Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

 

Als liefhebber denk ik niet dat ik de geur van benzine en de echte sound van mijn fun wagens  nu al zou kunnen missen. Iedere kilometer die ik ermee doe is een feest. Ik doe dan ook zoveel mogelijk kilometers ermee. Het enige nut voor mij is dat het als een drug is waardoor ik volledig ontstress. Met mijn modale daily heb ik minder binding. Hij brengt mij efficiënt en snel van punt a naar b, en als ik wil kan ik bij de collega ev rijders ook eens aan de paal staan klagen (hybride)…hoewel er nu wat minder problemen zijn in tegenstelling tot vroeger bij het laden, eerlijk is eerlijk.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, dragonfly zei:

Zo ver wilde ik het nog niet trekken want ze verbloemen hier graag alle nadelen en problemen 🙂 

Vorig jaar zo 6.000km gedaan en dat zou met een EV een nachtmerrie geweest zijn.

Ik kan juist hetzelfde zeggen , ik heb vorig jaar op een jaar 10000 km gereden . Met een gelijkwaardige ic zou mij dat in tco 10 keer meer gekost hebben . 

het is maar waar je prioriteiten liggen 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Als het om de goedkoop gaat bestaan er andere oplossingen dan een Taycan :D 

 

Met dezelfde prestaties , en rijgedrag ?  Welke ?😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange discussie maar alternatieven genoeg met leuker rijgedrag als het daarover gaat, ze verbruiken dan wel benzine 😉 

Ik vind gewoon heel dat gedoe over kost per km in verbruik waanzin wanneer je budgetten van 150.000 en meer aan een auto geeft. Fiscaal voordeel volg ik wel. Nu goed je weet dat we nogal sterk van mening verschillen 😉 Al besef ik dat ik ooit zal ook EV zal (moeten) rijden. Daar gaat het met niet om. Maar je gaat me niet betrappen dat ik de mindere kanten vergeef met "kost in verbruik" wanneer ik zulk duur spel koop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bart zei:

 

een gt3 , Ferrari , andere exoten , ik vind dat prachtig , maar wil ik dat ?  Neen. Anderen die dat willen prima , ze doen maar alle begrip voor . 

Het probleem is als ik in onze vriendenkring kijk, dat de meesten geen tijd hebben /willen maken om in hun zeldzame vrije momenten alleen of met maten een paar dagen weg gaan .Als je dan eens een paar dagen verlof hebt ga je liever eens met uw gezin weg .Nochtans zijn er in mijn kennissenkring heel wat met serieuze vermogens tussen. Dus ergens wel liefhebbers. Maar allemaal zijn het daily’s ,geen super speciallekes .

Als je dan een modale daily hebt als gezinswagen , en iets speciaal in uw garage , wanneer ga je daar dan nog mee rijden ?  1dkm / jaar ? Naar klanten , gezinsuitstap, congé met kinderen , gaan eten = niet mogelijk .

En de rest met uwe modale daily .Wat is het nut daar dan van ?  En ik denk dat ik redeneer zoals 90% van de autobestuurders . 😄
 

maar voor die 10% andere have fun , en profiteer ervan zolang het nog kan 👍.

 

 


 

 


 

 

Plezier in de bergen gaat heus wel ook met een Ford Fiesta ST, een MGB, een MX5, enz enz, daar heb je geen Ferrari of GT3 voor nodig.

Op zich snap ik wel je punt, om die reden zijn wij ook wat auto's aan het verkopen want ze staan meestal gewoon stil, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid een Porsche Taycan, BMW IX of soortgelijk te kopen omdat dat een goedkopere oplossing is qua aftrekbaarheid en TCO, en dan ineens ook een zekere vorm van rijplezier zal geven.

Als ik dan eerlijk mijn mening mag geven, ik ben geen socialist, maar het is toch wat met de haren getrokken dat dergelijke dure auto's dermate fiscaal interessant zijn, terwijl ze eigenlijk (door hun gewicht) net het meest belastingen zouden moeten betalen.

Nu de regels zijn zoals ze zijn, en iedereen heeft het recht hiervan te profiteren, dat zou ik ook doen, maar wat ik wel wil zeggen is dat men niet een specifieke situatie (en diegene van mensen rondom je die vaak in eenzelfde situatie zitten) te beschouwen als de "normale" versie.  Binnen een aantal jaren zal ook deze regelgeving veranderen (vadertje staat heeft nu eenmaal geld nodig) en zal er misschien toch wel terug een MX5, MGB, ... voor erbij op de oprit komen.

start shooting now ! 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook sukkelaars zoals ik die het gewoon met 1 wagen van de werkgever moeten doen. Dat is d'office geen wagen waar je voor je plezier de bergpassen aan elkaar meer rijgt, zelfs niet in ICE variant.

Als ik dan moet kiezen tussen 110 ezels in een 180d kletterende renault motor of 190 ezels in een stille kas is die laatste voor mij nu eenmaal best bang for buck.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd absurd dat er geen limiet zit op welke EV of hybride je aankoopt voor de premies te krijgen. Daar vind ik het systeem in Nederland wel beter. Een EV boven de 45 000 euro valt buiten de subsidie regeling. Voor de mensen die het niet weten hoe het in NL zit, hier de uitleg

https://www.autoblog.nl/nieuws/bijtellingsregels-2020-en-2021-131042

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Lange discussie maar alternatieven genoeg met leuker rijgedrag als het daarover gaat, ze verbruiken dan wel benzine 😉 

Ik vind gewoon heel dat gedoe over kost per km in verbruik waanzin wanneer je budgetten van 150.000 en meer aan een auto geeft. Fiscaal voordeel volg ik wel. Nu goed je weet dat we nogal sterk van mening verschillen 😉 Al besef ik dat ik ooit zal ook EV zal (moeten) rijden. Daar gaat het met niet om. Maar je gaat me niet betrappen dat ik de mindere kanten vergeef met "kost in verbruik" wanneer ik zulk duur spel koop. 

Geef ik je gelijk in , het gaat niet niet om de kostprijs per km alleen .  Privé zou ik daar nooit zoveel geld willen aan geven . De dag de ik ze privé moet betalen koop ik mij iets modaal.
Ik doe liever leukere dingen met mijn zuur verdiende centen dan er auto’s mee kopen . 

 

1 uur geleden, berengun zei:

Plezier in de bergen gaat heus wel ook met een Ford Fiesta ST, een MGB, een MX5, enz enz, daar heb je geen Ferrari of GT3 voor nodig.

Op zich snap ik wel je punt, om die reden zijn wij ook wat auto's aan het verkopen want ze staan meestal gewoon stil, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid een Porsche Taycan, BMW IX of soortgelijk te kopen omdat dat een goedkopere oplossing is qua aftrekbaarheid en TCO, en dan ineens ook een zekere vorm van rijplezier zal geven.

Als ik dan eerlijk mijn mening mag geven, ik ben geen socialist, maar het is toch wat met de haren getrokken dat dergelijke dure auto's dermate fiscaal interessant zijn, terwijl ze eigenlijk (door hun gewicht) net het meest belastingen zouden moeten betalen.

Nu de regels zijn zoals ze zijn, en iedereen heeft het recht hiervan te profiteren, dat zou ik ook doen, maar wat ik wel wil zeggen is dat men niet een specifieke situatie (en diegene van mensen rondom je die vaak in eenzelfde situatie zitten) te beschouwen als de "normale" versie.  Binnen een aantal jaren zal ook deze regelgeving veranderen (vadertje staat heeft nu eenmaal geld nodig) en zal er misschien toch wel terug een MX5, MGB, ... voor erbij op de oprit komen.

start shooting now ! 

Gezinswagen ,mgb ,mx5 , leuk met 3☺️
 

Waarom worden meestal die dure firma auto’s gekocht? Compensatie/motivatie voor teveel werk en te weinig vrije tijd .   


ik heb dat al bij veel mensen gezien , bijna geen privé  leven,altijd werk,  de dag dat ze stoppen of hun boel verkopen rijden ze gewonere auto’s . Wegens geen interesse meer🤔

1 uur terug, Polygoon zei:

Er zijn ook sukkelaars zoals ik die het gewoon met 1 wagen van de werkgever moeten doen. Dat is d'office geen wagen waar je voor je plezier de bergpassen aan elkaar meer rijgt, zelfs niet in ICE variant.

Als ik dan moet kiezen tussen 110 ezels in een 180d kletterende renault motor of 190 ezels in een stille kas is die laatste voor mij nu eenmaal best bang for buck.

Mocht ik ene krijgen van mijn werkgever no way dat ik er nog ene voor de fun bijkoop . 
waarom?  🤔
Huur u dan eens iets voor op circuit of roadtrip of zo als je daar behoefte aan hebt .
 

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Het is idd absurd dat er geen limiet zit op welke EV of hybride je aankoopt voor de premies te krijgen. Daar vind ik het systeem in Nederland wel beter. Een EV boven de 45 000 euro valt buiten de subsidie regeling. Voor de mensen die het niet weten hoe het in NL zit, hier de uitleg

https://www.autoblog.nl/nieuws/bijtellingsregels-2020-en-2021-131042

Premies krijg je er niet voor in België hè , 100% aftrek , geen biv en geen tax . Dat is het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bart zei:

Premies krijg je er niet voor in België hè , 100% aftrek , geen biv en geen tax . Dat is het.

Als de fiscus mag gaan zeggen welke auto adequaat is voor je boekhouding kan je er beter mee stoppen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

topic heeft een wending genomen, maar wil het toch effe laten weten.

 

Ik ben vandaag van IT terug gekomen, 4 keer geladen. Hele rit 135-140. Wel 1 keer (de eerste keer trouwens) in een laadfile gestaan (15 min). 
1200 kms. Vertrokken om 7u15 met 90%. 
ontbijt om 9u45, 30 min geladen. 
dan met van 90% naar 6% 390 kms gereden!   Wel naar beneden 😁

om 13u45 lunch, 45 min geladen. 
dan 230 kms later gaan laden in Troyes omdat er daarna tot Reims geen lader meer is. Daar maar even geladen tot ik naar Reims kon vertrekken, want het was in Troyes dat het zo druk was, en het ging dus niet vooruit. Can 15% naar 55 ongeveer. 
dan in Reims een kwartier bijgeladen om met 10% thuis te komen. 
totale laadtijd voor 1200 kms: 2u

 

  • Vind ik leuk 6
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/7/2022 om 14:06, dragonfly zei:

Het is natuurlijk zeer positief voorgesteld. Maar langs de andere kant, hoe onzinnig het ook is (al zeker voor ons Belgen), toont het toch wel dat het kan qua infrastructuur. Nu nog is iemand die het aandurft om van de grote wegen te gaan en er een echte roadtrip van te maken 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/7/2022 om 12:50, josenjef zei:

Het is natuurlijk zeer positief voorgesteld. Maar langs de andere kant, hoe onzinnig het ook is (al zeker voor ons Belgen), toont het toch wel dat het kan qua infrastructuur. Nu nog is iemand die het aandurft om van de grote wegen te gaan en er een echte roadtrip van te maken 🙂

 

Dat rijden op secundaire wegen schrikt me minder af en lijkt me leuker dan autosnelweg. Als ik genoeg tijd zou hebben en geen kroost van 3 zou ik raat nog aandurven langs binnen met de i3. hier zou ik wel toekomen met een 13-14kwh.

Maar op de snelweg vind ik dat toch tegenvallen met 37kwh aan een verbruik van 15-17kwh.

Nu goed het is dan ook een stadsmus. En  de taycans, ix’en van deze wereld doen t ook niet beter. Ik vind de enige rondtrok waardige auto’s momenteel de Tesla’s.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Tommie zei:

Ik doe in november Begijnendijk-Hamburg-Kopenhagen-Bremen-Begijnendijk met m'n iX. Looking forward to it.

Post zeker een verslag.  Want dan zal het ook al kouder zijn, dus range verlies.  Ikzelf ga ook in het najaar steeds een weekend naar de ardennen, ben daar ook al benieuwd naar.

In het voorjaar was 300km autostrade perfect te doen zonder bijladen.  ( heen terug naar rochefort was dat.  Nu is het nog wat dieper) Dus eens zien wat dat deze herfst/winter gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/29/2022 at 3:54 PM, Liquid Li0n said:

Het is idd absurd dat er geen limiet zit op welke EV of hybride je aankoopt voor de premies te krijgen. Daar vind ik het systeem in Nederland wel beter. Een EV boven de 45 000 euro valt buiten de subsidie regeling. Voor de mensen die het niet weten hoe het in NL zit, hier de uitleg

https://www.autoblog.nl/nieuws/bijtellingsregels-2020-en-2021-131042

Die valt er niet buiten. Enkel het stuk van het bedrag boven de 45K.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat trouwens een gevaarlijke regeling. Dat wil zeggen dat de staat gaat bepalen hoe duur het materiaal mag zijn waar jij mee werkt.

Gaan ze dan morgen ook de fiscale aftrek van computers beperken op 2K? Een computer van 4K heb je "niet nodig".

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/29/2022 at 3:53 PM, Polygoon said:

Er zijn ook sukkelaars zoals ik die het gewoon met 1 wagen van de werkgever moeten doen. Dat is d'office geen wagen waar je voor je plezier de bergpassen aan elkaar meer rijgt, zelfs niet in ICE variant.

Als ik dan moet kiezen tussen 110 ezels in een 180d kletterende renault motor of 190 ezels in een stille kas is die laatste voor mij nu eenmaal best bang for buck.

Voor de gemiddelde autobezitter is een EV een vooruitgang.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind dat trouwens een gevaarlijke regeling. Dat wil zeggen dat de staat gaat bepalen hoe duur het materiaal mag zijn waar jij mee werkt.

Gaan ze dan morgen ook de fiscale aftrek van computers beperken op 2K? Een computer van 4K heb je "niet nodig".

De staat heeft altijd al gestuurd wat mensen kopen, door hogere taksen op hogere vermogens (211 vs 212pk) of hogere cilinderinhouden - hoe onlogisch ik deze regeling ook vind, want een hoger vermogen wil niet per definitie zeggen een grotere of meer plaats innemende wagen, enz.  

Dat wil echter niet zeggen dat de staat verbiedt een wagen met een hoger vermogen te kopen, enkel dat je er dan meer belasting op betaald (ik ben daarin ervaringsdeskundige 😉)

Hypothetisch zou hetzelfde kunnen met een beperkte aftrekbaarheid voor bedrijven op basis van prijs of gewicht, hoewel ze in het eerste geval ook in hun eigen vingers gaan snijden wegens minder opbrengsten via BTW.   

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Voor de gemiddelde autobezitter is een EV een vooruitgang.

Ook hier toch wel kleine nuance denk ik, vrienden die early adopters waren, hebben hun enige wagen van het gezin (Nissan Leaf) toch weer ingeruild in een benzinewagen wegens afhankelijkheid van vrije laadpalen in de stad waar ze wonen, beperkte range (zeker in de winter), ...

Wanneer we spreken over gezinnen met oplaadmogelijkheden ofwel thuis ofwel op het werk, en met voldoende financiële middelen om een EV te kopen met behoorlijke range en laadsnelheid (laat ons zeggen vanaf 45000 euro), dan is EV mogelijk een vooruitgang....of dat gemiddelde autobezitters zijn, dat weet ik niet 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Die valt er niet buiten. Enkel het stuk van het bedrag boven de 45K.

 

36 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind dat trouwens een gevaarlijke regeling. Dat wil zeggen dat de staat gaat bepalen hoe duur het materiaal mag zijn waar jij mee werkt.

Gaan ze dan morgen ook de fiscale aftrek van computers beperken op 2K? Een computer van 4K heb je "niet nodig".

Een Dacia Sandero volstaat ook om uw professionele verplaatsingen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Die Leaf zal beter rijden dan een Peugeot 208 benzine.

ik denk dat de gemiddelde auto bezitter niet wakker ligt van wat er beter rijdt. Dat is puur het kostenplaatje. En als een EV 30 000 euro kost en laadpaal kosten iets van gemiddeld 50 cent en een benzine 15 000 euro kost met tankkosten van 2 euro de liter, en ze doen 5 a 10 000km op een jaar denk ik dat ze toch voor de benzine versie gaan. Want tegen dat je, neem nu 10 000 euro aan benzine hebt opgereden (en die 5000 euro voor taksen, verzekering, keuring etc houdt) ben je jaaaaren verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Liquid Li0n said:

ik denk dat de gemiddelde auto bezitter niet wakker ligt van wat er beter rijdt. Dat is puur het kostenplaatje. 

Waarom koopt niet iedereen een Dacia dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Polygoon said:

 

Een Dacia Sandero volstaat ook om uw professionele verplaatsingen te doen.

En een smartphone van 250 euro volstaat ook om uw mails op te lezen en mee te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid