Ga naar inhoud

Het grote mobilhome topic


tuscani

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, Greg zei:

Sfeerbeelden van tripje Winterberg dit weekend

20240114_111832.jpg

20240113_171611.jpg

 

Zalige band, die Crossclimates 👌

Zalig, krijg je dat iets wat droog binnenin? In mijn hoofd is dat enorm vochtig binnenin in deze omstandigheden, maar geen ervaring mee. Heeft deze een winter pack?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, josenjef zei:

Zalig, krijg je dat iets wat droog binnenin? In mijn hoofd is dat enorm vochtig binnenin in deze omstandigheden, maar geen ervaring mee. Heeft deze een winter pack?

Ik laat de dieselverwarming dag en nacht op 16 graden draaien. Dan valt dat goed mee, je kan ook hier en daar de kledij voor de blaasmonden hangen verspreid in het interieur. Van een winterpack heb ik geen weet, hij trekt dat wel zonder problemen die verwarming. Als je wil, kan je het binnenin 30 graden maken ook 😅

 

Enkele maanden geleden een muizenfamilie op bezoek gehad binnenin de camper, blijkbaar een veelvoorkomend probleem vermits er langs de onderkant meerdere toegangsmogelijkheden zijn voor die beesten. Dat heeft ook maar een diameter van 1cm nodig blijkbaar.

Ik dus op zoek naar waar ze overal gezeten hadden. En wat ik van schade vond waren 2 kabeltjes waaraan geknabbeld was onder de bestuurderszetel.

Niet doorgebeten, maar toch het zekere voor het onzekere genomen. Wat hij ook had, was dat de huisbatterijen (2x100 Ah AGM batterijen, dus met lood) ook plat waren en het algemene bedieningspaneel voor alle functies binnenin niet meer werkte. Omniumverzekering van Vivium kwam tussen bij schade door dieren, maar de batterijen moest door een expert vastgesteld worden. Bij Vanomobil in Tremelo binnengebracht, en kort samengevat langs geen kanten geholpen geweest, integendeel zelfs tegengewerkt geweest. Eerst deed hij moeilijk over de batterijen, of dat wel met de schade van ongedierte te maken had en dit en dat. Dan ze toch op het bestek gezet a 1200€ voor 2 simpele loodaccu's (🤔), en dan was het wachten op de expert. Een dag later belde hij al of ik ze al niet wilde aankopen, m.a.w. dus voorschieten en maar hopen dat de expert ze goedkeurt, en maar aandringen. Het bedieningspaneel was waarschijnlijk gewoon omdat de batterij te laag qua spanning was, dus met nieuwe batterijen ging dat terug werken...

Omdat ik de boot nog afhield en beslissing expert afwachtte, was er plots niks medewerking meer. Expert was gepasseerd, daar wisten ze zogezegd niet wat die gezegd had. Papieren van de camper lagen er in, en moest zelf tot daar om ze te kunnen doorsturen naar expertisekantoor, dat wilde hij niet doen. Kabeltjes waren hersteld, dus of ik hem zo snel mogelijk dan ook kwam halen 🙃 Het lijkt me duidelijk dat ik daar dus nooit van zijn leven nog batterijen ging aankopen....

Van de schoonzoon van mijn buurman wist ik dat die een krak is in elektronica enz., maakt o.a. zelf LifePO4 thuisbatterijen, dus ik had al in mijn achterhoofd de batterijen te vervangen door LifePO4.

Wij gingen over enkele dagen een week naar Tsjechië, dus 2 batterijen kunnen lenen van een maat. Ochtend voor vertrek gewisseld, en nog steeds geen bedieningspaneel. Ik was om te ontploffen op dat moment. Direct zelf op zoek gegaan naar waar de oorzaak zat, de handleiding van het paneel eens doorgenomen en uitgekomen op een module onder de vloer. Die had ik al eens snel bekeken maar nooit de cover gedemonteerd. Eens die er af was, kon je niet naast die ene kabel kijken die volledig was doorgebeten, snel eens verbonden en alles werkte terug prima. Het telefoontje dat ik toen naar Vanomobil heb gedaan, was niet om vriendelijk bedankt te zeggen alleszins :D Heeft daar anderhalve week gestaan, en ze hebben er geen hol aan gedaan, buiten 2 kabeltjes die ik nota bene zelf had aangeduid. 

Uiteindelijk zelf gesoldeerd, krimpkous er rond en een hele week zonder enig probleem op trip geweest.

Vivium heeft mij uiteindelijk de batterijen minus slijtagekost betaald, de herstelling van de 2 kabeltjes EN 2 werkuren voor mijn eigen herstellingswerk, dus op dat vlak alleszins geen klagen gehad.

Momenteel heb ik in samenwerking met de schoonzoon van mijn buurman 610Ah LifePO4 batterij in 8 aparte cellen besteld, daar komen 2 aparte BMS'en op en hij stelt alles samen. Dat wil zeggen dat ik 6x zoveel batterijcapaciteit ga hebben tov vroeger :lolz: Dit aan dezelfde grootte en hetzelfde gewicht.

Ga aan ongeveer 7,8kWh komen, wat bijna de capaciteit is van de gemiddelde plug-in hybride, en omvormer van 2500W gekocht. In principe moet ik dan zowat alles kunnen gebruiken wat je in de pries steekt. Heb ook heel het dak opgemeten, om het zo vol mogelijk te kunnen leggen met zonnepanelen. Nu had ik er eentje van ik gok 100W, en daar komt nu nog eens 320W bij in 5 kleine panelen. Ook qua afmetingen rekening gehouden met een latere aankoop van een 12V airco die dan vanachter ipv het dakraam komt te liggen.

Met deze setup kan ik offgrid staan voor hele lange tijd, zonder intensief gebruik airco. Als je die constant laat draaien, gaat dat pak minder zijn uiteraard.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trekt die de batterij niet snel leeg als de diesel verwarming op staat? Bij mijn ouders hun mobilhome slurpt dat toch ook redelijk veel energie. 

Muizen is altijd wel een miserie. Gelukkig hebben ze niet nog meer kabels door gebeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Bjorno zei:

Trekt die de batterij niet snel leeg als de diesel verwarming op staat? Bij mijn ouders hun mobilhome slurpt dat toch ook redelijk veel energie. 

Muizen is altijd wel een miserie. Gelukkig hebben ze niet nog meer kabels door gebeten. 

Heb nu nog de voorlopige leenbatterij steken met 125Ah capaciteit, en die houden het wel een nachtje uit denk ik. Maar dat trekt wel stroom inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid