer dan longtail - meer fiets = meer dingen die kunnen rammelen. Goed testen is de boodschap - prijs loopt nog sneller op. - keuze met voorvering is beperkt. Zou ik evenwel zeker aanraden. Mis ik enorm op de onze. zou zeker geen meer nemen zonder - draaicirkel is groter. Vooral bij die met stuurstang. Met kabels is dat minder. Maar opnieuw, zeker testen. Ik vind die met kabels echt niet fijn rijden. Twee getest, maar de kabels geven een minimale weerstand, wat een stuurstang niet doet. Door die weerstand centreert het wiel niet helemaal vanzelf en rij je veel moeilijker perfect rechtuit, je corrigeert de hele tijd. Ik zou de altijd voor stuurstang kiezen. - je kan niet zonder handen rijden (geen idee of dat met longtail wel gaat). Gaat écht niet. Met een hand is geen probleem. Verder zeker op te letten: - hoe makkelijk op te bokken wanneer geladen? Daar zitten ferme verschillen op. Onze Cabby krijg ik amper op zijn poot wanneer er twee kinderen in zitten, ik sleur mij daar dood aan. Vrouw krijgt die zelf niet op zijn poot dan. Onze Kr8 zet je met de vingers in de neus op zijn poot, zelf met 80 kilo in de bak. - remmen. Veel bakfietsen hebben ronduit ondermaatse remmen. Geen idee hoe dat met longtails zit - kies een riem ipv ketting - power van de motor is weinig van belang. In het begin zet je dat vaak volle bak, maar na een tijd rij je vooral met lichte ondersteuning. Onze tweede is dus een cheap ass niet elektrische. Die is een pak lichter (ook qua frame) en ik mis daar geen ondersteuning op, zolang het weer meezit en er geen wind is. Dan voer ik de kinderen 12,5km ver naar Oma met deze. Ondersteuning heb je vooral nodig om het aangenaam te houden bij regen en bij tegenwind. Bergop ook steeds meegenomen. - zorg dat de motor geen weerstand geeft wanneer de batterij plat is of je zonder ondersteuning rijdt. - bij bakfiets: check de werking van de huif. Zorg dat je met de huif open kan rijden, de kinderen van dat leuk en zo voorkom je dat je ze er 100 keer per jaar op en af moet bouwen - meet de afstand van bankje tot aan de huif, dit is bepalend hoe lang je de fiets kan gebruiken. Een R&M scoort hier bijvoorbeeld slecht, terwijl de kinderen daar ook al met de knieën erg opgetrokken zitten. - Een Carquon heeft een deurtje, dat is praktisch. En ook vering. - niet alle bakfietsen hebben een bagagerek. Kies een met. - smallere banden = meer snelheid Merken die ik zeker zou bekijken zijn Carqon, Gazelle en Cube. Ik stond lang wild van de Douze G4, maar die is met kabels en dat vond ik helaas niet prettig rijden. Voor de rest was die wel écht top. Rijdt geweldig. Bakfiets 3 wielen: - je hebt drie sporen ipv 1, die ieder putje heb je wel met een wiel mee. - valt om in de bochten, tenzij een Nihola en consoorten, maar die zijn dan weer zo klein van bak, dat het onzinnig is - waar een langtail een vierdeurs is, een bakfiets een bakkerautootje, dan is dit het equivalent van een bestelwagen. Belangrijkste tussen longtail en bakfiets is dus: heb je plaats om het te stallen en hoeveel wil je er gebruik van maken. Indien sporadisch, dan is de longtail een goede keuze. Indien de bedoeling er veel gebruik van te maken (zoals bij ons, zijn onze daily's), dan ga je echt beter voor de bakfiets. Je dacht, gTa stelt een vraag, ik geef hem even een koekje van eigen deeg? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 2 uren geleden, tuscani zei: noobvraagje, maar bestaan er dan geen sterkere kettingen? of rijden de meesten dan gewoon met een versleten ketting zonder het te merken? In eerste instantie rijden de meesten minder dan voorzien. Dat gaat zowat op voor, ik gok, 90% van de fietsen. Het eerste jaar goed en wel, maar na iedere winter blijft die langer en langer staan. Velen komen niet aan de grote kosten. Ik heb in mijn ruime omgeving een man of tien intensief met bakfietsen rond rijden. De helft daarvan zijn echt wrakken, maar dat deert hen niet, die merken dat niet. De andere helft is netjes onderhouden en die zitten rond dezelfde kosten. De meeste zijn Urban arrows, dus wel met riem. Bakfiets.nl gebruikt dezelfde componenten als op de onze (zijn copie van elkaar met uitwisselbare accessoires) en daar zijn de slijtage onderdelen dus hetzelfde. Baboe is zeker niet beter, maar gezien die niet via dealers gaan worden de meeste gereden tot er iets stuk gaat. Sterkere ketting is duurder en loopt ook zwaarder. Ik vermoed dat dat ook problemen geeft met versnellingsapparaat, dat de ketting te regide is om nog zijwaarts te kunnen bewegen. Dus dan moet je al naar interne versnellingen en dan is de stap naar een hippe riem maar heel klein meer. 1 Quote
toere 16.927 Geplaatst: 9 mei 2022 Geplaatst: 9 mei 2022 Vriend van mij heeft een electrische fiets gekocht met een financiering. Fiets kostte 3600€ en hij betaald daar 106€ voor per maand( 36 maand) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.