Ga naar inhoud

Mazda CX-60


Geertt

Aanbevolen berichten

De meeste PHEV's hebben wel een 'slimme' modus maar dan moet je wel de navigatie altijd inschakelen. Ik heb dat getest met de Cayenne PHEV en in Auto Hybrid bleef die op 90km/u weg veel te lang op batterij rijden zodat deze tegen dat de 50 en 30 zoen eraan kwam zijn poer verschoten had. Met navigatie en in dezelfde setting deed hij dat niet en ging veel sneller naar ICE omdat hij 'wist' dat er 50 en 30km zones aankwamen. Je kunt wel het systeem wat 'sturen' waarbij je in Sport en Sport+ sneller gaat regenereren  in ICE-modus maar dan  verbruik je ook meer. Mazda heeft ongetwijfeld ook van die settings waar je wat kunt mee spelen/testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste kleine ergernis al vooraleer ik goed en wel vertrokken ben. icon_evil.gif

Garage, waarmee ik ondertussen een heel fijn persoonlijk contact had, owv de trekhaak die nog moest gemonteerd worden, is overgenomen door Di Nitto.

Weg persoonlijke service en moeizaam corporate contact opeens... icon_confused.gif

Hopelijk verbetert die samenwerking nog in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/10/2023 om 17:42, Fr79 zei:

De meeste PHEV's hebben wel een 'slimme' modus maar dan moet je wel de navigatie altijd inschakelen. Ik heb dat getest met de Cayenne PHEV en in Auto Hybrid bleef die op 90km/u weg veel te lang op batterij rijden zodat deze tegen dat de 50 en 30 zoen eraan kwam zijn poer verschoten had. Met navigatie en in dezelfde setting deed hij dat niet en ging veel sneller naar ICE omdat hij 'wist' dat er 50 en 30km zones aankwamen. Je kunt wel het systeem wat 'sturen' waarbij je in Sport en Sport+ sneller gaat regenereren  in ICE-modus maar dan  verbruik je ook meer. Mazda heeft ongetwijfeld ook van die settings waar je wat kunt mee spelen/testen.

Interessant om lezen.

Ik zal de manual toch eens goed moeten doornemen binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de CX60 gewoon charge knop induwen en net boven je huidig batterijpercentage instellen... ideaal voor lange ritten en blijf je je lading behouden + hij is niet af en toe veel al het verbruiken om een nuttloze tik bij te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Avantus zei:

Met de CX60 gewoon charge knop induwen en net boven je huidig batterijpercentage instellen... ideaal voor lange ritten en blijf je je lading behouden + hij is niet af en toe veel al het verbruiken om een nuttloze tik bij te laden.

Die toepassing had ik ook al gezien op wat filmpjes.

Op hoeveel % zet je dat dan optimaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ondertussen ben ik met de Mazda aan het bollen.

Blijft toch wel een knappe auto, vind ik. Met die lange snuit, lekker king of the road gevoel ook.

Maar hybride, da’s écht wel noch vis noch vlees eigenlijk hé? Wist ik op voorhand natuurlijk, maar het blijft toch ff wennen.

Ik kan net mijn woon-werk traject van 48km afleggen op EV, als ik niet te zot doe.
Gisteren had ik nog 8km over. Weliswaar vrij dicht bij de opgegeven WLPT, maar dan nog.

Qua rijden vind ik hem dik OK. Zeker niet te hard, zoals overal in de pers aangegeven wordt.
Je voelt natuurlijk op verkeersdrempels ed, dat je met een zware auto onderweg bent, maar zeker niet oncomfortabel of onrustig, zoals ik al in veel filmpjes zag. Blijkbaar is de ophanging na de lancering ook wel wat aangepast geweest. Voor mij voldoet het prima in ieder geval. Benadert zo'n beetje het comfort van de vorige generatie Volvo XC60 die ik had.

Alleen geeft het stuur zo’n beetje een raar gevoel.

Als je vanuit het dode punt begint in te sturen, moet je  precies altijd even een "drempeltje" over.
Zal wsl iets met de lane assist te maken hebben vermoed ik.
Heb al zoveel mogelijk afgezet, maar ergens blijft het kunstmatig aanvoelen.

Ook zijn er zo regelmatig hier en daar van die mechanische geluidjes in de aandrijflijn, die ik niet meteen kan thuis wijzen. Is op zich niet storend, maar wel opvallend. Het schakelen van die EV motor is op zich ook wel raar, maar dat heeft blijkbaar met het 4x4 concept te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stuurgevoel bleek dus niet uit de lucht gegrepen.

De auto gaat een volledig nieuw stuurhuis krijgen 🤨

Blijkbaar waren er al meer klachten op gekomen.  Wat ik wel onbegrijpelijk vind, is dat mijn ex collega er zo bijna 4md mee heeft rond gereden.

Ik was al bang dat ze het gingen afdoen als, "dit is normaal", maar niet dus.

Feit is dus wel dat klanten die hier niet over reclameren rustig blijven doorbollen blijkbaar.

 

Wel eens benieuwd op welke termijn Mazda dit realiseert. Morgen worden alle parameters uitgemeten en doorgestuurd aan Mazda.

Wordt vervolgd.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/10/2023 om 11:26, -Fred- zei:

Ik denk dat uw conclusie over hybride rijden kan doortrekken over alle hybrides. Het kan fijn zijn om door een stad rustig rond te zoemen, maar eenmaal terug buiten stad is het een compromis. Wellicht is de nieuwere generatie een aangenamere doorontwikkeling met grotere elektrische range en meer vermogen, maar het blijft een compromis.

 

Ik zie er nog steeds niet veel rondrijden. Nochtans zeker geen lelijke auto. Maar de meeste testen die ik zie passeren zijn niet bepaald enthousiast. Benieuwd naar jouw verdere bevindingen.

Het is hier dat ik een 45e/50e een pak aangenamer vind. Die 6 cilinder schakelt een pak romiger bij, je voelt het bijna niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2.5 benzinemotor is zeker ook dik genoeg voor de Mazda daar niet van hoor. Hij klinkt eigenlijk ook best wel lekker sportief. Alleen moet je zelf kiezen voor de sport modus als je wil door rijden. Anders komt hij veel te hoog in de toeren binnen als hij van EV naar ICE schakelt.

Maar bij rustig rijden merk je eigenlijk meestal niet of je elektrisch aan het rijden bent of niet. 

Ik rij trouwens ook best regelmatig mee met een X5 hybride en qua vering vind ik die zeker niet veel zachter dan de Mazda. Zeker niet als hij op die mega M wielen staat 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Rabbit zei:

Het is hier dat ik een 45e/50e een pak aangenamer vind. Die 6 cilinder schakelt een pak romiger bij, je voelt het bijna niet.

Nog nooit meegereden met een x5, maar ben op zich wel benieuwd naar dat verschil. Meestal schakel ik zelf de motor in, dus op zich komt het niet zo vaak voor dat het systeem ongewenst inschakelt. Sport stand staat bij mij ingesteld op motor in sport, en transmissie in comfort. (Jammer dat daar geen tussensetting is). Het zou natuurlijk een heel stuk aangenamer rijden zijn als je er niet zou moeten bij nadenken. Wellicht zal dat bij komende generaties alleen maar beter worden, net zoals bij de automaten van vroeger die ten allen tijden te vermijden waren, en nu op een punt staan dat het voelt alsof ze je gedachten kan lezen.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bud wijzer zei:

De 2.5 benzinemotor is zeker ook dik genoeg voor de Mazda daar niet van hoor. Hij klinkt eigenlijk ook best wel lekker sportief. Alleen moet je zelf kiezen voor de sport modus als je wil door rijden. Anders komt hij veel te hoog in de toeren binnen als hij van EV naar ICE schakelt.

Maar bij rustig rijden merk je eigenlijk meestal niet of je elektrisch aan het rijden bent of niet. 

Ik rij trouwens ook best regelmatig mee met een X5 hybride en qua vering vind ik die zeker niet veel zachter dan de Mazda. Zeker niet als hij op die mega M wielen staat 

 

Dat vond ik nochtans het grootste voordeel van de cx60. Ik had verwacht dat je die motor veel meer op koppel zou kunnen rijden door zijn grotere cilinderinhoud...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, -Fred- zei:

Dat vond ik nochtans het grootste voordeel van de cx60. Ik had verwacht dat je die motor veel meer op koppel zou kunnen rijden door zijn grotere cilinderinhoud...

Dat is ook het geval idd. Ik heb Mr mss verkeerd uitgedrukt hierboven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het wisselen naar de winterbanden, had de bandenboer er "EV druk" ingezet. Rondom 3 bar.
Dat gaf écht een veel te hard rijgevoel wat mij betrof.
Heb ze nu op 2.6 voor en 2.7 achter gezet, wat mij ruim voldoende lijkt, en qua rijgedrag echt een wereld van verschil.


Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt voor dat stuurhuis, want zaterdag een rit van 400km gedaan, met veel snelweg, en ik voelde het echt in mijn schouder achteraf.
Je moet echt constant je twee handen aan het stuur houden, en kleine stuurcorrecties zijn bijna onmogelijk.

EV modus in de winter , inclusief koudstart, is echt wel een lachertje trouwens. Zeker met wat snelwegkm's erbij, amper 35km.

Klein detail de clip voor het ophangen van de bagageafdekking heeft het al begeven. Lijkt me vrij iel gemaakt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, bud wijzer zei:

Bij het wisselen naar de winterbanden, had de bandenboer er "EV druk" ingezet. Rondom 3 bar.
Dat gaf écht een veel te hard rijgevoel wat mij betrof.
Heb ze nu op 2.6 voor en 2.7 achter gezet, wat mij ruim voldoende lijkt, en qua rijgedrag echt een wereld van verschil.
 

En wat is de normale druk? Ik zie niet waarom winterbanden een andere druk zouden vragen dan zomerbanden. Het enige is dat als ge de bandenspanning instelt als het nog warm is ge een a twee tienden bar kunt verliezen als het vriest en daarom kunt ge preventief extra druk zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5 voor en achter. 

35km in winter: lijkt me vrij normaal voor een batterij met 60km wltp. Of zijn er andere merken waar dat anders is? 

X3 30e haalt er geen 25. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Mazdastruction zei:

2.5 voor en achter. 

35km in winter: lijkt me vrij normaal voor een batterij met 60km wltp. Of zijn er andere merken waar dat anders is? 

X3 30e haalt er geen 25. 

Ik zeg ook niet dat het niet normaal is, maar het hybride rijden, is dus echt wel een wassen neus wat mij betreft. Privé zou ik zo'n auto nooit rijden. Hij maakt bij het elektrisch rijden bij koudstart ook een raar EV geluid. Beetje een monotone brom, vooral rond de 70km/h. Ik zal wel wat nerdy zijn op dat vlak, maar daarin scoort bv een X3 wel een stuk beter. 

De bandenboer zette die druk erin op eigen initiatief, nadat hij het gewicht van de auto gevraagd had. Ik vond het al verdacht veel. Wel ongelofelijk wat voor een verschil dat maakt in rijgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PHEV heeft zijn merites voor de (ruime) kerktorenrijders met de sporadische langere rit ertussen.

Is niet geschikt voor autostradevreters met de sporadische kerktorenrit. 

Het zijn (waren) de puur fiscale constructies die maken dat er daardoor velen met een (voor hun gebruik) 'ongeschikte' auto rondrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn 50K/jaar, ben ik inderdaad niet meteen een kerktorenrijder.

Daarom des te meer gevoelig voor ophanging- en stuurperikelen 😉

 

Gelukkig vind ik hem wel erg knap als auto... dat scheelt toch altijd 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Fr79 zei:

PHEV heeft zijn merites voor de (ruime) kerktorenrijders met de sporadische langere rit ertussen.

Is niet geschikt voor autostradevreters met de sporadische kerktorenrit. 

Het zijn (waren) de puur fiscale constructies die maken dat er daardoor velen met een (voor hun gebruik) 'ongeschikte' auto rondrijden.

ja & neen...  mocht er gewoon een grotere brandstoftank in passen, zou het al een groot stuk van mijn discomfort weg nemen.   Ik laad nu altijd wanneer ik kan:  thuis gaat die onmiddellijk aan de stekker, op kantoor ook.  Straks ga ik nog tanken, en ik ga stranden op een goeie 800 km op een benzinetank, maar dus met soms twee keer per dag van een lege naar een volle batterij.  Mocht dat over de symbolische 1.000 km geraken, 'k zou content zijn.

In de file en stadscentra ervaar ik de elektro-aandrijving echt als een plus.  Stiller, geen diesel-gedaver, & smoother.   De 'push' van de elektromotor bij het vertrekken, en het hernemen duwt ook het verbruik van je benzinemotor naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nu ook al phev's met wltp van 100 km, dat begint er idd al op te trekken, wie weet hoe de evolutie zich voortzet. Als ze het blijven zien als er tussenoplossing zal er misschien niet zo veel veranderen, zien ze het echt als een alternatief voor de veelrijder kan er misschien nog het één en ander ontwikkeld worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid