Ga naar inhoud

Nürburgring lovers


Jupke

Aanbevolen berichten

Het is in beide gevallen Robert zelf die met beide auto's rijdt. Welke banden ze op welke auto's gebruiken en waarom wordt in detail uitgelegd in een ander filmpje:

Maar het hangt wel wat af welk type auto het is, dat klopt. De AR-1 wordt alleszins op meerdere modellen gebruikt bij droog weer (onder andere de Pista, 600LT, 675LT, de 620R had hij toen nog niet).
Hij rijdt zonder elektronica op.
Het grote verschil in slijtage tussen de Pista en 620R zou komen door de geometrie, ze zijn momenteel samen met Manthey aan het kijken of ze via uitlijning enz de 620R kunnen aanpassen zodat de slijtage lager zou worden.

aangepast door Capitol
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat wel een interessant kanaal om te volgen, want door de enorme hoeveelheid rondes en auto's hebben die mannen wel interessante data (zoals die video over de BBS E88).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig akkoord. Alleen al die video over de banden maakt het duidelijk dat zelfs binnen het gamma van de (super) sportieve banden nog veel verschil zit. Sommige banden passen beter bij lichte auto's, andere weer bij zwaardere door de sterkere wangen. Sommige banden draaien lang dezelfde tijden, andere hebben maar een korte cyclus om echt snelle tijden te halen enz. 

Hun auto's worden uiteraard ook (bijna) uitsluitend op de Ring gereden, dus zeer goed vergelijkingsmateriaal. Robert wil ook alleen maar auto's hebben waarmee hij effectief rijdt. Iets waarmee hij niet meer veel rijdt en dat hem niet aantrekt om regelmatig uit te halen, gaat ook direct de verkoop in. Geen garagequeens daar. En die mannen amuseren hun ook met de niet-supercars. Met hun Polo bv hebben ze ook enorm veel plezier en dat wordt dan ook duidelijk vermeld dat het niet alleen over de echt dure auto's gaat.

aangepast door Capitol
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Waky zei:

En inderdaad als er met elektronica aan wordt gereden dan kunnen de remblokken extra hard slijten natuurlijk.

De vraag is in welke mate electronica sleet kan beperken.  Tractiecontrole is een eenvoudig voorbeeld van waar electronica de banden kan sparen (achterbanden dan). Wat met EBD? Misschien is er minder sleet als remkracht beter verdeeld wordt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind dat wel een interessant kanaal om te volgen, want door de enorme hoeveelheid rondes en auto's hebben die mannen wel interessante data (zoals die video over de BBS E88).

Van die E88 ben ik eigenlijk wel verschoten hoe gevoelig die zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Luv4DLM said:

Van die E88 ben ik eigenlijk wel verschoten hoe gevoelig die zijn.

Dat is een race velg he. Zit standaard op een 996 GT3 Cup bv. Die dingen zijn niet gemaakt om 100.000km mee te gaan. Die zijn gemaakt om licht te zijn en tegen mishandeling te kunnen als ze op tijd vervangen worden (zoals alle stukken op een race wagen. Alles is daar een slijtage-onderdeel. Bij sommigen geldt dat zelfs voor het chassis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Le Capri Mauve zei:

De vraag is in welke mate electronica sleet kan beperken.  Tractiecontrole is een eenvoudig voorbeeld van waar electronica de banden kan sparen (achterbanden dan). Wat met EBD? Misschien is er minder sleet als remkracht beter verdeeld wordt .

De electronica veroorzaakt meer slijtage. Doordat de remmen constant gaan ingrijpen om de auto onder controle te houden, verslijten de remblokken als zot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Luv4DLM zei:

Van die E88 ben ik eigenlijk wel verschoten hoe gevoelig die zijn.

Ik denk dat dat wel meevalt. Die gasten zitten gewoon in extreme omstandigheden.

Ik zou dat op een straatauto durven leggen omdat het licht en vet tegelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, PJH said:

Ik denk dat dat wel meevalt. Die gasten zitten gewoon in extreme omstandigheden.

Ik zou dat op een straatauto durven leggen omdat het licht en vet tegelijk is.

Ja want op de openbare weg zijn er gelukkig geen putten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet veel mensen weten het al maar binnenkort komt er een openroads plugin voor Waze zodat ge in Belgie gegarandeerd langs puttenvrije wegen kunt navigeren. Geeft wel wat extra werk voor PJH om dat enkele keren per jaar zelf te verifieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Capitol zei:

De electronica veroorzaakt meer slijtage. Doordat de remmen constant gaan ingrijpen om de auto onder controle te houden, verslijten de remblokken als zot.

Door de band meer slijtage aan remmen ja. Niet noodzakelijk aan banden. Daarom dat ik zocht naar andere , minder voordehandliggende impact van electronica.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Niet veel mensen weten het al maar binnenkort komt er een openroads plugin voor Waze zodat ge in Belgie gegarandeerd langs puttenvrije wegen kunt navigeren.

Veel werk is dat niet om die database up to date te houden hoor. Da's maar een baan of 3 en straks ist winter dus dan is het omzeep :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat is de reden voor dat rechts afdraaien voor een "tweede rondje GP-Strecke" op 't einde van de pit-outlap, in plaats van meteen de Norschleife op te gaan? Bandentemperatuur?

Dat blauw neon-like LED-licht binnenin, ziet de piloot dat zelf even goed als wij dat (door die GoPro) zien? Of zit dat buiten zijn gezichtsveld? Of net wel in perifeer gezichtsveld? Bij mij komt dat als bijzonder storend over, tbh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, gTa zei:

Wat is de reden voor dat rechts afdraaien voor een "tweede rondje GP-Strecke" op 't einde van de pit-outlap, in plaats van meteen de Norschleife op te gaan?

Boterhammekes vergeten

  

57 minuten geleden, gTa zei:

Dat blauw neon-like LED-licht binnenin, ziet de piloot dat zelf even goed als wij dat (door die GoPro) zien? Of zit dat buiten zijn gezichtsveld? Of net wel in perifeer gezichtsveld? Bij mij komt dat als bijzonder storend over, tbh.

De piloot ziet dat zeker niet even goed als wij. Een camera heeft 3 kleurkanalen: rood, groen en blauw.

De omgeving is erg donker, daarom is elk kanaal zo ver gepusht als maar kan om toch nog licht te kunnen opvangen in dat spectrum. Gezien je alle kleuren wil opvangen en toch een egaal beeld wil hebben qua kleurweergave, kun je niet één van die kanalen minder zetten als er toevallig veel van is (je kunt dat wel, maar dan is de rest ook vervormt). Omdat er wat blauw licht aanwezig is, gaat dat kleurkanaal heel goed registreren in zo'n omstandigheden...maar je MOET het sterk opvangen, want anders heb je op de rest niks meer als je streeft naar een egale belichting. Daardoor komt het blauw scherp over.

De camera kan eigenlijk niet zo goed om daarmee, omdat de software een maximale waarde moet zetten voor de RGB waardes van elke pixel. Daarom is bvb een concertfoto onder rode spots altijd kut...je verliest elk detail omdat dat rood direct naar zijn maximale waarde gaat.

Een beetje zoals dit:
bivNW.jpg

Maar je oog ziet dat zo niet, omdat het een veel hoger dynamisch bereik heeft.

De piloot zal meer last hebben van grote contrasten zoals felle dashboard lampjes enz. Blauw is eerder een zachte kleur en ze is redelijk egaal aanwezig, dus dieje mens is dat na 2 min gewoon en rijdt rond alsof het er niet is.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/10/2020 om 11:21, ir_fuel zei:

Dat is een race velg he. Zit standaard op een 996 GT3 Cup bv. Die dingen zijn niet gemaakt om 100.000km mee te gaan. Die zijn gemaakt om licht te zijn en tegen mishandeling te kunnen als ze op tijd vervangen worden 

Zelfs de “gewone velg” uit het lijstje van de R .. = (volgens Porsche) max. 6000 km.

(de #98 reed afgelopen weekend alleen in de race 527 rondes a een 7km = een 3700 km. zonder alle trainingen etc.)

 

E40E3752-A8E6-4887-BF3E-635DD49915DE.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Wat is de reden voor dat rechts afdraaien voor een "tweede rondje GP-Strecke" op 't einde van de pit-outlap, in plaats van meteen de Norschleife op te gaan? Bandentemperatuur?

Video is van de practice, zo kan hij een flying lap doen

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is UV denk ik.

Dan bruint de piloot wat bij zeker tijdens het rijden :D 

Dan kan hij stoefen als hij terug thuiskomt dat hij gaan racen is op de Nordseeschleife . 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Waky said:

Dan bruint de piloot wat bij zeker tijdens het rijden :D 

Dan kan hij stoefen als hij terug thuiskomt dat hij gaan racen is op de Nordseeschleife . 🤣

Dan zal hij toch een paar kledingstukken moeten uit doen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid