Jump to content

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners


gTa

Recommended Posts

Ge wordt als non-motard verliefd op ne bepaalde moto en ge wilt dat, maar ge zijt niet zeker of dat wel iets voor u is. En ge wilt nog tips om dat aan uwe wederhelft verkocht te krijgen, ook.
Of ge loopt met uwe stomme kop tegen een deur waardoor uw verstand plots correct gerangschikt wordt en ge wilt dus gaan motorrijden. Maar wélke moto? Nieuw, gebruikt? Kleintje of nen dikken?
Wat ook kan is dat ge de dichtgeslibde wegen met ellendig en navelstarend/smartphonend 4-wiel-verkeer en de vele snelheidscontroles en trajectcontroles beu zijt ... maar die moto's ... hmmmm, misschien iets voor u?

> Dit is het topic voor al uw vragen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Soms beklaag ik het mij dat ik geen motorrijbewijs heb. Ik zie mezelf al met een GS, multistrada, ténéré of iets dergelijks rijden maar ik moet wel toegeven dat, mijzelf kennende het misschien veiliger is om niet te gaan motorrijden.  Ook het feit dat ik beroepsmatig de minder mooie kanten van het motorrijden al zag (zware ongevallen...) en het feit dat ik mijn grootvader nooit kende omdat hij is verongelukt met een moto toen mijn moeder 5 jaar was helpt niet om mij verder dan de goesting om te gaan motorrijden te brengen.

Stel dat ik wel de stap zet...welke motorfiets is een goede en degelijke voor debutanten zonder dat deze na één jaar reeds ontgroeid wordt?

Link to comment
Share on other sites

Das een moeilijke en persoonlijke vraag.
Ik ken er die begonnen zijn met een CBR125RR en ik ken er die begonnen zijn met een R1.

Veel hangt af waarvoor ge hem gaat gebruiken. Puur woonwerkverkeer en ook bij "slecht" weer zou ik persoonlijk altijd voor iets met defigte kuipen gaat dat ge uit de wind/regen zit.
Als het is om puur fun km's lijkt mij een naked een goede weg, ik merk dat ge daar veel minder hard hoeft te rijden om toch wat snelheidsgevoel te hebben.

Ik denk dat elke iets of wat middenklasser in de 500-600 ish cc reeks wel iets is wat ge niet snel beu gaat zijn. Denk dan aan de nieuwe Triumph Trident of een CB500 of CB650 of een MT07.

Link to comment
Share on other sites

Triumph Trident lijkt me een zeer goed advies. Of de Tiger 660 versie die ze er nu van gemaakt hebben. 

CB650 ook goede tip. Iets bezadigder (minder koppel, hoger gewicht), maar zeer volwassen. 

Ipv MT-07 zou ik V-Strom 650 zeggen, kwestie van wat variatie aan te bieden (of Tenere 700 als het niet asfalt gericht moet zijn). 

Als het wat duurder mag zijn, de Guzzi V85TT wegens onderhoudsvriendelijk en bakken karakter.  

Link to comment
Share on other sites

14 minuten geleden, Martini Racing zei:

Wat is eigenlijk de beste plaats van Gent en omstreken om je motorijbewijs te halen?

Rijschool AH. Heb daar ook mijn lessen gevolgd en het oefenterrein is onder de viaduct van Gentbrugge. Dus altijd droog, mooi meegenomen als je nog moet leren. 

Ze doen tijdens de ritjes ook enkele stukken van de examenroutes.

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden, GTX zei:

Rijschool AH. Heb daar ook mijn lessen gevolgd en het oefenterrein is onder de viaduct van Gentbrugge. Dus altijd droog, mooi meegenomen als je nog moet leren. 

Ze doen tijdens de ritjes ook enkele stukken van de examenroutes.

AH heeft jaren het hoogste slagingspercentage gehad voor de moto rij-opleiding. Was zeker zo tot 2012. 

Rijschool Merelbeke stond op nummer 2. 

 

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Triumph Trident lijkt me een zeer goed advies. Of de Tiger 660 versie die ze er nu van gemaakt hebben. 

CB650 ook goede tip. Iets bezadigder (minder koppel, hoger gewicht), maar zeer volwassen. 

Ipv MT-07 zou ik V-Strom 650 zeggen, kwestie van wat variatie aan te bieden (of Tenere 700 als het niet asfalt gericht moet zijn). 

Als het wat duurder mag zijn, de Guzzi V85TT wegens onderhoudsvriendelijk en bakken karakter.  

Of ipv V-strom: nieuwe (‘21) Tracer 7

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, Jan zei:

Of ipv V-strom: nieuwe (‘21) Tracer 7

Is persoonlijk. Ik ben sinds de eerste generatie V-Strom een echte fan en vind het ook terecht dat die (ondertussen jaren terug) meerdere keren tot motor van het jaar gekozen is geweest. 
Met het CP02 blok van de Yam heb ik nog niet gereden. Maar het V-twin blokje van de V-Strom en SV650 heb ik altijd geweldig gevonden. Zowel in carb als in injectie versie. Klinkt leuk, pakt goed op, heeft leuke eind punch, is zuinig,... Zelf toen ik destijds dagelijks met zwaarder geweld ree, vond ik het altijd leuk om terug met een SV of DL (V-Strom) op pad te gaan. Dat verveelde nooit. Vandaar dat die voor mij zeer goed voldoet aan de initiële vraag: een motor die toegankelijk is, maar na een jaar niet gaat vervelen. 

Zo een 2de handsje met niet te veel km, ABS en koffers: https://www.2dehands.be/v/motoren/motoren-suzuki/m1718405737-suzuki-v-strom-650-abs-2015?previousPage=lr 

Is toch erg veel motor voor een beperkt budget. En daar kan je echt alle kanten mee op. Woon werk (al is ketting wel vervelend), soft-road, alpenpassen vegen, de wereld rond,... 

Schoonbroer heeft er nog steeds eentje en zoals aangehaald, iedere keer ik daar het been over gooi gier ik van plezier. 

Alleen zijn ze niet echt mooi (geen enkele generatie). 

2015-Suzuki-V-Strom-650-XT-ABS2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ah ge weet het. ❤️

Het minimalisme die van die moto uit gaat (bediening, klokjes, ...) is eigenlijk -gek genoeg- een verademing.

Klinkt ook erg leuk. Ik heb er maar heel kort 1,5 km heen en terug gereden, was net in elkaar gestoken en had 7 km ofzo. Was ook rechtdoor op een beton steenweg ... dus ik kan er eigenlijk niks over zeggen.
Maar het zou mij zeker bekoren. Heeft toch mooi wat pit (ik vreesde een holle engine voorgeschoteld te krijgen), maakt een karaktervol en best muzikaal geluid, schakelen ging feilloos.

Bijkomend is dat het model ENORM aanslaat en er al heel veel (vooral enduroad- en travelgerichte) accessoires voor te vinden zijn (bagage, bescherming). Ook Yamaha heeft een eigen lijn.
Ik lees er vooral ook goeie dingen van, zelfs stock is die tegen heel wat meer dan "die ene gravelcol per 5 jaar" opgewassen. Enkel stevig doorpappende kerels vinden de ophanging wat te slap.

Is ook nieuw een quasi risicoloze motor om te kopen: als-ie na een kortere periode niet bevalt en je doet 'm weg met weinig km, ga je er niet veel op afschrijven.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, Jan zei:

Of ipv V-strom: nieuwe (‘21) Tracer 7

Zeker, schijnt echt een topper te zijn in z'n segment en echt een dikke aanrader voor veel beginnende motards. Zal ook door veel forenzers in huis gehaald worden, want modern, de juiste veiligheidssystemen, de verwachte comfortitems, smal en niet te duur. Ideaal om naar Bxl te filefilteren.

Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, GTX zei:

Rijschool AH. Heb daar ook mijn lessen gevolgd en het oefenterrein is onder de viaduct van Gentbrugge. Dus altijd droog, mooi meegenomen als je nog moet leren. 

Ze doen tijdens de ritjes ook enkele stukken van de examenroutes.

 

4 uren geleden, Tjeu zei:

AH heeft jaren het hoogste slagingspercentage gehad voor de moto rij-opleiding. Was zeker zo tot 2012. 

Rijschool Merelbeke stond op nummer 2. 

Ik heb mijn tweewielersvod daar ook behaald. Ik herinner me 't nog vaag ('t is al lang geleden), ik was niet te bijster onder de indruk van de didactische aanpak, maar ik was er van de eerste keer door én ik heb geen ervaring met andere rijscholen. Dus ik zou ze ook niet willen/durven afraden. Het klopt wel dat ze je na enkele uurtjes les al mee op baan pakken en proberen de typische routes van het uiteindelijke examen afrijden. Je hebt een intercom aan dus je krijgt die info mee, inclusief valkuiltjes (genre "Let op, dit is hier ne voorrang van rechts die niémand geeft" en "Op dit punt zeggen ze vaak "eerste linksaf maar da's hier verboden, de eerste die je links in mag is over 200m maar ze willen je hier de fout doen maken van over de witte lijn te gaan").

Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden, gTa zei:

Ah ge weet het. ❤️

Het minimalisme die van die moto uit gaat (bediening, klokjes, ...) is eigenlijk -gek genoeg- een verademing.

Klinkt ook erg leuk. Ik heb er maar heel kort 1,5 km heen en terug gereden, was net in elkaar gestoken en had 7 km ofzo. Was ook rechtdoor op een beton steenweg ... dus ik kan er eigenlijk niks over zeggen.
Maar het zou mij zeker bekoren. Heeft toch mooi wat pit (ik vreesde een holle engine voorgeschoteld te krijgen), maakt een karaktervol en best muzikaal geluid, schakelen ging feilloos.

Bijkomend is dat het model ENORM aanslaat en er al heel veel (vooral enduroad- en travelgerichte) accessoires voor te vinden zijn (bagage, bescherming). Ook Yamaha heeft een eigen lijn.
Ik lees er vooral ook goeie dingen van, zelfs stock is die tegen heel wat meer dan "die ene gravelcol per 5 jaar" opgewassen. Enkel stevig doorpappende kerels vinden de ophanging wat te slap.

Is ook nieuw een quasi risicoloze motor om te kopen: als-ie na een kortere periode niet bevalt en je doet 'm weg met weinig km, ga je er niet veel op afschrijven.

 

Er zijn er zelfs die de Romaniacs rijden met die Tenere , dus capabel zijn ze zeker..

 

 

  • Like 2
  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

16 minuten geleden, gTa zei:

 

Ik heb mijn tweewielersvod daar ook behaald. Ik herinner me 't nog vaag ('t is al lang geleden), ik was niet te bijster onder de indruk van de didactische aanpak, maar ik was er van de eerste keer door én ik heb geen ervaring met andere rijscholen. Dus ik zou ze ook niet willen/durven afraden. Het klopt wel dat ze je na enkele uurtjes les al mee op baan pakken en proberen de typische routes van het uiteindelijke examen afrijden. Je hebt een intercom aan dus je krijgt die info mee, inclusief valkuiltjes (genre "Let op, dit is hier ne voorrang van rechts die niémand geeft" en "Op dit punt zeggen ze vaak "eerste linksaf maar da's hier verboden, de eerste die je links in mag is over 200m maar ze willen je hier de fout doen maken van over de witte lijn te gaan").

Leuk voor de slaagkans, minder leuk als het gaat om leren na te denken en beslissingen te nemen.

Spijtige zaak

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, msxx zei:

Leuk voor de slaagkans, minder leuk als het gaat om leren na te denken en beslissingen te nemen.

Spijtige zaak

Ik heb er wat dezelfde mening over.

Je beheerst het motorrijden pas net voldoende als je op een moeilijk punt plots met een probleem geconfronteerd wordt en je CPU plots prio moet geven aan 't uitzoeken van wat mag en waarheen je moet.
Als je dan op juiste manier (ont)koppelt, stuurt, tot stilstand komt of verder rijdt, uitwijkt of whatever ... dan zit 't er tegoei in. (Of toch iets in die richting.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, Jan zei:

Er zijn er zelfs die de Romaniacs rijden met die Tenere , dus capabel zijn ze zeker..

 

 

Damn...

Skills niveau ligt ook pakje hoger dan de doorsnee motorrijder, maar dan nog. Zalig!

Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, Greg zei:

Damn...

Skills niveau ligt ook pakje hoger dan de doorsnee motorrijder, maar dan nog. Zalig!

Uiteraard! Vooral die hillclimb aan 1:37, vettig geluid 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, een topic dat mij intrigeert. Ik zit al lang met het idee om voor mijn rijbewijs te gaan, enkel is de vrouw des huizes tegen.

In onze directe omgeving hebben we helaas te maken gehad met twee zware accidenten. De ene kan het nog navertellen met blijvende schade, de andere jammer genoeg niet meer. Das voor haar genoeg om haar veto te stellen. Maar het kriebelt, zeker nu ik sinds vorig jaar een collega heb die compleet gebeten is door het virus en dat maar al te graag wil doorgeven aan anderen. Ik heb eerst dus nog wat ontmijningswerk te doen :)

 

Link to comment
Share on other sites

11 uren geleden, gTa zei:

Zeker, schijnt echt een topper te zijn in z'n segment en echt een dikke aanrader voor veel beginnende motards. Zal ook door veel forenzers in huis gehaald worden, want modern, de juiste veiligheidssystemen, de verwachte comfortitems, smal en niet te duur. Ideaal om naar Bxl te filefilteren.

Wie vooral woon-werk doet, die neemt geen motorfiets met een ketting in huis. Binnen Brussel zelf kom je al eens een MT'tje tegen, maar op de snelweg nog geen enkele gezien. Door de nalatigheid van Honda en Yamaha (Deauville en Pan die niet meer gemaakt worden, AT met ketting en bij Yam de FJR die al 20 jaar bestaat) kom je vooral BMW's tegen (RT, GS en K1600) en af en toe nog eens een GTR, een 'oude' Deauville, nieuwe Goldwing of T-Max. Zelf een NC is echt een zeldzaamheid. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

Wie vooral woon-werk doet, die neemt geen motorfiets met een ketting in huis. Binnen Brussel zelf kom je al eens een MT'tje tegen, maar op de snelweg nog geen enkele gezien. Door de nalatigheid van Honda en Yamaha (Deauville en Pan die niet meer gemaakt worden, AT met ketting en bij Yam de FJR die al 20 jaar bestaat) kom je vooral BMW's tegen (RT, GS en K1600) en af en toe nog eens een GTR, een 'oude' Deauville, nieuwe Goldwing of T-Max. Zelf een NC is echt een zeldzaamheid. 

KTM's kom je toch geregeld tegen. Toch in regio Antwerpen.

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, msxx zei:

Leuk voor de slaagkans, minder leuk als het gaat om leren na te denken en beslissingen te nemen.

Spijtige zaak

Daarvoor heb je de doorgedreven rijopleidingen. Als je alles in het gewone rijbewijs wil drummen, dan zal de stap voor velen nog groter worden, de prijs nog verder de hoogte in gaan (is nu al redelijk prijzig) en de lengte van de opleiding ook langer moeten worden. 

De doorgedreven rijopleidingen toegankelijker maken en die meer aanraden zou al veel kunnen doen (zoals ze in Antwerpen doen). Maar ja, kijk gewoon hier al eens. Hoeveel kiezen ervoor om zo een doorgedreven rijopleiding te volgen? Vrij beperkt aantal, terwijl iedereen er wel van overtuigd is dat het een meerwaarde biedt. 

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, msxx zei:

KTM's kom je toch geregeld tegen. Toch in regio Antwerpen.

Een 125cc kom ik wel nog eens tegen, maar dat ook enkel binnen de stad. 
Tot mijn spijt ook nog maar een keer een Guzzi (V85TT) gespot. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions