Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee, zeker niet. Beviel me niet echt.

• Kleine moto, ik zit erop alsof ik op een kiddie-moto zit.
  • Zelf mee gereden ook en ik vind het helemaal niet waauw om mee te rijden, is nogal saai. Motorisch hooguit 'voldoende' gemotoriseerd voor rustig rijgedrag.
  • Als je daar echt offroad mee wil gaan moet je de vering/demping serieus upgraden en dat kost 2k (minstens). Ook wat sneu.
  • Onroad vind ik 'm slap, onderdempt, niet lijntrouw en zeeer wollig.

Dat ze niet zo duur staan is omdat de vele kleine probleempjes ermee maar niet opgelost geraken. Ken enkele eigenaren en die zijn toch maar zozo content.

Geplaatst:
14 minuten geleden, gTa zei:

Nee, zeker niet. Beviel me niet echt.

• Kleine moto, ik zit erop alsof ik op een kiddie-moto zit.
  • Zelf mee gereden ook en ik vind het helemaal niet waauw om mee te rijden, is nogal saai. Motorisch hooguit 'voldoende' gemotoriseerd voor rustig rijgedrag.
  • Als je daar echt offroad mee wil gaan moet je de vering/demping serieus upgraden en dat kost 2k (minstens). Ook wat sneu.
  • Onroad vind ik 'm slap, onderdempt, niet lijntrouw en zeeer wollig.

Dat ze niet zo duur staan is omdat de vele kleine probleempjes ermee maar niet opgelost geraken. Ken enkele eigenaren en die zijn toch maar zozo content.

ik volg dat ze standaard niet overtuigen, maar beetje mods lost dat wel op. MAar daar moet je natuurlijk wel zin in hebben en dat is ook wel verloren geld. 

Nog niet met eentje gereden met een remap, maar wel al goede dingen van gelezen. Zou het blok doen ademen. 

Nu, wel begrijpelijk dat het jouw ding niet is.  

Geplaatst:

BTW @gTa

Je weet dat je eigenlijk die Street Glide wil :D 

Geplaatst:

Jawel, ik zou zeker een 4e ( :D ) moto overwegen, zijnde een reisenduro, liefst een lichtere, met écht goeie offroad-capaciteiten.
Maar de V85 TT is dat niet, da's eerder een "lifestyle" middenklasse toerisme-moto, met helaas redelijk wat flaws, vooral geënt op de doorsnee rijder.

Een T7 of een Husqvarna Norden 901 zouden dan mijn keuze eerder zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, DDke zei:

BTW @gTa

Je weet dat je eigenlijk die Street Glide wil :D 

Zoiets heb ik al, en een veel betere, emotionelere en vooral zeldzamere (eigenwijzere) at that. ❤️ 
Dus die Street Glide komt er maar als ik een 8e of 9e moto in huis haal, vermoedelijk.  :D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, gTa zei:

Jawel, ik zou zeker een 4e ( :D ) moto overwegen, zijnde een reisenduro, liefst een lichtere, met écht goeie offroad-capaciteiten.
Maar de V85 TT is dat niet, da's eerder een "lifestyle" middenklasse toerisme-moto, met helaas redelijk wat flaws, vooral geënt op de doorsnee rijder.

Een T7 of een Husqvarna Norden 901 zouden dan mijn keuze eerder zijn.

Doe dat eens als 3e moto, en vergeet je volgende slagschip :D thank me later (wanneer je slagschip 1 en 2 van de hand doet)

Geplaatst:
53 minuten geleden, Tjeu zei:

Of een R9T/R12T of de GS versie met wat mods (achterveer! en uiteraard in- en uitlaat) zou ook lukken :inlove: 

Zie er het nut niet van in, naast m'n Guzzi. Da's quasi identiek hetzelfde, alleen 20 jaar moderner (techniek). Da's niet de bedoeling.

Is ook zo een motor die niet goed aanvoelt, maar waarvan je weet dat er er stelselmatig mee gaat vergroeien.

Heh? Dat heb ik toch niet ervaren. Met elke R Nine-T die ik reed (3 stuks) had ik meteen een klik, dat was (is) boenk erop. Hele leuke moto's.

Jij hebt natuurlijk al een R1150(?)R gehad en dat is wel erg veel hetzelfde terug, wat ook zonde is.  

🤯  Absoluut niet, is bijna niet te vergelijken!

Een R Nine-T is een kleine, licht-ish, "fiets" aanvoelende, pure motorfiets. Bloedmooi, ook, nog altijd nu.

Een R 1100 R zoals ik had was dat helemaal niet, dat was een ontkuipte RT (eind jaren '80 / begin jaren '90 no-nonsense toermachine) met een saai rijgedrag, een tamme motor, een compleet verdoofde voorkant en een clunky cardan en versnellingsbak.

De XR doet me echt niets. Zeer persoonlijk uiteraard. Maar nog technisch, nog qua looks, qua sound,... Echt niets. En ketting als daily... Je moet er maar zin in hebben.... 

Het is zo'n typische moderne, sportieve hoogpoter met (zeer) weinig charme - ik geef dat grif toe. Maar ik heb met de Guzzi en de F6C al meer dan charme en analoog rijplezier in de garage.

Als ik er een moto bij wil, is het eentje die

• vingers-in-de-neus (bloed)snel is,
  • hypermodern (met het aller-allerbeste inzake 6-axis-IMU en ABS en TC en wheelie control en instelbare motorrem en instelbare demping/ophanging, diverse rijmodi en whatnot)
  • die vooral onroad een enorm potentieel heeft voor (zeer) snelle bochten,
  • een all-in-one, af fabriek kant-en-klaar totaalpakket zonder eerst nog dit en dat te moeten modden, etc
  • zich zonder (grote) compromissen leent tot lange tours/reizen
  • waarbij ik liefst niet te ingekapseld zit (gevoelig voor wind buffeting) maar vooruit een redelijk open ("naked") zicht heb
  • een integrated & model specific bagage-oplossing heeft (dus typespecifieke, liefst merkeigen koffers en topcase)
  • idealiter van een grote aftermarket geniet voor wat gerichte hop-ups

Met die eisen zit je bij zo'n XR of een Multistrada of een Suz SX-1000 GT of een KTM Superadventure S of Superduke GT.
De Ducati en zéker de KTM's zijn motorisch een pak emotioneler, bruter, opzwepender en voorzien van mooiere klank.

Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Voor exact hetzelfde geld (niet in aankoop maar in een financieringske) per maand koop je een nieuwe.

Voordeel: facelift (optisch nauwelijks verschil) met wat doorontwikkelde motor en een zuchtje meer pk (geen thema voor mij), maar vooral een veel vlakker zadel dat meer beweging toelaat.
Alsook: nieuw, 0 km, zelf inrijden, 5 jaar garantie ipv 2.

PXL_20250506_150029115_klein.thumb.jpg.c376b672a72510aaec227a37176f2fc2.jpg

PXL_20250506_150019166_klein.thumb.jpg.82abd5f7069079e28b8c0609b2bfde2b.jpg

(Prijs uiteraard met dezelfde uitrusting, dus ook de 2 zijkoffers en de topkoffer erbij.)

Deze heeft dan wel de bijkomende lichten (quasi geen thema voor mij).

Nadeel: het is het gewone zadel (mid), terwijl ik eigenlijk het hoge zadel (gratis optie, maar willen ze niet omruilen omdat ze er eentje extra moeten aankopen en 't kost (end consumer price) 550 euro).
Maar valt misschien nog wel te bedingen.

Bridgestones, lees/hoor ik veel goeds over. Zou vermoedelijk toch snel op Dunlop Mutants overschakelen. En ik heb ook nog de Michelin Power 5 liggen die ik kocht voor de K1300R en monteerde op de extra velgen...

Drie jaar geleden bijna met ene buitengereden, bleef steken op €800 waar we geen van beiden wilden plooien. Dag erna (puur toeval) berichtje van Ducati of ik interesse had in een 6mnd oude Multistrada V4S. De XR heeft het echt wel op het vlak van uiterlijk, scherpte als geheel. Maar die 'matte' vermogensopbouw <8K toeren is zo spijtig he... inclusief het bijbehorende gebrek aan motorrem. Maar de ergonomie, uiterlijk, bediening en dat eindschot > 8K rpm is geweldig. Helaas ervaarde ik hem enkel als leuk bij snelheden (ruim) boven de 120km/h. En dat terwijl ik het liefst rijd op super-bochtige wegen met snelheden tussen de 40-140km/h. Hij is te lang gegeared en de rush welke je hierop kan ervaren is verslavend maar zit op erg (rijbewijs)onveilige snelheden.
De wijziging van gearing is inderdaad een absolute must. 

Eerder had ik al een aanbetaling gedaan op een mooi tweedehands exemplaar. De aanbetaling kreeg ik retour wegens die dag net verkocht. Tjah. Het mocht tot nu toe niet zo zijn 😄 

Er was een reden waarom je ze vrij veel zag op de 100Colls, agiel, veelzijdig en enorm snel. De precieze plaatsing van het voorwiel was tijdens de proefrit echt een feest. Heb er 2,5uur mee gestuurd (en direct de Ardennen mee ingedoken) en voelde zeer vertrouwd aan. Een motor om mee te lezen en te schrijven, om blij van te worden. 

Geplaatst:

R1100R nooit gereden. De R1200R wel (eerste generatie), dat stuurde echt wel goed. Zelf nog steeds fan van de 2008 R1200RT. Is voor mij hoogtepunt RT, man wat kon je daarmee vegen :inlove: 

Modellen daarna boeien mij niet meer. Ik hou nu eenmaal van het pure en ouderwetse. 

Geplaatst:

F800ST zou in mijn geval ook op de lijst staan, maar niet modern genoeg voor jou. Wel heel fijn rijdend ding dat vaak over het hoofd wordt gezien. Staat voor mij zonder twijfel in de top 10 van leukste bmw motos allertijden. Wss zelf top 5. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, msxx zei:

Drie jaar geleden bijna met ene buitengereden, bleef steken op €800 waar we geen van beiden wilden plooien. Dag erna (puur toeval) berichtje van Ducati of ik interesse had in een 6mnd oude Multistrada V4S. De XR heeft het echt wel op het vlak van uiterlijk, scherpte als geheel. Maar die 'matte' vermogensopbouw <8K toeren is zo spijtig he... inclusief het bijbehorende gebrek aan motorrem. Maar de ergonomie, uiterlijk, bediening en dat eindschot > 8K rpm is geweldig. Helaas ervaarde ik hem enkel als leuk bij snelheden (ruim) boven de 120km/h. En dat terwijl ik het liefst rijd op super-bochtige wegen met snelheden tussen de 40-140km/h. Hij is te lang gegeared en de rush welke je hierop kan ervaren is verslavend maar zit op erg (rijbewijs)onveilige snelheden.
De wijziging van gearing is inderdaad een absolute must. 

Eerder had ik al een aanbetaling gedaan op een mooi tweedehands exemplaar. De aanbetaling kreeg ik retour wegens die dag net verkocht. Tjah. Het mocht tot nu toe niet zo zijn 😄 

Er was een reden waarom je ze vrij veel zag op de 100Colls, agiel, veelzijdig en enorm snel. De precieze plaatsing van het voorwiel was tijdens de proefrit echt een feest. Heb er 2,5uur mee gestuurd (en direct de Ardennen mee ingedoken) en voelde zeer vertrouwd aan. Een motor om mee te lezen en te schrijven, om blij van te worden. 

Ik volg quasi helemaal. (Heb er wel minder ervaring mee dan jij.)

Bijkomend nadeel dat ik goed kan vergelijken met een 4-in-lijn uit hetzelfde huis die wél die grunt onderin had.

Het brute van een KTM 1290/1390 is vermoedelijk méér mijn ding. Al ben ik niet zeker of ik daar de juiste rijder voor ben, mijn skills zijn niet zo top op het scherp van de snee, ik denk iets beter gediend te zijn met een motor die onderin (= apex bocht) nog een zuchtje docieler is.
Een cardan is vermoedelijk ook meer mijn ding. Maar ik mag mijn keuze niet daardoor laten bepalen, anders schiet er bijna niks over...
De sound van een flatplane 4-in-lijn (Yamaha, Aprilia) is nog veel meer mijn ding ... maar niet te vinden in een toer-ish machine.
Een deel van de sound en een deel van het motorkarakter van de BMW 1600 6-in-lijn is ook meer mijn ding (maar helaas onvoldoende in totaliteit om die duidelijk de voorkeur te geven).

Als ik beslis om een 3e moto te halen en de XR blijft in de top van mijn shortlist staan, dan zal een allerlaatste grondige testrit het finale verdict bepalen.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Tjeu zei:

R1100R nooit gereden. De R1200R wel (eerste generatie), dat stuurde echt wel goed. Zelf nog steeds fan van de 2008 R1200RT. Is voor mij hoogtepunt RT, man wat kon je daarmee vegen :inlove: 

Modellen daarna boeien mij niet meer. Ik hou nu eenmaal van het pure en ouderwetse. 

Een R 1200 R is een compleet andere generatie en een ook véél aangenamere, betere, plezantere, potentere, sportievere motorfiets dan de generatie ervoor.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Tjeu zei:

F800ST zou in mijn geval ook op de lijst staan, maar niet modern genoeg voor jou. Wel heel fijn rijdend ding dat vaak over het hoofd wordt gezien. Staat voor mij zonder twijfel in de top 10 van leukste bmw motos allertijden. Wss zelf top 5. 

Is absoluut niet wat ik zoek. Mijn criteria zijn toch duidelijk, denk ik. Dat vinkt niet zo heel veel ervan aan.

Geplaatst:
7 minuten geleden, gTa zei:

Met die eisen zit je bij zo'n XR of een Multistrada of een Suz SX-1000 GT of een KTM Superadventure S of Superduke GT.
De Ducati en zéker de KTM's zijn motorisch een pak emotioneler, bruter, opzwepender en voorzien van mooiere klank.

Je noemt voor het eerst de Suzuki. Maar niet de Z1000SX.

Ben persoonlijk wel fan van de Suzuki GSX-S1000GT, maar hij mist net die afwerkingskwaliteit van Triumph, BMW, Honda en Ducati. En dat is echt spijtig, want die motor heeft eigenlijk wel alle ingrediënten.

Ik heb nog geen Triumph gehad, maar zou die wel zeer graag kopen. Als ze nu eens een wat polyvalentere (zeer) sportieve motor zouden bouwen... Voor Honda geldt ongeveer hetzelfde, zeg een motor zoals de CB1000R Black Edition, maar dan met wat meer kuip en eventueel veerweg. Wat meer toercapaciteiten. En ik zou hem kopen 🙂 

Enerzijds is het supersportieve zeker aan mij besteed, maar tegelijk wil ik 4.000 of 5.000km af kunnen leggen in een week zonder daar een maand lang last van te hebben. (dat terzijde, ik heb op dit moment echt een enorm gemis naar motorrijden. Die 5.200km waren genoeg om behoefte te hebben aan een paar dagen break. Maar inmiddels wil ik echt weer vertrekken voor de volgende 5.000km....)

Geplaatst:
5 minuten geleden, msxx zei:

Je noemt voor het eerst de Suzuki. Maar niet de Z1000SX.

Ben persoonlijk wel fan van de Suzuki GSX-S1000GT, maar hij mist net die afwerkingskwaliteit van Triumph, BMW, Honda en Ducati. En dat is echt spijtig, want die motor heeft eigenlijk wel alle ingrediënten.

Ik heb nog geen Triumph gehad, maar zou die wel zeer graag kopen. Als ze nu eens een wat polyvalentere (zeer) sportieve motor zouden bouwen... Voor Honda geldt ongeveer hetzelfde, zeg een motor zoals de CB1000R Black Edition, maar dan met wat meer kuip en eventueel veerweg. Wat meer toercapaciteiten. En ik zou hem kopen 🙂 

Enerzijds is het supersportieve zeker aan mij besteed, maar tegelijk wil ik 4.000 of 5.000km af kunnen leggen in een week zonder daar een maand lang last van te hebben. (dat terzijde, ik heb op dit moment echt een enorm gemis naar motorrijden. Die 5.200km waren genoeg om behoefte te hebben aan een paar dagen break. Maar inmiddels wil ik echt weer vertrekken voor de volgende 5.000km....)

Ik denk dat ik, door het van buiten te willen zeggen, mogelijks het verkeerde type schreef. Even zoeken, moment. :D 

Hierzie, deze bedoel ik: https://www.suzuki2wheels.be/nl/models/gsx-s1000gx.html

Da's de lichtjes hogere variant van deze waar Luc mee reed, GSX-S1000 GT dacht ik?

Geplaatst:
1 minuut geleden, gTa zei:

Ik denk dat ik, door het van buiten te willen zeggen, mogelijks het verkeerde type schreef. Even zoeken, moment. :D 

Hierzie, deze bedoel ik: https://www.suzuki2wheels.be/nl/models/gsx-s1000gx.html

Da's de lichtjes hogere variant van deze waar Luc mee reed, GSX-S1000 GT dacht ik?

Dat is juist!

Tjah, die is waarschijnlijk echt wel ok. Maar doet het optisch voor mij niet...

Geplaatst:
24 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Doe dat eens als 3e moto, en vergeet je volgende slagschip :D thank me later (wanneer je slagschip 1 en 2 van de hand doet)

Ik heb je zin al een keer of 3 gelezen maar ben nog niet met zekerheid tot je werkelijke bedoeling gekomen, vrees ik. :D 

Bedoel je dat ik een midsize reisenduro als 3e motorfiets moet kopen en nadien m'n Guzzi en Honda weg moet doen? Want dat laatste gaat niet snel gebeuren, vriendschap. :D 

Geplaatst:
1 minuut geleden, msxx zei:

Dat is juist!

Tjah, die is waarschijnlijk echt wel ok. Maar doet het optisch voor mij niet...

Idem. Ik bekeek Luc z'n Suz even van dichtbij (paar keer, kort) en de vormgeving en afwerkingskwaliteit van de cockpit deden me toch ook fronsen.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat een BMW of een Honda of een KTM of een Ducati altijd foutloos en hyperbetrouwbaar zijn, maar ... 't ziet er toch een stuk gelikter uit.

Geplaatst:
2 minuten geleden, gTa zei:

Idem. Ik bekeek Luc z'n Suz even van dichtbij (paar keer, kort) en de vormgeving en afwerkingskwaliteit van de cockpit deden me toch ook fronsen.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat een BMW of een Honda of een KTM of een Ducati altijd foutloos en hyperbetrouwbaar zijn, maar ... 't ziet er toch een stuk gelikter uit.

Ik ben afgehaakt op de lompe afwerking van de standaard en de achterbrug. Destijds al bij de dealer, want ik was razend nieuwsgierig naar die motor toen hij net uitkwam. Zag het als de ideale opvolger van de Superduke GT. Wat het waarschijnlijk ook is. Het K5 blok, met enorm veel grunt en karakter. Betrouwbaarheid van een Suzuki. Brandstofverbruik van 5,5liter in plaats van 7liter. Het ding is in principe geweldig. Maar ja, een motor moet ook emotie zijn.

Geplaatst:

Momenteel heb ik eigenlijk maar 2 moto's op de shortlist:

• Een nieuwe MY25 BMW S 1000 XR in M Pack uitvoering, met een mogelijke mod (uitlaatcollector) en een quasi-zekere mod (kettingwielen aanpassen voor kortere overbrenging met idealiter dik 10%), ca. 28k EUR catalogusprijs.
  • Een nieuwe MY26 BMW R 1300 RT full option, ca. 34k EUR catalogusprijs.

De 2e zal zeker de betere moto zijn: meer grunt onderin, meer dan voldoende vermogen (145 pk), erg zuinig (toeren aan sub 5 liter / 100 km, sportief toeren aan sub 6), cardan, veel comfortabeler (veel betere windbescherming, verwarmde zadels, ook verwarmde rugleuning en grepen achteraan voor de passagier), betere bagagemogelijkheden (centrale vergrendeling, koffers met stroomvoorziening en verlichting, bergvakken, ...), een generatie moderner (cockpit, elektronica, instelmogelijkheden), vermoedelijk veel sportiever dan we zouden denken met die Dynamic Chassis Adjust (of hoe heet het), absurd goed waardebehoud (nodig wel want nieuw bijzonder duur), ... maar minder uitgesproken sportief, minder "naked", minder karaktervol misschien ook? In de blauw metallic "sportieve" uitvoering (ben de naam van de line effe kwijt) vind ik 'm best te pruimen, ook.

Geplaatst:

@Jokke_vlo hoeveel km heeft jouw K1600GT eigenlijk? Ben je er nog regelmatig mee op werktrip gegaan via de Vogezen?

Geplaatst:
12 uren geleden, gTa zei:

Zelfde ervaring.

En dat komt bij mij vooral door het geluid, dat pas écht aangenaam ("mooi" niet echt) wordt vanaf die 8k rpm.
Dat hij onderin niet bulkt van 't koppel, vergeef ik 'm wel.

Het omgekeerde, zoals een BMW boxer, die vooral onderin brio heeft maar hoger eigenlijk een beetje meh wordt, is ook niet helemaal m'n ding.

Een dikke beer zoals de 1300 4-cilinder vind ik 't beste. Of mocht BMW van de 1600 6-cilinder een motor maken die 3k rpm hoger gaat en in toptoeren richting 200pk draait, zoiets.

Tsjah...

Die boxer klinkt alsof hij kapot is :D.

Zou misschien eens moeten rijden met een licht aangepast exemplaar, ik rij momenteel met een CP3 blok. Die ervoor gekend staat om zowat alles te doen wat je er tegenaan smijt, dat helpt misschien ook niet tov het XR karakter. 

Vorige week dan een kort ritje gedaan met een SAS 1290R, qua powerafgifte veel meer mijn meuk. Lijkt wel een hooligan tov die XR. Dag erna stond 2dehands open, de prijsopleg was me net te veel van het goeie :D

Ik heb nu een decat geplaatst, mapping wordt nog gedaan. Lijkt nu al een andere moto eerlijk gezegd. Dus de CP3 blijft sowieso nog een jaartje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid