Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Joske zei:

Die cijfertjes geven autofabrikanten denk ik niet vrij. De AC/DC omvormer zit in de auto.

Bij de Tessie app (3rd party app) kan ik de efficiëntie van het laden zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, jan.van.gent zei:

Bij de Tessie app (3rd party app) kan ik de efficiëntie van het laden zien.

Wil je dat eens meten, ben nu wel curieus 😉 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit geeft al een beeld.

Maar zal zeker ook afhangen van type wagen/technologie.
Als je trager laadt, zit je met relatief gezien meer overhead (de wagen in niet in "slaap" modus, voor lange tijd tijdens het laden, en verbruikt dus ook stroom), als je dan weer sneller dan optimaal gaat laden heb je dan allicht weer meer warmteverliezen etc. Dat omslagpunt / ideale laadsnelheid zal auto-afhankelijk zijn.

Nu, gezien mijn werkgever het verbruik betaald, maar niet het capaciteitstarief, kan ik gewoon best zo traag mogelijk laden, tijdens de dal uren (of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen)

 

edit: linkje vergeten

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, jan.van.gent said:

(of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen)

Wadoedegijdaarmanneke?!

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Dit geeft al een beeld.

Maar zal zeker ook afhangen van type wagen/technologie.
Als je trager laadt, zit je met relatief gezien meer overhead (de wagen in niet in "slaap" modus, voor lange tijd tijdens het laden, en verbruikt dus ook stroom), als je dan weer sneller dan optimaal gaat laden heb je dan allicht weer meer warmteverliezen etc. Dat omslagpunt / ideale laadsnelheid zal auto-afhankelijk zijn.

Nu, gezien mijn werkgever het verbruik betaald, maar niet het capaciteitstarief, kan ik gewoon best zo traag mogelijk laden, tijdens de dal uren (of in de zomer overdag als ik overproductie heb met zonnepanelen)

 

edit: linkje vergeten

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/

Ok, dat is wel best interessant. Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rabbit zei:

Ik heb daar eerlijk gezegd echt geen idee van 😉 Lader staat wel in 1fase modus, dus kan best nog meevallen 

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Mijn wallbox lader staat op 4kW, mijn wagen geeft zelf aan, aan 4kW te laden, en mijn batterijapp geeft aan rond de 4kW af te geven. ( een ietse pietsie meer, maar dat komt ook doordat er nog verlichting is in de winkel.  Denk niet dat er bij wijze van spreken meer dan 100W "verdwijnt " . En dat is,dus gewoon een oude gloeilamp die staat te branden. Hier dus ook max 4kW, eerder rond de 3. Maar nu dus wat sneller want kwam net terug van Frankrijk. Met nog 40% over trouwens, dus ook niet echt dringend.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 19/2/2024 om 09:37, Rabbit zei:

Wil je dat eens meten, ben nu wel curieus 😉 ?

Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Asserti zei:

Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil?

Weet wel dat je nog omvormer verliezen hebt. Als je een batterij van 50kWh hebt zal daar enkele kWh verlies op zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jan.van.gent zei:

gewoon s nachts opladen dan. Titel is weer meer drama dan wat anders.

Tis wel zo dat ze direct iedereen die kookt op het duurste tarief zetten. Een wagen kan je idd uitstellen.  Maar je oven, vuur en dergelijke...... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/3/2024 om 12:13, mrbbs zei:

Weet wel dat je nog omvormer verliezen hebt. Als je een batterij van 50kWh hebt zal daar enkele kWh verlies op zitten.

Hoe bedoel je? Als je batterij 50kWh groot is en je laadpaal verbruikt er 52 bij een laad beurt, dan heb je er 2 verloren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, jan.van.gent said:

gewoon s nachts opladen dan. Titel is weer meer drama dan wat anders.

En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/3/2024 om 12:10, Asserti zei:

Geen idee hoe eenvoudig dat kan, maar eigenlijk moet je zien naar wat je laadpaal verbruikt voor 1 laadbeurt, van volledig leeg tot volledig vol. De capaciteit van je batterij ken je, dus dan heb je meteen het verschil?

Als je in de elektriciteitskast een kWh metertje plaatst voor de laadpaal, kan je dat perfect meten. Met de metertjes van HomeWizard kan je dit dan ook volgen in een app. De volledige capaciteit van de batterij van de wagen is niet zomaar gelijk aan de bruikbare capaciteit en dus niet echt een nauwkeurige manier om dit te testen. Er zit ook zeker een verschil op de efficiëntie van verschillende laadpalen en dit wordt niet weergegeven in datasheets of dergelijke. Dus wel zeker interessant om tests op te doen.

https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden?

Ik zit nu al met een dynamisch tarief (Engie Dynamic), dus variabel tarief per uur.
Daar zit je ook met gigantische verschillen.
Afgelopen zondag bv (gisteren):

-vanaf middernacht zaterdag tot 6u 's ochtends zondag was het ongeveer 0.49c/kWh
-vanaf zondag ochtend 7u tot 15u was het gratis (0.00 c/kWh)
-om dan toe te nemen tot 7.49c/kWh om 19.00
Dus ja, tijdens piek uren is het significant duurder, maar op dal uren kan het zeer goedkopen, gratis of zelfs negatief zijn.

Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje.

"Dwingt" te mensen inderdaad van slim om te gaan met de energie.
In mijn geval: batterij overdag opladen met de zon, 's avonds koken op batterij. En dan 's nachts  laden van de EV.
 

Screenshot_2024-03-25-09-24-07-38_25e3d7b4048f1b804800b1c348b1feea.thumb.jpg.6dace5aa945e4334189e002503b97b32.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Ik zit nu al met een dynamisch tarief (Engie Dynamic), dus variabel tarief per uur.
Daar zit je ook met gigantische verschillen.
Afgelopen zondag bv (gisteren):

-vanaf middernacht zaterdag tot 6u 's ochtends zondag was het ongeveer 0.49c/kWh
-vanaf zondag ochtend 7u tot 15u was het gratis (0.00 c/kWh)
-om dan toe te nemen tot 7.49c/kWh om 19.00
Dus ja, tijdens piek uren is het significant duurder, maar op dal uren kan het zeer goedkopen, gratis of zelfs negatief zijn.

Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje.

"Dwingt" te mensen inderdaad van slim om te gaan met de energie.
In mijn geval: batterij overdag opladen met de zon, 's avonds koken op batterij. En dan 's nachts  laden van de EV.
 

Met een dynamisch tarief, thuisbatterij en eventueel laadpaal, kan het interessant zijn om eens de sturing van FlexiO (lifepowr) te bekijken. Deze stuurt batterij en laadpaal aan op basis van de dynamische prijs en zal ervoor zorgen dat je op jaarbasis gemiddeld een lagere afname en hogere injectie zal hebben. Wij hebben zo een sturing ook zitten sinds januari en zijn er zeer tevreden van tot nu toe.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/3/2024 om 08:54, tuscani zei:

de auto moet natuurlijk wel de melkkoe blijven natuurlijk

2 uren geleden, ir_fuel zei:

En elektriciteit gebruik je enkel om je auto op te laden?

ook nog zo iets. ze sturen iedereen naar warmtepompen en voeren dan de prijs op. Leuk als het zoals nu sinds November slecht weer is en je zonnepanelen amper opbrengen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ook nog zo iets. ze sturen iedereen naar warmtepompen en voeren dan de prijs op. Leuk als het zoals nu sinds November slecht weer is en je zonnepanelen amper opbrengen.

Met je zonnepanelen kan je in november, december, januari en februari de warmtepomp sowieso niet van genoeg stroom voorzien... Zonnepanelen brengen stroom op in de zomer en je huis verwarm je vooral in de winter. Volgens mij snappen ze dat nog niet goed bij de overheid.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, SG_F21 zei:

Met je zonnepanelen kan je in november, december, januari en februari de warmtepomp sowieso niet van genoeg stroom voorzien... Zonnepanelen brengen stroom op in de zomer en je huis verwarm je vooral in de winter. Volgens mij snappen ze dat nog niet goed bij de overheid.

laat staan daarbovenop ook nog eens een EV. 

Ik denk dat de overheid dat wel goed genoeg snapt, maar er niet van wakker ligt. Net zoals ze van de boeren die geen toekomst meer hebben, of de maakcultuur, zoals al die autofabrieken of INEOS e.d. ook niet wakker liggen dat ze sluiten of vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

laat staan daarbovenop ook nog eens een EV. 

Ik denk dat de overheid dat wel goed genoeg snapt, maar er niet van wakker ligt. Net zoals ze van de boeren die geen toekomst meer hebben, of de maakcultuur, zoals al die autofabrieken of INEOS e.d. ook niet wakker liggen dat ze sluiten of vertrekken.

Europa is ook z'n best aan het doen om wat er nog overschiet van de Europese zonnepanelen-producenten kwijt te geraken. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel heel wat voorbeelden... Hopelijk moet ik zelf nooit met een Chinese EV rondrijden 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, SG_F21 zei:

Europa is ook z'n best aan het doen om wat er nog overschiet van de Europese zonnepanelen-producenten kwijt te geraken. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel heel wat voorbeelden... Hopelijk moet ik zelf nooit met een Chinese EV rondrijden 😋

ik denk dat we allemaal aan de Chinese EV gaan. Ik had onlang dat artikel over Van Hool gelezen in De Standaard. Vond het wel interessant. Over Guido Dumarey die dat zou willen kopen. Dit is het artikel maar is wel betalend artikel dus even via archive.is bekijken

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240315_95433625

Hij zegt daar verrassende dingen in zoals over de Europese autosector:

Voor hen zijn de gesubsidieerde elektrische importwagens uit China directe concurrenten voor hun merken.” Volgens hem rekenen de Duitse constructeurs erop dat ze nog ver voorbij 2035, wanneer er in de EU geen brandstofauto’s meer verkocht mogen worden, fossiele auto’s zullen maken. “In China gaan ze pas in de jaren 2060 stoppen met fossiele brandstofmotoren.”

Dus ik zie dat nog gebeuren dat jij en ik met een Chinese crappy EV rondrijden en ze buiten de EU doorontwikkelingen krijgen van de deftige motorblokken en gewoon verder uitstoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jan.van.gent zei:

Maar dan nog spreken we over kleine bedragen, distributietarief en allerhande andere zever komt daar nog boven. Effectieve energiekost is maar een klein deeltje.

Vreemd toch, want eigenlijk zouden ze ook andere tarieven op de distributie moeten zetten. Als je daar pieken kan weg krijgen, dan kan je meer energie over de bestaande infrastructuur krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, SG_F21 zei:

Als je in de elektriciteitskast een kWh metertje plaatst voor de laadpaal, kan je dat perfect meten. Met de metertjes van HomeWizard kan je dit dan ook volgen in een app. De volledige capaciteit van de batterij van de wagen is niet zomaar gelijk aan de bruikbare capaciteit en dus niet echt een nauwkeurige manier om dit te testen. Er zit ook zeker een verschil op de efficiëntie van verschillende laadpalen en dit wordt niet weergegeven in datasheets of dergelijke. Dus wel zeker interessant om tests op te doen.

https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/

De constructeur geeft de bruto en netto capaciteit op van de batterij, dus daar zou je toch op mogen rekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid