Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, DDke zei:

 

 

Het enige waar ik spijt van heb is dat mijn lader niet van Tesla is. En dat ik dus telkens mijn app moet openen om die lader los te koppelen van mijn auto. Bij die van Tesla zit daar een knopje op. 

Idd, maar ik unlock tegenwoordig gewoon in de auto. Gaat  sneller( Deur openen en even binnenhangen om op zijn luikje te tikken) dan de app.

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is wel raar.

Bij mijn BMW is de laadkabel geblokkeerd door het slot van de auto. Auto los -> laadkabel los.

Bij audi indertijd ook,  ofwel zonder te openen zoals hieronder 

2 uren geleden, dragonfly zei:

Bij een Polestar zit dat knopje ernaast.

1610437771-16-charging-your-polestar-2-m

Bij alle merken is dat denk ik behalve bij tesla. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, dragonfly zei:

De mijne hangt er ook 😄 

Laadpaal01.jpg

Mooi. 

Ik heb wel gewoon een zwarte haak bij heco gaan halen.  Was eleganter dan dan zwaar stuk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, tuscani said:

Mooi. 

Ik heb wel gewoon een zwarte haak bij heco gaan halen.  Was eleganter dan dan zwaar stuk. 

Ik heb geen haak, ik hang dat ding gewoon rond de lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb geen haak, ik hang dat ding gewoon rond de lader.

Daar had ik wat schrik van . ( gewicht van de kabel en het plastieken omhulsel van de lader)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat nu een hele lap tekst om te zeggen dat er misschien geen problemen mee zijn, maar dat ze geen conformiteitstesten hebben gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Daar had ik wat schrik van . ( gewicht van de kabel en het plastieken omhulsel van de lader)

Zelfde reden hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

Toch echt weer triestig, al die beleidsniveaus en hoe daar (niet) wordt samengewerkt. Federaal duwt je in een EV, maar lokaal zegt "niet mijn probleem, trek je plan".

Moest ik niet thuis kunnen laden, ik werd zot. Een van de voordelen van die kar is dat hij altijd "volgetankt" voor de deur staat. Wat een gemak.

Maar in @Polygoon zijn geval, hoe moet de lokale beleidsmaker dit oplossen?

 

10 uren geleden, Ceke zei:

Ik heb het niet over de situatie bij @Polygoon maar in het algemeen. 
Iedereen moet elektrisch gaan rijden (fiscaliteit) maar de laadmogelijkheden zijn er niet, tenzij je een eigen oprit hebt, zoals je zelf aanhaalt. 
Dan vind ik dat de gemeente met meer creatieve oplossingen moet afkomen, en ja waarom geen wachtbuis laten leggen op grond van de gemeente.  Zij mogen toch ook een kabel aan mijn gevel hangen? Zo lang dat omkeerbaar is... 

Specifiek in mijn geval heeft mijn vriendin een huis in een nieuwe wijk gekocht. Plannen goedgekeurd in 2019 ofzo. Indeling zoals hieronder; vlakken met rode stippen zijn huizen incl tuin. Bruin zijn pakeerplaatsen. De parkeerplaatsen die grenzen aan de huizen staan op grond van de gemeente maar hun gebruik is wel afgekocht. Wat wil zeggen dat het privé parkeerplaatsen zijn. De overige parkeerplaatsen zijn openbaar.
Wij wouden een kabel leggen van ons huis, door de tuinen naar die prive parkeerplaats en daar een laadpaal laten installeren. parkinglaadpaal.png.26597df96d68829f4af1780325f90039.png

 

Uiteraard was dit niet mogelijk volgens de geitewollensokken ambtenaar, omdat die parkeerplaatsen " te klein zijn", toen dat werd gecounterd mocht het niet op grond van de gemeente gezet worden, ook al is de installatie van zo'n paal makkelijk omkeerbaar. 

Daarna sloot hij af met de woorden dat iedereen beter een fiets zou leasen ipv al die veel te dure bedrijfwagens. Ja dan weet je het wel he. 

Overgens wordt de parkeermogelijkheid in de gemeente met de extra plaatsen significant uitgebreid, maar ook daar een laadpaal voorzien was geen optie vanuit de gemeente en moesten we maar federaal aanvragen.
De ambtenaar achtte echter de kans klein omdat er 500 meter al een paal staat voor 2 wagens en volgens hem zijn er niet genoeg mensen die daar gebruik van maken.
 

In uw geval is het niet het beleid dat niet wil meewerken maar een ambtenaar.

Anderzijds zou ik als beleidsmaker toch ook wel 2 keer nadenken als iemand met die vraag komt. Je moet immers door privétuinen (dus akkoord nodig van al die eigenaars). En eigenlijk moet elke akte van de woning aangepast worden omdat het perceel "verzwaard" wordt door die wachtbuis die van 1 eigenaar is. 

Die parkeerplaatsen horen die bij het huis of kunnen die apart verkocht worden? (kan bijkomend probleem zijn) 

De ruimte tussen de parkeerplaats en de woningen blijft dat eigendom van de gemeente en is dus openbaar domein? Zo ja dan mag jij de opdracht niet geven om op dat gedeelte de sleuf te graven en de wachtbuis te steken.

Dus gewoon kostentechnisch denk ik al dat jij er niet aan uit kunt om die laadpaal te zetten als de gemeente dat al zou toestaan. Want het gaat iets verder dan dat jij even een wachtbuis graaft voor uw laadpaal te kunnen installeren😉

Maar ik vind het wel een "interessante" probleemstelling en ik heb dit juist ook zo doorgestuurd naar het hoofd ruimtelijke ordening bij ons in de gemeente om hierover na te denken in toekomstige verkavelingen. Want de tendens is om parkeerplaatsen te clusteren ipv individueel aan elke woning en we denken nu wel na over publieke laadpalen te voorzien maar staan er niet bij stil "wat als de eigenaar toch een eigen laadpaal wil zetten". En bij de goedkeuring van een verkaveling kunnen we bovenstaande "problemen" al dadelijk oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Daann zei:

Vraag dan gewoon een paal aan via paal volgt wagen? Ik heb de indruk dat ze daar super meegaand in zijn. Ik heb dat gedaan en 3 maanden later stond er 1 op 20m van mijn voordeur. (We zijn ondertussen wel nog eens 3 maanden later en hij is nog altijd niet aangesloten :D) Dichtstbijzijnde paal was misschien 300m wandelen. 

Wat is de regelgeving weer? De overheid met een (publieke) laadpaal voorzien binnen 200m na een aanvraag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus al een jaar een Alfen laadpaal hangen aan mijn huis via de werkgever van mijn vrouw. 

Goede paal, daar niet van. Maar ik wil slim kunnen laden uiteraard, ben daar nu al 2 maanden mee bezig zonder resultaat. 

 

image.png.7616aaf1fe5d811aace1a5800a894d13.png

Ik ben benieuwd naar hun antwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Spillies zei:

Ik heb dus al een jaar een Alfen laadpaal hangen aan mijn huis via de werkgever van mijn vrouw. 

Goede paal, daar niet van. Maar ik wil slim kunnen laden uiteraard, ben daar nu al 2 maanden mee bezig zonder resultaat. 

 

image.png.7616aaf1fe5d811aace1a5800a894d13.png

Ik ben benieuwd naar hun antwoord. 

Op welk netwerk zit die laadpaal misschien? Niet op je eigen netwerk, maar via 3/4G of zo?

In geval van dat eerste, kan je dat toch gemakkelijk zelf te weten komen. In geval van dat tweede, gaat de laadpaal nooit een vast en bereikbaar IP adres hebben.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/20/2023 at 8:04 AM, d_s said:

en we denken nu wel na over publieke laadpalen te voorzien maar staan er niet bij stil "wat als de eigenaar toch een eigen laadpaal wil zetten". En bij de goedkeuring van een verkaveling kunnen we bovenstaande "problemen" al dadelijk oplossen.

Of "wat als de eigenaar wil laden met zijn zonnepanelen".

Dat kan ook allemaal niet bij een publieke laadpaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Of "wat als de eigenaar wil laden met zijn zonnepanelen".

Dat kan ook allemaal niet bij een publieke laadpaal.

Ja of niet de premium wil betalen van een publieke laadpaal. Momenteel veel werknemers die zich niets aantrekken van de prijs wegens "den baas betaalt" maar dat blijft niet duren natuurlijk 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten van de gas & olie maar in Nederland ondervinden ze al problemen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/snelle-verduurzaming-leidt-ook-in-zeeland-tot-vol-stroomnet-en-een-stop-op-aansluitingen~b8284cd9/?referrer=https://www.google.com/

Quote

Snelle verduurzaming leidt ook in Zeeland tot vol stroomnet en een stop op aansluitingen

Het Zeeuwse elektriciteitsnet sluit noodgedwongen de poorten voor nieuwe grote stroomverbruikers. Volgens netbeheerder Tennet is de maximumcapaciteit van het regionale stroomnet bereikt. Eerder gebeurde dit al in andere provincies.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De woonunie heeft op al hun huurwoningen ook zonnepannelen doorgevoerd. Wetende dat al die huizen gewoon enkelfasig zijn aangesloten en al regelmatig aan de limiet zaten verbaasd mij dit helemaal niets.

Nieuwbouw zonder gas alles elektriek, maar een aansluiting kunnen krijgen van 25a enkelfasig. Veel succes ermee.

Het scheelt dat het maar tuinhuizen zijn, maar een kookfornuis, wasmachine, koelkast, elektrische auto, warmtepomp, ... kijkt daar niet achter

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/7/2023 om 23:14, Soundstorm zei:

Op welk netwerk zit die laadpaal misschien? Niet op je eigen netwerk, maar via 3/4G of zo?

In geval van dat eerste, kan je dat toch gemakkelijk zelf te weten komen. In geval van dat tweede, gaat de laadpaal nooit een vast en bereikbaar IP adres hebben.

Zit een 4G kaartje in, van hun gezien die als service partner ook de afwikkeling van de facturatie doen. Ik ga daar dus nooit mee kunnen communiceren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Spillies zei:

Zit een 4G kaartje in, van hun gezien die als service partner ook de afwikkeling van de facturatie doen. Ik ga daar dus nooit mee kunnen communiceren?

Klopt.

Heeft die Alfen geen Wi-Fi of UTP?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Spillies zei:

Zit een 4G kaartje in, van hun gezien die als service partner ook de afwikkeling van de facturatie doen. Ik ga daar dus nooit mee kunnen communiceren?

Als communicatie alleen maar mogelijk is, rechtstreeks via IP adres, gok ik van niet. Maar misschien hebben ze de een of andere API beschikbaar waarmee het wel mogelijk is.

Maar zoals @dragonfly zegt. Probeer dat aan te sluiten op je eigen netwerk, zal misschien de oplossing zijn. Als ze dat goed gemaakt hebben, dan blijft die 4G werken voor de facturatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die paal OCCP ondersteunt maakt dat geen verschil. Ik kan de mijne connecteren via Wi-Fi, RJ45 en optioneel 4G modem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb waarschijnlijk de meest basic zekeringkast van AM, maar vroeg mij af of ik hiermee een 32A kan toevoegen voor laadpaal welke dan 7,4kw zou kunnen leveren (ik neem aan dat Tesla dat soort opladen ondersteunt, ik zie in de app wel max 16A staan precies). Of kan ik dit omvormen naar 3x230V en zo tot 11 kw geraken voor de laadpaal. 
 

En kan zo’n omvorming wel als alle bekabeling bestaat uit basic kabels (blauw, bruin en een aarding uit mijn hoofd gezegd), ik dacht dat je dan 3 geleidende draden moest hebben? Maar ken er niks van. 
 

2902CD21-6EE4-456D-8E7D-C0B8258321EC.thumb.jpeg.2c7d251fa60448f0c73bf2de5107dc2e.jpeg

85B50AC9-739F-450B-83D0-A727C8419E06.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/7/2023 om 07:39, Ken zei:

ik heb waarschijnlijk de meest basic zekeringkast van AM, maar vroeg mij af of ik hiermee een 32A kan toevoegen voor laadpaal welke dan 7,4kw zou kunnen leveren (ik neem aan dat Tesla dat soort opladen ondersteunt, ik zie in de app wel max 16A staan precies). Of kan ik dit omvormen naar 3x230V en zo tot 11 kw geraken voor de laadpaal. 
 

En kan zo’n omvorming wel als alle bekabeling bestaat uit basic kabels (blauw, bruin en een aarding uit mijn hoofd gezegd), ik dacht dat je dan 3 geleidende draden moest hebben? Maar ken er niks van. 
 

2902CD21-6EE4-456D-8E7D-C0B8258321EC.thumb.jpeg.2c7d251fa60448f0c73bf2de5107dc2e.jpeg

85B50AC9-739F-450B-83D0-A727C8419E06.jpeg

Als dat effectief 3*230+N is, gezien het een verliesstroomschakelaar is met 4 aansluitingen, dan voorzie je best gewoon 3*16A voor die lader. Dan kan je aan 11kW laden.

De gegevens op de teller zullen uitsluiting geven over de aansluiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid