Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Het feit dat men de aankoop van een wagen afstemt op die ene verre reis per jaar is al waanzin om te beginnen.

met verre reis kan je ruim denken.   Eens een weekendje weg naar frankrijk of nederland of zelfs naar de ardennen is genoeg om je batterij leeg te rijden. En als je dan een deftige motor hebt, steek je die niet in het stopcontact ginds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

met verre reis kan je ruim denken.   Eens een weekendje weg naar frankrijk of nederland of zelfs naar de ardennen is genoeg om je batterij leeg te rijden. En als je dan een deftige motor hebt, steek je die niet in het stopcontact ginds.

Een weekendje Ardennen is geen verre reis, tenzij je in De Panne woont misschien :D.
Ik bedoelde eerder de mensen die niet willen overschakelen naar een EV omdat ze dan in juli niet meer tot in Benidorm zouden kunnen rijden. Dat ze 99% van het jaar gewoon 5km rond de kerktoren rijden wordt dan snel vergeten. Dat is wat ik niet snap 🙂.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Polygoon zei:

Een weekendje Ardennen is geen verre reis, tenzij je in De Panne woont misschien :D.
Ik bedoelde eerder de mensen die niet willen overschakelen naar een EV omdat ze dan in juli niet meer tot in Benidorm zouden kunnen rijden. Dat ze 99% van het jaar gewoon 5km rond de kerktoren rijden wordt dan snel vergeten. Dat is wat ik niet snap 🙂.

 

ik begrijp dat ergens wel. een auto is nog altijd je vrijheid (was vroeger toch zo) dan kon/kan je gaan en staan waar je wou. Als je idd een week op voorhand moet beginnen plannen met je apps waar je overal moet gaan laden, is dat toch een deel van je vrijheid dat je opgeeft. Maar stilletjes aan gaat het er voor iedereen naartoe. 

ik geef toe dat het eerste wat ik deed, toen mijn ouders onlangs het adres doorgaven van ons jaarlijkse familieweekend in de ardennen ,is checken of er ergens een laadpaal was. Want een 350 a 400km ver in de winter via autostrade zal al iets minder haalbaar zijn dan deze zomer. iets wat ik vorig jaar niet hoefde te doen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tommie zei:

Ben jij niet net probleemloos met een EV heen en terug naar IT gereden?

In elk geval, ik woon zowat in 't centrum van 't land, ideaal voor een EV. Niks is ver. :D 

zeker heb ik dat gedaan,  maar ik heb misschien wel een "betere" ev dan anderen (als ik het zo mag stellen).  En toch moet ik het ook eens checken, want het is niet enkel naar daar rijden, maar ook uitstappen doen. als we dan met 3 wagens rondrijden en ik moet eens naar god weet waar om eerst te gaan laden, hoor ik de commentaar al komen. Je hebt dus wel wat planning. (al zal de commentaar misschien meevallen tegen dan, want mijn broer zal waarschijnlijk een enyaq of Q4 hebben tegen dan. :D ) misschien kan ik dan lachen met hem.

 

en een heen en terug rit plus wat rondhossen in de ardennen, zal je vermoedelijk ook niet met 1 volle batterij van thuis uit kunnen. 😉

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

en een heen en terug rit plus wat rondhossen in de ardennen, zal je vermoedelijk ook niet met 1 volle batterij van thuis uit kunnen. 😉

 

Bij -10 niet nee. Bij +20 wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, tuscani zei:

ik begrijp dat ergens wel. een auto is nog altijd je vrijheid (was vroeger toch zo) dan kon/kan je gaan en staan waar je wou. Als je idd een week op voorhand moet beginnen plannen met je apps waar je overal moet gaan laden, is dat toch een deel van je vrijheid dat je opgeeft. Maar stilletjes aan gaat het er voor iedereen naartoe. 

ik geef toe dat het eerste wat ik deed, toen mijn ouders onlangs het adres doorgaven van ons jaarlijkse familieweekend in de ardennen ,is checken of er ergens een laadpaal was. Want een 350 a 400km ver in de winter via autostrade zal al iets minder haalbaar zijn dan deze zomer. iets wat ik vorig jaar niet hoefde te doen.

Mijn EV heeft een range van 150 km in de praktijk en alle uitstappen onder de 300 kilometer is geen probleem in mijn ogen. Met een Model Ei zou ik zeggen alle uitstappen binnen de 600 kilometer is geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

Bij -10 niet nee. Bij +20 wel.

ik weet het in november te zeggen. zomerrit en dus warm weer verslag staat hier. deze herfst volgt er een verslag met koudere en slechtere omstandigheden. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Tommie said:

In elk geval, ik woon zowat in 't centrum van 't land, ideaal voor een EV. Niks is ver. :D 

En je gemiddelde snelheid daar is 30 per uur, ideaal. voor de range :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

En je gemiddelde snelheid daar is 30 per uur, ideaal. voor de range :lolz:

neen,  dan knal je beter meteen naar 50 om telkens te regeneren. :D want bij continue traag rijden heb je geen regeneratie (heb ik gemerkt bij de file van de gotthard tunnel. :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, josenjef zei:

Het romige van een 6-cilinder kan ik wel geloven dat dat een betere match is. Die S-klasse die @Jokke_vlo hier aanhaalt wil ik ook graag geloven dat dat een heerlijke setup is en dat daar PHEV wel een genot is.

Een heel jaar met een PHEV rijden met astma motor voor die ene verre reis zou ik toch niet zien zitten hoor. De standaard dieselrijders van vroeger met 30 000 kilometer en meer per jaar daar zie ik het plaatje nog wel kloppen. Zeg maar van 320d naar 320e.

Iemand die dat koopt is iemand die regelmatig lange afstanden doet, zo simpel is dat. En er zijn best PHEV die helemaal niet zo slecht rijden. Soit voor MIJ een PHEV graag. De nadelen van een EV wegen niet op tegen de voordelen van zo een PHEV wanneer je meer dan 1 keer per jaar "vakantie" afstanden doet. Die astma motors zijn idd een drama (mijn madamme heeft er zo ene in bestelling).... dat is allemaal goed zolang de batterij niet leeg is. Maar zonder.......... miljaar. En dan nog rijdt de EV bij zulke wagens meestal een stuk beter. Nadeel dan weer is dat EV versies dan een zeer beperkte reikwijdte heeft (in de praktijk zit je bij dit soort karren aan 300km, en een stresske vanaf 250km op de teller :)). Voor alle duidelijkheid hebben we het dan over auto's in budget range 30-60.000

Het segment speel ook zijn rol natuurlijk. Als het om rijeigenschappen/rijplezier gaat koop je nog altijd een sportwagen, denk ik dan.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, tuscani said:

neen,  dan knal je beter meteen naar 50 om telkens te regeneren. :D want bij continue traag rijden heb je geen regeneratie (heb ik gemerkt bij de file van de gotthard tunnel. :D )

Als dat efficiënter is heb je de wetten van de fysica omzeild vrees ik :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, josenjef zei:

Er zijn er natuurlijk betere, maar bijvoorbeeld in de C300e denk ik zalige auto en dan komt die viercilinder er tussen ... En dat is goed gebouwd en al wat je wilt, maar wat mij stoort is het dubbele karakter. Liever een full EV of een full ICE dan een beetje van de twee, hoewel het op papier een ideale oplossing lijkt. Maar dat zijn die jappen met hun CVT al heel veel jaren, de beste op papier.

 

Ik heb nog nooit echt last gehad van ademgebrek met een 2 liter viercilinder turbo. Het is misschien anders dan een 6 cilinder, maar iedere setup kan plezier bieden. Hier staat bijvoorbeeld ook een a3 met de 3 cilinder turbo, dat is een zalig karretje om over de kleine wegen te jagen. Over jappen met cvt kan ik niets melden.... maar we wijken af,. het was dus gewoon om duidelijk te maken dat de bewering dat dit een Europese uitvinding was bij gebrek aan beter niet klopte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoelang bestaat de Toyota Prius?

Met uitvinden bedoelde ik dat ze dat als oplossing hebben gekozen om toch iets elektrisch te hebben. Uiteraard was Toyota eerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jokke_vlo zei:

S klasse hybride 😍😍😍

Dat vind ik ook een zeer mooie auto, die helaas niet als EV te krijgen is. Moesten die fiscale voordelen er niet zijn, zou ik ‘m nooit als hybride kopen, maar de dikke 6-cilinder maakt hier wel heel veel goed. Moest het een 4-cilinder geweest zijn, zou ik ‘m veel minder kunnen smaken.

Net ook daarom heb ik voor mijn vrouw een Range Rover Sport hybride besteld. Elektrisch is er nog niet, je hebt toch het fiscale voordeel, en je hebt nog een leuke 6-cilinder. 👍🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is tegenwoordig rustiger om te gaan laden ipv te gaan tanken. :D

https://www.ad.nl/buitenland/tientallen-nederlanders-met-lege-tank-gestrand-in-frankrijk~a7ed932e/?referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F&fbclid=IwAR3kF-9xLrUmbbEOQI-Bz002cNJjkV6g_QslqP86P6p61yCWWvg0tZ5BIO8

en doordat de diesel morgen duurder gaat worden, stonden hier bij de tankstations ook al wachtenden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het enige voordeel dat je hebt is dat je thuis kunt laden met zonnepanelen.

Voor de rest is dat ganse verhaal van "het kost niet meer of zelfs minder dan een wagen met verbrandingsmotor" gewoon zever 🙂 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het enige voordeel dat je hebt is dat je thuis kunt laden met zonnepanelen.

Voor de rest is dat ganse verhaal van "het kost niet meer of zelfs minder dan een wagen met verbrandingsmotor" gewoon zever 🙂 

Op vlak van "tanken" was het voordat de prijzen van de elektriciteit zo hard zijn beginnen stijgen sinds de oorlog in Oekraïne toch wel effectief goedkoper met een elektrische auto dan met een verbrandingsmotor. Momenteel is het eerder andersom vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Het enige voordeel dat je hebt is dat je thuis kunt laden met zonnepanelen.

Voor de rest is dat ganse verhaal van "het kost niet meer of zelfs minder dan een wagen met verbrandingsmotor" gewoon zever 🙂 

Afhankelijk van wie z'n perspectief je neemt.
Mij kost het persoonlijk minder dan een wagen met verbrandingsmotor 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Polygoon said:

Afhankelijk van wie z'n perspectief je neemt.
Mij kost het persoonlijk minder dan een wagen met verbrandingsmotor 🙂 

Dat is kunstmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, knight-rider said:

Op vlak van "tanken" was het voordat de prijzen van de elektriciteit zo hard zijn beginnen stijgen sinds de oorlog in Oekraïne toch wel effectief goedkoper met een elektrische auto dan met een verbrandingsmotor. Momenteel is het eerder andersom vrees ik.

Die zijn beginnen stijgen voor de oorlog, maar iedereen vergeet dat graag.

Snelladen was al kantje boordje qua prijs tov tanken voor die stijgingen. Toen was het ook al bijna 0.8 euro / kWh bij Ionity

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid