Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ola, wist ik niet. 

beetje buell gevoel 

Geplaatst:

Dat achterwiel :inlove:

2012-DUCATI-DIAVEL-AMG-side-view.jpg

Geplaatst:
21 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Dat achterwiel :inlove:

Inderdaad. ❤️

_BRA1847.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 18/10/2025 om 00:40, gTa zei:

Zeer eigenzinnige bike, dat alleen al verdient 5 sterren. 

Dat vind ik ook. Ik heb er eens op gaan zitten, de zithouding was me net iets te relaxt. 

Geplaatst:

Mijn NC750X gaat de verkoop in, het jeukt te hard voor een MX5. Rij er eigenlijk heel graag mee, en nooit gedacht dat ik hem zo snel zou weg doen, heb hem net gekocht in april ofzo. Maar moto + mx5 + een deel fietsen is nogal overkill qua weekendfun.

Geplaatst:
3 minuten geleden, 3000 zei:

Mijn NC750X gaat de verkoop in, het jeukt te hard voor een MX5. Rij er eigenlijk heel graag mee, en nooit gedacht dat ik hem zo snel zou weg doen, heb hem net gekocht in april ofzo. Maar moto + mx5 + een deel fietsen is nogal overkill qua weekendfun.

Ni het goeie moment 😉

Geplaatst:
1 uur terug, DDke zei:

Ni het goeie moment 😉

Nee denk dat het iets voor het begin van de lente zal zijn. Maar de zoektocht naar een MX5 is gestart (I blame @Denniske 😄)

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, tuscani zei:

https://archive.ph/Tv4MG

Tot zover de 2dehandskeuring

Super! Ik heb begin dit jaar m'n Speed Triple ook voor 250 euro minder verkocht omdat ik gewoon geen zin had in die keuring. 

Geplaatst:

Ik heb het 2 keer doorlopen en ik vond dat behoorlijk vlot gaan.

Keurders met kennis van zaken (ja, ook als het goed is, mag het gezegd worden), grotendeels zinvolle controlepunten, feedback over pro's/contra's/risico's tijdens het keuren.
Soepele houding ook (tijdens de keuring na import van mijn Honda bleek de kentekenplaatverlichting stuk, ze hebben me helpen fixen en omdat dat niet lukte mocht ik een uur later gewoon pardoes binnenrijden om te laten herkeuren).

Enige (grote) pijnpunt: de overvolle agenda's van keuringsstations. Jongens toch wat een miserie. Alleen al daarvoor is 't goed dat 't op de schop gaat.

Geplaatst:

Alles hangt af van de keurder. De laatste jaren zijn de meesten best wel oké, vroeger was dat enigszins anders. En ik heb al gemerkt dat ze tegenover vrouwen ook dikwijls wel wat gemakkelijker zijn. 

Geplaatst:
3 uren geleden, gTa zei:

Ik heb het 2 keer doorlopen en ik vond dat behoorlijk vlot gaan.

Keurders met kennis van zaken (ja, ook als het goed is, mag het gezegd worden), grotendeels zinvolle controlepunten, feedback over pro's/contra's/risico's tijdens het keuren.
Soepele houding ook (tijdens de keuring na import van mijn Honda bleek de kentekenplaatverlichting stuk, ze hebben me helpen fixen en omdat dat niet lukte mocht ik een uur later gewoon pardoes binnenrijden om te laten herkeuren).

Enige (grote) pijnpunt: de overvolle agenda's van keuringsstations. Jongens toch wat een miserie. Alleen al daarvoor is 't goed dat 't op de schop gaat.

Die agenda's is ook sterk regiogebonden, merk ik.

Toen ik de Z4 van Ugeken overkocht, was het in Gent ook weken wachten op een keuring, terwijl ik binnen de week terecht kon in Moorsele.  Idem nu met onze auto:  in het weekend kon ik al een afspraak inboeken voor de eerstvolgende vrijdag (met nog keuze tussen 3 tijdslots).  Een gewone keuring is wat moeilijker, maar valt uiteindelijk ook nog mee (dat kan je ook beter (en langer van tevoren) inplannen.

Geplaatst:
1 uur geleden, ex-Mooseman zei:

Die agenda's is ook sterk regiogebonden, merk ik.

Toen ik de Z4 van Ugeken overkocht, was het in Gent ook weken wachten op een keuring, terwijl ik binnen de week terecht kon in Moorsele.  Idem nu met onze auto:  in het weekend kon ik al een afspraak inboeken voor de eerstvolgende vrijdag (met nog keuze tussen 3 tijdslots).  Een gewone keuring is wat moeilijker, maar valt uiteindelijk ook nog mee (dat kan je ook beter (en langer van tevoren) inplannen.

Ik ben al in 4 provincies naar de keuring geweest :D  Met wat zoeken kan je vaak erg snel bediend worden. Enige waarbij dat niet lukt was voor m'n trailer... daar zat echt alles vol. Maar dan heb je nog de truc van in te bellen (en 't zo aan te pakken dat ze je er ergens tussen fietsen, of je 'in wacht' zetten voor de eerste vrijkomende plaats).

Geplaatst:

Qua tijdsloten geen probleem in de regio bij mij. 

Auto's naar Wevelgem (Moorsele), kan je bijna de dag zelf nog gaan heb ik gemerkt. Moto's in Wevelgem ook geen probleem. 

Blij dat die keuring gedaan is. 
De enige punten waar ze graag op afkeuring zijn afstelling lichten en een reflector achteraan die ontbreekt (zelfs al is er origineel geen voorzien). Bij de lichten zouden ze je maar al te graag afkeuren ipv eens 1 minuutje mee te helpen afregelen.

Verder zorg ik zelf wel dat mijn moto veilig de baan op kan, waarom zou ik immers mijn leven riskeren met versleten banden? 

Al 5 moto's gaan keuren, altijd groene kaart gehad zonder opmerkingen, maar is wel telkens 60 euro aftikken. Ik vond het weggesmeten geld. 

Geplaatst:

Agreed.

Het initiële doel (nl. de "illegale modificaties" er uit halen) werd ook langs geen kanten gehaald want (1) enkel keuring voor verkoop / na ongeval, maar geen periodieke keuring en vooral (2) de illegale modificaties zijn zó verwijderd / weer correct gezet om de keuring te doorstaan en nadien terug geplaatst. Einddemper uitlaat vervangen duurt, wat, 3 minuten? Tailtidy zonder reflector en met te schuine kentekenplaat ook geen kwartier. Etc.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, gTa zei:

Agreed.

Het initiële doel (nl. de "illegale modificaties" er uit halen) werd ook langs geen kanten gehaald want (1) enkel keuring voor verkoop / na ongeval, maar geen periodieke keuring en vooral (2) de illegale modificaties zijn zó verwijderd / weer correct gezet om de keuring te doorstaan en nadien terug geplaatst. Einddemper uitlaat vervangen duurt, wat, 3 minuten? Tailtidy zonder reflector en met te schuine kentekenplaat ook geen kwartier. Etc.

Ik heb geïntegreerde pinkers, wel extra kleine LED pinkertjes gemonteerd voor de veiligheid, bij het remmen zag je 't niet zo duidelijk. Voor de keuring gaat het niet oké zijn, vrees ik. Dan zou ik gans die lichtunit moeten vervangen. 

Geplaatst:
29 minuten geleden, Jantes zei:

Ik heb geïntegreerde pinkers, wel extra kleine LED pinkertjes gemonteerd voor de veiligheid, bij het remmen zag je 't niet zo duidelijk. Voor de keuring gaat het niet oké zijn, vrees ik. Dan zou ik gans die lichtunit moeten vervangen. 

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1974101007~kgzr2j7nub

Art. 13, 6e lid, §1, 5°:

2025-10-3016_21_07-Koninklijkbesluitvan10oktober1974houdendealgemeenreglementopdetechnis.thumb.jpg.f666f3b4db1f4f29dff917de03308bb3.jpg

Er moet 24 cm tussen linker en rechter richtingaanwijzer zitten achteraan. Het is niet vereist dat die linker en rechter richtingaanwijzer "gescheiden" zijn, dus ze mogen in éénzelfde unit verwerkt zitten. Maar je achterlicht zal vermoedelijk net niet breed genoeg zijn om de knipperfunctie voldoende breed uit elkaar te hebben om legaal te zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En ik dacht eens ergens 18 cm tussen de pinkers gelezen te hebben. 😳

Ik heb dat pinkerhoudertje vervaardigd zodat het 15 cm breed is, de afstand tussen de pinkers is 18,5 cm. 24 cm zou ook op niets trekken met die smalle kont. Enfin, geen keuring meer, enkel een overijverige flik kan nog roet in het eten gooien. 😄

Geplaatst:

Heel content dat dit achter de rug was.
Destijds een paar maand voor ingang van 2dehandskeuring voor moto's al mijn moto's verkocht en 1 nieuwe in de plek gekocht. Want mijn enduro's waren niet door de keuring te krijgen.

Moest ik mijn huidige enduro willen verkopen en dus keuren is het ook een heel gedoe.
Elke enduro wordt geleverd af fabriek met een hele boel spullen op die er bij klaarmaken van de moto door de dealer direct er af vliegen. 
Ook een pak onderdelen liggen gewoon in een doos niet gemonteerd bij dat type moto's (om het afbraakwerk van de dealer wat te verminderen).
Daarnaast moet hij ook nog een andere mapping op zetten, want de mapping waarmee hij van fabriek komt (en gehomologeerd werd) valt absoluut niet mee te rijden. Daar geraak je een brug niet mee opgereden (gene zever, minder kracht dan een 50cc en draait totaal vierkant). 

Voor een 2 takt zoals de mijne heb ik dan nog het geluk dat er niet op uitstoot gecontroleerd mag worden door de keuring. Maar bij een 4 takt heb je dus prijs. Wat velen doen is een "gaasje" (beetje zoals een spark arrestor) lassen aan de uitlaat achteraan, zodat hun toestel er niet in kan. Dan kunnen/mogen ze niet meten.
Mijn pa zijn enduro heeft dat van-fabriek:

image.png.0f7014462dcb1f0267c77179ee5b6988.png

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:

Ik ben ook content dat het afgeschaft wordt. Laatste 2 jaar met 2 oldtimers naar de keuring geweest. 
Eerst met een Vespa, die fameus opgevoerd was. Toen op een liefhebber gebotst, was een leuke ervaring. 
2 Maanden later met een Harley, volledig stock. Onmogelijk om een afspraak te krijgen. Uiteindelijk via via de ceo van de keuringsfirma kunnen contacteren om een afspraak te krijgen. 
Daar op iemand gebotst die die week begonnen As daar (maar wel al langer keurde). Compleet belachelijk. Heeft meer dan 2 uur geduurd, hij heeft foto’s gepakt van de moto op naar een maat te sturen « die er iets van kent ». 
Afgekeurd op reflector en hellingshoek plaat. « Ja, da’s voor de flitsers zeker » 🙄

Volledige willekeur. 
en inderdaad, ik zorg zelf dat mijn moto’s veilig zijn. Banden op de Harley bvb waren nieuw, maar oude dot code. Direct vervangen. 

Geplaatst:
14 uren geleden, DDke zei:

Ik ben ook content dat het afgeschaft wordt. Laatste 2 jaar met 2 oldtimers naar de keuring geweest. 
Eerst met een Vespa, die fameus opgevoerd was. Toen op een liefhebber gebotst, was een leuke ervaring. 
2 Maanden later met een Harley, volledig stock. Onmogelijk om een afspraak te krijgen. Uiteindelijk via via de ceo van de keuringsfirma kunnen contacteren om een afspraak te krijgen. 
Daar op iemand gebotst die die week begonnen As daar (maar wel al langer keurde). Compleet belachelijk. Heeft meer dan 2 uur geduurd, hij heeft foto’s gepakt van de moto op naar een maat te sturen « die er iets van kent ». 
Afgekeurd op reflector en hellingshoek plaat. « Ja, da’s voor de flitsers zeker » 🙄

Volledige willekeur. 
en inderdaad, ik zorg zelf dat mijn moto’s veilig zijn. Banden op de Harley bvb waren nieuw, maar oude dot code. Direct vervangen. 

Hoe gaat dat met de Harley trouwens? Wordt daar mee gereden? 😁

Geplaatst:

Netter twji nji! Nnoddn enne nien!

Geplaatst:
1 uur geleden, gTa zei:

Netter twji nji! Nnoddn enne nien!

Ja ik bedoel de WLA dus 😁 

Geplaatst:

image.png.f43e339eaae1953df824fb5328bbb225.png

Maarreuh..

Met de CVO dit jaar weer fijn gereden. Niet zoveel als ik zou willen, maar wel meer dan de doorsnee hobbyrijder. Blijft een beest van ne moto.

Ben nu aan het twijfelen voor de toekomst:
- Ofwel over gaan op het nieuwe model (ik ben nu wél klaar voor de nieuwe styling, dat was in het verleden niet het geval), ofwel stage 3 :D

De WLC: Da's een heel ander gebruik.
Dat is op ne zomerse zondagavond, als de meeste warmte uit de dag is, een overall aandoen, ritueeltje starten doorlopen, en dan een toerke gaan doen. 😍

Ik denk dat ik er dit jaar geen 1000 km mee gereden heb. Waarschijnlijk zelfs geen 500.
Maar elke keer is dat 😍

Je kan daar wel nergens mee toekomen, zonder aangesproken te worden. :D 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid