Jump to content

Valpartijen


msxx
 Share

Recommended Posts

1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine.

Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel 😂 Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken 😅

De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen 😅

WP_20150528_015.thumb.jpg.917e9f77e929ef2058ec634f4f7f209f.jpg

Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan 😊 Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht 😂 Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. 

20200526_181152.thumb.jpg.11b89a89d4c1dfe375b50353b60366f3.jpg

Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen 🙈):

20190607_132116.thumb.jpg.e613359fce81c00bcf3706c857521fd4.jpg

 

De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen 😬 Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo.

  • Like 1
  • Funny 1
  • Whut?! 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Greg zei:

1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine.

Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel 😂 Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken 😅

De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen 😅

WP_20150528_015.thumb.jpg.917e9f77e929ef2058ec634f4f7f209f.jpg

Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan 😊 Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht 😂 Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. 

20200526_181152.thumb.jpg.11b89a89d4c1dfe375b50353b60366f3.jpg

Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen 🙈😞

20190607_132116.thumb.jpg.e613359fce81c00bcf3706c857521fd4.jpg

 

De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen 😬 Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo.

Die gracht.. dat had veel erger af kunnen lopen..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aanwezig!

In 2006 achteraan aangereden door een 205'ke, toen ik op weg was naar een automotive touristical date met forumleden Kristal en Manu (Alfa Spider) in de Vlaamse Ardennen. Net buiten de bebouwde kom liet ik m'n gas los (zonder met de tenen het rempedaal te raken zodat remlicht brandde) omdat ik rechtsaf moest. De 205 had dat niet voorzien en heeft m'n bike van onder m'n gat gereden.

Ikzelf ben niet geraakt, gewoon stevig op de grond gekwakt.

crash1.jpg

crash3.jpg

crash5.jpg

crash7.jpg

crash8.jpg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Greg said:

1x met mijn toenmalige F650 Funduro wat te enthousiast ingedraaid op natte gladde klinkertjes, niks aan berijder of machine.

Met de GS in Slovenië onderuit, was de "ergste" crash op een smal binnenbaantje met bijna overal slecht zichtbare grind. @bmwm-optic zat op de eerste rij voor het spektakel 😂 Maar had ook zo goed als niks buiten een wat manke enkel. GS enkel wat battlescars op de valbaren, en na een paar maanden zag ik ook dat de stuuruitslag aan één kant verder ging dan de andere kant, dat kwam door een stukje metaal dat aan één kant was afgebroken 😅

De bewuste bocht, kijk naar mijn lowsider sporen 😅

WP_20150528_015.thumb.jpg.917e9f77e929ef2058ec634f4f7f209f.jpg

Laatste was enkele maanden geleden. Na onze trip van 2019 nooit toe gekomen om mijn banden op de VFR te vervangen. Moest ergens zijn, was goed weer dus ik dacht zolang het niet regent, kan er weinig verkeerd gaan 😊 Ergens ter hoogte van Berlare, ken de streek niet, kwam ik uit op wat bochtige binnenbaantjes en toen dacht ik nog "Hmm leuk". Op de terugweg net een pickup voorbij gestoken op datzelfde baantje maar ondertussen was ik al vergeten van de heenweg dat daar ene redelijk scherpe draaier inzat. Opeens wist ik terug dat ik aan die bocht was maar helaas... Net de pech ook dat in het aanremmen daar veel boomwortels onder de asfalt omhoog kwamen dus ABS in alle staten en gewoon rechtdoor dus. Kwam tot stilstand in het gras en dacht "oef", tot ik opeens mijn voorwiel voelde wegschuiven los in de gracht 😂 Ondertussen was die pickup daar ook toegekomen en zei dat daar wekelijks wel ene in de gracht steekt. Met een touw de VFR zonder enig krasje er terug uit kunnen trekken dankzij de lieve man. 

20200526_181152.thumb.jpg.11b89a89d4c1dfe375b50353b60366f3.jpg

Staat van mijn voorband op die moment (ale dat was nog tijdens onze trip, dus er stonden nog 1500km meer op toen 🙈😞

20190607_132116.thumb.jpg.e613359fce81c00bcf3706c857521fd4.jpg

 

De keren dat ik een moto staand omgelegd heb ga ik niet tellen 😬 Vooral de GS veel neergelegd, hoog en zwaar is geen goede combo.

Op die band staan geen angst-streifen meer, goed gereden. Vind dat zo'n top moto hé zo'n VFR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Niko80 zei:

Op die band staan geen angst-streifen meer, goed gereden. Vind dat zo'n top moto hé zo'n VFR.

angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Le Capri Mauve said:

angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd.

inderdaad.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

angst-streifen , is dat wanneer dat de rand van het bereden/gesleten oppervlak vrij dicht bij het midden is, teken dat ze de moto niet plat durven leggen? In tegenstelling tot angst-streifen in de kleren, teken dat ze de moto te plat hebben gelegd.

Inderdaad, maar met die nuance dat niet op elke moto de band tot op de rand te rijden valt (wel integendeel), of niet allebei (bv vaker achterband wel maar voorband niet).

Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Inderdaad, maar met die nuance dat niet op elke moto de band tot op de rand te rijden valt (wel integendeel), of niet allebei (bv vaker achterband wel maar voorband niet).

En niet elke band is hetzelfde.

Pilot Road 5, Angel GT: Zonder problemen de voorband 'rond'. Metzeler M7RR: nope, lukt niet. Dan lig je al op het asfalt :) 

Link to comment
Share on other sites

46 minuten geleden, msxx zei:

En niet elke band is hetzelfde.

Pilot Road 5, Angel GT: Zonder problemen de voorband 'rond'. Metzeler M7RR: nope, lukt niet. Dan lig je al op het asfalt :) 

Klopt: zelfde vaststelling (Angel GT en Angel GT II vs. M7RR).

Link to comment
Share on other sites

Ja dat hebt ge met autobanden ook, dat ge sommige banden 'rond' kunt rijden 😇 . Maar minder.

Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen?

Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere.

Link to comment
Share on other sites

40 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Ja dat hebt ge met autobanden ook, dat ge sommige banden 'rond' kunt rijden 😇 . Maar minder.

Heeft dat iets te maken met zachtere compound langs buiten > gemakkelijker te leggen?

Meer grip helpt. Maar ook formaat. Hoe breder een band, hoe makkelijker rond te rijden. Voor een maatje 110 achteraan rond te rijden heb je meer moed nodig dan om een maatje 180 rond te krijgen. 
En bandenspanning scheelt ook. Hoe harder de band, hoe minder vervorming en dus hoe minder snel je tot op de rand komt. Een zwaardere moto zorgt ook voor meer vervorming en krijg je ook sneller op zijn rand (zeker als je dan nog wat remmend in gaat sturen - maar ook hier kan je gewicht gaan compenseren met hogere bandendruk) en daarnaast moet je gewoon ook de grondspeling hebben, wat (zeker voor de voorband) ook helemaal niet bij iedere motorfiets het geval is. 
En ook vering speelt mee. Slappe vering zal meer klappen opvangen dan hardere, waardoor bij een hardere vering opnieuw meer vervorming van de band op zal treden en die sneller tot op de rand gereden zal worden. 

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere.

Gesnapt. Ge ziet dat dus echt als ge de foto van de M7RR met de Angel GT vergelijkt.

 

1 uur terug, Tjeu zei:

hoe minder vervorming en dus hoe minder snel je tot op de rand komt.

Duidelijk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjeu said:

 Slappe vering zal meer klappen opvangen dan hardere, waardoor bij een hardere vering opnieuw meer vervorming van de band op zal treden en die sneller tot op de rand gereden zal worden. 

Of uw slappe vering beperkt de grondspeling te veel.

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Nee, met de vorm van de band. Het ene model is spitser/ronder dan het andere.

bij wie moest je hier ook weeral zijn voor vierkante banden ?

Link to comment
Share on other sites

14 uren geleden, ex-Mooseman zei:

bij wie moest je hier ook weeral zijn voor vierkante banden ?

:D 

Niet bij Tommie maar bij "The Dark Side"

Are Motorcycle Tires a Ripoff? The Darkside Car Tire Experiment - YouTube

 

Dat is de "internetnaam" van de aanhangers van het leggen van een autoband op een motorfiets (enkel achterwiel).
Er zijn avid believers ... en het is niet dat het niet werkt ... maar het werkt toch duidelijk minder goed dan een motorband.
Hier in Europa is het verboden, maar in de USA heb je natuurlijk veel motards die nooit iets anders doen dan rechtdoor rijden...

  • Whut?! 1
Link to comment
Share on other sites

Op 16/3/2021 om 08:35, gTa zei:

Aanwezig!

In 2006 achteraan aangereden door een 205'ke, toen ik op weg was naar een automotive touristical date met forumleden Kristal en Manu (Alfa Spider) in de Vlaamse Ardennen. Net buiten de bebouwde kom liet ik m'n gas los (zonder met de tenen het rempedaal te raken zodat remlicht brandde) omdat ik rechtsaf moest. De 205 had dat niet voorzien en heeft m'n bike van onder m'n gat gereden.

Ikzelf ben niet geraakt, gewoon stevig op de grond gekwakt.

crash1.jpg

crash3.jpg

crash5.jpg

crash7.jpg

crash8.jpg

Wow dat moet toch een stevige patat geweest zijn op uwen achterkant zeg.

Is toch niet zomaar het snelheidsverschil dat je krijgt door te remmen op de motor, kerel heeft toch gewoon totaal niet zitten opletten.

Mogelijks is die dus aan 90 km/h op jou ingereden?

Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden, kwiekie zei:

Wow dat moet toch een stevige patat geweest zijn op uwen achterkant zeg.

Is toch niet zomaar het snelheidsverschil dat je krijgt door te remmen op de motor, kerel heeft toch gewoon totaal niet zitten opletten.

Mogelijks is die dus aan 90 km/h op jou ingereden?

Ik deed 50 à 60 op 't moment van impact, hij moet 90ish gereden hebben, ja.
Dat was ook slechts een 100m na einde bbk (max 50) dus die moet, gezien de auto, al goed te snel gereden hebben in de bbk ook.

Link to comment
Share on other sites

Zo’ 205’je is ook maar koekeblik. Plooit en kraakt al als je er naar kijkt.
Je wou de mijne niet gezien hebben na een ontmoeting met een lantaarnpaal :rip:

Link to comment
Share on other sites

True, maar dan nog. Toch wel een portie chance gehad daar. Heb 'm nooit zien aankomen (herinner me enkel een rode flits in m'n achteruitkijkspiegel en daarna tuimelde ik door de lucht), dat zal m'n redding geweest zijn (losjes op de moto). Had ik 'm gezien, wat dan ... in paniek de moto vastklampen, proberen weg te springen, enz... zou allemaal slechter uitgedraaid hebben denk ik.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions