Ga naar inhoud

Technische keuring voor moto's


gTa

Aanbevolen berichten

Op 6/1/2021 om 13:58, jan.van.gent zei:

Bah, telkens ik dat lees krijg ik spontane kotsneigingen.
Bende imcompetente kloten in België.
Een paar weken voor het zover is zullen ze in actie schieten, en dan een week voor ze beginnen met de keuring zullen ze bekendmaken wat er allemaal gecontroleerd gaat worden...
Ik hou mijn hart al vast, maar ik zal allicht een pak zaken mogen ombouwen/aanpassen/toevoegen... op mijn moto's.

Beetje makkelijk dit. De overheid heeft al twintig keer een voorstel de wereld in gestuurd, maar het zijn organisaties zoals het MAG die zich met hand en tand verzetten waardoor er nu nog steeds niets is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net "speciaal" een 125cc gekocht en die zouden niet gekeurd moeten worden, alles boven 125cc wel 😙

@jan.van.gent als dit klopt kan je misschien ook beter een 125cc 2T kopen om te crossen en straatlegaal te blijven 😉

"Vanuit een Europese richtlijn is er opgesteld dat deze technische keuring in geheel Europa verplicht wordt vanaf 2022 voor motorfietsen met een cilinderinhoud van boven de 125 cc."

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Tjeu zei:

Beetje makkelijk dit. De overheid heeft al twintig keer een voorstel de wereld in gestuurd, maar het zijn organisaties zoals het MAG die zich met hand en tand verzetten waardoor er nu nog steeds niets is. 

 

Als het al klopt dat ze dit tegen hebben kunnen houden, dan is dat omdat een dergelijke keuring vermoedelijk weinig impact zal hebben op de veiligheid.

Nu ja, als alle illegale uitlaattaferelen daarmee zouden verdwijnen dan ben ik plotseling zelfs fan van een dergelijke keuring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer waar ik het tegenkwam maar laatste nieuws zou zijn dat er enkel keuring bij verkoop zou komen en geen periodieke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:fp:

Allez, heel diene illegale-uitlaat-santeboetiek blijft dus voort duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maarja mensen die een andere uitlaat steken, kunnen die voor een gewone keuring makkelijk wisselen.

De enige mogelijkheid om zoiets aan te pakken zijn controles op de baan. Maar ik ben precies ook niet echt voor die optie te vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is nochtans wel zo in Duitsland, ook Frankrijk zou daar werk van maken (en 't is naar 't schijnt in de "typische" gebieden waar er daardoor ook veel overlast is, al van dat).
Hier in België gaat dat weer een complete warboel worden, want er zijn nooit deftige regels om zoiets te controleren (GOCA moddert maar wat aan, FOD Mobiliteit en Vervoer idem) dus ga maar eens aan ome agent uitleggen dat dat onderdeel wél toegelaten of gehomologeerd is ... onbegonnen zaak, hier.

Enige wat nog overblijft en wat "objectief" is, is een dB-meting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorbije weken werd er ook al gecontroleerd op de Nederlandse dijken en vorige zomer bij ons in dardennen. In een FB-motogroep werd er met het goede weer ook een post van een lokale politiezone in de Vlaamse Ardennen gedeeld dat ze ook gingen controleren op overlast.

Ik heb schrik vooral dat dergelijke controles te veel zullen lijken op pestcontroles om motorrijders weg te jagen dan een effectieve controle op geluidsoverlast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, msxx zei:

Als het al klopt dat ze dit tegen hebben kunnen houden, dan is dat omdat een dergelijke keuring vermoedelijk weinig impact zal hebben op de veiligheid.

Nu ja, als alle illegale uitlaattaferelen daarmee zouden verdwijnen dan ben ik plotseling zelfs fan van een dergelijke keuring. 

In het verleden werkgerelateerd een paar keer met MAG in contact gekomen. Niet bepaald een organisatie die ik hoog in het vaandel draag. Echt veel dragen ze niet bij aan de moto-maatschappij, maar ze dienen wel te overleven. Daardoor hebben ze wel wat weg van een politieke partij: kijken wat de meeste van hun leden wensen en dat dan naar voor schuiven, zodat ze tegen de achterban kunnen zeggen: kijk, wij hebben gedaan wat je wilt, dus we zijn nuttig en zorg nu maar dat je je lidmaatschap verlengt (= hun inkomsten). 

In casus zijn er velen die schrik hebben van de keuring, al dan niet terecht. Dus er zijn meer motorrijders die tegen zijn, dan dat er voor zijn (behalve hier enkelingen ben ik er zelf voor de rest ook nog geen tegen gekomen). Dus tegen de keuring zijn is een 'slimme' zet van MAG. Staat los van het inhoudelijke. 

Wat gTa zegt klopt ook, de keuringstations, die nu amper mee kunnen met de wagens, tonen weinig animo/interesse. Brengt wel wat investeringen met zich mee en opleiding en daar zullen onvoldoende centen tegenover gestaan hebben. 

Anyhow, mijn punt was dat het hier (voor een keertje) niet de politiek was die niet wou, maar andere spelers die niet constructief mee werkten en dat het vingertje voor een keer in die richting mag. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, GTX zei:

Ik weet niet meer waar ik het tegenkwam maar laatste nieuws zou zijn dat er enkel keuring bij verkoop zou komen en geen periodieke.

Bij M&T spraken ze wel van een jaarlijkse, maar met verschillende eisen volgens bouwjaar. Vanaf 2007 (dacht ik) strenger dan bij motoren ervoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

:fp:

Allez, heel diene illegale-uitlaat-santeboetiek blijft dus voort duren.

Het is niet omdat een uitlaat geen e-keur heeft dat hij ook te luid is é. Die twee dingen staan los van elkaar. Dat een e-keur dan wel een vereiste wordt is jammer. Paar jaar terug was e-keur nog helemaal geen ding, dan was zowat iedere aftermarket zonder e-keur, ook wat ze dan een 'straat-uitlaat' noemden, wat nu dus een gedempte e-keur is. 
En zolang dB-killers toegestaan zijn is een geluidsmeting ook zinloos. killer eruit is geen vijf minuten werk. 
En in de meeste gevallen is andere pot steken ook niet zoveel werk. Halfuurtje werk op de SH, daarvoor ga ik niet terug naar de originele gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Het is niet omdat een uitlaat geen e-keur heeft dat hij ook te luid is é. Die twee dingen staan los van elkaar. Dat een e-keur dan wel een vereiste wordt is jammer. Paar jaar terug was e-keur nog helemaal geen ding, dan was zowat iedere aftermarket zonder e-keur, ook wat ze dan een 'straat-uitlaat' noemden, wat nu dus een gedempte e-keur is. 
En zolang dB-killers toegestaan zijn is een geluidsmeting ook zinloos. killer eruit is geen vijf minuten werk. 
En in de meeste gevallen is andere pot steken ook niet zoveel werk. Halfuurtje werk op de SH, daarvoor ga ik niet terug naar de originele gaan. 

Mijn vervangingsuitlaat voor mijn GSX-R van 2004 was voorzien van E-keur, omdat ik daar ook specifiek naar zocht. Het aanbod was er wel, er werd gewoon niet op gelet en kopers kochten maar raak. Dat is maar gestopt door de focus erop in Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, msxx zei:

Mijn vervangingsuitlaat voor mijn GSX-R van 2004 was voorzien van E-keur, omdat ik daar ook specifiek naar zocht. Het aanbod was er wel, er werd gewoon niet op gelet en kopers kochten maar raak. Dat is maar gestopt door de focus erop in Duitsland.

Best wat producten van ondermeer Laser en Motad waren veelal zonder e-keur. Maar daar had je dus een straatlijn, een sportlijn en een racelijn. Goed voor "stiller dan origineel", "beetje luider dan origineel" en "degene die je wou ipv de originele". Heb je zo een straatlijn, dan doe je geen kat kwaad, maar door het ontbreken van een e-keur kan het een afkeur worden, wat jammer zou zijn. Zeker als een raceuitlaat met e-keur en tijdelijke db-killer dan wel door de keuring zou geraken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Tjeu said:

In het verleden werkgerelateerd een paar keer met MAG in contact gekomen. Niet bepaald een organisatie die ik hoog in het vaandel draag. Echt veel dragen ze niet bij aan de moto-maatschappij, maar ze dienen wel te overleven. Daardoor hebben ze wel wat weg van een politieke partij: kijken wat de meeste van hun leden wensen en dat dan naar voor schuiven, zodat ze tegen de achterban kunnen zeggen: kijk, wij hebben gedaan wat je wilt, dus we zijn nuttig en zorg nu maar dat je je lidmaatschap verlengt (= hun inkomsten). 

Wordt dat nog altijd gerund door dat koppel dat zich een beetje flik waande? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wordt dat nog altijd gerund door dat koppel dat zich een beetje flik waande? :D 

Geen idee wie daar nu zit. Maar destijds 'den Theo' regelmatig ontmoet en die kerel had echt sterallures. Ik vond dat een zeer onaangename man om zaken mee te doen. 

Hij was toen al bezig om de keuring voor motorfietsen tegen te houden (rond 2007)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tjeu zei:

Beetje makkelijk dit. De overheid heeft al twintig keer een voorstel de wereld in gestuurd, maar het zijn organisaties zoals het MAG die zich met hand en tand verzetten waardoor er nu nog steeds niets is. 

 

MAG bestaat niet meer. Is intussen ontbonden. Was al lang een lege doos. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Tjeu said:

Geen idee wie daar nu zit. Maar 'den Theo' regelmatig ontmoet en die kerel had echt sterallures. Ik vond dat een zeer onaangename man om zaken mee te doen. 

Ik bedoelde Marc Annemans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

België heeft tijd genoeg gehad vanuit Europa om maatregelen te treffen om die verplichte keuring te vermijden. 
bron: motorwereld

De keuring had er niet moeten komen, indien de regering dat niet gewild had. België had net als o.a. Frankrijk en Nederland de kans om tot 2017 aanvullende maatregelen te melden aan Europa m.b.t. het invoeren van extra veiligheidsmaatregelen voor motorrijders in het verkeer. Dat deed de regering niet en ook de Vlaamse regering met Ben Weyts als minister van verkeer viel niet echt op met doortastende maatregelen op dat vlak. Het is natuurlijk ook best mogelijk dat de regering bewust niet ingreep en de motorkeuring een goed idee vindt.

Hoe dan ook, legt Europa de richtlijn voor motorkeuringen op aan de landen die deze nog niet hebben. Dat zijn bijvoorbeeld België en Frankrijk. Om conform te zijn met de Europese richtlijnen, moet ons land de technische inspectie voor motorfietsen dus invoeren tegen 2022. Nederland niet, want dat land stelde alternatieven voor om te motorveiligheid in het verkeer te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 9/4/2021 om 19:22, gTa zei:

Enige wat nog overblijft en wat "objectief" is, is een dB-meting.

Disclaimer: ik ken er niets van.
Zouden alle originele uitlaten zo'n dB-meting overleven? Ook van ouder moto's waar de uitlaat al wat "ingebrand" is ofzo?

Ondanks dat ik fan ben van wat motorisch geluid, hekel ik het als er een moto zijn gas open trekt in bv. de bebouwde kom waar jij als voetganger dan nog 3 minuten oorsuizen van hebt :down: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Polygoon zei:

Disclaimer: ik ken er niets van.
Zouden alle originele uitlaten zo'n dB-meting overleven? Ook van ouder moto's waar de uitlaat al wat "ingebrand" is ofzo?

Ondanks dat ik fan ben van wat motorisch geluid, hekel ik het als er een moto zijn gas open trekt in bv. de bebouwde kom waar jij als voetganger dan nog 3 minuten oorsuizen van hebt :down: 

Originele uitlaten zullen jou nooit dat gevoel van oorsuizen geven. 

Tenzij we het hebben over de jaren zestig/zeventig motoren, maar die komen nauwelijks buiten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Polygoon said:

Disclaimer: ik ken er niets van.
Zouden alle originele uitlaten zo'n dB-meting overleven? Ook van ouder moto's waar de uitlaat al wat "ingebrand" is ofzo?

Ondanks dat ik fan ben van wat motorisch geluid, hekel ik het als er een moto zijn gas open trekt in bv. de bebouwde kom waar jij als voetganger dan nog 3 minuten oorsuizen van hebt :down: 

Zou kunnen van niet, maar dan is het een kwestie van de demping terug in orde te brengen.
Bij enduro/Cross motoren is het common practice, dat als hij te luidt wordt, je de rivetten moet uitboren van het eindstuk, dempingswol vernieuwen en opnieuw dichtmaken en rivetteren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, dat wordt even opzoeken welke onderdelen ik allemaal moet switchen op mijn MSX :D 
Misschien heeft dat Renthal stuurtje wel E-keur. Spiegels van Aliexpress sowieso niet. 

OVER Racing uitlaat zal switchen worden, dat wordt nog eens lief naar @Tjeu kijken :sirkevin:

Ah shit en dat achterste spatbord incl pinkers wellicht ook. Buhh.. 

Gelukkig 'maar' om de 2 jaar. 

Of dat ding gewoon verkopen, staat hier toch maar stof te vergaren. Maar zou het jammer vinden gewoon niets van gemotoriseerde 2wieler te hebben staan.. Zelfs voor die paar keer per jaar dat ik er mee rij vind ik het de moeite waard die te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlaat is maar een kleintje op de jouwe. Wel veiligheidshalve een nieuwe dichting bestellen. Is maar paar vijzen. Jouw technische skills zijn ondertussen al beter dan de mijne, dus zeker geen schrik hebben dat aan te vatten. Maar samen met een pint is altijd leuker. 

Stuur zal geen probleem zijn. Spiegels: 'hoesje' laten 3D printen dat je er aan de achterkant over kan doen en waar een e-keur in geprint staat :D 

Gebrek aan spatbord zal geen probleem zijn vermoed ik, geen e-keur in pinkers wel. Zeker dat die dat niet hebben? Zou me verwonderen indien niet. En ook daar te bezien of ze dat geen bekijken. Als ze genoeg licht geven en juiste kleur hebben, zou ik niet te veel miserie verwachten. 

Hou hem nog twee jaar. Dan neem ik em over. Nu geen geld, maar zo een Grom staat op mijn 125cc short-list, om met Roselie achterop te gaan toeren :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid