Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Stancke zei:

Ik vind vooral dat achterlichtje zo belachelijk, zoiets moeten ze monteren in de bagagedrager. Als ik nu met de achterkant tegen een muur zit, dan wordt eerst het achterlicht geraakt. Slechte plaatsing. Bagagedrager ziet er inderdaad wat vreemd uit. Als je natuurlijk de accessoires monteert, dan valt het niet zo hard meer op natuurlijk.

Canyon lanceert de Precede ON AL - Electrifiedebike magazine

Precede:ON AL | CANYON BE

Oei, dat is de velo van de facteur?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Sla jij zo vaak met de achterkant van je fiets tegen een muur?

Wij zetten altijd onze fietsen met achterkant tegen (allez, net niet tegen) de muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tjeu jij had hier iets gezet over kinderfietsen tijdje terug. Wat heb jij voor je petoeters gekocht als eerste fiets met trappers? Mijn manneke wordt er 3 en is toe aan iets uitdagenders dan zijn loopfietske

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gewoon ik zei:

@Tjeu jij had hier iets gezet over kinderfietsen tijdje terug. Wat heb jij voor je petoeters gekocht als eerste fiets met trappers? Mijn manneke wordt er 3 en is toe aan iets uitdagenders dan zijn loopfietske

Hier rijden ze Frog. Early Rider is het alternatief. Is hier als nog iets beter aangehaald, wat ik zelf ook geloof, maar den esthetiek valt niet in de smaak bij mijn vrouw. 

Hier leren ze op een Alpine 10" rijden, maar is echt een brol ding, ondanks die toch ook 260 euro heeft gekost. Absolute miskoop. De Frogs zijn heerlijk. Rijden ze beiden heel graag op. Nog steeds aan het twijfelen wat we als volgende gaan kopen. Ofwel duw ik de Belter 20" door, ofwel een Frog 20" hybride https://www.frogbikes.be/Kids-Hybrid-Bikes-Frog-53 

Ofwel een Frog racefiets https://www.frogbikes.be/Road-Bike-Frog-58 

Maar die laatste moet ik dan tweedehands vinden in het rood, ze wil geen blauwe. Een witte gevonden in Merelbeke, maar die voldoet niet voor madam. Moet rood of roze zijn... Nu, als ik het model mag kiezen, geef ik graag toe op de kleur. 

Voordeel van de Frogs zijn naast het gewicht ook de dunne banden (=minder weerstand, makkelijker hoge snelheid) en het remsysteem. Echt mooie componenten. Onze oudste is er nu 5,5 en vandaag heeft ze toch zonder mopperen van Knokke naar Zeebrugge gefietst (op haar 16") en terug (pittige tegenwind in terugkeren) met 1 tussenstop aan een speeltuin. Was 11km in totaal. Ze rijdt daar gemiddeld 12 per uur mee en topt op 17-18km/h. Zij rijdt daar nu dik 2 jaar mee, hebben die gekocht toen ze net geen 3,5 was. Ze kon maar met haar tipjes aan de grond, maar ze had die in de winkel gezien en wou die, dus meegenomen en nog geen moment spijt van gehad. 

Hier was ze net 4

https://youtu.be/qWHDomKkLlc

aangepast door Tjeu
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ik heb een klein manneke, ik vrees voor 16".

Mooi fietske.

ons middelkind is er nu 3,5 en 94cm hoog. Maar die past ook vrij vlot op die 16". Heeft niet over, maar ze heeft er geen schrik op. 

Bestaat ook in kleinere framemaat. https://www.frogbikes.be/bikes/first-pedal-bikes 

Correctie, ik zou de bandenmaat nog eens moeten checken, wat het is een 48cm die ze hebben, dat zou mogelijks een 18" zijn, volgens de site, maar was vrij zeker dat het een 16" was eigenlijk... Maar de maten veranderen doorheen de jaren. Dus kan het niet met zekerheid zeggen. Je mag steeds eens komen passen en testrijden als je wilt. Zowel met de 12" Alpine als met de onze huidige Frog. Kan je uiteraard ook in de winkel, maar in de winkel steeds kans dat ze iets anders zien dat je niet meer uit hun hoofd krijgt. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ventje is nog geen 90cm.

Bedankt voor het aanbod om hem er eens op te zetten. Ga ik thuis eens afstemmen. Je ziet wel een pm verschijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/8/2022 om 16:26, Stancke zei:

Ondertussen de fiets al teruggestuurd, zitpositie was niet top voor mijn vrouw.
Teruggereden naar de winkel en daar eerst gefilterd op beschikbare maten. Uiteindelijk boven budget moeten gaan (want we hadden nog steeds geen fiets dus), en daar op de Gazelle Ultimate C8 HMB uitgekomen. Niet lang getwijfeld en deze dan aangekocht, was nog 1 maat Large in voorraad in Belgie. Binnen 2 weken gaan ophalen.
Onderstaand exemplaar was nog een maatje kleiner, maar mijn vrouw heeft kunnen rijden op een Gazelle in Large met dezelfde geometrie dus dat was al in orde.

IMG_4414.thumb.JPG.f769d93523b7920f23e9628ea8f5e862.JPGIMG_4415.thumb.JPG.a010d9bbd9aeb5de96f48bb164bc2838.JPG
 

Blijkbaar moeilijke bevalling, nog steeds geen fiets terwijl die ons wel op tijd werd beloofd.

Fietswinkel heeft wel afgelopen zaterdag een testfiets komen afzetten die we terwijl kunnen gebruiken, gelukkig deftig materiaal. Wel geen schijfremmen en een kast, nu begrijpt mijn vrouw waarom ik zoiets niet wou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/8/2022 om 09:22, Tjeu zei:

ons middelkind is er nu 3,5 en 94cm hoog. Maar die past ook vrij vlot op die 16". Heeft niet over, maar ze heeft er geen schrik op. 

Bestaat ook in kleinere framemaat. https://www.frogbikes.be/bikes/first-pedal-bikes 

Correctie, ik zou de bandenmaat nog eens moeten checken, wat het is een 48cm die ze hebben, dat zou mogelijks een 18" zijn, volgens de site, maar was vrij zeker dat het een 16" was eigenlijk... Maar de maten veranderen doorheen de jaren. Dus kan het niet met zekerheid zeggen. Je mag steeds eens komen passen en testrijden als je wilt. Zowel met de 12" Alpine als met de onze huidige Frog. Kan je uiteraard ook in de winkel, maar in de winkel steeds kans dat ze iets anders zien dat je niet meer uit hun hoofd krijgt. 

Frog 48 is 16”. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/8/2022 om 09:14, gewoon ik zei:

Ik heb een klein manneke, ik vrees voor 16".

Mooi fietske.

Je kunt altijd beginnen met een Frog 40. Dat past zeker.

Of een Early Rider Belter in 14” en daarna een 16”.

Onze tweeling was net geen drie toen ze met trappers reden. Eerst geprobeerd met de Belter 16”, maar die was toen nog net te groot. We hebben toen voor even een Frog 40 gekocht en daar waren ze onmiddellijk mee weg. 
 

Ze hadden ervaring zat met hun balance bike en hebben nooit met zijwieltjes gereden.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier ook wat vast met een kinderfiets keuze. Ons zoontje wordt er binnenkort 4, heeft sinds begin deze lente een fiets met trappers, maar wil dat eigenlijk niet mee rijden. Heeft hem er de eerste keer pijn aan gedaan (tegen de scherpe rand van een spanbandje gebotst), en gaat niet snel genoeg in vergelijking met de loopfiets en go-cart.

Alleen maar als er vriendjes zijn, wilt hij er show mee verkopen. Maar je ziet dat hij er geen vertrouwen in heeft.

Fiets hebben we in de fietsbibliotheek gehaald, en het moest die zijn, want het is er eentje van paw patrol... Is een 14", met zadel op het laagste kan hij net aan de grond, maar als hij er op zit, komen zijn knieën bij wijze van spreken tegen zijn kin. Ding weegt ook veel te veel. Is dus duidelijk de verkeerde fiets. Dus op zoek naar iets anders.

Zo'n early rider lijkt mij wel goed, want geen vettige ketting om kleren vuil te maken. Maar jammer dat je die nergens kan testen. Wil ook niet echt de tijd van een fietswinkel verspillen om een andere fiets te testen, als ik daar dan toch niks koop (+ het mogelijke drama als er niks gekocht wordt).

Als ik naar leeftijd en lengte (104cm) kijk, dan zou het al 16" mogen zijn. Maar dat lijkt mij zo vreemd als ik vergelijk met die fiets nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal eens winkel worden thomas cycles heeft woom en frog staan. Zal eens naar deinze bollen. Kan hij er ook op zitten, dan zie ik het wel.

Eazy rider van de looks niet echt fan.

Thanks iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ik zit hier ook wat vast met een kinderfiets keuze. Ons zoontje wordt er binnenkort 4, heeft sinds begin deze lente een fiets met trappers, maar wil dat eigenlijk niet mee rijden. Heeft hem er de eerste keer pijn aan gedaan (tegen de scherpe rand van een spanbandje gebotst), en gaat niet snel genoeg in vergelijking met de loopfiets en go-cart.

Alleen maar als er vriendjes zijn, wilt hij er show mee verkopen. Maar je ziet dat hij er geen vertrouwen in heeft.

Fiets hebben we in de fietsbibliotheek gehaald, en het moest die zijn, want het is er eentje van paw patrol... Is een 14", met zadel op het laagste kan hij net aan de grond, maar als hij er op zit, komen zijn knieën bij wijze van spreken tegen zijn kin. Ding weegt ook veel te veel. Is dus duidelijk de verkeerde fiets. Dus op zoek naar iets anders.

Zo'n early rider lijkt mij wel goed, want geen vettige ketting om kleren vuil te maken. Maar jammer dat je die nergens kan testen. Wil ook niet echt de tijd van een fietswinkel verspillen om een andere fiets te testen, als ik daar dan toch niks koop (+ het mogelijke drama als er niks gekocht wordt).

Als ik naar leeftijd en lengte (104cm) kijk, dan zou het al 16" mogen zijn. Maar dat lijkt mij zo vreemd als ik vergelijk met die fiets nu.

kom eens met onze Frog testrijden? Jij woont toch zo ver niet? Of heb ik dat mis op?

Verschil tussen slechte en betere fiets is echt groot. Let wel, als ze nog niet 100% zelf kunnen rijden gade serieus mogen lopen om mee te kunnen :D 

En bij Cyclart in Wondelgem mag je normaal wel eens testrijden (verkoopt Early rider en Frog). Wel eens bellen om te luisteren wat hij staan heeft. En niet vallen tijdens de testrit :D 

En bij bike republic op de Kortrijksesteenweg waren beiden vorige week ook op stock. Kan je op hun site zien. 

 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

kom eens met onze Frog testrijden? Jij woont toch zo ver niet? Of heb ik dat mis op?

Verschil tussen slechte en betere fiets is echt groot. Let wel, als ze nog niet 100% zelf kunnen rijden gade serieus mogen lopen om mee te kunnen :D 

En bij Cyclart in Wondelgem mag je normaal wel eens testrijden (verkoopt Early rider en Frog). Wel eens bellen om te luisteren wat hij staan heeft. En niet vallen tijdens de testrit :D 

En bij bike republic op de Kortrijksesteenweg waren beiden vorige week ook op stock. Kan je op hun site zien. 

 

Merci voor het voorstel. Woon in Deinze, werk in Zwijnaarde, dus sowieso niet ver van jou. Zou eens moeten kijken wanneer dat past.

Om eigenlijk nog nooit gefietst te hebben, doet die dat wel goed op de fiets van een vriendinnetje. Eens vertrokken kan hij zonder problemen 50m fietsen. Daarom dat ik het zo jammer vind dat het met zijn eigen fiets niet lukt/boeit.

Goed om weten dat er winkels zijn voor early rider ook. Staat niks op hun site, dus dacht dat het alleen online te krijgen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ondertussen al 3 weken dagelijks naar het werk en de 1000 km gepasseerd. Zalig.

Geen noemenswaardige problemen. Behalve dat ik toch regelmatig eens in een put rijd en dan mag stoppen om de boel herop te starten. Ik vraag me af of een verende voorvork en/of zadel dat zou kunnen verminderen.

Beestje ziet wel af. Ook in het fietsenrek. Een duw hier, een kras daar. Gelukkig is zo'n Stromer heel robuust. Nadeel van de dikke banden is dat ze niet in zo'n gleuf kunnen.

De zijspiegel gebruik ik eigenlijk verrassend veel, maar komt vrij sterk naar buiten. Al eens aangetikt in een smal baantje door een camionetje van de post (na een goede tik met zijn spiegel, reed meneer gewoon door). Misschien een kleinere spiegel installeren.

Eigenlijk gebeurt er dagelijks wel iets op de weg:

*Mensen die uit een straat komen met hun auto en gewoon op het fietspad blijven staan. Ik rijd er dan naartoe en stop op 5 cm van hun deur.

*Mensen die in een bocht van een klein baantje gewoon afsnijden, terwijl ik kom afgereden

*Elektrische steps die gewoon in het midden van het fietspad worden achter gelaten

*Mensen die nog nooit een fiets in hun leven gezien hebben en het bestaan ervan ontkennen

*gigantische putten in de weg

Mensen lachen altijd met een elektrische fiets, dat je niks meer moet doen. Wel, ik ben het daar niet mee eens. Alles hangt af hoe aktief je zo'n fiets gebruikt. Ik doe elke dag in totaal 400 hoogtemeters. Dat ding gaat niet vanzelf naar omhoog. Tegen het einde van de week voel ik dat echt wel. Als je dat constant op de hoogste stand zet, dan zal je uiteraard "minder" inspanning moeten leveren. Ik ben daarom ook content dat ik een ST1 heb gekocht. Ik moet nog altijd iets doen. En dat is wat ik wil en zoek. Ik wil graag in beweging zijn en blijven.

Wat zijn jullie tips voor als het kouder wordt? Laagjes? Een buff?

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Das een goede tip!

Nee, ik ga proberen enkel de auto te nemen als het echt niet anders kan (sneeuw, ijzel,..).

Verkeer en Brussel zijn dus echt zo triestig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Hier ondertussen al 3 weken dagelijks naar het werk en de 1000 km gepasseerd. Zalig.

Geen noemenswaardige problemen. Behalve dat ik toch regelmatig eens in een put rijd en dan mag stoppen om de boel herop te starten. Ik vraag me af of een verende voorvork en/of zadel dat zou kunnen verminderen.

Beestje ziet wel af. Ook in het fietsenrek. Een duw hier, een kras daar. Gelukkig is zo'n Stromer heel robuust. Nadeel van de dikke banden is dat ze niet in zo'n gleuf kunnen.

De zijspiegel gebruik ik eigenlijk verrassend veel, maar komt vrij sterk naar buiten. Al eens aangetikt in een smal baantje door een camionetje van de post (na een goede tik met zijn spiegel, reed meneer gewoon door). Misschien een kleinere spiegel installeren.

Eigenlijk gebeurt er dagelijks wel iets op de weg:

*Mensen die uit een straat komen met hun auto en gewoon op het fietspad blijven staan. Ik rijd er dan naartoe en stop op 5 cm van hun deur.

*Mensen die in een bocht van een klein baantje gewoon afsnijden, terwijl ik kom afgereden

*Elektrische steps die gewoon in het midden van het fietspad worden achter gelaten

*Mensen die nog nooit een fiets in hun leven gezien hebben en het bestaan ervan ontkennen

*gigantische putten in de weg

Mensen lachen altijd met een elektrische fiets, dat je niks meer moet doen. Wel, ik ben het daar niet mee eens. Alles hangt af hoe aktief je zo'n fiets gebruikt. Ik doe elke dag in totaal 400 hoogtemeters. Dat ding gaat niet vanzelf naar omhoog. Tegen het einde van de week voel ik dat echt wel. Als je dat constant op de hoogste stand zet, dan zal je uiteraard "minder" inspanning moeten leveren. Ik ben daarom ook content dat ik een ST1 heb gekocht. Ik moet nog altijd iets doen. En dat is wat ik wil en zoek. Ik wil graag in beweging zijn en blijven.

Wat zijn jullie tips voor als het kouder wordt? Laagjes? Een buff?

Windstopper met goretex tegen de kou.

Voor de regen: Gorewear C5 shakedry broek en Gorewear C7 shakedry jas, als het kan voor de stretch versie gaan, heb ik nu nog spijt van dat ik die niet heb. Het gaat je wel wat kosten maar de investering meer dan waard.

Qua schoeisel; Northwave winterschoenen. Ik spreek wel over klikpedalen, ik weet niet of je daar mee rijdt.. Misschien dat ze die ook in normale versie hebben. Komt geen druppel regen door en in -5 rij ik gewoon met zomersokken en voel niks kou.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Das een goede tip!

Nee, ik ga proberen enkel de auto te nemen als het echt niet anders kan (sneeuw, ijzel,..).

Verkeer en Brussel zijn dus echt zo triestig.

Gaat kut zijn want als je dan eens de auto neemt gaat het verkeer nog 10x erger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Hier ondertussen al 3 weken dagelijks naar het werk en de 1000 km gepasseerd. Zalig.

Geen noemenswaardige problemen. Behalve dat ik toch regelmatig eens in een put rijd en dan mag stoppen om de boel herop te starten. Ik vraag me af of een verende voorvork en/of zadel dat zou kunnen verminderen.

Beestje ziet wel af. Ook in het fietsenrek. Een duw hier, een kras daar. Gelukkig is zo'n Stromer heel robuust. Nadeel van de dikke banden is dat ze niet in zo'n gleuf kunnen.

De zijspiegel gebruik ik eigenlijk verrassend veel, maar komt vrij sterk naar buiten. Al eens aangetikt in een smal baantje door een camionetje van de post (na een goede tik met zijn spiegel, reed meneer gewoon door). Misschien een kleinere spiegel installeren.

Eigenlijk gebeurt er dagelijks wel iets op de weg:

*Mensen die uit een straat komen met hun auto en gewoon op het fietspad blijven staan. Ik rijd er dan naartoe en stop op 5 cm van hun deur.

*Mensen die in een bocht van een klein baantje gewoon afsnijden, terwijl ik kom afgereden

*Elektrische steps die gewoon in het midden van het fietspad worden achter gelaten

*Mensen die nog nooit een fiets in hun leven gezien hebben en het bestaan ervan ontkennen

*gigantische putten in de weg

Mensen lachen altijd met een elektrische fiets, dat je niks meer moet doen. Wel, ik ben het daar niet mee eens. Alles hangt af hoe aktief je zo'n fiets gebruikt. Ik doe elke dag in totaal 400 hoogtemeters. Dat ding gaat niet vanzelf naar omhoog. Tegen het einde van de week voel ik dat echt wel. Als je dat constant op de hoogste stand zet, dan zal je uiteraard "minder" inspanning moeten leveren. Ik ben daarom ook content dat ik een ST1 heb gekocht. Ik moet nog altijd iets doen. En dat is wat ik wil en zoek. Ik wil graag in beweging zijn en blijven.

Wat zijn jullie tips voor als het kouder wordt? Laagjes? Een buff?

zit de batterij goed vast? Was hier het probleem toen die regelmatig stil viel op hobbels. Gewoon iets tussen gestoken dat ze meer op spanning zit en opgelost. 

Ik rij in de winter met mijn winter motorjas. En uiteraard buffje. Jij niets meer van die kledij liggen? Spring je al best ver mee. 

Op de elektrische bakfiets hebben we stuurmoffen. HEERLIJK! echt een aanrader. Handen blijven droog en met een super dunne handschoen heb al genoeg (gewoon van die die je met kerst van tante krijgt). Boven de vijf graden heb je geen handschoenen nodig. 

 

 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Hier ondertussen al 3 weken dagelijks naar het werk en de 1000 km gepasseerd. Zalig.

Geen noemenswaardige problemen. Behalve dat ik toch regelmatig eens in een put rijd en dan mag stoppen om de boel herop te starten. Ik vraag me af of een verende voorvork en/of zadel dat zou kunnen verminderen.

Beestje ziet wel af. Ook in het fietsenrek. Een duw hier, een kras daar. Gelukkig is zo'n Stromer heel robuust. Nadeel van de dikke banden is dat ze niet in zo'n gleuf kunnen.

De zijspiegel gebruik ik eigenlijk verrassend veel, maar komt vrij sterk naar buiten. Al eens aangetikt in een smal baantje door een camionetje van de post (na een goede tik met zijn spiegel, reed meneer gewoon door). Misschien een kleinere spiegel installeren.

Eigenlijk gebeurt er dagelijks wel iets op de weg:

*Mensen die uit een straat komen met hun auto en gewoon op het fietspad blijven staan. Ik rijd er dan naartoe en stop op 5 cm van hun deur.

*Mensen die in een bocht van een klein baantje gewoon afsnijden, terwijl ik kom afgereden

*Elektrische steps die gewoon in het midden van het fietspad worden achter gelaten

*Mensen die nog nooit een fiets in hun leven gezien hebben en het bestaan ervan ontkennen

*gigantische putten in de weg

Mensen lachen altijd met een elektrische fiets, dat je niks meer moet doen. Wel, ik ben het daar niet mee eens. Alles hangt af hoe aktief je zo'n fiets gebruikt. Ik doe elke dag in totaal 400 hoogtemeters. Dat ding gaat niet vanzelf naar omhoog. Tegen het einde van de week voel ik dat echt wel. Als je dat constant op de hoogste stand zet, dan zal je uiteraard "minder" inspanning moeten leveren. Ik ben daarom ook content dat ik een ST1 heb gekocht. Ik moet nog altijd iets doen. En dat is wat ik wil en zoek. Ik wil graag in beweging zijn en blijven.

Wat zijn jullie tips voor als het kouder wordt? Laagjes? Een buff?

Merinowol en goede overschoenen 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid