Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Denniske zei:

Heb nu 3 winters gereden op (toen nieuwe, maar dot-code van een paar jaren oud) Dunlop WS 3D. Eigenlijk nooit echt blij mee geweest, echt weinig grip in het natte en in de sneeuw ook niet veel soeps. Liggen er nu sinds enkele weken terug op maar ik merk dat hun beste tijd gehad hebben.. 

Ze hebben nog genoeg om er nog een winter mee door te komen, maar het zou aangenamer rijden mocht ik nieuwe aanschaffen. Doe sowieso nog 2 winters met deze auto, dus anders moet ik volgend jaar toch nieuwe winterbanden aanschaffen voor die ene winter. 

Wat zou ik kiezen? Nokian, Bridgestone, Pirelli, Continental, Michelin, .. ?! Maat is 215/40 17 en ze dienen op een Fiesta ST te komen waar sportief mee gereden wordt. :D

Wintersport 3D's zijn banden van 2 generaties terug. En ondertussen al oud geworden qua rubber ook. Logisch dat dat geen hoogvlieger is.

Topper (voor onze contreien) blijft globaal gezien de Conti TS860 (en in één adem de TS850P). Runner-up blijken de Goodyear UltraGrip Performance.
De "West-Europese" winterband van Nokian (de WR A, itt de meer op koudere/drogere winters afgestemde WR D) blijft het ook altijd goed doen in tests.
Een generatie(tje) ouder maar nog altijd bijzonder goed in onze super-milde winters zijn de Pïrelli Sottozero 3.
Wat zich érg goed leent tot zo'n kleinere, lichtere, speelse/sportieve auto ... daar durf ik me niet over uitspreken.

Beste keuze voor jou lijkt me, al bij al, de TS860. Kost zo'n 140 euro in jouw maat. Niet weinig, maar het briefje van 20 dat ze méér kosten dan enkele concurrenten (A-merk) die al wat ouder zijn, vergeet je zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel we het merendeel van onze kilometers in de winter afleggen, denk ik niet dat ik nog ga investeren in winterbanden. Vorig jaar in totaal 6300km gereden 😊. Het jaar rond op een set winterbanden rijden lijkt me ook niet de beste keuze. Ik vermoed als mijn huidige set veel te gladde Michelin eco bandjes versleten zijn er een setje allseasons zullen gemonteerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Continental TS 850P/860 kan  je niet mee missen! Heb zelf nog oudere TS830 op de BRZ en die voldoen na 4 winters nog prima (tot vorig jaar toch) want dit jaar nog geen winterbanden nodig gehad. Ik leg die de avond ervoor of 's morgens vroeg als ik zie dat het effectief nodig is :) 's avonds of de dag erop terug eraf als het niet meer hoeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Denniske zei:

Wat zou ik kiezen? Nokian, Bridgestone, Pirelli, Continental, Michelin, .. ?! Maat is 215/40 17 en ze dienen op een Fiesta ST te komen waar sportief mee gereden wordt. :D

Ik heb van horen zeggen dat als ge sportief rijdt met een winterband ge elk jaar een nieuwe set nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds drie weken rij ik nu met Falken Eurowinter HS01, als die even goed gaan zijn in de sneeuw als vannacht op het ijs dan gaan het niet mijn laatste Falken banden zijn. Top.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, gTa zei:

Wintersport 3D's zijn banden van 2 generaties terug. En ondertussen al oud geworden qua rubber ook. Logisch dat dat geen hoogvlieger is.

Topper (voor onze contreien) blijft globaal gezien de Conti TS860 (en in één adem de TS850P). Runner-up blijken de Goodyear UltraGrip Performance.
De "West-Europese" winterband van Nokian (de WR A, itt de meer op koudere/drogere winters afgestemde WR D) blijft het ook altijd goed doen in tests.
Een generatie(tje) ouder maar nog altijd bijzonder goed in onze super-milde winters zijn de Pïrelli Sottozero 3.
Wat zich érg goed leent tot zo'n kleinere, lichtere, speelse/sportieve auto ... daar durf ik me niet over uitspreken.

Beste keuze voor jou lijkt me, al bij al, de TS860. Kost zo'n 140 euro in jouw maat. Niet weinig, maar het briefje van 20 dat ze méér kosten dan enkele concurrenten (A-merk) die al wat ouder zijn, vergeet je zo.

Bedankt voor de tips allemaal! 

De Continental TS860 komen inderdaad erg goed uit de tests. Ze zijn ongeveer even duur als de Michelin A6. 

Pirelli Sottozero 3 is een 20 euri per band goedkoper, maar zoals je zegt al een generatie ouder. Die zijn dan weer even duur als de Goodyears. Moeilijk, maar denk dat ik dan gewoon voor de TS860's ga..

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jochen zei:

Nog steeds op Bridgestone Blizzak hier. Geen topper, ook niet slecht, enkel veel lawaai bij bochten en remmen.

Ik vond Blizzak anders wel dik ok, puur qua tractie op de 5. Dat ploegde door de sneeuw alsof t niets was. Maar qua laterale grip vond ik het geen hoogvlieger neen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super content van de Michelin Pilot alpin 4

De band kan overweg met de power van de E klasse en ze zijn iets slapper dan de 4S maar het valt al bij al mee

Benieuwd wat de 5 geeft die pas is gelanceerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super content van de Michelin Pilot alpin 4
De band kan overweg met de power van de E klasse en ze zijn iets slapper dan de 4S maar het valt al bij al mee
Benieuwd wat de 5 geeft die pas is gelanceerd
PA4 en PA5 bedoel je?
De gewone A4 en A5 is voor de normale auto's [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Gixxer zei:

Gewoon voor de Conti’s gaan, steken er in elke test bovenuit.

Zijn besteld, eind deze week monteren! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Rabbit zei:

@Maxime S, Op welke bandenspanning rij jij met je D3? Ik vermoed dat je ook op die Conti winterbanden rijdt ( TS860 ofzoiets).

3.0 voor en 3.5 achter denk ik. 

  • Whut?! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren met Michelin Pilot Alpin gereden. Ik vond dat echt geen goede band. Het eerste seizoen cava nog, maar als die een jaar "gekuurd" hadden, miljaar. Onderstuur in het kwadraat, op het gevaarlijke af. "Maar dat is normaal want de baan ligt vettig". Toch vreemd dat bij mijn Pirelli's de baan minder vettig ligt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik heb jaren met Michelin Pilot Alpin gereden. Ik vond dat echt geen goede band. Het eerste seizoen cava nog, maar als die een jaar "gekuurd" hadden, miljaar. Onderstuur in het kwadraat, op het gevaarlijke af. "Maar dat is normaal want de baan ligt vettig". Toch vreemd dat bij mijn Pirelli's de baan minder vettig ligt ...

Idem, nooit ten volle tevreden geweest van de 2 types Michelin winterband die ik had. Lang geleden (op m'n E46 320d) de eerste "Pilot Alpin", dat was toen wel van het beste dat je kon krijgen maar blij werd je daar toch niet van (plus: ik had die op een veel kleinere velg dan std en ook smaller dan de zomerbanden, wat m.i. geen goeie zaak is in onze contreien). Daarna nog eens de Pilot Alpin 3, als ik me niet vergis. Daartussen een Dunlop gehad, die me beter beviel dan de Michelin. Nadien vooral Conti gehad (zelf) en 1 keer Goodyear, en ook best wat km met Pirelli gereden. De eerste winterband waarvan ik echt vond dat hij het gevoel van een zomerband vrij goed benaderde, was de Conti TS810 op m'n BMW '1. Ook van de Goodyear Ultragrips (ervaring met 2 versies) bijzonder tevreden. M'n pa rijdt al eventjes op Conti TS850 of TS850P, heerlijke band. M'n ma haar vorige reed op Pirelli 's winters, was ik minder tuk op maar lag vnl. aan de maat (kleinste velg en smalste band verkrijgbaar voor die auto). Ikzelf heb nu opnieuw Conti's op mijn kar, ik heb de andere velgen met de Michelin Alpin 4 doorgeschoven naar m'n ma. Niet omdat ik de banden niet goed vond (al zijn m'n Conti's die ik nu heb wel beter), maar owv velgdesign.

Nu, in onze ultra-zachte winters lijkt het mij vooral belangrijker om winterbanden te hebben die de maat van de zomerbanden zo veel mogelijk evenaren. We rijden hier niet zoals de Scandinaviërs continu op erg koude, bikkelharde sneeuwlagen of op zwart ijs. We rijden quasi continu in positieve temperaturen op droge of vochtige (vette) wegen. Dan moet je geen smalle "ijsbanden" hebben, maar best banden die goed grippen bij die milde temperaturen en het rijgedrag van de auto niet te sterk verandert (door van b.v. 235/35ZR20(v)-265/30ZR20(a) naar 225/55R17(rondom) over te gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik heb jaren met Michelin Pilot Alpin gereden. Ik vond dat echt geen goede band. Het eerste seizoen cava nog, maar als die een jaar "gekuurd" hadden, miljaar. Onderstuur in het kwadraat, op het gevaarlijke af. "Maar dat is normaal want de baan ligt vettig". Toch vreemd dat bij mijn Pirelli's de baan minder vettig ligt ...

De Michelin is tijdens de eerste drie mm slijtage een supergoeie band, daarna mindert het exponentieel naarmate de slijtage toeneemt.

Om af te trappen waren dat wel prima bandjes, voorspelbaar qua gedrag en kan je zonder probleem heet rijden :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, brjefs zei:

De Michelin is tijdens de eerste drie mm slijtage een supergoeie band, daarna mindert het exponentieel naarmate de slijtage toeneemt.

Om af te trappen waren dat wel prima bandjes, voorspelbaar qua gedrag en kan je zonder probleem heet rijden :D 

Ik vond alle eerdere generaties winterbanden daar ook fel last van hebben. Vier jaar oud en 3-4 mm profiel weg = precies op glijdende naaldhakken ronddobberen. Vreselijk.

Conti heeft dat naar mijn gevoel zelfs bij zomerbanden ook heel sterk. Met half versleten Conti's Sport Contact 3 op een nat circuit tracken was b.v. "schaatsen/glijden", daar waar de half versleten (oudere!) Michelin Pilot Sports nog veel betere grip gaven.

Winterbanden zijn sowieso "op" van zodra ze 4 mm restprofiel hebben. De lamellen die de profielblokken doorsnijden (en toelaten dat een band kammetjes vormt om te grippen op sneeuw en ijs + ook de 'zelfreiniging' toelaat) zijn dan zga op, dan heb je geen voordeel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de nieuwe Vredestein Wintrac Pro van Vredestein laten leggen, non runflat. Nog geen sneeuw gezien [emoji3525].

e1bd19dc97a66106acb06d36b9452326.jpg&key=572180401e3e417e875fb7ed46c7d6ce9fc02d9f249a91d217cf11b4917784d7


Sent from my iPhone using Tapatalk
Heb je in u streek winterbanden nodig? Kom er nooit in de winter, dus geen idee.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb jaren met Michelin Pilot Alpin gereden. Ik vond dat echt geen goede band. Het eerste seizoen cava nog, maar als die een jaar "gekuurd" hadden, miljaar. Onderstuur in het kwadraat, op het gevaarlijke af. "Maar dat is normaal want de baan ligt vettig". Toch vreemd dat bij mijn Pirelli's de baan minder vettig ligt ...

 

1 uur terug, gTa zei:

Idem, nooit ten volle tevreden geweest van de 2 types Michelin winterband die ik had. Lang geleden (op m'n E46 320d) de eerste "Pilot Alpin", dat was toen wel van het beste dat je kon krijgen maar blij werd je daar toch niet van (plus: ik had die op een veel kleinere velg dan std en ook smaller dan de zomerbanden, wat m.i. geen goeie zaak is in onze contreien). Daarna nog eens de Pilot Alpin 3, als ik me niet vergis. Daartussen een Dunlop gehad, die me beter beviel dan de Michelin. Nadien vooral Conti gehad (zelf) en 1 keer Goodyear, en ook best wat km met Pirelli gereden. De eerste winterband waarvan ik echt vond dat hij het gevoel van een zomerband vrij goed benaderde, was de Conti TS810 op m'n BMW '1. Ook van de Goodyear Ultragrips (ervaring met 2 versies) bijzonder tevreden. M'n pa rijdt al eventjes op Conti TS850 of TS850P, heerlijke band. M'n ma haar vorige reed op Pirelli 's winters, was ik minder tuk op maar lag vnl. aan de maat (kleinste velg en smalste band verkrijgbaar voor die auto). Ikzelf heb nu opnieuw Conti's op mijn kar, ik heb de andere velgen met de Michelin Alpin 4 doorgeschoven naar m'n ma. Niet omdat ik de banden niet goed vond (al zijn m'n Conti's die ik nu heb wel beter), maar owv velgdesign.

Nu, in onze ultra-zachte winters lijkt het mij vooral belangrijker om winterbanden te hebben die de maat van de zomerbanden zo veel mogelijk evenaren. We rijden hier niet zoals de Scandinaviërs continu op erg koude, bikkelharde sneeuwlagen of op zwart ijs. We rijden quasi continu in positieve temperaturen op droge of vochtige (vette) wegen. Dan moet je geen smalle "ijsbanden" hebben, maar best banden die goed grippen bij die milde temperaturen en het rijgedrag van de auto niet te sterk verandert (door van b.v. 235/35ZR20(v)-265/30ZR20(a) naar 225/55R17(rondom) over te gaan).

Ook hier negatieve ervaringen met een Michelin winterband. Weet wel niet meer welke het was 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid