toere 13,092 Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 1 uur geleden, DDke zei: Met de enduro's 10-tallen keer op mijn muil gegaan. Aja dat verklaart veel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greg 2,694 Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine. Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen ): De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo. 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msxx 6,259 Posted March 15, 2021 Author Share Posted March 15, 2021 1 uur terug, Greg zei: 1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine. Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo. Die gracht.. dat had veel erger af kunnen lopen.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Aanwezig! In 2006 achteraan aangereden door een 205'ke, toen ik op weg was naar een automotive touristical date met forumleden Kristal en Manu (Alfa Spider) in de Vlaamse Ardennen. Net buiten de bebouwde kom liet ik m'n gas los (zonder met de tenen het rempedaal te raken zodat remlicht brandde) omdat ik rechtsaf moest. De 205 had dat niet voorzien en heeft m'n bike van onder m'n gat gereden. Ikzelf ben niet geraakt, gewoon stevig op de grond gekwakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niko80 5,269 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 12 hours ago, Greg said: 1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine. Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo. Op die band staan geen angst-streifen meer, goed gereden. Vind dat zo'n top moto hé zo'n VFR. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Le Capri Mauve 865 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 2 uren geleden, Niko80 zei: Op die band staan geen angst-streifen meer, goed gereden. Vind dat zo'n top moto hé zo'n VFR. angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 47,870 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 ook wel schaamranden genoemd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niko80 5,269 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 44 minutes ago, Le Capri Mauve said: angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd. inderdaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 2 uren geleden, Le Capri Mauve zei: angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd. Inderdaad, maar met die nuance dat niet op elke moto de band tot op de rand te rijden valt (wel integendeel), of niet allebei (bv vaker achterband wel maar voorband niet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msxx 6,259 Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 4 minuten geleden, gTa zei: Inderdaad, maar met die nuance dat niet op elke moto de band tot op de rand te rijden valt (wel integendeel), of niet allebei (bv vaker achterband wel maar voorband niet). En niet elke band is hetzelfde. Pilot Road 5, Angel GT: Zonder problemen de voorband 'rond'. Metzeler M7RR: nope, lukt niet. Dan lig je al op het asfalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 46 minuten geleden, msxx zei: En niet elke band is hetzelfde. Pilot Road 5, Angel GT: Zonder problemen de voorband 'rond'. Metzeler M7RR: nope, lukt niet. Dan lig je al op het asfalt Klopt: zelfde vaststelling (Angel GT en Angel GT II vs. M7RR). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Le Capri Mauve 865 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Ja dat hebt ge met autobanden ook, dat ge sommige banden 'rond' kunt rijden . Maar minder. Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 47,870 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 27 minutes ago, Le Capri Mauve said: Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen? Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjeu 3,586 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 40 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Ja dat hebt ge met autobanden ook, dat ge sommige banden 'rond' kunt rijden . Maar minder. Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen? Meer grip helpt. Maar ook formaat. Hoe breder een band, hoe makkelijker rond te rijden. Voor een maatje 110 achteraan rond te rijden heb je meer moed nodig dan om een maatje 180 rond te krijgen. En bandenspanning scheelt ook. Hoe harder de band, hoe minder vervorming en dus hoe minder snel je tot op de rand komt. Een zwaardere moto zorgt ook voor meer vervorming en krijg je ook sneller op zijn rand (zeker als je dan nog wat remmend in gaat sturen - maar ook hier kan je gewicht gaan compenseren met hogere bandendruk) en daarnaast moet je gewoon ook de grondspeling hebben, wat (zeker voor de voorband) ook helemaal niet bij iedere motorfiets het geval is. En ook vering speelt mee. Slappe vering zal meer klappen opvangen dan hardere, waardoor bij een hardere vering opnieuw meer vervorming van de band op zal treden en die sneller tot op de rand gereden zal worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Le Capri Mauve 865 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 1 uur terug, ir_fuel zei: Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere. Gesnapt. Ge ziet dat dus echt als ge de foto van de M7RR met de Angel GT vergelijkt. 1 uur terug, Tjeu zei: hoe minder vervorming en dus hoe minder snel je tot op de rand komt. Duidelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 47,870 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 1 hour ago, Tjeu said: Slappe vering zal meer klappen opvangen dan hardere, waardoor bij een hardere vering opnieuw meer vervorming van de band op zal treden en die sneller tot op de rand gereden zal worden. Of uw slappe vering beperkt de grondspeling te veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ex-Mooseman 7,895 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 1 uur geleden, ir_fuel zei: Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere. bij wie moest je hier ook weeral zijn voor vierkante banden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 14 uren geleden, ex-Mooseman zei: bij wie moest je hier ook weeral zijn voor vierkante banden ? Niet bij Tommie maar bij "The Dark Side" Dat is de "internetnaam" van de aanhangers van het leggen van een autoband op een motorfiets (enkel achterwiel). Er zijn avid believers ... en het is niet dat het niet werkt ... maar het werkt toch duidelijk minder goed dan een motorband. Hier in Europa is het verboden, maar in de USA heb je natuurlijk veel motards die nooit iets anders doen dan rechtdoor rijden... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwiekie 2,374 Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Op 16/3/2021 om 08:35, gTa zei: Aanwezig! In 2006 achteraan aangereden door een 205'ke, toen ik op weg was naar een automotive touristical date met forumleden Kristal en Manu (Alfa Spider) in de Vlaamse Ardennen. Net buiten de bebouwde kom liet ik m'n gas los (zonder met de tenen het rempedaal te raken zodat remlicht brandde) omdat ik rechtsaf moest. De 205 had dat niet voorzien en heeft m'n bike van onder m'n gat gereden. Ikzelf ben niet geraakt, gewoon stevig op de grond gekwakt. Wow dat moet toch een stevige patat geweest zijn op uwen achterkant zeg. Is toch niet zomaar het snelheidsverschil dat je krijgt door te remmen op de motor, kerel heeft toch gewoon totaal niet zitten opletten. Mogelijks is die dus aan 90 km/h op jou ingereden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 11 minuten geleden, kwiekie zei: Wow dat moet toch een stevige patat geweest zijn op uwen achterkant zeg. Is toch niet zomaar het snelheidsverschil dat je krijgt door te remmen op de motor, kerel heeft toch gewoon totaal niet zitten opletten. Mogelijks is die dus aan 90 km/h op jou ingereden? Ik deed 50 à 60 op 't moment van impact, hij moet 90ish gereden hebben, ja. Dat was ook slechts een 100m na einde bbk (max 50) dus die moet, gezien de auto, al goed te snel gereden hebben in de bbk ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ex-Mooseman 7,895 Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Zo’ 205’je is ook maar koekeblik. Plooit en kraakt al als je er naar kijkt.Je wou de mijne niet gezien hebben na een ontmoeting met een lantaarnpaal :rip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gTa 22,943 Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 True, maar dan nog. Toch wel een portie chance gehad daar. Heb 'm nooit zien aankomen (herinner me enkel een rode flits in m'n achteruitkijkspiegel en daarna tuimelde ik door de lucht), dat zal m'n redding geweest zijn (losjes op de moto). Had ik 'm gezien, wat dan ... in paniek de moto vastklampen, proberen weg te springen, enz... zou allemaal slechter uitgedraaid hebben denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.