Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Was weer een paar maand geleden dat ik nog eens buiten thuis geladen heb.  
 

Vandaag op en neer naar Breukelen gereden. 240 km enkel. 
vertrokken met 100%, aangekomen met 34%. 
3 uur later terug naar huis, 15 minuten geladen, en thuis gekomen met 14%. 
120 in holland en 130 in belgie waar mogelijk. 
1 graad mij vertrek, 15 graden bij terugkeer. 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Kweet niet of het bij andere merken van ev´s ook kan of al is, maar zopas nog een feature ontdekt in de app van tesla. Je hebt je locatiebepaling, en daar stonden de dichtstbijzijnde superchargers op. Nu (ofwel kon je dat al, maar heb ik dat nooit gezien :D) kan je ook je route daar ingeven en doorsturen naar de wagen. ( iets wat ik tot op heden via googlemaps deed, maar soms eens mislukte qua verzending). Het leuke is dat hij direct je nodige stops geeft op die app, net zoals de tijd dat je zou moeten laden ( iets wat je met google maps niet ziet natuurlijk) en rekening houdende met je begin% van de batterij ook meteen je batterij% bij aankomst geeft. Iets wat ik dus tot op heden pas zag als de route effectief in de wagen zat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even mee gespeeld en moet zeggen dat het in geval van de taycan daarin makkelijker is om een voorkeur laadstation in je route te krijgen...

Iets wat imo niet werkt via de auto zelf...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Naish zei:

Kan met de taycan app ook

 

15 minuten geleden, Tommie zei:

En BMW uiteraard ook.

Je ziet ook je rest%? Is toch wel gemakkelijk dan. Want met 7% ergens in de bergen  toekomen is toch minder plezant.  Dan weet je op voorhand dat je je laatste stop wat langer gaat laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, tuscani zei:

Je ziet ook je rest%? Is toch wel gemakkelijk dan. Want met 7% ergens in de bergen  toekomen is toch minder plezant.  Dan weet je op voorhand dat je je laatste stop wat langer gaat laden.

Ja en je ook instellen dat je op je eindbestemming wenst toe te komen met minimaal x-aantal procent batterij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, tuscani zei:

 

Je ziet ook je rest%? Is toch wel gemakkelijk dan. Want met 7% ergens in de bergen  toekomen is toch minder plezant.  Dan weet je op voorhand dat je je laatste stop wat langer gaat laden.

Hier zie je dat ook...

Ervaring leert wel dat de inschatting meestal wat aan de optimistische kant is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Stancke zei:

Ja en je ook instellen dat je op je eindbestemming wenst toe te komen met minimaal x-aantal procent batterij.

Ah kijk dat kan wel bij de abrp app maar nog niet bij de Tesla app. Kan dus beter, want is toch heel gemakkelijk dat je bv kan ingeven dat je nog 30 of 40% wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stancke zei:

Ja en je ook instellen dat je op je eindbestemming wenst toe te komen met minimaal x-aantal procent batterij.

Ah dat moet ik eens uitzoeken. Ik erger me nu aan het feit dat hij mij soms naar laadstations wil sturen wanneer ik zou thuiskomen met <20% batterij. Ik heb een thuislader dus voor mijn part kom ik thuis met 1%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Ritsuke zei:

Ah dat moet ik eens uitzoeken. Ik erger me nu aan het feit dat hij mij soms naar laadstations wil sturen wanneer ik zou thuiskomen met <20% batterij. Ik heb een thuislader dus voor mijn part kom ik thuis met 1%.

Navi ==> Instellingen ==> Routecriteria:

IMG_3310.thumb.JPG.4ac555ee278f4772236af2943956f87f.JPG

IMG_3311.thumb.JPG.58910b28ee2c52689276e19a4042edf1.JPG

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

Maar dat is in de auto zelf al. Kan je het ook al op voorhand?

Ja wi matje 🙂

Ik navigeer naar Z-Frankrijk (Nice)

IMG_3337.thumb.PNG.2bdc2b8f2f7d3a8696bb588e6b9f5337.PNG

Ik klik op "route bekijken"

IMG_3338.thumb.PNG.f51b466d6e577ed7ae810b05a0696ab4.PNG

 

IMG_3339.thumb.PNG.36bf6aad584da235e8a286e34e18ec9a.PNG

Ik scroll door naar onder:

IMG_3340.thumb.PNG.ee251bf7231a1dd3b14055c71353c8f4.PNG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan bij laadpunten ook % kiezen. top.

En hij geeft ook aan waar je met je bmw-app kan laden en waar je een andere gebruikt, blijkbaar. Tesla houd enkel rekening met zijn eigen sc'ers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Stancke zei:

Ja wi matje 🙂

Ik navigeer naar Z-Frankrijk (Nice)

IMG_3337.thumb.PNG.2bdc2b8f2f7d3a8696bb588e6b9f5337.PNG

Ik klik op "route bekijken"

IMG_3338.thumb.PNG.f51b466d6e577ed7ae810b05a0696ab4.PNG

 

IMG_3339.thumb.PNG.36bf6aad584da235e8a286e34e18ec9a.PNG

Ik scroll door naar onder:

IMG_3340.thumb.PNG.ee251bf7231a1dd3b14055c71353c8f4.PNG

Dat is precies veel laden en ook dikwijls lang...

Waarom gaat dat ding ook een paar keer naar 100% laden, dat is toch niet interessant?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Naish zei:

Dat is precies veel laden en ook dikwijls lang...

Waarom gaat dat ding ook een paar keer naar 100% laden, dat is toch niet interessant?

Had ik ook opgemerkt maar is een wagen in de showroom dus weet niet of de parameters juist ingesteld zijn. Denk dat deze ingesteld staat om te laden tot 100% in de wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, Stancke said:

Had ik ook opgemerkt maar is een wagen in de showroom dus weet niet of de parameters juist ingesteld zijn. Denk dat deze ingesteld staat om te laden tot 100% in de wagen.

Dat doet er toch niet toe, want hij laadt toch niet tot 100% op alle stops?

Dat laad-% wordt ingesteld door je GPS in de auto, als je zo een route rijdt, dus dat is los van die instelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat doet er toch niet toe, want hij laadt toch niet tot 100% op alle stops?

Dat laad-% wordt ingesteld door je GPS in de auto, als je zo een route rijdt, dus dat is los van die instelling.

Als hij op die stops zou laden tot 80% (ipv 100%), dan duikt hij onder de 10% bij de volgende stop ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Bobby II said:

Als hij op die stops zou laden tot 80% (ipv 100%), dan duikt hij onder de 10% bij de volgende stop ...

Dan moet je eerder stoppen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen foto's buiten de bovenstaande,  en een korter verslag buiten vorige keer.

Donderdag vertrokken om 9u30 met 95% lading, richting Italië  ( cevita de bagnoregio) met enkele tussenstops natuurlijk. 

Eerste stop was in metz na 308km, met een batterijrest van 18% en een verbruik van 183Wh/km. Net tijd om te eten dus perfect. Tegen dat de broodjes op waren was de wagen meer dan vol genoeg.  Volgende stop was Strasbourg, voor nog een laadbeurt en plaspauze. En zo naar de eindbestemming van de eerste dag Mullhouse. Geen destination lader daar en daar heb ik een domme fout gemaakt.  In mullhouse zijn tesla sc´ers,  maar de batterij gaf nog 40% aan, ik had daar de avond zelf best nog even naartoe gereden,  want nu zat ik op de grens Zwitserland en moest ik de gotthard door, en idd na 2 u moest ik een 25min stoppen om bij te laden. ( met een half volle batterij vertrekken is dus niet aan te raden op reis) . En de sc waar hij me naartoe stuurde was dan ook nog een tragere ( max 125kw) terwijl er iets verder ( 9min ) waren van 250. Dat was dus een stop die wat tegenviel. Maar hop eens genoeg weer verder, de gotthard door en in Lugano stond een stop gepland om 14u. Ideaal dus als middagpauze. Vanuit Lugano door naar de eindbestemming van de 2de dag, Parma. En yes een destination lader.  :D ingeplugd en de volgende morgen kon ik weer verder met 95%. Hij gaf aan dat ik zonder laden er geraak, maar 6% is wat weinig om eenzaam op een berg te zitten. Dus onderweg nog een middagstop ingepland in Arrezo, als middagpauze.  Onze magen vullen en de batterij... en zo met 58% op de eindbestemming toe gekomen.  5 tussenstops dus voor 1475km. 1 "verkeerd" geplande ( kon zelfs volledig weg mocht ik een hotel met destination lader gekozen hebben) en 1tje om zekerheid te hebben op de eindbestemming.  ( want zoals ik vreesde moet ik niet rekenen op het huisje zelf qua laden. Maar er is wel een 50kW lader in het dorp beneden) 

Totale kost van 78€

Screenshot_20230806_093625_Tesla.jpg.a91f4acf4487fed10bf0eab5395e156f.jpg

Voor een rit van ( rit b)

20230806_093400.thumb.jpg.44a572f507b493c22b5bb2a6cda8679e.jpg

 

Qua omstandigheden kan ik kort zijn,... regen, regen en nog eens regen, oja en wegenwerken. Het jaar van de wegenwerken met meeste overtuiging. Qua snelheid,  overal de borden gevolgd dus 120 tot 134 waar het mocht.  Gelukkig zijn er geen controles ( of toch niet gezien ) in Italië want wegenwerken met 60km/u beperking is gewoon doorknallen. 

Nu wel wat beter weer

IMG-20230805-WA0016.thumb.jpg.fc3202dcc463a6df795b263edcbaf6a8.jpgIMG-20230805-WA0017.thumb.jpg.b392ad619399f71f0425b1ceaae8321f.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid