Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zalig, hé. 't is wel weer stil errond, sindsdien (video is al enkele maanden oud dacht ik). Men maakt gewag van 't feit dat het een (laatste?) poging is om de big boxer toch nog enig commercieel succes te proberen scoren, door de motor ook in motorfietsen te leggen die de café racer en custom rijder zou moeten bekoren ... maar ik vraag me af of daar wel plaats voor is in de line-up. De R12 NineT is er nog altijd (en blijft goed verkopen, verneem ik, ook de nieuwe), de gewone R12 ondertussen ook (sort of semi-bobber), en de Pure, en de Scrambler, en de S (heritage-versie) en de nieuwe G/S nu ook ... en er is ook de R18 Roctane die misschien nog wel wat fans bij elkaar krijgt ... waar ga je dan zo'n R20 nog positioneren? En tegen welke prijs?

Ik vrees een beetje voor de big boxer. Ze krijgen die in Europa zelfs met enorme kortingen nauwelijks verkocht...

Heb 'm gereden (als vervangmoto tijdens onderhoud) en het is objectief een goeie moto, als je een classic cruiser zoekt met moderne elektronica en een "it just all works"-zekerheid (toch voor enige jaren, maar 't lijkt wel snor te zitten met de betrouwbaarheid, momenteel). Maar emotioneel is dat toch geen topper ... het blok is objectief gezien dik OK, maar zoals alle Euro5 engines eigenlijk platgemept, tenzij je gaat modden (uitlaat).

Geplaatst:

Zondag een rit gedaan en daar waren er een paar van die R19's bij. Ik vind dat een zeer knap spel 😍

Geplaatst:
1 uur terug, DDke zei:

Zondag een rit gedaan en daar waren er een paar van die R19's bij. Ik vind dat een zeer knap spel 😍

Zo'n Roctane vind ik machtig. ❤️   Visueel echt weinig verkeerd aan. Objectief qua rijden ook weinig op aan te merken.

Maar de markt is dus maar lauw, ervoor, zo blijkt.

Ik ga straks bij 2 BMW Motorrad dealers langs, zal er eens naar vragen. :D 

Geplaatst:
5 uren geleden, gTa zei:

Ik ga straks bij 2 BMW Motorrad dealers langs, zal er eens naar vragen. :D 

Bevestiging: de R18 loopt voor geen meter, maar dan echt niet. Geen enkel van de modellen, blijkbaar.

De 1600 is ook klaar, zelden nog eens eentje, meestal een (verplicht in stock te nemen) showroommodel met korting. 

De boxers verkopen allemaal als zoete broodjes, de elektrische modellen is maar schoorvoetend, de staande 2-cilinders verkopen wel maar 't is maar een klein aandeeltje. Van de 4-cilinders (1000cc sportmoteurs) verkopen ze er ook wel, maar dik 8 van de 10 zijn dus boxers.

Geplaatst:

Zijn ook de beste. Boxers 😍

Geplaatst:
14 minuten geleden, DDke zei:

Zijn ook de beste. Boxers 😍

Ben gaan zien naar 2 stuks S1000XR, Premium Selection. Eentje was al verkocht, de andere is nog beschikbaar.
Voor de gein ook even in een 3asy Ride contract laten steken ... blijkt dat ik een nieuwe in zo'n contract goedkoper kan krijgen dan een 2dehands :shock:  (heb de offertes hier voor me liggen)

Ze konden de nieuwe RT nog niet in zo'n contract steken, pas over enkele weken zijn de tarieven gekend.
Een XR naar wens gaat een dikke 27k EUR (wat veel is), maar een RT naar wens gaat bijna 34k EUR.
Voordeel van de boxers is dat ze extreem hun waarde houden ... dus kans is groot dat een full option RT eigenlijk niet zo veel duurder is dan een XR in een 3asy Ride contract.

Ik zou dan durven twijfelen...

Geplaatst:

Tijdje terug met de XR gereden, op motorisch vlak had ik er toch meer van verwacht.. k’weet, tis een 4 cilinder die afstemt van de RR. Maar toch, voelt echt plat aan beneden de 7-8k rpm.. 

Geplaatst:
27 minuten geleden, gTa zei:

Ben gaan zien naar 2 stuks S1000XR, Premium Selection. Eentje was al verkocht, de andere is nog beschikbaar.
Voor de gein ook even in een 3asy Ride contract laten steken ... blijkt dat ik een nieuwe in zo'n contract goedkoper kan krijgen dan een 2dehands :shock:  (heb de offertes hier voor me liggen)

Ze konden de nieuwe RT nog niet in zo'n contract steken, pas over enkele weken zijn de tarieven gekend.
Een XR naar wens gaat een dikke 27k EUR (wat veel is), maar een RT naar wens gaat bijna 34k EUR.
Voordeel van de boxers is dat ze extreem hun waarde houden ... dus kans is groot dat een full option RT eigenlijk niet zo veel duurder is dan een XR in een 3asy Ride contract.

Als ik 1 raad mag geven: GSA over RT. 
Met de GSA kon ik me amuseren, met de RT niet eigenlijk. Da’s echt een lange afstands of pendel motor. 
Mijn mening he. 
Ik denk ook dat je met een GS sneller bent in de cols dan met een RT. 

Geplaatst:
40 minuten geleden, gTa zei:

Met welk doel? Naar wat ben je opzoek?

Geplaatst:

Je was serieus over de XR? Dat had ik niet gedacht!

Geplaatst:
40 minuten geleden, Jan zei:

Tijdje terug met de XR gereden, op motorisch vlak had ik er toch meer van verwacht.. k’weet, tis een 4 cilinder die afstemt van de RR. Maar toch, voelt echt plat aan beneden de 7-8k rpm.. 

Zelfde ervaring.

En dat komt bij mij vooral door het geluid, dat pas écht aangenaam ("mooi" niet echt) wordt vanaf die 8k rpm.
Dat hij onderin niet bulkt van 't koppel, vergeef ik 'm wel.

Het omgekeerde, zoals een BMW boxer, die vooral onderin brio heeft maar hoger eigenlijk een beetje meh wordt, is ook niet helemaal m'n ding.

Een dikke beer zoals de 1300 4-cilinder vind ik 't beste. Of mocht BMW van de 1600 6-cilinder een motor maken die 3k rpm hoger gaat en in toptoeren richting 200pk draait, zoiets.

Tsjah...

Geplaatst:
1 uur terug, DDke zei:

Als ik 1 raad mag geven: GSA over RT. 
Met de GSA kon ik me amuseren, met de RT niet eigenlijk. Da’s echt een lange afstands of pendel motor. 
Mijn mening he. 
Ik denk ook dat je met een GS sneller bent in de cols dan met een RT. 

No thanks. Ik ken de GS en de GSA goed en ik erken dat dat (zeer) goeie reismotoren zijn, maar het is minder mijn ding. Als ik een reis- en pendelmotor zou kopen en afzie van iets "specialers" (zoals een XR die ook ronduit sportief kan zijn, of een 1390 KTM die extreem bruut is, etc) dan wordt het een RT. Edit: belangrijke nuance: de nieuwe 1300 RT, tenminste als die effectief een ruk richting sportiviteit maakt.

Dat laatste: nope. Tenzij je een GS op zuivere wegbanden zet, dan zal het verschil klein zijn. Maar een goed gereden RT is extreem efficiënt en -effectief- sneller dan een GS. Ze worden alleen zelden even sportief gereden als een GS. En dan ligt aan de doorsnee RT-rijder, niet aan de moto.
Op Zolder ben ik met een RT de volle 3 seconden sneller dan met een GS, allebei 1250 en op Michelin wegbanden. Zegt genoeg, denk ik. Een GS wordt sneller flou op grote hoek en is door z'n langere veerwegen en groter voorwiel duidelijk minder vinnig in richtingswisselingen. (Maar spijkers op laag water hoor, want een GS blijft een erg goede, potente motorfiets.)

Begin juli zijn ze bij de dealer en ga ik ermee rijden. Benieuwd naar de DCA (dynamic chassis adjust) en de impact daarvan op het rijgedrag.

Maar ik vermoed (en de vaste verkoper bij mijn dealer eveneens) dat de XR méér mijn ding zou zijn.
Hij twijfelt voor mij ook tussen XR en 1600 GT. Heeft een klant die een S XR heeft met de Akra collector (zonder middendemper) en beweert dat de motor daarmee plots wel bakken grunt / buikgevoel bulkt, hij gaat me in contact brengen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
32 minuten geleden, msxx zei:

Je was serieus over de XR? Dat had ik niet gedacht!

Mjah ik stel vast dat ik de Guzzi en de F6C eigenlijk te veel door weer & wind rijd, met gevolgen voor techniek (slijtage, onderhoud) en looks (zeker bij de Guzzi...) etc die ik liever vermijd.

Financieel gezien is het geen grote kost om een daily machine bij te kopen die alle woon/werk-km doet en waarmee ik ook een reis en 2 dagtrips per jaar kan doen én die km ook fiscaal inbreng als woon/werk. Dat er nog 2 andere moto's in de garage staan die de privé-km voor hun rekening nemen, zal wel landen bij eventuele controle. (Ken genoeg mensen die 't doen.) 

Heb me al suf gepiekerd welke ik dan 't beste neem. In de komende weken ga ik een Stelvio testrijden (maar ik vermoed dat ik toch eerder naar een V100 Mandello zou tenderen... al vrees ik dat die als zuivere wegmoto dan toch net een tikkie te "gewoon" zal zijn). Ducati komt om meerdere redenen niet in aanmerking, KTM blijf ik toch ook eventjes van af tot er wat meer duidelijkheid is. Bij de Japanse merken vind ik niks dat me technisch én visueel kan bekoren (behalve misschien een MT-10 SP maar daar moet ik qua looks toch concessies doen én als reismachine is dat ook weer niet helemaal de beste koop). Een Aprilia Tuono wil ik een kans geven maar gaat te spartaans zijn, vrees ik (klein, weinig comfort, niet de beste bagage-oplossingen, etc.) dus dat is dan rationeel gezien weer minder nuttig. Er schiet niet veel meer over, dan. Niet dat de XR de beste daily commute is, of de beste reismoto, maar 't is wel een krachtig totaalpakket dat breed afdekt.  En bij BMW is de 3asy Ride oplossing toch echt een commercieel schot in de roos, ik zou er vermoedelijk gebruik van maken, ook al kan ik de aankoop cash betalen.

Er is nog niks beslist. Voor 'tzelfde geld rijd ik toch gewoon daily met de Guzzi verder. Doe dat nu al een dik jaar en dat is geen straf...

Geplaatst:

Met een XR ga je plots wel heel veel sneller kunnen gaan 😅

Denkelijk een van de snelste motoren op de baan.

Geplaatst:
39 minuten geleden, Tjeu zei:

Met welk doel? Naar wat ben je opzoek?

Woon/werk + veel potentieel als reismachine (vaste koffers en topkoffer mogelijk, idealiter van het merk zelf, Gleichschließung etc) maar met veel potentieel in het rijwielgedeelte.

Het moet (zeer) modern zijn, dan. Met alle hedendaagse veiligheidsuitrusting (rijhulp, licht, ...), liefst alles af fabriek op elkaar afgestemd, een 'easy / kant & klaar' product dus.

Idealiter ook onderhoudsarm, dus voorkeur voor cardan boven ketting ... maar bon, bij een XR is dat dus niet het geval. Bij een nieuwe RT zou dat wel het geval zijn.

Geplaatst:
5 minuten geleden, msxx zei:

Met een XR ga je plots wel heel veel sneller kunnen gaan 😅

Denkelijk een van de snelste motoren op de baan.

Het 'snel zijn' is minder belangrijk voor me, dan het 'occasioneel eens een (zeer) grote hellingshoek kunnen opzoeken en met snee uitaccelereren'.

Wat ik wel wil is een motor (engine) die begeestert; eerst en vooral qua sound, bijkomend ook bij de occasionele volacceleratie (doorheen versnellingen).
Bij een XR neem ik me voor de Akrapovic collector (zonder middendemper) te monteren en een grotere sprocket (2 tandjes meer), evt. in combinatie met een kleiner tandwiel vooraan (1 tandje minder) om in bochtige secties niet tot z'n 1e gedwongen te worden.
Lijkt me een combo (met als keerzijde: veeel toeren aan hogere snelheid, bv tijdens een leg van 1k km richting zuiden) die de XR voor mij wel appetijtelijk moet maken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Zojuist, GTX zei:

En een Triumph Tiger?

Zeer toffe moto met een bijzonder aansprekende 3-cilinder. Een neef van mijn madam rijdt met zo-eentje (800), heb daar niet mee gereden maar wel samen met hem een ritje gedaan en dat klinkt echt mega wijs. Ik lees veel goeds over het rijgedrag als "middenklasse" reisenduro, ook. Dus ik geloof wel dat ik daar blij zou van kunnen worden .... mocht ik effectief een reisenduro willen. En ik denk het eerlijk gezegd niet. Indien toch, dan vrees ik dat die 't zal moeten afleggen tegen een T700 (heb ik een enorm zwak voor, wel al mee gereden en helemaal OK met het concept en z'n wat spartaanser karakter), of mogelijks tegen een Stelvio (ga ik in de komende weken even mee rijden). De 1200 heb ik al enkele keren willen testrijden maar iets houdt me altijd tegen om de stap te zetten. De moto spreekt me subjectief onvoldoende aan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minuten geleden, gTa zei:

Woon/werk + veel potentieel als reismachine (vaste koffers en topkoffer mogelijk, idealiter van het merk zelf, Gleichschließung etc) maar met veel potentieel in het rijwielgedeelte.

Het moet (zeer) modern zijn, dan. Met alle hedendaagse veiligheidsuitrusting (rijhulp, licht, ...), liefst alles af fabriek op elkaar afgestemd, een 'easy / kant & klaar' product dus.

Idealiter ook onderhoudsarm, dus voorkeur voor cardan boven ketting ... maar bon, bij een XR is dat dus niet het geval. Bij een nieuwe RT zou dat wel het geval zijn.

Had je beter mijn Norge erbij genomen. 😛 Voor 3k had je karakter, onderhoudsvrij, sound, koffers, goede vering, kuip, grote tank, laag gewicht (229 kilo),... En gaandeweg kon je er nog een projectje van maken. 

Anyway, ik zou vooral iets trager zoeken dat effect onderhoudsvrij en toch bijzonder is. Hou je plezier moto als de krachtigste, zodat die zijn volle magie kan behouden. En de daily mag gerust eentje zijn om lekker uit te wringen. 

Geplaatst:
17 minuten geleden, Tjeu zei:

Had je beter mijn Norge erbij genomen. 😛 Voor 3k had je karakter, onderhoudsvrij, sound, koffers, goede vering, kuip, grote tank, laag gewicht (229 kilo),... En gaandeweg kon je er nog een projectje van maken. 

Anyway, ik zou vooral iets trager zoeken dat effect onderhoudsvrij en toch bijzonder is. Hou je plezier moto als de krachtigste, zodat die zijn volle magie kan behouden. En de daily mag gerust eentje zijn om lekker uit te wringen. 

Ook al over nagedacht maar ik vind 'm niet.

Norge: over nagedacht, maar beantwoordt niet aan m'n criteria.

Geplaatst:

De 2dehands XR (Meeusen):

PXL_20250506_115527880_klein.thumb.jpg.a89c8fc66ca55ad5df9157094fd84d85.jpg

Quasi alles wat ik ook zou aanvinken. Zat er niet op: bijkomende mistlichten, voor mij absoluut geen breekpunt maar die zou ik er nog wel bij kunnen bedingen.

Motor zag er voor z'n 20k km toch een tikje scruffy uit, tbh.

PXL_20250506_115550854_klein.thumb.jpg.d1ee9376bfb87235e2290485e6eca576.jpg

PXL_20250506_115536256.MP_klein.thumb.jpg.9ee7140a0be951069f01d815c011a384.jpg

Forenzer-moto, dat is duidelijk. Ketting stond er ook in povere staat bij (roestig, vuil). Ben ik natuurlijk niet gewoon van op te moeten kijken. :D 

Motor heeft wel geen hellingshoeken gezien:

PXL_20250506_115608765_klein.thumb.jpg.05ceac8b902ecd6dded058202f6a5a35.jpg

Niettemin nieuw rubber. Metzeler Roadtec 01 SE @msxx

PXL_20250506_115618613_klein.thumb.jpg.0069485ad48fcdcd38a58ffd07b2ce6b.jpgPXL_20250506_122309898.MP_klein.thumb.jpg.e50a3e40bc795a552075ffb58b996d71.jpg

Voordeel: de bijpassende helm ligt gewoon op 't schap ❤️

PXL_20250506_122048377_klein.thumb.jpg.ecf77be2f0d89113e4bc508eb02614aa.jpg

:D 

19,5k incl. 2 jaar garantie

Nadeel(tje): is de pre-facelift met het "slechte" zadel waar veel reviewers over klagen. Het houdt je in 1 positie vast en laat geen verglijden toe (nodig op langere ritten).

Geplaatst:

Voor exact hetzelfde geld (niet in aankoop maar in een financieringske) per maand koop je een nieuwe.

Voordeel: facelift (optisch nauwelijks verschil) met wat doorontwikkelde motor en een zuchtje meer pk (geen thema voor mij), maar vooral een veel vlakker zadel dat meer beweging toelaat.
Alsook: nieuw, 0 km, zelf inrijden, 5 jaar garantie ipv 2.

PXL_20250506_150029115_klein.thumb.jpg.c376b672a72510aaec227a37176f2fc2.jpg

PXL_20250506_150019166_klein.thumb.jpg.82abd5f7069079e28b8c0609b2bfde2b.jpg

(Prijs uiteraard met dezelfde uitrusting, dus ook de 2 zijkoffers en de topkoffer erbij.)

Deze heeft dan wel de bijkomende lichten (quasi geen thema voor mij).

Nadeel: het is het gewone zadel (mid), terwijl ik eigenlijk het hoge zadel (gratis optie, maar willen ze niet omruilen omdat ze er eentje extra moeten aankopen en 't kost (end consumer price) 550 euro).
Maar valt misschien nog wel te bedingen.

Bridgestones, lees/hoor ik veel goeds over. Zou vermoedelijk toch snel op Dunlop Mutants overschakelen. En ik heb ook nog de Michelin Power 5 liggen die ik kocht voor de K1300R en monteerde op de extra velgen...

Geplaatst:

Ook deze gezien. De witte was een jong 2dehands (ergens 23 à 24k dacht ik), de blauwe een nieuwe.
De blauwe toont op foto een tik lichter en fletser dan in realiteit, IRL is de blauwe kleur magnifiek mooi (mijn smaak).

PXL_20250506_131347841.MP(1)_klein.jpg

PXL_20250506_131356159(1)_klein.jpg

PXL_20250506_143532881(1)_klein.jpg

Nadeel is dat de 1600 door Euro4/5 helemaal lam gemaakt is, quasi alle karakter is eruit. Vrees dus op m'n honger te blijven, op dat vlak.

Qua reismotor wel een categorie hoger / comfortabeler. Verwarmd zadel, betere windbescherming, koffers met elektriciteit/verlichting/centrale vergrendling, ruimere zitpositie, etc.

Maar leent zich niet tot hetzelfde rijgedrag als een XR, voelt een heel pak logger aan (al is het zeker geen logge moto, integendeel).

Als reismotor zal de nieuwe R 1300 RT wel duidelijk de betere zijn, hoogst waarschijnlijk ook een pak agieler, waarschijnlijk sneller, etc. En door z'n extreem waardebehoud waarschijnlijk goedkoper nieuw dan een 1600 GT 2dehands.....
Plus: privé quasi onverkoopbaar, bijna niemand wil ze. Dus je moet bijna zeker zijn dat je de 1600 echt heeeel lang wil houden...

Geplaatst:
55 minuten geleden, gTa zei:

Mjah ik stel vast dat ik de Guzzi en de F6C eigenlijk te veel door weer & wind rijd, met gevolgen voor techniek (slijtage, onderhoud) en looks (zeker bij de Guzzi...) etc die ik liever vermijd.

Financieel gezien is het geen grote kost om een daily machine bij te kopen die alle woon/werk-km doet en waarmee ik ook een reis en 2 dagtrips per jaar kan doen én die km ook fiscaal inbreng als woon/werk. Dat er nog 2 andere moto's in de garage staan die de privé-km voor hun rekening nemen, zal wel landen bij eventuele controle. (Ken genoeg mensen die 't doen.) 

Heb me al suf gepiekerd welke ik dan 't beste neem. In de komende weken ga ik een Stelvio testrijden (maar ik vermoed dat ik toch eerder naar een V100 Mandello zou tenderen... al vrees ik dat die als zuivere wegmoto dan toch net een tikkie te "gewoon" zal zijn). Ducati komt om meerdere redenen niet in aanmerking, KTM blijf ik toch ook eventjes van af tot er wat meer duidelijkheid is. Bij de Japanse merken vind ik niks dat me technisch én visueel kan bekoren (behalve misschien een MT-10 SP maar daar moet ik qua looks toch concessies doen én als reismachine is dat ook weer niet helemaal de beste koop). Een Aprilia Tuono wil ik een kans geven maar gaat te spartaans zijn, vrees ik (klein, weinig comfort, niet de beste bagage-oplossingen, etc.) dus dat is dan rationeel gezien weer minder nuttig. Er schiet niet veel meer over, dan. Niet dat de XR de beste daily commute is, of de beste reismoto, maar 't is wel een krachtig totaalpakket dat breed afdekt.  En bij BMW is de 3asy Ride oplossing toch echt een commercieel schot in de roos, ik zou er vermoedelijk gebruik van maken, ook al kan ik de aankoop cash betalen.

Er is nog niks beslist. Voor 'tzelfde geld rijd ik toch gewoon daily met de Guzzi verder. Doe dat nu al een dik jaar en dat is geen straf...

En de V85TT? 

2000000002_480px.jpg

Pak goedkoper. Vering, uitlaat, remap, klei zwart ruitje erop en nog wat Touratech spul (zoals valbeugels, verstralers, voetsteunen, inklapbare versnellingspook en rempedaal en sterke handkappen). Kan je wel echt iets lekkers van maken :inlove: 

720x540.webp

Oh, en laag spatbord vooraan (dat van de Aprilia Caponord zou plug and play zijn): 

db5aba5f-1ac6-4ffc-bc94-1cd15037a1e9.jpg

Voor 9k heb je een recente. 

http://autoscout24.be/nl/aanbod/moto-guzzi-v-85-tt-benzine-f972de29-98ac-45c7-8246-01465e8d08c3?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=5&position=5&search_id=rgpaezjjas&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown&new_taxonomy_available=false&mia_tier=t10&boosting_product=none&relevance_adjustment=organic&applied_mia_tier=t10

720x540.webp

Of direct een Travel editie 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/moto-guzzi-v-85-tt-travel-benzine-grijs-20e96bfd-7236-4e02-a735-4d34c3899937?source=detailpage_pagination&search_id=rgpaezjjas
720x540.webp

720x540.webp

Geplaatst:

Of een R9T/R12T of de GS versie met wat mods (achterveer! en uiteraard in- en uitlaat) zou ook lukken :inlove: 
Is ook zo een motor die niet goed aanvoelt, maar waarvan je weet dat er er stelselmatig mee gaat vergroeien. Jij hebt natuurlijk al een R1150(?)R gehad en dat is wel erg veel hetzelfde terug, wat ook zonde is.  

De XR doet me echt niets. Zeer persoonlijk uiteraard. Maar nog technisch, nog qua looks, qua sound,... Echt niets. En ketting als daily... Je moet er maar zin in hebben.... 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid