Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

2 X´en tegengekomen trouwens met een caravan.  Dat moet toch ook dikwijls stoppen dan... eentje kwam net toe aan een laadstation.  Caravan afkoppelen en dan pas inparkeren.  Je moet er het geduld voor hebben ....

En 1keer een Hollander met een X tegen gekomen die aan het economy runnen was. ( ik haalde hem nogal redelijk snel in) hij kon het precies niet hebben en zette zich direct achter mij. Na 3min tegen 130, zag hij waarschijnlijk zijn batterij te snel zakken, want hij vertraagde serieus weer. :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, knight-rider zei:

???

Dat het tegenwoordig bon-ton is om als journalist weinig genuanceerd te schrijven over EV’s. Over de eerste laadbeurt moeten we eerst meer dan 2 alinea’s geklaag, gekreft en gezever lezen om dan het besluit te lezen dat het eigenlijk geen drama of fiasco was want dat ze 15” later al aan het laden waren … Met een ICE nog nooit voorgehad op weg naar het zuiden dat we 15” (of zelf langer) moesten aanschuiven om te kunnen tanken. (Not!)

 

De volgende laadstop kunnen we niet aan de lader omdat we besloten hebben om de stop die de laadapp voorstelt te negeren. En dan gaan we maar lukraak een semi-snellader (whatever that may be) zoeken terwijl we van plan zijn te overnachten… uiteindelijk staan we een uur met ons vingers te draaien aan een AC lader in the middle of nowhere om dan naar hotel te bollen en daar gans de nacht AC te laden. Dat hadden ze dus meteen kunnen doen hé … meer dan genoeg AC laadpunten in Bourges. 
 

De laadstop erna waar de laadpalen niet werken he has a point … maar zoveel woorden om te zeggen dat hij over een grasperkje gereden is … 

En dan die anekdote over die Hollander die 40 km moet rijden om te laden… zoek eens achter een laadpaal in Sarlat … minstens 3 AC laadpunten binnen de 10 km en op 15 km een DC lader aan 48kW

 

En zo gaat het maar verder … de volgende snelladen ligt op de peage en wij rijden op de route nationale … kies een snellader op uw route, gebruik de in de wagen ingebouwde chargeplanner die daar rekening mee zal houden … etc …

 

Ge gaat mij niet horen zeggen dat het even gemakkelijk is als een ICE tanken, maar al die issues die ‘de pers’ heeft kom ik noch mijn madam tegen. Misschien omdat we er gewoon mee rijden gelijk elke normale wagen en vertrouwen op de laadplanner…

We slaan ook niet in paniek om ergens toe te komen met 10% range. Ik ben al paar keer de IONITY in Wetteren opgedraaid met 1% SOC … en gewoon 120 blijven rijden tot aan de afrit. Dus tbh … ik snap al dat gezever niet echt …

 

 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, WoKe zei:

ik snap al dat gezever niet echt …

 

 

De gazet dient voor sensatie. Als ze gewoon zouden schrijven "we zijn naar het zuiden gereden met een EV, en het ging goed", dan leest niemand dat.

Het concert van Rammstein bvb was volgens de krant ook SEKS, VUILIGHEID en VULGAIR. Die mannen kijken enkel naar de poppenkast als ze dat echt oprecht beweren :D

Al dat gelul, niemand heeft er boodschap aan 🙂 gewoon stoppen met de kranten serieus te nemen, da's het enige dat je kan doen.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PJH zei:

De gazet dient voor sensatie. Als ze gewoon zouden schrijven "we zijn naar het zuiden gereden met een EV, en het ging goed", dan leest niemand dat.

Het concert van Rammstein bvb was volgens de krant ook SEKS, VUILIGHEID en VULGAIR. Die mannen kijken enkel naar de poppenkast als ze dat echt oprecht beweren :D

Al dat gelul, niemand heeft er boodschap aan 🙂 gewoon stoppen met de kranten serieus te nemen, da's het enige dat je kan doen.

Ik ben hier dus toch niet de enige die het doorheeft. 

De media wil clicks krijgen of gazetten/magazines verkopen. 

Zoals ons Véronique met die hybride aan de laadpaal...dat lijken precies zelfs verzonnen artikels. 

Het is zomer, dus komkommertijd weet je wel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben met de ICE (zoals men dat noemt tegenwoordig) over en weer naar het zuiden van Frankrijk gereden. Dat tempo haal je met geen enkele EV, maar ik wilde gewoon even meegeven dat ik nergens volzette EV laadstations heb gezien, en dat er best wel wat keuze is om te laden. Alleen het laatste stuk Centraal Massief daar moet je toch wat meer opletten denk ik, maar zelfs met een ICE moet je daar niet met nog 70km autonomie een pomp voorbij rijden of het kan wel eens tegenvallen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Ben met de ICE (zoals men dat noemt tegenwoordig) over en weer naar het zuiden van Frankrijk gereden. Dat tempo haal je met geen enkele EV, maar ik wilde gewoon even meegeven dat ik nergens volzette EV laadstations heb gezien, en dat er best wel wat keuze is om te laden. Alleen het laatste stuk Centraal Massief daar moet je toch wat meer opletten denk ik, maar zelfs met een ICE moet je daar niet met nog 70km autonomie een pomp voorbij rijden of het kan wel eens tegenvallen :D 

ik vind de term ook heel verwarrend. Maar hoe was de ICE in je ICE en had je een ICE nummer in je telefoon gezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

het ziet er nochtans best heet uit, zo in de volle zon, op die betonnen vlakte

Het restaurant ziet er goed uit alsook de propere toiletten 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Het restaurant ziet er goed uit alsook de propere toiletten 🤣

Er was een compleet winkelcentrum aan de andere kant van de parking.  

20220816_203413.thumb.jpg.b58eb0f19eb3f7b37caad97a85887ade.jpg

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, tuscani zei:

Er was een compleet winkelcentrum aan de andere kant van de parking.  

20220816_203413.thumb.jpg.b58eb0f19eb3f7b37caad97a85887ade.jpg

En was het open? Want je staat daar moederziel alleen op de parking 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hotel waar ik nu verblijf heeft 2 laadpalen. Overdag ongebruikt en vanavond was het al aanschuiven en elk om beurt de auto verplaatsen.

Paar EVs en hybrides. Waarvan 1 Tesla die dringend moest laden.

WhatsApp Image 2022-08-16 at 14.36.25.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug thuis.  Kort samengevat een gemiddelde verbruik van  174Wh/km op 3500km. Snelheid rond de 123km/u en 130km/u waar het mocht en 2 colls ( gotthard en nog eentje)

Altijd superchargers gebruikt wat sowieso duurder is dan gewone laadpalen. ( laatste dag bv was van como-meer tot thuis en ik kwam toe met 3 stops. Ideaal voor zo'n afstand. )

Eindafrekening van ongeveer 230€.

 

  • Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik "in de markt" ben voor een EV toets ik elke rit af of deze mogelijk zou zijn met een EV.
Dit weekend voor het eerst een keer gehad van "mja, dit wordt em niet in de toekomst".

We zijn van Antwerpen naar Beaune gereden (net geen 5 uur rijden) voor 2 overnachtingen. Voor mij is dat de limiet qua afstand om te doen voor een weekendje. Zondagochtend vertrokken om 5 uur en dinsdagavond, na een gezellig restaurantbezoekje, om 20:30 daar vertrokken. Ik heb het dan niet per se over de rit zelf maar wel de tijdspanne. De rit zelf is namelijk perfect te doen met een EV, genoeg chargers onderweg en whatsnot. Enkel, als je daar heen en terug nog eens telkens x uur moet bijtellen is het voor mij de moeite niet meer waard om tot daar te gaan voor een kort weekendje.

Ik kies m'n auto's gelukkig niet voor die ene rit per jaar maar voor 95% van m'n gebruik, het is echter een toegeving die zal moeten gedaan worden in de toekomst. EV's zijn nu eenmaal een achteruitgang voor "lange" afstand.

Misschien zijn wij, autoliefhebbers, daar ook anders in dan de gemiddelde persoon. M'n vriendengroep verklaarde me zot om zo ver te rijden voor 2 overnachtingen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Polygoon zei:

Sinds ik "in de markt" ben voor een EV toets ik elke rit af of deze mogelijk zou zijn met een EV.
Dit weekend voor het eerst een keer gehad van "mja, dit wordt em niet in de toekomst".

We zijn van Antwerpen naar Beaune gereden (net geen 5 uur rijden) voor 2 overnachtingen. Voor mij is dat de limiet qua afstand om te doen voor een weekendje. Zondagochtend vertrokken om 5 uur en dinsdagavond, na een gezellig restaurantbezoekje, om 20:30 daar vertrokken. Ik heb het dan niet per se over de rit zelf maar wel de tijdspanne. De rit zelf is namelijk perfect te doen met een EV, genoeg chargers onderweg en whatsnot. Enkel, als je daar heen en terug nog eens telkens x uur moet bijtellen is het voor mij de moeite niet meer waard om tot daar te gaan voor een kort weekendje.

Ik kies m'n auto's gelukkig niet voor die ene rit per jaar maar voor 95% van m'n gebruik, het is echter een toegeving die zal moeten gedaan worden in de toekomst. EV's zijn nu eenmaal een achteruitgang voor "lange" afstand.

Misschien zijn wij, autoliefhebbers, daar ook anders in dan de gemiddelde persoon. M'n vriendengroep verklaarde me zot om zo ver te rijden voor 2 overnachtingen.

Met de mijne zou ik in Peutie al moeten laden om in Wellin te geraken 😄

Dat soort ritten moet je echt al met een EV zitten die vlot over de 300 km op de snelweg aankan op 1 lading.

5 uur rijden voor 2 nachten is ook wel echt niet zo doorsnee als vrijetijdsuitstap 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, josenjef zei:

Met de mijne zou ik in Peutie al moeten laden om in Wellin te geraken 😄

Dat soort ritten moet je echt al met een EV zitten die vlot over de 300 km op de snelweg aankan op 1 lading.

5 uur rijden voor 2 nachten is ook wel echt niet zo doorsnee als vrijetijdsuitstap 😉

Dat is gelukkig wel het geval 🙂 
Dit is aan reference speed 100% (uiteraard :ninja:)

image.png.a8262e4b243fb7b695bfe44f064c1c9a.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat is gelukkig wel het geval 🙂 
Dit is aan reference speed 100% (uiteraard :ninja:)

image.png.a8262e4b243fb7b695bfe44f064c1c9a.png

Dat zijn blokken van 200 km, eigenlijk zou je comfortabel zitten met 1 laadstop per 300km, of 3 laadstops heen en terug bekeken naar mijn gevoel. Nu zit je aan 5 vrij lange stops voor je terug thuis bent.

aangepast door josenjef
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Sinds ik "in de markt" ben voor een EV toets ik elke rit af of deze mogelijk zou zijn met een EV.
Dit weekend voor het eerst een keer gehad van "mja, dit wordt em niet in de toekomst".

We zijn van Antwerpen naar Beaune gereden (net geen 5 uur rijden) voor 2 overnachtingen. Voor mij is dat de limiet qua afstand om te doen voor een weekendje. Zondagochtend vertrokken om 5 uur en dinsdagavond, na een gezellig restaurantbezoekje, om 20:30 daar vertrokken. Ik heb het dan niet per se over de rit zelf maar wel de tijdspanne. De rit zelf is namelijk perfect te doen met een EV, genoeg chargers onderweg en whatsnot. Enkel, als je daar heen en terug nog eens telkens x uur moet bijtellen is het voor mij de moeite niet meer waard om tot daar te gaan voor een kort weekendje.

Ik kies m'n auto's gelukkig niet voor die ene rit per jaar maar voor 95% van m'n gebruik, het is echter een toegeving die zal moeten gedaan worden in de toekomst. EV's zijn nu eenmaal een achteruitgang voor "lange" afstand.

Misschien zijn wij, autoliefhebbers, daar ook anders in dan de gemiddelde persoon. M'n vriendengroep verklaarde me zot om zo ver te rijden voor 2 overnachtingen.

Over je x-aantal uur bijtellen heb ik anders misschien wel een geruststelling nu, wegens zelf net getest. Como naar thuis was net 900km. Via Google maps doe je er 10u over, wij hebben er net geen 11u over gedaan met 3 laadstops, en de batterij stond op 83% bij vertrek. Amper een uurtje meer voor zo'n afstand is dus te verwaarlozen, we hebben trouwens tussen de 3 laadstops nog gestopt bij een McDonald's om te eten, dus dat is gemakkelijk nog een 20min extra. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

Over je x-aantal uur bijtellen heb ik anders misschien wel een geruststelling nu, wegens zelf net getest. Como naar thuis was net 900km. Via Google maps doe je er 10u over, wij hebben er net geen 11u over gedaan met 3 laadstops, en de batterij stond op 83% bij vertrek. Amper een uurtje meer voor zo'n afstand is dus te verwaarlozen, we hebben trouwens tussen de 3 laadstops nog gestopt bij een McDonald's om te eten, dus dat is gemakkelijk nog een 20min extra. 😉

Waze houdt al rekening met de gemiddelde snelheid die je normaal rijdt. 
Ik rij er dus bijna nooit nog tijd af 🙂 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Waze houdt al rekening met de gemiddelde snelheid die je normaal rijdt. 
Ik rij er dus bijna nooit nog tijd af 🙂 .

Dat bedoel ik toch niet?  Ik bedoel dat het "extra verlies" in tijd omdat je met een ev zou gaan, best zou meevallen.  Omdat je dat aanhaalde in je tekst.  

Als ik amper 40min verlies op 900km tegenover een ice. Zal het verschil op een 500km nog minder zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, tuscani zei:

Dat bedoel ik toch niet?  Ik bedoel dat het "extra verlies" in tijd omdat je met een ev zou gaan, best zou meevallen.  Omdat je dat aanhaalde in je tekst.  

Als ik amper 40min verlies op 900km tegenover een ice. Zal het verschil op een 500km nog minder zijn. 

Omdat jij vertrekt van een tijd die niet gelijkstaat aan waar ik van vertrek.
Ik rij effectief 4 uur en 50 minuten tegen snelheid +15% ofzo. Ik deed het namelijk gisteren 😉

Ik weet dus dat daar niets vanaf gaat gaan .

ABPR neemt enerzijds een andere route en anderzijds legale snelheid en rekent 5 uur 20 minuten, zonder charging. Ik denk niet dat ik daar veel meer op ga goedmaken. Zeker wetende dat een rit zoals die van gisteren, het verbruik van de EV een pak in de hoogte zal laten schieten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, tuscani zei:

Dat bedoel ik toch niet?  Ik bedoel dat het "extra verlies" in tijd omdat je met een ev zou gaan, best zou meevallen.  Omdat je dat aanhaalde in je tekst.  

Als ik amper 40min verlies op 900km tegenover een ice. Zal het verschil op een 500km nog minder zijn. 

Maar jij hebt een Tesla 😉 Hij heeft 5 stops van 37 minuten nodig om 1200 kilometer af te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid