Ga naar inhoud

F1 Nieuws


TCT

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, msxx zei:

Het was volgens de reglementen, wedstrijdleiding heeft enkele vrijheden... staande start vind ik persoonlijk een veel betere keuze dan een herstart achter een SC, zouden ze vaker moeten doen!

Hamiltons team droeg info aan en was in gesprek met de wedstrijdleiding, vandaar de vertraging. Lag niet aan de RTBF

Hamilton was in gesprek over de straf, zijn argumenten waren ergens nog logisch ook. 
Rechts stond een auto opgesteld (reden safety car) maar links waren er twee borden met info waarop stond dat de pitlane gesloten was
Tegelijk was het pitlane stoplicht niet geactiveerd, en dat was hetgeen waar hij op lette
Blijft het feit dat hij twee borden passeerde waar het op vermeld stond en dus klopte de straf

Ik volg. Crofty en Di Resta (SkySportsF1) luisteren mee met de pitradio's en blijkbaar was Mercedes duidelijk in overleg met de wedstrijdleiding en dat werd ook zo gezegd, meerdere leden van het team gaven input (over open radio) qua argumenten die te gebruiken waren. Bij Alfa zal er niemand bezwaar gemaakt hebben, mogelijks? En dus bij Mercedes wel.
Then again: beide exact dezelfde fout maken, de ene al z'n straf uitdelen ... dan kan je - vind ik - voor de andere niks anders meer doen. Wat uiteindelijk ook gebeurde: zelfde straf, maar idd zoals Maxime zei wel een hele tijd later.

Vwb het in vet gezette in je quote: tijdens de SkySportsF1 uitzending zei Di Resta dat dat weinig uitgehaald zou hebben, omdat hij uit ervaring weet dat, eens je dat licht ook goed ziet, je quasi geen mogelijkheid meer hebt om reglementair en vooral veilig de pitlane entry nog opnieuw te verlaten (mogelijks volle lijn moeten overschrijden?). Je bent dan al volledig committed tot die pitlane, snelheid kwijt, enz. Net owv opmerkingen uit het verleden (o.m. van rijders) zijn er dan die twee lichten bijgekomen aan de buitenkant van de Parabolica, om al van veel verder op voorhand de rijders te waarschuwen voor een closed pitlane.
Op de herhalingen, als je weet waarheen je moet kijken, vond ik die duidelijk zichtbaar. Maar als je daar een F1-kar aan 't peren bent, kan ik me inbeelden dat je dan niet daarheen kijkt... op vol tempo Parabolica induiken gaat bijna tot 5G zijdelings, daar waar ze de eerste aanduiding zouden moeten zien zitten ze op het meest precaire punt qua grip/drift/power/lateral-G's en trekken ze nog een 2,5 G ... me dunkt dat ge dan andere dingen aan uw hoofd hebt dan dat. :D 

Blijkbaar zou het Mercedes-team zelf het ook onvoldoende snel hebben ingezien, de strategen hebben maar zeer laattijdig de "box box"-message tegengesproken, 'k dacht zelfs maar een paar seconden (letterlijk) voordat Hamilton de pitlane-lijn overschreed - dus definitief te laat.
Andere teams, behalve Alfa dan, hadden 't wel door en hebben navenant gecommuniceerd met hun rijders. Het helpt natuurlijk wel als je niet de eerste bent, dat leek eerst het voordeel voor Hamilton (meteen in de pit duiken) maar bleek uiteindelijk 'n groot nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk leuk voor Gasly om te winnen, maar het blijft ergens wel een gestolen overwinning. Hij won duidelijk niet omdat hij de snelste rijder/auto van de dag was. Winnen omdat een ander wordt gestraft is toch niet hetzelfde.

Carreno Busta heeft gisteren ook gewonnen van Djokovic. Technisch ja, maar eigenlijk niet. Het heeft toch niet dezelfde flair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ICM said:

Carreno Busta heeft gisteren ook gewonnen van Djokovic. Technisch ja, maar eigenlijk niet. Het heeft toch niet dezelfde flair.

Ik heb de F2, F3 en de Supercup gezien, maar ben noch Carreno Busta noch Djokovic tegengekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Ik heb de F2, F3 en de Supercup gezien, maar ben noch Carreno Busta noch Djokovic tegengekomen?

Om mijn bovenvermelde reden wordt er niet veel aandacht aan gegeven waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ICM zei:

Uiteindelijk leuk voor Gasly om te winnen, maar het blijft ergens wel een gestolen overwinning. Hij won duidelijk niet omdat hij de snelste rijder/auto van de dag was. Winnen omdat een ander wordt gestraft is toch niet hetzelfde.

Carreno Busta heeft gisteren ook gewonnen van Djokovic. Technisch ja, maar eigenlijk niet. Het heeft toch niet dezelfde flair.

Idd

Hamilton had duidelijk gewonnen, maar gezien hij een reglementaire fout maakte had Sainz de overwinning moeten erven. Nu werd hij in de schoot geworpen (maar wel mooi verdedigd) van Gasly.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gTa zei:

 

Blijkbaar zou het Mercedes-team zelf het ook onvoldoende snel hebben ingezien, de strategen hebben maar zeer laattijdig de "box box"-message tegengesproken, 'k dacht zelfs maar een paar seconden (letterlijk) voordat Hamilton de pitlane-lijn overschreed - dus definitief te laat.
Andere teams, behalve Alfa dan, hadden 't wel door en hebben navenant gecommuniceerd met hun rijders. Het helpt natuurlijk wel als je niet de eerste bent, dat leek eerst het voordeel voor Hamilton (meteen in de pit duiken) maar bleek uiteindelijk 'n groot nadeel.

Dat vind ik vooral vreemd, die strategen zijn toch met 20+? Het is waarschijnlijk zo'n kick en tegelijk een automatisme om dan het pit window niet te missen dat niemand gekeken had wat de status van de pitlane was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, gTa zei:

 

En je zag gisteren bij momenten toch duidelijk andere gasten met licht/matig overstuur de hoek om komen, 't viel me in de allerlaatste ronde nog op in Ascari, toen zowel Gasly als Sainz erdoor kwamen ... Sainz op jacht ... duidelijk meer de limiet opzoekend + in dirty air ... die kwam daar (voor F1-standaarden toch) "dwars" door.

 

Uitkomen tweede Lesmo ook :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, msxx said:

Idd

Hamilton had duidelijk gewonnen, maar gezien hij een reglementaire fout maakte had Sainz de overwinning moeten erven. Nu werd hij in de schoot geworpen (maar wel mooi verdedigd) van Gasly.

Moest hij dan nog een overtreding hebben gemaakt die hem een rechtstreeks voordeel opleverde, zoals een chicane afsnijden, tot daar. Maar dit gaat dan nog enkel over een reglementaire kwestie. Voor de duidelijkheid: maakt het niet minder onterecht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Dat vind ik vooral vreemd, die strategen zijn toch met 20+? Het is waarschijnlijk zo'n kick en tegelijk een automatisme om dan het pit window niet te missen dat niemand gekeken had wat de status van de pitlane was.

Ik dacht dat Di Resta zei dat het een begrijpelijke fout was, én dat de aanduiding of de pitlane gesloten is of niet, ergens op een 4e tabblad staat van de software die de ganse race omkadert e.d. ... en dat het inderdaad niet het eerste is waar men naar zit te kijken, vooral niet in 't heetst van de berekeningen van wat te doen qua banden ('t was nog redelijk ver om dat op softs te doen, b.v.).  Maar hoe dan ook een fout van het team, dacht dat Wolff dat ook zo benoemde. Hamilton neemt het op zich: "had het moeten zien". Ze krijgen dat namelijk in hun briefingspakket mee, die lichten. Niet mondeling in de briefing, maar wel in het documentenpakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ICM zei:

Moest hij dan nog een overtreding hebben gemaakt die hem een rechtstreeks voordeel opleverde, zoals een chicane afsnijden, tot daar. Maar dit gaat dan nog enkel over een reglementaire kwestie. Voor de duidelijkheid: maakt het niet minder onterecht.

Eigenlijk wel, want meteen pitten als de SC uitrijdt is strategisch meestal de boodschap. Het hangt dus wel samen met een voordeel proberen af te dwingen, anders zou iedereen rustig twee ronden de kat uit de boom kijken en alle lichtjes dubbelchecken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stroll kon ook zijn eerste win nemen, maar miste de herstart en de tweede chicane. Hem zou ik het wel ni gegund hebben ofzo, bezet al jaren een zitje voor meer talentvollere rijders 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, in 't begin moest ik er ook niet veel van weten, maar die kerel heeft toch verdorie al behoorlijk goed bewezen keihard te werken voor z'n zitje en zet toch mooie dingen neer. Er rijden peten rond, vandaag, die het er minder van af brengen, vind ik. Zelfs grote namen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Moeten we hieruit nu concluderen dat Mercedes de F1 verziekt? :ninja:

Goh, de combi Hamilton-Mercedes misschien. Wat Bottas gisteren liet zien was toch weer maar zozo.

Serieuze prestatie toch ook van Hamilton om zelfs met stop en go op een halve race nog naar p7 te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, TCT zei:

Heeft al ervaring nu hé... Klapt hem ni goe vinnek, tzou maar erg zijn

Lijkt me 'n zeer sterk subjectief, persoonlijk gevoel ... niet objectief, as in gestoeld op feiten? Mag uiteraard, maar het lijkt er m.i. op dat je 'm daardoor minder credits toekent dan verdiend obv realiteit.

Sure, papa heeft een hele hoop centen en dat primeert op talent, maar hij laat geregeld zien dat hij race craft bezit, toewijding, vechtlust, respect, inzicht, ... enz. Maar je moét gewoon centen hebben of je komt er niet in, er zijn voldoende zeer getalenteerde peten die moesten opschuiven omdat er een ander met meer geld plots aan de deur kwam staan.

Dat er waarschijnlijk 100, misschien zelfs 500 piloten zijn wereldwijd die, gegeven de nodige tijd en de juiste setting e.d., beter zijn dan één of meerdere piloten die nu in de F1 zitten: waarschijnlijk wel. Omgekeerd ook: er zijn nu zelfs waarschijnlijk géén piloten in de F1 die niet hun meerdere zouden moeten erkennen in minimum één, mogelijks vele tientallen andere peten, gegeven de nodige tijd e.d. Yep, óók Hamilton.
Maar om daarom plots van al die gasten te gaan zeggen "ik moet 'm niet want hij houdt een plaats vast die een andere, meer getalenteerde rijder zou moeten/mogen innemen" is toch ook maar dwaas.

Dat zou terecht(er) geweest zijn mocht hij een eeuwige brokkenpiloot geweest zijn, een ventje dat naast z'n schoenen liep, geen prestaties toonde, met een duidelijk gebrek aan race craft of techniek. Quod non.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Goh, de combi Hamilton-Mercedes misschien. Wat Bottas gisteren liet zien was toch weer maar zozo.

Serieuze prestatie toch ook van Hamilton om zelfs met stop en go op een halve race nog naar p7 te rijden.

Zeker gegeven de prestaties van de auto, as in: verdorie absoluut geen duidelijke suprematie meer eens die auto niet vooraan rijdt, maar midden in het pak. Zelfs Hamilton kon niet met de vingers in de neus voorbij enkele voorliggers gaan maar had meerdere ronden nodig om dicht genoeg te geraken. Monza leent zich natuurlijk niet goed tot makkelijk inhalen (DRS biedt relatief minder voordeel dan op veel andere circuits, specifieke layout, ...) en vergt een duidelijke top end focus (waar Mercedes geen topper in is). Vond 't wel opvallend, dat hij niet door het veld heen ploegde met een overmacht zoals die die vaak wel lijkt te hebben als hij up front rijdt.

En net daardoor blijft het inderdaad wel mooi om te zien dat hij wel deed wat-ie deed. De vergelijking met Bottas (die wél schade had aan z'n vloer o.a., dus dat moet je 'm ook toegeven) is wel ontnuchterend, dan. Die kon gewoon géén vuist maken. Misschien ook logisch, met die schade aan de vloer verloor zijn Mercedes z'n overmacht in bochten, en de Mercedes-motor is niet van die aard dat hij dat op de straights weer goed maakt met een extra top end.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, gTa zei:

Lijkt me 'n zeer sterk subjectief, persoonlijk gevoel ... niet objectief, as in gestoeld op feiten? Mag uiteraard, maar het lijkt er m.i. op dat je 'm daardoor minder credits toekent dan verdiend obv realiteit.

Sure, papa heeft een hele hoop centen en dat primeert op talent, maar hij laat geregeld zien dat hij race craft bezit, toewijding, vechtlust, respect, inzicht, ... enz. Maar je moét gewoon centen hebben of je komt er niet in, er zijn voldoende zeer getalenteerde peten die moesten opschuiven omdat er een ander met meer geld plots aan de deur kwam staan.

Dat er waarschijnlijk 100, misschien zelfs 500 piloten zijn wereldwijd die, gegeven de nodige tijd en de juiste setting e.d., beter zijn dan één of meerdere piloten die nu in de F1 zitten: waarschijnlijk wel. Omgekeerd ook: er zijn nu zelfs waarschijnlijk géén piloten in de F1 die niet hun meerdere zouden moeten erkennen in minimum één, mogelijks vele tientallen andere peten, gegeven de nodige tijd e.d. Yep, óók Hamilton.
Maar om daarom plots van al die gasten te gaan zeggen "ik moet 'm niet want hij houdt een plaats vast die een andere, meer getalenteerde rijder zou moeten/mogen innemen" is toch ook maar dwaas.

Dat zou terecht(er) geweest zijn mocht hij een eeuwige brokkenpiloot geweest zijn, een ventje dat naast z'n schoenen liep, geen prestaties toonde, met een duidelijk gebrek aan race craft of techniek. Quod non.

Pas op, ik plaats hem nog niet zo laag als Vettel, maar 't scheelt ni veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Martini Racing zei:

Ja. En al een geluk dat RB ook zoveel problemen had.

Stel dat Albon geen schade had gereden meteen na de start, en dus ook geen penalty's zou opgelopen hebben, en stel dat Verstappen geen issues aan z'n motor zou hebben gehad (waardoor hij moest opgeven) ... dan denk ik niet dat die twee plots zouden gedomineerd hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Stel dat Albon geen schade had gereden meteen na de start, en dus ook geen penalty's zou opgelopen hebben, en stel dat Verstappen geen issues aan z'n motor zou hebben gehad (waardoor hij moest opgeven) ... dan denk ik niet dat die twee plots zouden gedomineerd hebben?

Hun mindere snelheid op Monza definieer ik ook als een "probleem". :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel eens meer willen weten van de reden waarom Ferrari het zo abominabel slecht doet, momenteel.
En van de inhoud van de deal met de FIA mbt de (vermoedelijk) overtredingen vd technische wetgeving ivm krachtbron.

ZIjn er hier mensen die sites/fora volgen waar er "substantiated rumours" over die onderwerpen staan?
Ik volg hooguit af en toe eens gpupdate.nl (maar minder sinds Verstappen mee rijdt en die site oranjegek geworden is).

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Martini Racing zei:

Hun mindere snelheid op Monza definieer ik ook als een "probleem". :)

Aha, okay!

Zou dat ook een gevolg zijn van de outdated aero? (high rake, oa)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, msxx zei:

Bottas had motorpeoblemen en moest van zijn engineers in behoudende settings rijden. Daardoor kon hij niet inhalen

Die temp probs, of nog andere ook?

Van zodra Hamilton in het pak zat, kreeg die ook plots te hoge temps.
Die auto lijkt echt gemaakt (of is afgesteld) om vooraan te rijden, niet in 't pak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid