jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari 6 minuten geleden, Joske zei: Die cijfertjes geven autofabrikanten denk ik niet vrij. De AC/DC omvormer zit in de auto. Bij de Tessie app (3rd party app) kan ik de efficiëntie van het laden zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rabbit 2.711 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari Zojuist, jan.van.gent zei: Bij de Tessie app (3rd party app) kan ik de efficiëntie van het laden zien. Wil je dat eens meten, ben nu wel curieus ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari Dit geeft al een beeld. Maar zal zeker ook afhangen van type wagen/technologie. Als je trager laadt, zit je met relatief gezien meer overhead (de wagen in niet in "slaap" modus, voor lange tijd tijdens het laden, en verbruikt dus ook stroom), als je dan weer sneller dan optimaal gaat laden heb je dan allicht weer meer warmteverliezen etc. Dat omslagpunt / ideale laadsnelheid zal auto-afhankelijk zijn. Nu, gezien mijn werkgever het verbruik betaald, maar niet het capaciteitstarief, kan ik gewoon best zo traag mogelijk laden, tijdens de dal uren (of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen) edit: linkje vergeten https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.994 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari 18 minutes ago, jan.van.gent said: betaald ... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.994 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari 18 minutes ago, jan.van.gent said: (of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen) Wadoedegijdaarmanneke?! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rabbit 2.711 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari 19 minuten geleden, jan.van.gent zei: Dit geeft al een beeld. Maar zal zeker ook afhangen van type wagen/technologie. Als je trager laadt, zit je met relatief gezien meer overhead (de wagen in niet in "slaap" modus, voor lange tijd tijdens het laden, en verbruikt dus ook stroom), als je dan weer sneller dan optimaal gaat laden heb je dan allicht weer meer warmteverliezen etc. Dat omslagpunt / ideale laadsnelheid zal auto-afhankelijk zijn. Nu, gezien mijn werkgever het verbruik betaald, maar niet het capaciteitstarief, kan ik gewoon best zo traag mogelijk laden, tijdens de dal uren (of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen) edit: linkje vergeten https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/ Ok, dat is wel best interessant. Thanks Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.016 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari 1 uur geleden, Rabbit zei: Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen idee van Lader staat wel in 1fase modus, dus kan best nog meevallen Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Mijn wallbox lader staat op 4kW, mijn wagen geeft zelf aan, aan 4kW te laden, en mijn batterijapp geeft aan rond de 4kW af te geven. ( een ietse pietsie meer, maar dat komt ook doordat er nog verlichting is in de winkel. Denk niet dat er bij wijze van spreken meer dan 100W "verdwijnt " . En dat is,dus gewoon een oude gloeilamp die staat te branden. Hier dus ook max 4kW, eerder rond de 3. Maar nu dus wat sneller want kwam net terug van Frankrijk. Met nog 40% over trouwens, dus ook niet echt dringend. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kefkie 2.215 Geplaatst: 19 februari Delen Geplaatst: 19 februari Ook een leuke: https://www.hln.be/auto/plots-kan-ik-mijn-laadpaal-niet-meer-gebruiken-duizenden-gedupeerden-na-faillissement-powerdale~a0f24d96/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.930 Geplaatst: 20 maart Delen Geplaatst: 20 maart Op 19/2/2024 om 09:37, Rabbit zei: Wil je dat eens meten, ben nu wel curieus ? Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.152 Geplaatst: 20 maart Delen Geplaatst: 20 maart 1 minuut geleden, Asserti zei: Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil? Weet wel dat je nog omvormer verliezen hebt. Als je een batterij van 50kWh hebt zal daar enkele kWh verlies op zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.016 Geplaatst: 24 maart Delen Geplaatst: 24 maart https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/elektrische-auto-wallonie-vervijfvoudigt-elektriciteitsprijzen-s-avonds Mag hier staan denk ik. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 24 maart Delen Geplaatst: 24 maart 5 minuten geleden, tuscani zei: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/elektrische-auto-wallonie-vervijfvoudigt-elektriciteitsprijzen-s-avonds Mag hier staan denk ik. gewoon s nachts opladen dan. Titel is weer meer drama dan wat anders. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.016 Geplaatst: 24 maart Delen Geplaatst: 24 maart 3 uren geleden, jan.van.gent zei: gewoon s nachts opladen dan. Titel is weer meer drama dan wat anders. Tis wel zo dat ze direct iedereen die kookt op het duurste tarief zetten. Een wagen kan je idd uitstellen. Maar je oven, vuur en dergelijke...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.930 Geplaatst: 24 maart Delen Geplaatst: 24 maart Op 20/3/2024 om 12:13, mrbbs zei: Weet wel dat je nog omvormer verliezen hebt. Als je een batterij van 50kWh hebt zal daar enkele kWh verlies op zitten. Hoe bedoel je? Als je batterij 50kWh groot is en je laadpaal verbruikt er 52 bij een laad beurt, dan heb je er 2 verloren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.994 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 23 hours ago, jan.van.gent said: gewoon s nachts opladen dan. Titel is weer meer drama dan wat anders. En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SG_F21 16 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart Op 20/3/2024 om 12:10, Asserti zei: Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil? Als je in de elektriciteitskast een kWh metertje plaatst voor de laadpaal, kan je dat perfect meten. Met de metertjes van HomeWizard kan je dit dan ook volgen in een app. De volledige capaciteit van de batterij van de wagen is niet zomaar gelijk aan de bruikbare capaciteit en dus niet echt een nauwkeurige manier om dit te testen. Er zit ook zeker een verschil op de efficiëntie van verschillende laadpalen en dit wordt niet weergegeven in datasheets of dergelijke. Dus wel zeker interessant om tests op te doen. https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 30 minuten geleden, ir_fuel zei: En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden? Ik zit nu al met een dynamisch tarief (Engie Dynamic), dus variabel tarief per uur. Daar zit je ook met gigantische verschillen. Afgelopen zondag bv (gisteren): -vanaf middernacht zaterdag tot 6u 's ochtends zondag was het ongeveer 0.49c/kWh -vanaf zondag ochtend 7u tot 15u was het gratis (0.00 c/kWh) -om dan toe te nemen tot 7.49c/kWh om 19.00 Dus ja, tijdens piek uren is het significant duurder, maar op dal uren kan het zeer goedkopen, gratis of zelfs negatief zijn. Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje. "Dwingt" te mensen inderdaad van slim om te gaan met de energie. In mijn geval: batterij overdag opladen met de zon, 's avonds koken op batterij. En dan 's nachts laden van de EV. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SG_F21 16 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 3 minuten geleden, jan.van.gent zei: Ik zit nu al met een dynamisch tarief (Engie Dynamic), dus variabel tarief per uur. Daar zit je ook met gigantische verschillen. Afgelopen zondag bv (gisteren): -vanaf middernacht zaterdag tot 6u 's ochtends zondag was het ongeveer 0.49c/kWh -vanaf zondag ochtend 7u tot 15u was het gratis (0.00 c/kWh) -om dan toe te nemen tot 7.49c/kWh om 19.00 Dus ja, tijdens piek uren is het significant duurder, maar op dal uren kan het zeer goedkopen, gratis of zelfs negatief zijn. Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje. "Dwingt" te mensen inderdaad van slim om te gaan met de energie. In mijn geval: batterij overdag opladen met de zon, 's avonds koken op batterij. En dan 's nachts laden van de EV. Met een dynamisch tarief, thuisbatterij en eventueel laadpaal, kan het interessant zijn om eens de sturing van FlexiO (lifepowr) te bekijken. Deze stuurt batterij en laadpaal aan op basis van de dynamische prijs en zal ervoor zorgen dat je op jaarbasis gemiddeld een lagere afname en hogere injectie zal hebben. Wij hebben zo een sturing ook zitten sinds januari en zijn er zeer tevreden van tot nu toe. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 602 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart Op 24/3/2024 om 08:54, tuscani zei: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/elektrische-auto-wallonie-vervijfvoudigt-elektriciteitsprijzen-s-avonds Mag hier staan denk ik. de auto moet natuurlijk wel de melkkoe blijven natuurlijk 2 uren geleden, ir_fuel zei: En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden? ook nog zo iets. ze sturen iedereen naar warmtepompen en voeren dan de prijs op. Leuk als het zoals nu sinds November slecht weer is en je zonnepanelen amper opbrengen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SG_F21 16 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 46 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ook nog zo iets. ze sturen iedereen naar warmtepompen en voeren dan de prijs op. Leuk als het zoals nu sinds November slecht weer is en je zonnepanelen amper opbrengen. Met je zonnepanelen kan je in november, december, januari en februari de warmtepomp sowieso niet van genoeg stroom voorzien... Zonnepanelen brengen stroom op in de zomer en je huis verwarm je vooral in de winter. Volgens mij snappen ze dat nog niet goed bij de overheid. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 602 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 3 minuten geleden, SG_F21 zei: Met je zonnepanelen kan je in november, december, januari en februari de warmtepomp sowieso niet van genoeg stroom voorzien... Zonnepanelen brengen stroom op in de zomer en je huis verwarm je vooral in de winter. Volgens mij snappen ze dat nog niet goed bij de overheid. laat staan daarbovenop ook nog eens een EV. Ik denk dat de overheid dat wel goed genoeg snapt, maar er niet van wakker ligt. Net zoals ze van de boeren die geen toekomst meer hebben, of de maakcultuur, zoals al die autofabrieken of INEOS e.d. ook niet wakker liggen dat ze sluiten of vertrekken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SG_F21 16 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: laat staan daarbovenop ook nog eens een EV. Ik denk dat de overheid dat wel goed genoeg snapt, maar er niet van wakker ligt. Net zoals ze van de boeren die geen toekomst meer hebben, of de maakcultuur, zoals al die autofabrieken of INEOS e.d. ook niet wakker liggen dat ze sluiten of vertrekken. Europa is ook z'n best aan het doen om wat er nog overschiet van de Europese zonnepanelen-producenten kwijt te geraken. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel heel wat voorbeelden... Hopelijk moet ik zelf nooit met een Chinese EV rondrijden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 602 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 6 minuten geleden, SG_F21 zei: Europa is ook z'n best aan het doen om wat er nog overschiet van de Europese zonnepanelen-producenten kwijt te geraken. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel heel wat voorbeelden... Hopelijk moet ik zelf nooit met een Chinese EV rondrijden ik denk dat we allemaal aan de Chinese EV gaan. Ik had onlang dat artikel over Van Hool gelezen in De Standaard. Vond het wel interessant. Over Guido Dumarey die dat zou willen kopen. Dit is het artikel maar is wel betalend artikel dus even via archive.is bekijken https://www.standaard.be/cnt/dmf20240315_95433625 Hij zegt daar verrassende dingen in zoals over de Europese autosector: Voor hen zijn de gesubsidieerde elektrische importwagens uit China directe concurrenten voor hun merken.” Volgens hem rekenen de Duitse constructeurs erop dat ze nog ver voorbij 2035, wanneer er in de EU geen brandstofauto’s meer verkocht mogen worden, fossiele auto’s zullen maken. “In China gaan ze pas in de jaren 2060 stoppen met fossiele brandstofmotoren.” Dus ik zie dat nog gebeuren dat jij en ik met een Chinese crappy EV rondrijden en ze buiten de EU doorontwikkelingen krijgen van de deftige motorblokken en gewoon verder uitstoten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Soundstorm 2.421 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 4 uren geleden, jan.van.gent zei: Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje. Vreemd toch, want eigenlijk zouden ze ook andere tarieven op de distributie moeten zetten. Als je daar pieken kan weg krijgen, dan kan je meer energie over de bestaande infrastructuur krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.930 Geplaatst: 25 maart Delen Geplaatst: 25 maart 5 uren geleden, SG_F21 zei: Als je in de elektriciteitskast een kWh metertje plaatst voor de laadpaal, kan je dat perfect meten. Met de metertjes van HomeWizard kan je dit dan ook volgen in een app. De volledige capaciteit van de batterij van de wagen is niet zomaar gelijk aan de bruikbare capaciteit en dus niet echt een nauwkeurige manier om dit te testen. Er zit ook zeker een verschil op de efficiëntie van verschillende laadpalen en dit wordt niet weergegeven in datasheets of dergelijke. Dus wel zeker interessant om tests op te doen. https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/ De constructeur geeft de bruto en netto capaciteit op van de batterij, dus daar zou je toch op mogen rekenen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.