jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Wanneer voor de beveiliging van de stroombaan een diff. type B gebruikt wordt dient: ofwel elke stroomopwaarts geplaatste differentieelstroominrichting eveneens van het type B te zijn, ofwel deze stroombaan die een gelijkstroomfout >6mA kan voortbrengen, beveiligd met een diff. type B, parallel voor de diff. type A te worden afgetakt. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 9 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik heb een apart differentieel zitten voor mijn laadstation. maar is het wel een type B? Quote
Redfive 242 Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Wat is tanken aan de pomp toch heerlijk simpel. Bankkaart, even pompen, klaar. 1 Quote
Redfive 242 Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Wat is een batterij laden toch heerlijk simpel. Zelfde woorden, en toch... Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 3 minuten geleden, Redfive zei: Wat is tanken aan de pomp toch heerlijk simpel. Bankkaart, even pompen, klaar. Als je die thuis installeert komt daar toch iets meer bij kijken lijkt mij. 1 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 18 uren geleden, ir_fuel zei: Ik heb een apart differentieel zitten voor mijn laadstation. Ik ook 18 uren geleden, jan.van.gent zei: maar is het wel een type B? Hier Type A maar laadpaal heeft die beveiliging ingebouwd? Quote Reststroomdetectie: 6 mA DC[1] RCCB: Externe aardlekschakelaar verplicht[2] [1] Interne DC-reststroomdetector voldoet aan uitschakeltijdkarakteristieken conform IEC 62955. [2] Type A of Type B, conform lokale regelgeving. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 hier is een aparte kast gezet, net na de hoofdschakelaar en voor de originele tellerkast. ondertussen hebben wel de plaatsers van de batterij er hun zekeringen ook bijgestoken wegens gemakkelijker (lees dichter, de 3 achterste) Maar dus een aparte kast met haar eigen differentieel. Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 19 hours ago, Soundstorm said: Normaal zit in een residentiele zekeringskast een verliesstroomschakelaar Type A. Maar die zijn niet geschikt om kleine DC(-component) verliezen te detecteren Kan je dat eens uitleggen? Je duwt toch AC in je auto? Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 21 september 2023 Auteur Geplaatst: 21 september 2023 Misschien interessant voor wat mensen hier: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/thuislaadstations#:~:text=voor uitgaven betaald vanaf 1,euro per laadstation per belastingplichtige 1 Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 1 uur geleden, ir_fuel zei: Kan je dat eens uitleggen? Je duwt toch AC in je auto? Weet er het fijne ook niet van. Je duwt wel mooi AC in de auto, maar die zet het om in DC. Bij dat omzetten zit je heel de tijd phases aan/uit recht/links te shcakelen, en dat zorgt voor storing. Aangezien het over grote vermogens gaat, zijn die storingen ook zeer groot. https://evreporter.com/harmonic-pollution-and-ev-charging/ Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 11 minutes ago, Soundstorm said: Weet er het fijne ook niet van. Je duwt wel mooi AC in de auto, maar die zet het om in DC. Bij dat omzetten zit je heel de tijd phases aan/uit recht/links te shcakelen, en dat zorgt voor storing. Aangezien het over grote vermogens gaat, zijn die storingen ook zeer groot. https://evreporter.com/harmonic-pollution-and-ev-charging/ En wat heeft dat te maken met je uitleg over het detecteren van kleine DC verliezen in je differentieel? Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 43 minuten geleden, ir_fuel zei: En wat heeft dat te maken met je uitleg over het detecteren van kleine DC verliezen in je differentieel? Je lader is een omvormer die ac naar dc omzet. Die doet dat niet mooi, die maakt daar iets lelijks van. De dc is zo geen constante, maar een rimpel. Dat geeft ook gevolgen voor je ac ook. Die vervormd namelijk ook. Aangezien een diff werkt dmv een geinduceerd magnetisme, gaat een verstoorde en verkapte ac golf ook een verstoorde en verkapt magnetische opleveren. Vandaar de noodzaak om dc te kunnen detecteren. Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 Just now, gewoon ik said: Je lader is een omvormer die ac naar dc omzet. Die doet dat niet mooi, die maakt daar iets lelijks van. De dc is zo geen constante, maar een rimpel. Dat geeft ook gevolgen voor je ac ook. Die vervormd namelijk ook. Aangezien een diff werkt dmv een geinduceerd magnetisme, gaat een verstoorde en verkapte ac golf ook een verstoorde en verkapt magnetische opleveren. Vandaar de noodzaak om dc te kunnen detecteren. Maar dat probleem is toch niet eigen aan een EV? Als ik hier een monowiel oplaad zit daar 100V DC in, en dus een lader die 220V AC omzet naar 100V DC. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 14 minuten geleden, ir_fuel zei: Maar dat probleem is toch niet eigen aan een EV? Als ik hier een monowiel oplaad zit daar 100V DC in, en dus een lader die 220V AC omzet naar 100V DC. Neen. Dat probleem is eigen aan vermogenselektronica. Je omvormer van je zonnepanelen is ook zo een vervuiler. De lader van de thuisbatterijen is ook zo een. Je laptop, gsm, ... allemaal bronnen hiervan. Het zit hem echter in het feit van de hoeveelheid. En hoe meer vermogen iets heeft, hoe meer die harmonics invloed hebben. Zelfs die harmonics opwekken enkelfasig of meerfasig heeft invloed. Is best interessant en ik zeg al jaren dat die harmonische problemen gaan geven. (Normen enkelfasig en meerfasig zijn verschillend, je weet direct waarom er meer keuze is in omvormers zonnepanelen enkelfasig en meerfasig en waarom die grotere vermogens aankunnen). Maar ook daar gaat verandering in komen. De IEC gaat verstrengen, de rest volgt daar vanzelf uit. Ze helemaal voorkomen gaat niet lukken en hoeft ook niet om "probleemvrij" te zijn. Scheepvaart hanteert 8% afwijking en meer is filteren of voorkomen. Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 Maar ik snap dus nog altijd niet waarom ik dan zo een duur differentieel nodig heb bij een EV, als ik nu al zoveel "storing" kan veroorzaken met DC omvorming, zonder EV? Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Maar ik snap dus nog altijd niet waarom ik dan zo een duur differentieel nodig heb bij een EV, als ik nu al zoveel "storing" kan veroorzaken met DC omvorming, zonder EV? Omdat je dat nu niet kan. Je monowheel heeft ook 7kw aan omvormer zitten? Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 Just now, gewoon ik said: Je monowheel heeft ook 7kw aan omvormer zitten? Zal wel wat minder zijn Maar doe daar de zonnepanelen eens bij. Hoeveel is dat? Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Zal wel wat minder zijn Maar doe daar de zonnepanelen eens bij. Hoeveel is dat? Die omvormer zal wel minder harmonics produceren omdat hij van dc naar ac gaat. Daar zijn ze strenger op. Het is ook zijn hoofdoel om dat te doen (je wil geen fotonen produceren met je zonnepanelen neem ik aan) Geen idee hoe zwaar je omvormer is en of die mono of multifase is. De lader zet AC om naar DC en als neveneffect van die omvorming produceert die die harmonische. Omdat de vermogens traditioneel kleiner zijn bij laders, vormt dit minder een probleem. Tot voor kort. Trouwens als je auto sneller kan laden, kan de omvormer dat vermogen aan. Goed mogelijk dat zijn harmonische op 125kW goed meevallen en dat die op 7kW redelijk extreem zijn. Net omdat ze op dat vermogen minder thystoren (zijn ook niet altijd thystoren, maar ben te lui om het andere even op te zoeken ) nodig hebben. En minder net een sterkere verstoring betekend. Het schaalt even niet mooi. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 3 uren geleden, ir_fuel zei: Maar dat probleem is toch niet eigen aan een EV? Als ik hier een monowiel oplaad zit daar 100V DC in, en dus een lader die 220V AC omzet naar 100V DC. Is inderdaad niet eigen aan een EV. Elke AC/DC omvormer met redelijk wat vermogen zal dat doen. Maarin de meeste huizen ga je dan niet tegenkomen, tenzij er een EV opgeladen wordt. Omzetting van DC naar AC gaat altijd veel properder gebeuren, aangezien het doen van die omvormer net is op AC te maken. Bij AC/DC maakt het je eigenlijk niet zo veel uit hoe erg de AC kant er van af ziet, zolang je maar binnen de normen valt. 2 uren geleden, gewoon ik zei: Trouwens als je auto sneller kan laden, kan de omvormer dat vermogen aan. Goed mogelijk dat zijn harmonische op 125kW goed meevallen en dat die op 7kW redelijk extreem zijn. Net omdat ze op dat vermogen minder thystoren (zijn ook niet altijd thystoren, maar ben te lui om het andere even op te zoeken ) nodig hebben. En minder net een sterkere verstoring betekend. Het schaalt even niet mooi. Boven de 22kW zijn er maar weinig EV's die nog aan AC hangen om op te laden, dat is allemaal op DC. Maar dat wilt natuurlijk wel gewoon zeggen dat de omvormer dan aan de laadpaal staat, ipv in de auto. Daar is wat meer plaats, dus kunnen ze er waarschijnlijk ook een beter ontwerp insteken, om alle ruis er uit te filteren. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 Zo verdiept ben ik dus in laadpalen. maar logisch, alleen al naar fysieke omvang van die omvormer en koelvermogen is het logisch dat die omvormer niet meer in de auto zit. Kost ook een hoop centen, die je beter op een fixed locatie zet met meer gebruikers om je kost op te kunnen verdelen Plus 2 stroomkabels ipv 3 maakt dat je ook al daar wint aan prijs en gewicht. Die laadstations op die vermogens gaan wel moeten filteren oid, de industrie doet dat nu ook al. Deels verplicht en deels omdat ze zelf nadeel ondervinden. Dat gaat bij die mannen niet anders zijn. Anders krijg je daar zo een verkapte en vervomde golf dat ze er geen deftige DC meer kunnen uithalen met lagere laadtijden, hoger verbruik en kortere levensduur van hun installatie. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 22 september 2023 Geplaatst: 22 september 2023 Op 20/9/2023 om 19:17, Soundstorm zei: Zijn er hier trouwens die bij het plaatsen van een laadpaal ook de verliesstroomschakelaar hebben aangepast? Normaal zit in een residentiele zekeringskast een verliesstroomschakelaar Type A. Maar die zijn niet geschikt om kleine DC(-component) verliezen te detecteren (wat je kan voor hebben bij het laden van een auto). Een Type B kan dat wel. Een 40A 30mA 4p Typa A verliesstroomschakelaar kost +/- 50€. Een 40A 30mA 4p Typa B verliesstroomschakelaar kost +/- 500€. Lijkt mij niet dat veel installateurs dit wisselen. Maar volgens AREI in principe wel nodig. Bij een keuring zou dit in principe dus afgekeurd moeten worden. Ik zeg nu wel wisselen, maar eigenlijk moet die gewoon als extra er bij komen, specifiek voor de laadpaal. Er mag niks anders bij zitten. Maar ik gok dat er daar ook wel af en toe van afgeweken wordt. Jawel. Kostelijk mopje. Denk niet dat laadpaalinstallateur dat zal voorzien @jan.van.gent Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 september 2023 Auteur Geplaatst: 25 september 2023 mobilityplus.be/nl/blog/2-salariswagens-1-laadpunt-hoe-werkt-dat Quote Scenario 2: laadpunt (semi-)publiek maken Een eenvoudiger scenario is het (semi-)publiek maken van het thuislaadstation. Ook dat moet Evelien weer vragen aan haar werkgever, want die heeft het thuislaadstation laten installeren. Stemt die werkgever in? Dan mag Evelien het laadstation publiek laten zetten en dan moeten Evelien en Piet natuurlijk ook een tarief bepalen voor publiek laden. Jij moet vervolgens het publieke tarief betalen dat Evelien en haar partner hebben ingesteld. De laadsessie wordt dan ook gerapporteerd als een publieke laadsessie. Omdat de CPO de bedragen claimt bij gebruikers en doorstort naar de eigenaar van laadstations, zal die boekhoudkundig verplicht zijn om een fiscale fiche op te maken om de bedragen naar Evelien en haar partner te kunnen doorstorten. Evelien en/of haar partner zullen deze terugbetalingen dus moeten aangeven en belastingen betalen op deze 'extra inkomsten’. Zijn er mensen die dit aangeven als extra inkomsten? 1 Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 1 uur geleden, Polygoon zei: mobilityplus.be/nl/blog/2-salariswagens-1-laadpunt-hoe-werkt-dat Zijn er mensen die dit aangeven als extra inkomsten? Maar dan mag je uw elektriciteitsrekening ook aangeven als kosten? Want anders heb je er verlies op. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 september 2023 Auteur Geplaatst: 25 september 2023 2 minuten geleden, Soundstorm zei: Maar dan mag je uw elektriciteitsrekening ook aangeven als kosten? Want anders heb je er verlies op. Het is dat, dat ik niet goed snap inderdaad. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 26 september 2023 Geplaatst: 26 september 2023 Op 21/9/2023 om 15:01, Polygoon zei: Misschien interessant voor wat mensen hier: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/thuislaadstations#:~:text=voor uitgaven betaald vanaf 1,euro per laadstation per belastingplichtige Maar hoe toon je aan dat je enkel groene stroom gebruikt? Dan moet je ook een contract hebben met een leverancier die enkel groene stroom levert? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.