Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Los van @tuscani's stress 😁

Ik reed op zaterdag 16 juli op de route du soleil richting zuiden. Laat ons zeggen dat ik blij was dat ik met een dieselwagen onderweg was. File tem op de snelweg en aan de laders stond het rijendek auto's die nog aan de beurt moesten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Kartfreak zei:

Los van @tuscani's stress 😁

Ik reed op zaterdag 16 juli op de route du soleil richting zuiden. Laat ons zeggen dat ik blij was dat ik met een dieselwagen onderweg was. File tem op de snelweg en aan de laders stond het rijendek auto's die nog aan de beurt moesten komen.

Laat ons zeggen dat ik blij ben,nog steeds mijn vertrek te kunnen kiezen en niet op zwarte weekends te rijden.  Degene met een ev tijdens een zwart weekend zullen idd meer geduld moeten hebben. En dat zal er langs de eene kant niet op beteren als er meer ev´s bij komen.  Langs de andere kant zullen er wel laders bij komen ook, en zullen er tankstations verdwijnen.

De reden ook dat wij nu op vrijdag vertrekken.  Dan zitten we zaterdagmorgen in colmar klaar om Zwitserland door te rijden tot bologna.  Zo hopen we toch al wat weekendverkeer voor te zijn.

Planning is dus

vrijdag: aalst colmar

Zaterdag colmar bologna 

Zondag bologna montelparro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laders bijkomen weet ik nog niet zo zeker? Er zullen er wel bijkomen, maar om dat op te lossen? Waarom zouden Fransen investeren om op een paar weekends per jaar half europa die met hun auto door Frankrijk naar ... wil, te helpen? En de rest van t jaar staan die laders daar werkloos.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit filmpje werd gemaakt door een Tesla-rijder, op zwarte zaterdag 30 juli...

Daar sta je dan met je benzine of diesel aan te schuiven, terwijl de Tesla-laders vrij zijn. 😂 

Koop geen EV, want daar kan je niet comfortabel mee op vakantie gaan, want je gaat veel tijd verliezen met laden. 🤪

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BMWMB zei:

Dit filmpje werd gemaakt door een Tesla-rijder, op zwarte zaterdag 30 juli...

Daar sta je dan met je benzine of diesel aan te schuiven, terwijl de Tesla-laders vrij zijn. 😂 

Koop geen EV, want daar kan je niet comfortabel mee op vakantie gaan, want je gaat veel tijd verliezen met laden. 🤪

 

met het verschil dat tanken 5 minuten duurt en een EV laden minimum het dubbele

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

met het verschil dat tanken 5 minuten duurt en een EV laden minimum het dubbele

Als je vanachter in de rij staat ben je daar niet op 5 minuten weg hè 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Als je vanachter in de rij staat ben je daar niet op 5 minuten weg hè 😅

nee klopt, maar dat is in een laadfile ook niet he. er gaan enkel maar EVs bijkomen en ICE auto's minderen.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

nee klopt, maar dat is in een laadfile ook niet he. er gaan enkel maar EVs bijkomen en ICE auto's minderen.

En dus meer laadpalen. Vraag en aanbod is toch een gekend concept? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BMWMB zei:

Dit filmpje werd gemaakt door een Tesla-rijder, op zwarte zaterdag 30 juli...

Daar sta je dan met je benzine of diesel aan te schuiven, terwijl de Tesla-laders vrij zijn. 😂 

Koop geen EV, want daar kan je niet comfortabel mee op vakantie gaan, want je gaat veel tijd verliezen met laden. 🤪

 

Lijkt mij in Slovenië, prijzen zijn daar ook wel een stuk lager dan in de buurlanden dus logisch dat er files zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

En dus meer laadpalen. Vraag en aanbod is toch een gekend concept? 

klopt. Er gaat een moment komen dat er geen file meer is bij tankstations en geen meer bij laadstations omdat er genoeg EVs en laadpalen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Dante zei:

Lijkt mij in Slovenië, prijzen zijn daar ook wel een stuk lager dan in de buurlanden dus logisch dat er files zijn.

Ik heb er vrijdag ook 1 gezien toen ik terugkwam van Italie, en dat was gewoon in FR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 1 Erpe-Mere naar Colmar Frankrijk.  Een 530km gepland, ideaal om als eerste lange rit in de vakantie te doen.  Zo kunnen we wat inschatten qua verkeer en laadstops.  Wagen is 100% vol en we vertrekken om 8u45. Planning is  volledig door Tesla opgesteld. Route dus in de gps ingetikt bij vertrek. Eerste stop volgens hem om 12u na 340km in Metz, met 23% batterij over. Ideaal want is het net middagpauze. De rit verloopt rustig met acc op 122, dan hoef ik niet rond te turen naar flitsers, en ondertussen zie ik de resterende batterij tot 30% gaan. Op 50km van onze bestemming echter.... "wegens drukte aan supercharger, herberekening van  uw route" en we krijgen de superchargers site verder aangeduid met restpercentage van 13%. Hmmm 13% nog nooit zo laag geweest, spannend.  Toch even zitten kijken hoeveel chargers er in metz vrij zijn, en dat schommelde steeds tussen 2 en 3. Degene die hij herberekende had er 18. Groot verschil dus, dus we wagen het erop. 

We komen daar toe en idd wel wat plaats, maar dus ook niet tesla´s die zoals "gevreesd " op 2 of zelfs 3 vakken staan om toch maar aan hun laadpoort te kunnen. Zo gaat de bezetting dus wel vlug. ( zelfs volvo en bmw met aanhanger, die zo 3 plaatsen opeisen). Zo zal metz idd een no go geweest zijn.

Nuja, we hadden plaats dus geparkeerd, inpluggen, een plasje gaan doen en nadien ons broodje eten. Eten op en wagen stond ondertussen op 84% en een 30€. Afkoppelen en vertrekken, zonder tijdsverlies.  ( heb ondertussen 2 eigenaars van een eq en ix3 geholpen :D )

20220805_130033.thumb.jpg.f050302731485e44042c9eed7c2be258.jpg

20220805_153502.jpg.fd2d27305c934a5ed7ae5e014e86110e.jpg

Volgende stop was het hotel met destination lader.Toegekomen met 52% en ingeplugd nu voor gratis stroom.

20220805_153057.thumb.jpg.b72754e73df5ceca64996ba2434c8327.jpg

20220805_153536.jpg.edc73b4e0255e6d827dd3bed7f40e049.jpg

Kon het in 1 keer? Jazeker, maar stoppen voor te eten moet je ook doen. En nu kwam het mooi uit. Perfect dus. 

  • Vind ik leuk 6
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, tuscani said:

Dag 1 Erpe-Mere naar Colmar Frankrijk.  Een 530km gepland, ideaal om als eerste lange rit in de vakantie te doen.  Zo kunnen we wat inschatten qua verkeer en laadstops.  Wagen is 100% vol en we vertrekken om 8u45. Planning is  volledig door Tesla opgesteld. Route dus in de gps ingetikt bij vertrek. Eerste stop volgens hem om 12u na 340km in Metz, met 23% batterij over. Ideaal want is het net middagpauze. De rit verloopt rustig met acc op 122, dan hoef ik niet rond te turen naar flitsers, en ondertussen zie ik de resterende batterij tot 30% gaan. Op 50km van onze bestemming echter.... "wegens drukte aan supercharger, herberekening van  uw route" en we krijgen de superchargers site verder aangeduid met restpercentage van 13%. Hmmm 13% nog nooit zo laag geweest, spannend.  Toch even zitten kijken hoeveel chargers er in metz vrij zijn, en dat schommelde steeds tussen 2 en 3. Degene die hij herberekende had er 18. Groot verschil dus, dus we wagen het erop. 

We komen daar toe en idd wel wat plaats, maar dus ook niet tesla´s die zoals "gevreesd " op 2 of zelfs 3 vakken staan om toch maar aan hun laadpoort te kunnen. Zo gaat de bezetting dus wel vlug. ( zelfs volvo en bmw met aanhanger, die zo 3 plaatsen opeisen). Zo zal metz idd een no go geweest zijn.

Nuja, we hadden plaats dus geparkeerd, inpluggen, een plasje gaan doen en nadien ons broodje eten. Eten op en wagen stond ondertussen op 84% en een 30€. Afkoppelen en vertrekken, zonder tijdsverlies.  ( heb ondertussen 2 eigenaars van een eq en ix3 geholpen :D )

20220805_130033.thumb.jpg.f050302731485e44042c9eed7c2be258.jpg

20220805_153502.jpg.fd2d27305c934a5ed7ae5e014e86110e.jpg

Volgende stop was het hotel met destination lader.Toegekomen met 52% en ingeplugd nu voor gratis stroom.

20220805_153057.thumb.jpg.b72754e73df5ceca64996ba2434c8327.jpg

20220805_153536.jpg.edc73b4e0255e6d827dd3bed7f40e049.jpg

Kon het in 1 keer? Jazeker, maar stoppen voor te eten moet je ook doen. En nu kwam het mooi uit. Perfect dus. 

Heb je bij dat hotel die lader geregeld?

Bij veel hotels staan die dingen, maar dat is gewoon vrij gebruik en regelmatig staat er dan een ICE auto of een hybride de ganse nacht die plek te bezetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Heb je bij dat hotel die lader geregeld?

Bij veel hotels staan die dingen, maar dat is gewoon vrij gebruik en regelmatig staat er dan een ICE auto of een hybride de ganse nacht die plek te bezetten.

Er staan kegeltjes dus zal wel geregeld zijn denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen was niet mogelijk.  Kegeltjes staan er voor andere wagens "tegen te houden". Ik hoop dus straks nog vrij, want we zijn momenteel op verplaatsing.  :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viel mij op dat van de vijf hotels we deze zomer aandeden, er vier één of meerdere destination chargers hadden.  Twee keer Porsche, twee keer van Tesla.

Bij het laatste hotel stonden die zelfs als enige onder een afdakje tegen de zon.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, ex-Mooseman said:

Viel mij op dat van de vijf hotels we deze zomer aandeden, er vier één of meerdere destination chargers hadden.  Twee keer Porsche, twee keer van Tesla.

Bij het laatste hotel stonden die zelfs als enige onder een afdakje tegen de zon.

 

De vraag is niet of ze er staan. De vraag is of je er op kan rekenen. Kan dat niet dan moet je er altijd van uit gaan dat ze er niet staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het feit dat de particulieren nog niet omschakelen wil zeggen dat het of te duur of te moeilijk is.  Hier zitten veel zelfstandigen en mensen met bedrijfswagens, dan is het gewoon financieel interessant en neem je er de (mogelijke) nadelen bij.  Als particulier kan ik me geen enkel reden verzinnen waarom men zou omschakelen, het is allemaal puur gedreven door taxatie, net zoals het tien jaar geleden bon ton was een kleine diesel te kopen.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, berengun zei:

het feit dat de particulieren nog niet omschakelen wil zeggen dat het of te duur of te moeilijk is.  Hier zitten veel zelfstandigen en mensen met bedrijfswagens, dan is het gewoon financieel interessant en neem je er de (mogelijke) nadelen bij.  Als particulier kan ik me geen enkel reden verzinnen waarom men zou omschakelen, het is allemaal puur gedreven door taxatie, net zoals het tien jaar geleden bon ton was een kleine diesel te kopen.

 

er zijn maar weinig particulieren die ik hoor spreken over tco idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sprak van de week een eigenaar van een Mercedes-garage, en die man zei toch dat ook veel particulieren naar EV overschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Liquid Li0n zei:

met het verschil dat tanken 5 minuten duurt en een EV laden minimum het dubbele

Het verschil is ook nog dat je tijdens het laden kan gaan eten. Ik ben er zeker van dat er heel wat auto’s zijn die staan aan te schuiven om te tanken, waarvan de inzittenden ook willen gaan eten. Maar deze mensen moeten wachten tot ze getankt hebben, dan binnen nog eens aanschuiven om hun tankbeurt te betalen, en dan nog eens parking parking zoeken. Tegen dat die mensen geparkeerd zijn om te gaan eten ben je met je EV al weer weg…

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, BMWMB zei:

Het verschil is ook nog dat je tijdens het laden kan gaan eten. Ik ben er zeker van dat er heel wat auto’s zijn die staan aan te schuiven om te tanken, waarvan de inzittenden ook willen gaan eten. Maar deze mensen moeten wachten tot ze getankt hebben, dan binnen nog eens aanschuiven om hun tankbeurt te betalen, en dan nog eens parking parking zoeken. Tegen dat die mensen geparkeerd zijn om te gaan eten ben je met je EV al weer weg…

In jouw filmpje staan er 100 ICE wagens te wachten om te tanken? En dan zijn er misschien nog 200 doorgereden naar het volgende tankstation.

Even realistisch bekijken en dan zie ik 3 problemen voor EV.

1) Wie gaat de investering doen om daar 100 snellaadpalen te plaatsen?

2 Waar heb je daar plaats voor?

3) Waar ga je de stroom halen? Alleszins niet enkel van zonnepanelen.

Aja en liefst allemaal tegen 2027

https://www.demorgen.be/nieuws/vlaanderen-wil-nieuwe-diesel-en-benzinewagens-verbieden-vanaf-2027-dit-is-een-bocht-van-180-graden~b330bdca/

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik sprak van de week een eigenaar van een Mercedes-garage, en die man zei toch dat ook veel particulieren naar EV overschakelen.

definieer "veel" 🙂 

Het zal uiteraard afhangen van merk tot merk, van wat ik in onze regio hoor, zijn er geen tot nauwelijks particulieren die omschakelen, maar het is hier dan ook de boerenbuiten, in t stad zal dat mogelijk anders zijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid