Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
36 minuten geleden, jan.van.gent zei:

stoppen met klooien met 8j oude banden. Nieuwe steken en aftikken.

Bwa, valt voorlopig toch al vrij goed mee en... 't is koud. Eens het weer terug wat warmer wordt en die goed warm gereden zijn...

Na een deftige testrit komende lente ga ik de boel evalueren. 😉

Geplaatst:
2 minuten geleden, Jantes zei:

Bwa, valt voorlopig toch al vrij goed mee en... 't is koud. Eens het weer terug wat warmer wordt en die goed warm gereden zijn...

Na een deftige testrit komende lente ga ik de boel evalueren. 😉

Banden van 8j oud op een moto moet je niet mee testrijden, die moet je er af halen punt. 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

't Is dom, sorry. :D  (Edit: jan.van.gent kwam er nog tussen, awel ik volg zijn advies 200%)

Ik hoop dat ge 't u niet beklaagt (waarmee ik bedoel: dat ge schade rijdt).

Sowieso ontzegt ge uzelf de kans om die nieuwe wielen en hun positieve invloed op het rijgedrag, déftig te ervaren.
Met oude banden (8 jaar is echt oud, om niet te zeggen goed om weg te gooien) zijt ge gewoon met ouwe verduurde caoutchouc onderweg.

Ge zegt het zelf: 't is koud (winter). Zet hem eventjes op z'n oem wielen en smijt die nieuwe wielen binnen bij de bandenboer voor vers rubber.
Er is fantastisch nieuw zwart goud op de markt: Dunlop SportSmart Mk.4, Metzeler Sportec 01, Michelin Power 6, Conti SportAttack 5, ... Go for it.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

8 jaar oude gebruikte banden op een moto laten liggen. Why o why ...

Nee dat "laagje" rijd je er niet af. Dat is allemaal uitgedroogd.

Geplaatst:

Enfin, 't is niet de eerste keer dat ik met wat oudere banden rijd. Een band van 8 jaar oud eenvoudigweg als levensgevaarlijk gaan beschouwen is wat kort door de bocht. Hangt er ook vanaf waar en hoe ze gestockeerd geweest zijn. Zoals ik al gezegd heb, we zien wel wat het geeft na een deftige testrit. Moest het blijken dat ze niet deugen, dan gaan ze eraf hoor. Ik wil ook prettig, vlot en veilig rijden. 🙂

Geplaatst:
31 minuten geleden, Jantes zei:

Enfin, 't is niet de eerste keer dat ik met wat oudere banden rijd. Een band van 8 jaar oud eenvoudigweg als levensgevaarlijk gaan beschouwen is wat kort door de bocht. Hangt er ook vanaf waar en hoe ze gestockeerd geweest zijn. Zoals ik al gezegd heb, we zien wel wat het geeft na een deftige testrit. Moest het blijken dat ze niet deugen, dan gaan ze eraf hoor. Ik wil ook prettig, vlot en veilig rijden. 🙂

Je bent slim én koppig. Helaas bijten die twee eigenschappen elkaar bij dit onderwerp 🥸😁

Geplaatst:

Jullie hebben allemaal gelijk hoor... maar toch. :D

Nee, negen op de tien een setje Road 6 erop. 😉

Geplaatst:
1 uur terug, Jantes zei:

Road 6

Durf ook eens voorbij de gedoodverfde Michelin Road te kijken. Zeker op een motorfiets die eerder als plezierfiets dient dan als daily.

De Michelin Road reeks is altijd al de 'go to' band geweest voor alle weer & wind, dus voor de typische forenzer die op zijn RT elke dag naar Brussel sjeest, nat/droog, winter/zomer.
Dat betekent niet dat die band niet goed is voor een plezierfiets waar 't wel wat snediger kan/mag, maar er zijn toch een pak banden die dan toch de voorkeur kunnen genieten.

De Metzeler Roadtec 02, Dunlop RoadSmart 4, de Conti RoadAttack Mk.4 en de nieuwe Bridgestone Battlax T33 zijn dan zeker even goede, zoniet betere keuzes.
(Ook voor die forenzers die door weer en wind naar 't werk hobbelen.)

Maar als je niet zo erg vaak in 't nat rijdt, heb je wel voordeel bij een sportievere band (sport/tour tot sport) die geen lange opwarmtijd nodig heeft.
En daar blinken nu de nieuwe Michelin Power 6, de gloednieuwe Metzeler Sportec 01 en de Dunlop SportSmart IV echt uit. Zonder nadelen voor weggebruik met een motorfiets zoals een R-NineT.

Een outsider, die evenwel absoluut aan te bevelen is, is de Dunlop Mutant. Ik had die als "winterband" op mijn vorige moto maar dat doet die band oneer aan.
Da's eigenlijk een sportband qua karkas en vorm, met een hoog silica-aandeel in 't rubber en een relatief lage land-to-sea ratio, maar die presteert, ook op droog, fantastisch.
De tekening is een bijkomend pluspunt (tenzij je 'm lelijk vindt :D ) want het neigt naar wat een supermoto of oldie band (met wat verbeelding).
Op high power/torque bikes ga je die (zeker op hoek) vele profielgroeven toch vrij snel oppeuzelen (scherpe randjes & rond gesleten nobben tegen/met rijrichting in), maar op moto's zoals een R-NineT gaat die perfect zijn, imo.

Geplaatst:
18 minuten geleden, gTa zei:

Durf ook eens voorbij de gedoodverfde Michelin Road te kijken. Zeker op een motorfiets die eerder als plezierfiets dient dan als daily.

De Michelin Road reeks is altijd al de 'go to' band geweest voor alle weer & wind, dus voor de typische forenzer die op zijn RT elke dag naar Brussel sjeest, nat/droog, winter/zomer.
Dat betekent niet dat die band niet goed is voor een plezierfiets waar 't wel wat snediger kan/mag, maar er zijn toch een pak banden die dan toch de voorkeur kunnen genieten.

De Metzeler Roadtec 02, Dunlop RoadSmart 4, de Conti RoadAttack Mk.4 en de nieuwe Bridgestone Battlax T33 zijn dan zeker even goede, zoniet betere keuzes.

Maar als je niet zo erg vaak in 't nat rijdt, heb je wel voordeel bij een sportievere band (sport/tour tot sport) die geen lange opwarmtijd nodig heeft.
En daar blinken nu de nieuwe Michelin Power 6, de gloednieuwe Metzeler Sportec 01 en de Dunlop SportSmart IV echt uit. Zonder nadelen voor weggebruik met een motorfiets zoals een R-NineT.

Een outsider, die evenwel absoluut aan te bevelen is, is de Dunlop Mutant. Ik had die als "winterband" op mijn vorige moto maar dat doet die band oneer aan.
Da's eigenlijk een sportband qua karkas en vorm, met een hoog silica-aandeel in 't rubber en een relatief lage land-to-sea ratio, maar die presteert, ook op droog, fantastisch.
De tekening is een bijkomend pluspunt (tenzij je 'm lelijk vindt :D ) want het neigt naar wat een supermoto of oldie band (met wat verbeelding).
Op high power/torque bikes ga je die (zeker op hoek) vele profielgroeven toch vrij snel oppeuzelen (scherpe randjes & rond gesleten nobben tegen/met rijrichting in), maar op moto's zoals een R-NineT gaat die perfect zijn, imo.

Was dat die Mutant die ook zoveel goedkoper was dan een doorsnee band? 

Banden op de CB zijn zeven geworden, volgend jaar toch ook kijken van te vervangen, ofwel de CB weg te doen. In 2025 geen 5 keer gereden... Echt zot. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, Tjeu zei:

Was dat die Mutant die ook zoveel goedkoper was dan een doorsnee band? 

Mnee, A-merk prijs, voor zover ik me herinner.

Geplaatst:
4 minuten geleden, gTa zei:

Mnee, A-merk prijs, voor zover ik me herinner.

A ok. Ga nog eens moeten zoeken dan. Was volgens mij ook een dunlop en kwam ergens in een of andere test (Revvzilla?) als topband naar voor. Stukken goedkoper dan de rest, deed het zeer goed, maar had een levensverwachting (in kilometers) die de helft was van bijvoorbeeld een Pilot Road. Wanneer ze, zoals nu bij mij, eerder oud worden dan dat je ze kan verslijten, dan is dat wel een interessante optie. 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Tjeu zei:

A ok. Ga nog eens moeten zoeken dan. Was volgens mij ook een dunlop en kwam ergens in een of andere test (Revvzilla?) als topband naar voor. Stukken goedkoper dan de rest, deed het zeer goed, maar had een levensverwachting (in kilometers) die de helft was van bijvoorbeeld een Pilot Road. Wanneer ze, zoals nu bij mij, eerder oud worden dan dat je ze kan verslijten, dan is dat wel een interessante optie. 

Slijtage is niet het enige criterium. Zelfs eigenlijk niet eens één van de belangrijker, vind ik (maar dat moet elk voor zich uitmaken).

Geplaatst:
4 uren geleden, gTa zei:

Klopt wel wat je zegt. Ik doe nog amper een 4.000 km/jaar, zuiver plezierritjes en nooit op nat wegdek, een Road voorband houdt het dan wel even (te lang) uit, dan ben je met een zachtere band beter af. Nu, ik rijd al zo ongeveer 25 jaar met de moto. Ik rijd vrij vlot maar zoek amper ooit de limieten op. Ik wissel al jaren tussen Michelins en Bridgestones. De laatste sets op de Speed Triple waren S22's. Maar ik heb ook de Power 3 van Michelin gehad. Persoonlijk vond ik de Bridgestone precies net iets beter aanvoelen (kan ook zijn omdat je plots met nieuwe banden rijdt) en die stond ook net iets breder, naar looks toe is dat ook meegenomen. Op de spaakwielen heb ik nu vooraan een Road 6 en achteraan een Metzeler Roadtec Z8 (die had de vorige eigenaar nog vlak voor verkoop laten monteren), dus beide banden zijn een jaartje oud. In Frankrijk afgelopen zomer deden die dingen alles wat ik verlangde. Als je bepaalde banden gewoon bent, dan rijdt dat allemaal goed, vind ik. Mijn skills zijn ook niet van die aard om van een bepaalde A-band te zeggen dat die niet deugt. De enigste reden voor mij om een band als een Road 6 links te laten liggen is dat die teveel km's kan doen, omdat die dan te oud wordt. Maar zo'n Road is toch echt een verdomd goede band hoor (heb vroeger nog Road 2 sets gehad). Lange levensduur en echt goede grip. 

Geplaatst:
Op 13/12/2025 om 23:26, ir_fuel zei:

8 jaar oude gebruikte banden op een moto laten liggen. Why o why ...

Burnout en dan binnendoen aja

Geplaatst:
Op 14/12/2025 om 10:28, Jantes zei:

I see what you did there

Geplaatst:
51 minuten geleden, Jantes zei:

Klopt wel wat je zegt. Ik doe nog amper een 4.000 km/jaar, zuiver plezierritjes en nooit op nat wegdek, een Road voorband houdt het dan wel even (te lang) uit, dan ben je met een zachtere band beter af. Nu, ik rijd al zo ongeveer 25 jaar met de moto. Ik rijd vrij vlot maar zoek amper ooit de limieten op. Ik wissel al jaren tussen Michelins en Bridgestones. De laatste sets op de Speed Triple waren S22's. Maar ik heb ook de Power 3 van Michelin gehad. Persoonlijk vond ik de Bridgestone precies net iets beter aanvoelen (kan ook zijn omdat je plots met nieuwe banden rijdt) en die stond ook net iets breder, naar looks toe is dat ook meegenomen. Op de spaakwielen heb ik nu vooraan een Road 6 en achteraan een Metzeler Roadtec Z8 (die had de vorige eigenaar nog vlak voor verkoop laten monteren), dus beide banden zijn een jaartje oud. In Frankrijk afgelopen zomer deden die dingen alles wat ik verlangde. Als je bepaalde banden gewoon bent, dan rijdt dat allemaal goed, vind ik. Mijn skills zijn ook niet van die aard om van een bepaalde A-band te zeggen dat die niet deugt. De enigste reden voor mij om een band als een Road 6 links te laten liggen is dat die teveel km's kan doen, omdat die dan te oud wordt. Maar zo'n Road is toch echt een verdomd goede band hoor (heb vroeger nog Road 2 sets gehad). Lange levensduur en echt goede grip. 

Waarom wissel je de banden tussen de twee sets wielen niet gewoon? Anders gaan die banden op de spaakwielen ook alleen maar liggen verduren. En gezien de banden op de gegoten wielen nog profiel genoeg hebben, doet het bij herverkoop ook geen afbruik aan de waarde van de spaakwielen. 

Voor een 60 euro zijde gesetteld en kan je weer vrolijk verder, zonder rubber te verspillen. 

Geplaatst:
6 uren geleden, gTa zei:

Heb jij zo'n uitleg ook voor ons formaat van motoren toevallig?

Geplaatst:
1 uur geleden, DDke zei:

Daar is de keuze heel wat beperkter, ttz de requisites zijn een heel pak beperkter. Je hebt de cruiserbanden (zowat alle banden in dit segment) en enkele, wat recentere "sportcruiser" banden (zoals de Michelin Scorcher Sport, mogelijks ook de Metzeler Cruisetec) maar overschat de 'sport' in die categorienaam niet.

Dat er in die markt ook véél minder evolutie zit, is te zien aan 't feit dat de gouwe bââne van weleer nu nog altijd in productie zijn. De grootste evolutie zit 'm in de "ontplofte" breedtevereisten voor de nieuwere generaties, maar inzake rijgedrag etc is er niet zo heel veel veranderd.

HD werkt sinds kort innig samen met Michelin en dat lijkt me absoluut een veilige keuze.

Geplaatst:
2 uren geleden, Jantes zei:

Wat ik niet gezegd wil hebben is dat een Michelin Road geen goeie band is. :D   Die scoorde/scoort doorgaans bij de top van z'n categorie, elke generatie opnieuw.
Maar als je zuiver op droogweerprestaties kijkt zijn er zeker alternatieven die 't waard zijn om te bekijken. Zoals je aanhaalt, de Bridgestone S22 en z'n opvolgers waren altijd top.
Als je niet echt een sportieve rijstijl hebt, dan is een overstap naar de sport(weg)banden zoals een Michelin Power 6, eigenlijk de moeite niet.

Geplaatst:
2 uren geleden, DDke zei:

Metzeler Cruisetec of Michelin commander 

Geplaatst:
39 minuten geleden, gTa zei:

Wat ik niet gezegd wil hebben is dat een Michelin Road geen goeie band is. :D   Die scoorde/scoort doorgaans bij de top van z'n categorie, elke generatie opnieuw.
Maar als je zuiver op droogweerprestaties kijkt zijn er zeker alternatieven die 't waard zijn om te bekijken. Zoals je aanhaalt, de Bridgestone S22 en z'n opvolgers waren altijd top.
Als je niet echt een sportieve rijstijl hebt, dan is een overstap naar de sport(weg)banden zoals een Michelin Power 6, eigenlijk de moeite niet.

Als je kan leven met een levensduur van 3-6k km ben ik fan van de S22, al helemaal sinds de komst van de S23. 22 is weer een stuk goedkoper :D

Geplaatst:
21 minuten geleden, Jan zei:

Als je kan leven met een levensduur van 3-6k km ben ik fan van de S22, al helemaal sinds de komst van de S23. 22 is weer een stuk goedkoper :D

6k is het maximale wat ik ooit uit een band gehaald heb 😂

Zou fijn zijn als ze eens duurzame sport-toer banden zouden ontwikkelen, maar ja. 

Geplaatst:

Ik ga eerstdaags Metzeler Cruisetec bestellen voor de Valk. Ondertussen al heel wat bijgelezen en over het algemeen wordt de Shinko toch minder goed ervaren; 't is dan wel mogelijk om whitewalls te hebben maar 't is de verkeerde maat (wel onschadelijk, dus niet te breed/hoog, maar toch...).

Voor de Guzzi ga 'k de Angel GT II nog houden tot na het tripje Italië in 't voorjaar. Wat er daarna op komt weet ik nog niet, liefst opnieuw Pirelli (because Italian) maar ik zou nog wel eens de MT 60 RS durven nemen ook. Al vrees ik dat ik 'm dan tekort doe in het snediger bochtenwerk (maar dat doe ik zelden). Eigenlijk ligt m'n goesting vooral op (opnieuw) de Dunlop Mutant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid