Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
43 minuten geleden, Jan zei:

5 seconden google 😅

Geplaatst:
5 uren geleden, msxx zei:

5 seconden google 😅

Zat in Franse artikels te zoeken, niet in Engelse filmpjes. 

Geplaatst:
Op 28/10/2024 om 07:58, msxx zei:

@gTa heb je vandaag een training in Zolder? Op twee wielen? 

Yep, ik was erbij 🙂

Het was eigenlijk enkel een bochtenstage (hoge snelheid), voor mij was dat niet al te leerrijk want ik heb wel wat privé-ervaring met (zeer) snedig bochten nemen (o.m. veel kunnen oefenen/leren op de rondritten met jou), maar dat is bij veel motards wel even anders, zeker bij beginnende motards. Gelukkig hadden ze beslist om de snelheid laag genoeg te houden én geen vrij rijden in te richten (da's altijd garantie op brokken). Voor redelijk wat collega's was het dé gelegenheid om te leren dat je een pak dieper kan gaan dan initieel gedacht, maar er zijn er desondanks toch nog wel wat die de voetsteunen nooit tegen de grond reden. Heb veel achterbanden gezien met nog 1 à 2 cm rand ongebruikt.

Met 2 deelnemers hebben we dan aangesloten bij een instructeur die ons meenam in gevorderde techniek.

• Heb zelf vooral geoefend op de stuurinput op (grote) hellingshoek, dus zoeken naar het lichtjes scrubben van de voorband om op hoek je radius wat te verkleinen tov de natuurlijke radius. Het vervelende is dat geen rijhulpmiddel dan nog kan helpen als je overdrijft en je voorband in onderstuur (lowsider) trekt, maar ik heb het echt met fijne vingers gedaan om te zoeken naar hoe dat voelt en wat je terug krijgt van communicatie (weinig sowieso, gelet op de paralever die alles afvlakt).
  • Ook geoefend op het aanvoelen van achterwielslip, door eerst bij acceleratie op hoek te zoeken naar het moment waarop tractiecontrole ingrijpt en nadien door diezelfde snelheid, hoek en acceleratie te doen zonder tractiecontrole. Had zweetpollekes eerst, maar 't is zot hoe goed je dat voelt en de mate waarin je dat kan controleren is vrij groot (zolang je niet bruusk bent). Het helpt dat een BMW boxer in hogere toeren geen bruuske pit heeft, dat zeker.
  • Ook de (terechte) opmerking van @ir_fuel indachtig heb ik dus geen 1 à 2 meter "veiligheidsafstand" van de curbstones meer aangehouden, maar altijd mooi de rijlijn tot op enkele decimeters van de witte lijn gereden. (Enige aandachtspunt is dan dat de crashbars rond de koffers achteraan laagst komen en je dus die tegen de curbs zou rijden...)

Was wel wijs!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
19 uren geleden, gTa zei:

Yep, ik was erbij 🙂

Het was eigenlijk enkel een bochtenstage (hoge snelheid), voor mij was dat niet al te leerrijk want ik heb wel wat privé-ervaring met (zeer) snedig bochten nemen (o.m. veel kunnen oefenen/leren op de rondritten met jou), maar dat is bij veel motards wel even anders, zeker bij beginnende motards. Gelukkig hadden ze beslist om de snelheid laag genoeg te houden én geen vrij rijden in te richten (da's altijd garantie op brokken). Voor redelijk wat collega's was het dé gelegenheid om te leren dat je een pak dieper kan gaan dan initieel gedacht, maar er zijn er desondanks toch nog wel wat die de voetsteunen nooit tegen de grond reden. Heb veel achterbanden gezien met nog 1 à 2 cm rand ongebruikt.

Met 2 deelnemers hebben we dan aangesloten bij een instructeur die ons meenam in gevorderde techniek.

• Heb zelf vooral geoefend op de stuurinput op (grote) hellingshoek, dus zoeken naar het lichtjes scrubben van de voorband om op hoek je radius wat te verkleinen tov de natuurlijke radius. Het vervelende is dat geen rijhulpmiddel dan nog kan helpen als je overdrijft en je voorband in onderstuur (lowsider) trekt, maar ik heb het echt met fijne vingers gedaan om te zoeken naar hoe dat voelt en wat je terug krijgt van communicatie (weinig sowieso, gelet op de paralever die alles afvlakt).
  • Ook geoefend op het aanvoelen van achterwielslip, door eerst bij acceleratie op hoek te zoeken naar het moment waarop tractiecontrole ingrijpt en nadien door diezelfde snelheid, hoek en acceleratie te doen zonder tractiecontrole. Had zweetpollekes eerst, maar 't is zot hoe goed je dat voelt en de mate waarin je dat kan controleren is vrij groot (zolang je niet bruusk bent). Het helpt dat een BMW boxer in hogere toeren geen bruuske pit heeft, dat zeker.
  • Ook de (terechte) opmerking van @ir_fuel indachtig heb ik dus geen 1 à 2 meter "veiligheidsafstand" van de curbstones meer aangehouden, maar altijd mooi de rijlijn tot op enkele decimeters van de witte lijn gereden. (Enige aandachtspunt is dan dat de crashbars rond de koffers achteraan laagst komen en je dus die tegen de curbs zou rijden...)

Was wel wijs!

Dat zijn wel mooie dagen zo!

Voor het aanvoelen van achterwielslip leent een circuit zich bij uitstek het beste, elke keer dezelfde bocht maar op een andere manier. 

Zijn dat eigen instructeurs of is dat een ingehuurd bedrijf? 

Geplaatst:

Dat is nu iets waarvan ik na al die jaren van mezelf vind dat ik het nog niet 100% beheers: Bochten op hogere snelheid.
En dan heb ik het vooral over mijn vertrouwen eigenlijk. vooral in mijn voorband.
Vorig jaar bvb tijdens al die slow speed trainingen op een parking, rij ik met mijn 2 vingers in de neus iedere andere deelnemer naar huis.Tot we dan daadwerkelijk naar huis rijden en de snelweg op rijden over een oprit die draait.

Vanaf het sneller gaat dan 70/u of zo...
Nu, ik heb er al op gelet in bvb afritten die ik vaak neem. Ik pak die met de moto ongeveer op dezelfde snelheid als met de auto. Maar helemaal gerust ben ik er toch niet altijd in...

Geplaatst:
Op 31/10/2024 om 07:19, msxx zei:

Dat zijn wel mooie dagen zo!

Voor het aanvoelen van achterwielslip leent een circuit zich bij uitstek het beste, elke keer dezelfde bocht maar op een andere manier. 

Zijn dat eigen instructeurs of is dat een ingehuurd bedrijf? 

Inhouse instructeurs, idd. Maar velen daarvan zijn ook in bijberoep bezig als rijinstructeur etc. Gasten kunnen doorgaans zeer deftig per moto rijden.

Geplaatst:
Op 31/10/2024 om 10:57, DDke zei:

Dat is nu iets waarvan ik na al die jaren van mezelf vind dat ik het nog niet 100% beheers: Bochten op hogere snelheid.
En dan heb ik het vooral over mijn vertrouwen eigenlijk. vooral in mijn voorband.
Vorig jaar bvb tijdens al die slow speed trainingen op een parking, rij ik met mijn 2 vingers in de neus iedere andere deelnemer naar huis.Tot we dan daadwerkelijk naar huis rijden en de snelweg op rijden over een oprit die draait.

Vanaf het sneller gaat dan 70/u of zo...
Nu, ik heb er al op gelet in bvb afritten die ik vaak neem. Ik pak die met de moto ongeveer op dezelfde snelheid als met de auto. Maar helemaal gerust ben ik er toch niet altijd in...

Dat is iets dat idd komt door het gewoon te doen, stapje per stapje.

In mijn groep waren er ook 2 (met weinig ervaring) die tegen dergelijke grens aanstootten (eens sneller dan pakweg 70-80 ging het plots niet meer voorbij een bepaalde hellingshoek, terwijl die aan lagere snelheid (bv uitwijktest) de voetsteunen tegen de grond reden). Gevaarlijk, want het zijn de momenten waarop je jezelf moet weerhouden van frontaal op een tegenligger te rijden b.v. dat je die skill nodig hebt. 

Geplaatst:
2 uren geleden, gTa zei:

Dat is iets dat idd komt door het gewoon te doen, stapje per stapje.

In mijn groep waren er ook 2 (met weinig ervaring) die tegen dergelijke grens aanstootten (eens sneller dan pakweg 70-80 ging het plots niet meer voorbij een bepaalde hellingshoek, terwijl die aan lagere snelheid (bv uitwijktest) de voetsteunen tegen de grond reden). Gevaarlijk, want het zijn de momenten waarop je jezelf moet weerhouden van frontaal op een tegenligger te rijden b.v. dat je die skill nodig hebt. 

mja. Bij mij is het (gelukkig) niet helemaal hetzelfde.
Heel bewust mijn motor dieper in de bocht duwen (bij een bocht die scherper wordt bvb, of in je voorbeeld van die tegenligger) is geen probleem, als het moet al remmend.
En een tijdelijke scherpere bocht (zeg maar echt een duw, en dan weer terugkomen) is al helemaal geen probleem, ik doe dat trouwens zeer vaak om te oefenen.
Het is echt van de snelweg rijden en zo'n 360° afrit nemen bvb. Daar ga ik dan 70 rijden ipv de mogelijke 100 bvb.
Ik kan me ook forceren. Maar dat is het dan dus.. forceren..

Geplaatst:

Als ge aan 100 1G doet dan doet ge aan 70 een halve G. Groot verschil hoor.

Haalt ge daar 1G zijdelings mee, met een moto?

Geplaatst:
27 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Haalt ge daar 1G zijdelings mee, met een moto?

Ja. 1G is haalbaar op een motor.
Alleen voel je dat zo goed als niet, want je leunt.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

De vraag is ook: "moet dat?". Het is geen wedstrijd. Ik zou het sowieso houden voor op circuit, dat opzoeken van die hellingshoeken. Je kan 100 keer de afrit pakken, en de 101ste keer ligt er iets en schuif je onderuit.

Langs de andere kant, rijd jij niet met een Harley? :D 

• Grappig 2
Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

De vraag is ook: "moet dat?". Het is geen wedstrijd. Ik zou het sowieso houden voor op circuit, dat opzoeken van die hellingshoeken. Je kan 100 keer de afrit pakken, en de 101ste keer ligt er iets en schuif je onderuit.

Langs de andere kant, rijd jij niet met een Harley? :D 

Nee dat moet zeker niet. Maar ik zou wel wat meer vertrouwen willen. 

Geplaatst:

Het gewoon doen. Ver van de redelijke grens blijven (om het scenario van de 101ste passage, zoals Ir_fuel schetst, te vermijden), maar jezelf wel altijd wat uitdagen om eens 5 of 10 per uur sneller te rijden.

Voor de rest zie ik ook weinig mogelijkheden om er ervaring in op te doen, behalve circuitstage. En dat lijkt dan misschien wat overkill.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Mooi zo. Dus BMW begon met luchtgekoelde boxers, paste dan olie koeling toe en uiteindelijk waterkoeling omdat ze te veel vermogen maakten. En officieel ook voor de euro normen, wat ergens nergens op slaat want het olie/luchtgekoelde blok bleef vrolijk verder leven in de R9T, als 1170 cc. 

En daar zit het nog steeds, al is de naam ondertussen veranderd naar R12T. En wat brengen ze binnenkort uit... Een R12 GS... Dat is dus hetzelfde blok dat destijds in de 1200 GS zat.... Maar ook het frame, achterbrug, wielen,... Technisch is het meeste gewoon hetzelfde van toen... 

hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAx

Paar details anders. De styling is meer neo-retro en de voorvork is nu een conventionele, ipv zo een mottig telelever ding. 

En het ergste vanal... Dat maakt hem voor mij de op een na meest begeerlijke GS alles tijden (na de originele R80GS). 

Wat een fijn ding zeg. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Tjeu zei:

Mooi zo. Dus BMW begon met luchtgekoelde boxers, paste dan olie koeling toe en uiteindelijk waterkoeling omdat ze te veel vermogen maakten. En officieel ook voor de euro normen, wat ergens nergens op slaat want het olie/luchtgekoelde blok bleef vrolijk verder leven in de R9T, als 1170 cc. 

En daar zit het nog steeds, al is de naam ondertussen veranderd naar R12T. En wat brengen ze binnenkort uit... Een R12 GS... Dat is dus hetzelfde blok dat destijds in de 1200 GS zat.... Maar ook het frame, achterbrug, wielen,... Technisch is het meeste gewoon hetzelfde van toen... 

hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAx

Paar details anders. De styling is meer neo-retro en de voorvork is nu een conventionele, ipv zo een mottig telelever ding. 

En het ergste vanal... Dat maakt hem voor mij de op een na meest begeerlijke GS alles tijden (na de originele R80GS). 

Wat een fijn ding zeg. 

Waar haal je dat? Er zijn wel al spypics etc, maar nog niks officieels gelanceerd, afaik.

• 2 weken later...
Geplaatst:

🥰 BMW R12S, zou hem zo kopen! Misschien toch eens mijn motorrijbewijs gaan halen.

bmw-r12s-1.jpg.b45aa7ff1ab3c33ee160ab5421f80ddb.jpg

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Iets te opgeblazen naar mijn goesting. 

Geplaatst:

Nog altijd de r9t voor mij. 

Screenshot_20241206_205852_SamsungInternet.jpg.0a214cc68aff93b9a40d6444c1cc64d4.jpg

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 uren geleden, Krikkie zei:

🥰 BMW R12S, zou hem zo kopen! Misschien toch eens mijn motorrijbewijs gaan halen.

bmw-r12s-1.jpg.b45aa7ff1ab3c33ee160ab5421f80ddb.jpg

Waauw, that's nice.

Ik snap de keuze voor deze kleuren, want 't is de iconische livery van de R 90 S ... alleen is 't mijn goesting niet (echt). :D 
Geen idee of er van het model later ook nog seriebikes zullen worden gemaakt, of dat het echt hierbij blijft.

Geplaatst:
Op 29/9/2023 om 18:22, gTa zei:

CFMoto

Garagist waar ik mijn scooter'ken laat afstellen verkoopt sinds kort CFMoto, zit wel heel veel op van opties, hij heeft hem even gestart in de showroom en klonk allesbehalve slecht. Maar zou ik het kopen? Blijf toch wantrouwig tegenover chinese dingen, heeft ook geen ziel vind ik.

Geplaatst:
On 12/6/2024 at 8:59 PM, tuscani said:

Nog altijd de r9t voor mij. 

Screenshot_20241206_205852_SamsungInternet.jpg.0a214cc68aff93b9a40d6444c1cc64d4.jpg

Ziet er me uit als "Google Image Search" + "Matcht met een foto die op Facebook gehost is".

Geplaatst:
51 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ziet er me uit als "Google Image Search" + "Matcht met een foto die op Facebook gehost is".

was eentje die te koop stond vorige maand. had 2 foto's opgeslagen

dit was de andere

a15fc97a-4c02-4184-8333-afdabd9a2e18_1718c4dc-b0db-41a4-ab64-84d96b26e0de.thumb.webp.58d4a91eef32da4e35bb88c8de50f2b7.webp

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Zonet de bestelbon gefiatteerd voor 3 stuks R 1300 RT-P. Is een on hold gebleven bestelbon voor R 1250 RT's die niet meer geleverd kunnen worden (productie is gestopt en er is geen stock).
We hebben de moto nog niet gezien, wel de prijslijst en die is met een heftig % toegenomen (prijzen zijn sowieso sterk afwijkend van deze die op de consumentenmarkt gelden), bijn 1/3e erbij. 😳

Kan niet anders dat de info heel binnenkort openbaar komt. Die van de nieuwe R 1300 R is er trouwens al.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid