Ga naar inhoud

Nieuwe moto's


gTa

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Tegelijk kreeg ook de S 1000 XR kreeg enkele updates:

  • motorisch enkele verfijningen (o.a. verbetere airflow van de inlaat), waardoor die nu op 170 pk komt (voorheen 165)
  • het zadel van de S wordt, nu de M er is (én je op de S ook het sport pack kan krijgen met sportzadel) wat comfortabeler
  • de zijpanelen achteraan veranderen het zicht van de kont wat
  • de snavel is niet meer in matzwart plastic maar mee in koetswerkkleur gespoten
  • nieuwe kleurstelling voor de Sport
  • quickshifter kreeg update (software)
  • ...

https://www.bmw-motorrad.de/de/models/sport/s1000xr.html

 

P90530520_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

P90530528_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

P90530524_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

P90530517_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

P90530516_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

P90530515_highRes_bmw-motorrad-present.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuwe KTM 990 Duke

https://www.ktm.com/en-be/models/naked-bike/2024-ktm-990-duke.html

Tov de 890 dus een halve tiendeke liter cilinderinhoud erbij, wat het vermogen van 115 naar 123 pk doet groeien, maar ook bij hoger toerental ... terwijl het koppel blijft gelijk (een goeie 100 Nm) maar 1.000 tpm vroeger komt. M.a.w.: meer nuttig toerentalbereik?

Voor de rest is eigenlijk zowat gans de bike redelijk nieuw. Frame en achterbouw zijn vernieuwd, en wat nog 't meest opvalt is het nieuwe "KTM-gezicht", waarbij de diamantvormige koplampvorm enkel behouden blijft voor de DRL (fijne strips), terwijl het effectieve licht nu uit kleine ronde lenzen komt.

image.png.58f15847d1780b33e6d2b773818a8e64.png

image.png.16023a373610f5b38645e2130122d155.png

image.png.d9e52429a1193fc0eed7c3af5e9dc8ad.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vernieuwe Yam MT-09 en MT-09 SP

image.png.f9ea34841174fc749398432793da0e21.png

De MT-09 is er nu 10 jaar. Updates voor 2024:

  • vnl. looks (nieuwe front unit, benzinetank, rear end, zitbank, ...)
  • zithouding voor de rijder wat sportiever (pegs 3 cm naar achter en 1 cm omhoog)
  • verbeterde quickshifter + back slip regulator
  • nieuw dashboard (kleur, 5") met verbeterde connectiviteit

Upgrades van de SP tov de gewone blijven ongeveer gelijk. Kleurschema afgeleid van de R1M, parts van Brembo en Öhlins, ...

Prijzen: 11k voor de gewone, 13k voor de SP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat echt de hit van het salon zijn, imo. En volgens mij een wave (voor een jaar of 5-8) inluiden van middenklasse "retro racers".

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

@gTa

 

 

 

Je moet het ze nageven, ze kunnen hun producten aan de man brengen 😍

Kijken op groot scherm en met goeie audio 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

@DDke en misschien gene link posten die begint op 7:37 in de video 😛 

ah sorry. En kan het nimeer aanpassen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ah the freedom of the road ....

En dan pruttel je daar met je Harley door Montignies-sur-Sambre

 

:D 

:D

 

Alvast gepland voor volgend seizoen:
- 2 dagen Lux
- 2 dagen FR
- 500 miles onder 24u
- 777 miles onder 24u

Maar 100% van die ritten beginnen idd in 6000.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat er bij ons in de buurt ook wel mooie ritten te doen zijn ze.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

MV Agusta heeft de 'normale' versie van de LXP Orioli voorgesteld, de Enduro Veloce. 931cc 3 cilinder met 124pk en 102Nm koppel. Met 225kg valt t gewicht nog mee.

Prijs verwacht rond de 25_000€ (10_000€ goedkoper dan de 500 Orioli's)

2024_enduro_veloce_13_8256x5504.jpg?auto

2024-MV-Agusta-Enduro-Veloce_1-ae548bbc.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, msxx zei:

IMG_4451.jpeg.2a82ca403347fcf583953053f9d3fd9a.jpeg

 

Hilarisch 😄 

Wel een gek ding qua bruikbaarheid van die extra power. Omzeggens NIET bruikbaar.

Heb 't even in een Excel gegoten, omdat ik op een Duitstalig forum een hele discussie las over M 1000 XR vs. S 1000 XR ... waarbij het ene kamp beweerde dat de M véél sneller was (zou zijn) dan de S, en het andere kamp dan weer aanbracht dat dat in realiteit verwaarloosbaar zou zijn.
(Heb me niet gemoeid in de discussie, maar wel even voor mezelf bekeken vanaf wanneer je die extra power effectief aangeboden krijgt.)

Eerst de officiële specs:

image.png.c0ca18f3e52a48ac834781aab4ba949e.png

image.png.a03e68b7f896a5ef29f22cf2958b3572.png

Dat toont dat de M 1000 XR omzeggens géén extra power biedt tot aan 11.000 tpm (= het toerental waarop de S 1000 XR z'n maximumvermogen biedt).

En met alle versnellingsberhoudingen in de mix gesmeten:

image.thumb.png.ad63616df11349dcc6a65a58a04fb8bb.png

Bovenstaande berekeningen tonen dat je met de M XR dus pas vanaf 144 km/u (in 1e versnelling) de extra power (en revs) kan benutten.

Tot daar (11.000 tpm) is het vermogensverloop gelijk. Blijkt ook uit de 0-100 tijden, die slechts één tot twee tiende seconden verschillen.

Dus, als je bochtige baantjes aan 't afjagen bent ... vaak niet in 1 maar meestal in 2 ... dan moet je al sneller dan 180 km/u gaan rijden voor de extra push van de M XR komt.

Meer nog, 't lijkt er op dat je met de M XR de topsnelheid in z'n 4e haalt, al. Dus 5 en 6, ondanks kortere versnellingen tov de S XR, zijn eigenlijk superflu.

 

Als je een S XR spect zoals een std M XR, dan verschillen ze niet veel in prijs, maar ik zou met een aantal zaken van die M XR perfect zonder kunnen.
'k Zie dan ook niet in waarom 't (voor mijn gebruik) nog enig nut heeft om de M XR te kiezen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gTa zei:

Wel een gek ding qua bruikbaarheid van die extra power. Omzeggens NIET bruikbaar.

Heb 't even in een Excel gegoten, omdat ik op een Duitstalig forum een hele discussie las over M 1000 XR vs. S 1000 XR ... waarbij het ene kamp beweerde dat de M véél sneller was (zou zijn) dan de S, en het andere kamp dan weer aanbracht dat dat in realiteit verwaarloosbaar zou zijn.
(Heb me niet gemoeid in de discussie, maar wel even voor mezelf bekeken vanaf wanneer je die extra power effectief aangeboden krijgt.)

Eerst de officiële specs:

image.png.c0ca18f3e52a48ac834781aab4ba949e.png

image.png.a03e68b7f896a5ef29f22cf2958b3572.png

Dat toont dat de M 1000 XR omzeggens géén extra power biedt tot aan 11.000 tpm (= het toerental waarop de S 1000 XR z'n maximumvermogen biedt).

En met alle versnellingsberhoudingen in de mix gesmeten:

image.thumb.png.ad63616df11349dcc6a65a58a04fb8bb.png

Bovenstaande berekeningen tonen dat je met de M XR dus pas vanaf 144 km/u (in 1e versnelling) de extra power (en revs) kan benutten.

Tot daar (11.000 tpm) is het vermogensverloop gelijk. Blijkt ook uit de 0-100 tijden, die slechts één tot twee tiende seconden verschillen.

Dus, als je bochtige baantjes aan 't afjagen bent ... vaak niet in 1 maar meestal in 2 ... dan moet je al sneller dan 180 km/u gaan rijden voor de extra push van de M XR komt.

Meer nog, 't lijkt er op dat je met de M XR de topsnelheid in z'n 4e haalt, al. Dus 5 en 6, ondanks kortere versnellingen tov de S XR, zijn eigenlijk superflu.

 

Als je een S XR spect zoals een std M XR, dan verschillen ze niet veel in prijs, maar ik zou met een aantal zaken van die M XR perfect zonder kunnen.
'k Zie dan ook niet in waarom 't (voor mijn gebruik) nog enig nut heeft om de M XR te kiezen.

Het verschil in gearing zou dus nog groter moeten zijn?

Ze hebben het achterste tandwiel ook standaard van 45 naar 47 gebracht én de 4/5/6 korter gemaakt. Ik vond de 'gewone' XR echt te lang gegeared, als ze dat hiermee opgelost hebben is het al iets natuurlijk 🙂 Maar waar je behoefte aan hebt is om bij dezelfde snelheden 2.000tpm hoger in toeren te zitten. Dan heb je er echt iets aan. Nu, neemt niet weg dat de rush boven de 10.000tpm nu simpelweg 2.000tpm langer duurt én krachtiger is. Alleen als je daar nooit in terecht komt is het wat jammer natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, msxx zei:

Het verschil in gearing zou dus nog groter moeten zijn?

Ze hebben het achterste tandwiel ook standaard van 45 naar 47 gebracht én de 4/5/6 korter gemaakt. Ik vond de 'gewone' XR echt te lang gegeared, als ze dat hiermee opgelost hebben is het al iets natuurlijk 🙂 Maar waar je behoefte aan hebt is om bij dezelfde snelheden 2.000tpm hoger in toeren te zitten. Dan heb je er echt iets aan. Nu, neemt niet weg dat de rush boven de 10.000tpm nu simpelweg 2.000tpm langer duurt én krachtiger is. Alleen als je daar nooit in terecht komt is het wat jammer natuurlijk...

Alles is mee in de berekening genomen. Het is dus vooral veel pers-blabla, die in realiteit echt weinig verschil brengt. Ja OK, in 4 kom je ook nog wel eens tijdens een bochtig speleritje (héél soms), dus dat zal een mini-winstje zijn (de 4e is maar minimaal korter dan die op de S XR). Maar voor de rest is die M XR eigenlijk evenzeer "veel te lang gegeared" als de S XR. Het achtertandwiel dat wat groter is, moet de grotere rolomvang van de achterband compenseren (een 200 ipv een 190). En 1-2-3 zijn hetzelfde, ergo.............

Zuiver theoretisch ga ik die S XR morgen kopen, maar iedere keer dat ik er mee reed (2 keer tot nu toe, nog maar) was het een teleurstelling. Zou dat iets zijn dat moet groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid