gTa 23,198 Posted May 12 Author Share Posted May 12 En het kon uiteraard niet uitblijven: een special edition die aanpikt bij de bagger races die sinds kort zo populair zijn. Met een naam die verwijst naar hun meest succesvolle racer ... ow wacht neen, toch niet, de naam verwijst naar een varken. "Fast Johnnie" was het varken dat in 1920 door het HD Race Team "Wrecking Crew" werd geadopteerd en tijdens ererondjes na overwinningen mee op de benzinetank werd vervoerd. Maar bon, die special edition dus! 't Zijn er meteen 3: Eigenlijk enkel een speciale lakversie (celestial blue met witte racing stripes) voor de Low Rider ST, de Street Glide ST en de Road Glide ST. Ik zou zo'n Low Rider ST nog wel durven adopteren Ah ja en Fast Johnnie staat er ook op: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 49,272 Posted May 12 Share Posted May 12 1 hour ago, gTa said: BMW R 18 Roctane ... much ado about nothing ... Sort of bagger style ding. De R 18 lijn slaat wereldwijd compleet niet aan, 't zou me verwonderen dat dit iets zal veranderen. https://www.bmw-motorrad.be/nl/models/heritage/r18-roctane.html https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0415039EN/the-new-bmw-r-18-roctane Waarom zou iemand dit kopen ipv een Harley? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted May 13 Author Share Posted May 13 9 uren geleden, ir_fuel zei: Waarom zou iemand dit kopen ipv een Harley? Thought no one at BMW Motorrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted May 13 Author Share Posted May 13 Ik vind ze zeker geen misse ketels, voor het genre ... maar het mist het rauwe, het agriculturele bijna, en vooral de heritage van een Harley. De motor is voor dat segment erg krachtig, breed toerentalbereik, veel koppel onderin, schakelt goed, etc. Rijgedrag is ook een pak beter (als je de testers mag geloven) dan veel spul uit de USA. Ik reed 'm ook en vond dat geen awkward bike, integendeel. Nog best wel wat hellingshoek mogelijk (veel minder dan ik zou willen, wel) en die blijft echt typisch BMW neutraal en onverstoord z'n lijn volgen. Heb al andere 'choppers' gereden... Bouw- en afwerkingskwaliteit vond ik ook erg goed. Weinig objectief op aan te merken, eigenlijk. Maar ... veel te duur en ... die boxer van BMW blijft een strontlawaai maken, dat klinkt écht niet mooi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 49,272 Posted May 13 Share Posted May 13 20 minutes ago, gTa said: Rijgedrag is ook een pak beter (als je de testers mag geloven) dan veel spul uit de USA Koop je dat soort moto voor het rijgedrag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted May 13 Author Share Posted May 13 3 uren geleden, ir_fuel zei: Koop je dat soort moto voor het rijgedrag? Neen, maar dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is, of dat het (verschil) niet significant kan zijn. Zelfs al is het nauwelijks een bepalende factor bij de aankoop (want standaard is het "ik wil een Harley"), het beïnvloedt het rijplezier enorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted June 26 Author Share Posted June 26 De M XR (M 1000 XR) komt dichterbij. Voorstelling september, maar BMW Motorrad heeft nu al een video (met Peter Hickman op de IoM TT) met de M XR Prototype. Stills uit de video: Vermoedelijk een tik lichter dan de 225 kg rijklaar van de gewone S 1000 XR, maar dan met 45 pk extra (dus ergens rond de 215 pk). Verwacht wordt dat die rond de 25k EUR basisprijs zal draaien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.van.gent 3,490 Posted June 26 Share Posted June 26 Wat hebben ze daar zitten bewerken? Die KTM wat zitten wegvegen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted June 27 Author Share Posted June 27 't Was me nog niet opgevallen, maar idd :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjeu 3,603 Posted June 27 Share Posted June 27 Die achterbrug is echt prachtig Voor de rest vind ik het een ongelofelijk gedrocht. Die spliter (?) onder het voorlicht..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joske 586 Posted July 13 Share Posted July 13 (edited) Ik zag toevallig vanmorgen bij dezelfde dealer waar bijna elke dag een witte Moto Guzzi V100 buiten staat een Moto Morini SEIEMMEZZO? Effe gegoogled. Ziet er een leuk alternatief uit voor de mainstream 650cc naked. (a la Trident ed) Edited July 13 by Joske 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 09:35 AM Author Share Posted Friday at 09:35 AM https://www.bmw-motorrad.be/nl/models/adventure/r1300gs.html voor alle persfoto's etc: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0437059EN/the-new-bmw-r-1300-gs samengevat: volledig (100%) nieuw 12 kg lichter dan de vorige (1250 GS) volledig nieuwe shiftcam boxer met 145 pk (7.700 tpm) en 149 Nm (6.500 tpm) volledig nieuw chassis, plaatalu boxframe en een gegoten alu achterframe 4 modellen: base model, Rallye, Triple Black en een Option709 versie een heel pak zaken standaard, vgl met vorig model prijzen vanaf 20.150 EUR (stock base model) tot door de 30k EUR fully loaded Configurator al online: https://configurator.bmw-motorrad.be/index_nl_BE.html?country=BE#/configurator/0M21/P0NB5,S0380,S06AC,S06AE,S07A6,S08CA/SE_TEXT Info die (nog) niet officieel gecommuniceerd wordt maar wel door de dealers wordt bevestigd: er komt pas over enige tijd een Adventure en die wordt opnieuw afgestemd op de noden voor lange reizen (grotere brandstoftank, betere windbescherming, etc). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,418 Posted Friday at 09:56 AM Share Posted Friday at 09:56 AM Wou het net schrijven tot ik de laatste paragraaf las. Is deze niet iets te sportief in vergelijking met de voorgangers? Het brede gezapige is precies weg? Doet me meer aan een duc supermotard denken dan aan een gekende gs? Ik zie hier zo niet direct de gekende of obligate brede koffers ophangen om als woonwerkverkeer te gebruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTX 4,009 Posted Friday at 09:59 AM Share Posted Friday at 09:59 AM Op het eerste zicht ben ik niet echt fan. De 1250 vond ik bruter van design. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 11:35 AM Author Share Posted Friday at 11:35 AM 1 uur geleden, tuscani zei: Wou het net schrijven tot ik de laatste paragraaf las. Is deze niet iets te sportief in vergelijking met de voorgangers? Het brede gezapige is precies weg? Doet me meer aan een duc supermotard denken dan aan een gekende gs? Ze zullen sowieso goed hun huiswerk gemaakt hebben, zijt maar zeker. Trouwens, los van de looks: 't is niet omdat 96% van de GS-rijders hun GS gebruiken als baanmoto (vergelijking met auto's: SUV rijden omdat het hip is, comfortabel en de hoge zit ook beter zicht biedt op het verkeer), dat die GS een gezapige moto is. Je kan daar echt hard mee vegen, zeker de laatste generatie is echt een steengoeie motorfiets. Zowel on road (stevig tempo, bochten) als "off road". Het was ook al duidelijk dat BMW met de gewone GS een tik meer richting mixed use wou gaan, de 'nadruk' op terreingebruik mocht iets groeien. Daar zal de S 1000 XR zeker voor iets tussen zitten, vermoed ik. Dat model bedient de liefhebbers van écht sportieve hoogpoters al heel mooi, vroeger moesten die binnen BMW wel een GS nemen. Maar een supermotard is het ZEKER niet. Heeft wel een wat fijnere neus dan vroeger, maar dat zal nog altijd rijden zoals je dat van een GS verwacht en helemaal niet zoals een supermotard rijdt. 1 uur geleden, tuscani zei: Ik zie hier zo niet direct de gekende of obligate brede koffers ophangen om als woonwerkverkeer te gebruiken? Is nochtans perfect mogelijk en dat zal ook wel weer het leeuwendeel van het gebruik van de GS vertegenwoordigen, denk ik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 11:38 AM Author Share Posted Friday at 11:38 AM 1 uur geleden, GTX zei: De 1250 vond ik bruter van design. In de video (staat hier in een ander topic, denk ik) hoor je de designer dan ook dat vermelden als één van de eerste dingen: door een aantal uitdagingen (lees: plaats voor de sensor voor de afstandsradar nodig) én technologische mogelijkheden (nl. 3 projectietypes verenigen in 1 lens) is het byebye voor de asymmetrische snuit die toch 2,5 generaties het gezicht geweest is van de GS (en andere modellen in diens kielzog). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,418 Posted Friday at 11:42 AM Share Posted Friday at 11:42 AM Ik spreek het zeker niet tegen dat ze hun werk niet goed zouden doen. En het gezapige is misschien verkeerd verwoord,want weet heel goed dat je een gs serieus hard kan besturen. Maar doelde enkel op de looks. Waar hij vroeger meer dakar en offroad gevoel had. ( de brede voorkant met brede lichten en de obligate koffers) is hij nu ranker en smaller gebouwd ( ofwel komt het door de fotohoek) ik had door de smalle lichtunit en het kleine ruitje hypermotard gevoelens. ( persoonlijke smaak) Ipv Maar zoals geschreven, puur op looks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 12:00 PM Author Share Posted Friday at 12:00 PM Ja, dat was duidelijk, ik snap je. 't Is blijkbaar een erg bewuste keuze. Afwachten wat de Adventure brengt. Misschien wordt dat weer wél zo'n "buffel". Hoewel ik de brute looks van de uitgaande generatie echt kan smaken en ook als "normaal GS" ervaar, kan ik de nieuwe look wel appreciëren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 12:03 PM Author Share Posted Friday at 12:03 PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,418 Posted Friday at 12:05 PM Share Posted Friday at 12:05 PM ah kijk op deze foto's staat hij al wat vetter. Voor mij de blauw gestreepte met gouden velgen aub. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 12:27 PM Author Share Posted Friday at 12:27 PM Ik vind spaakwielen wel stoer, maar BMW biedt in optie gesmede offroad-velgen aan die 1,5 kg lichter zijn dan de spaakwielen. Alleen al voor het gewicht zou ik die kiezen (ook al ga ik het verschil niet voelen). En bijkomend: spaakwielen zijn echt een regelrechte pest om te kuisen. De rallye met de standaard zwarte spaakwielen: En dezelfde Rallye met de optionele gesmede offroadwielen: Visueel prefereer ik nog de spaakwielen, maar naar onderhoud en technisch: doe maar de laatste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msxx 6,429 Posted Friday at 12:33 PM Share Posted Friday at 12:33 PM Misschien valt het IRL mee, maar ik heb er nu een erg hoog CF moto gevoel bij. De markante karakterkop van de laatste GS is precies weg. Jammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 23,198 Posted Friday at 04:22 PM Author Share Posted Friday at 04:22 PM Wat opvalt (bij auto's ook, maar bij moto's nog veel meer): je moet eens door de webpagina's "nieuwigheden" scrollen op diverse motorfiets-websites. Minstens 8 op 10 berichten gaan over Chinese motormerken... Merken als SWM, Zeths, Qianjing, X-Wedge, Kove, Abzo, TVS, CFMoto, Zongshen, Qidian, ... Absurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DDke 7,036 Posted Friday at 05:13 PM Share Posted Friday at 05:13 PM Ik ben voorlopig geen fan, en ik ben toch al heel mijn leven verliefd op GS(A)’s. Ziet er voor mij idd veel te rank uit. Maar ook te laag. @gTa verwoordt het perfect, de buffel is weg. Ben benieuwd naar de Adventure. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DDke 7,036 Posted Friday at 05:16 PM Share Posted Friday at 05:16 PM Ook te weinig buizen in het frame voor mij. Dus idd te bekijken als Adventure met de koffers en de nodig valbaren. Beetje zelfde gevoel als die nieuwe Harley CVO’s. Zal ongetwijfeld steengoed rijden, maar geef mij maar het oude model van beiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.