Jump to content

Mercedes-Benz R129


gTa

Recommended Posts

image.png.074d8fa6b2244691b30d3b4892363efe.png

Hier mooi zichtbaar: 3 versies (2 MoPf) op de R129 geweest, correct?

  • 1989-1995 = de 'oude' versie, met oranje/amber knipperlichten, de contrasterende bumpers (meestal), etc. ...
  • 1995-1998 = 1e MoPf = nieuwe bumpers in koetswerkkleur, klare knipperlichten vooraan, volledig rode achterlichten, aut.5-bak voor 500 en 600, .etc. ...
  • 1998-2001 = 2e MoPf = nieuwe 3-kleps motorengeneratie (V6 en V8), afgeronde buitenspiegels van de SLK, bicolor achterlichten met zachtere contouren, etc. ...
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mocht iemand willen; ik heb een klant die binnenkort een Burgundy rode sl500 van de hand zal doen. Ik probeer wat meer info te bekomen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, Avantus zei:

Top topic :inlove:

Wat is jouw (en dat van @RRD en andere R129-kenners) mening over de pre-mopf vs mopf1 vs mopf2?
Of ken je daar interessante online "gidsen" over?

Link to comment
Share on other sites

Hoe eenvoudig/moeilijk is het om een US-kont om te bouwen naar een EU-kont?

image.thumb.png.7e7a013ab69904387e0a1fd22af126d8.png

Link to comment
Share on other sites

33 minuten geleden, gTa zei:

Wat is jouw (en dat van @RRD en andere R129-kenners) mening over de pre-mopf vs mopf1 vs mopf2?
Of ken je daar interessante online "gidsen" over?

Pre-mopf is imo de enige R129 (buiten een SL73 in mopf). Mopf 1 en 2 hun interieur en exterieur accenten zijn lelijke mix tussen de originele styling en willen/moeten faceliften en moderniseren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Hoe eenvoudig/moeilijk is het om een US-kont om te bouwen naar een EU-kont?

image.thumb.png.7e7a013ab69904387e0a1fd22af126d8.png

Gaat niet, is carrosserie, geen gevezen deel.

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

9 minuten geleden, Avantus zei:

Pre-mopf is imo de enige R129 (buiten een SL73 in mopf). Mopf 1 en 2 hun interieur en exterieur accenten zijn lelijke mix tussen de originele styling en willen/moeten faceliften en moderniseren. 

Oké, dat viel te verwachten (en ik ga grotendeels akkoord). En technisch?

Link to comment
Share on other sites

Voor zover ik weet geen grote pijnpunten per jaar, buiten de bio bedradingsisolatie die op bv de 500's een issue was voor de eind 92-94 motorisaries. De allereerste met KE hadden er geen last van.

 

Link to comment
Share on other sites

image.png.075a2cdc7d443d80614dd2a8ef84d750.png

image.png.c9ed21c904d3406a7cbf3bc35c14b109.png

Maar: 58.500 EUR vraagprijs (wegens o.a. slechts 26.500 km) = SLIK :lolz: 

Maar zoiets: direct. ❤️ 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Initieel dacht ik: zoek maar R6 manueel of 5AT, maar dan herinner ik me het motorkarakter en schakelgedrag van Porkers vorige 500E.
Dat is toch echt een zegen, zo weinig vitessen :D  want dat dwingt de motor om veel van z'n toerentalgebied te benutten. Dan zingt dat.

Link to comment
Share on other sites

image.thumb.png.f3d87da078b1eee50c2b3913622129ab.png

een pre-mopf 300 of 500 met de bumpers in koetswerkkleur = dus per definitie niet origineel?

 

 

Tenminste, toch als deze tabel correct is:

image.png.b399666d487ee89d9956d72a9b32b2f6.png

 

Bovenstaande is Nautikblau, en dat zou dan met andorblauwe bumpers moeten zijn, comme-ça:

image.thumb.png.1a121832254bb01c8e00eb8164114710.png

Link to comment
Share on other sites

Op 5/1/2024 om 17:10, gTa zei:

image.png.074d8fa6b2244691b30d3b4892363efe.png

Hier mooi zichtbaar: 3 versies (2 MoPf) op de R129 geweest, correct?

  • 1989-1995 = de 'oude' versie, met oranje/amber knipperlichten, de contrasterende bumpers (meestal), etc. ...
  • 1995-1998 = 1e MoPf = nieuwe bumpers in koetswerkkleur, klare knipperlichten vooraan, volledig rode achterlichten, aut.5-bak voor 500 en 600, .etc. ...
  • 1998-2001 = 2e MoPf = nieuwe 3-kleps motorengeneratie (V6 en V8), afgeronde buitenspiegels van de SLK, bicolor achterlichten met zachtere contouren, etc. ...

Is dat die garage in (Hasselt?) die enkel in de R129 doet?

Mijn buur Paul van Antwerp Cabrio Center heeft er 2 van hem binnen staan voor nieuwe achter raampjes en staat nog een 3de van een andere klant. 
Waren alle 3 Amerikaanse versies. 

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, gTa zei:

image.thumb.png.f3d87da078b1eee50c2b3913622129ab.png

een pre-mopf 300 of 500 met de bumpers in koetswerkkleur = dus per definitie niet origineel?

 

 

Tenminste, toch als deze tabel correct is:

image.png.b399666d487ee89d9956d72a9b32b2f6.png

 

Bovenstaande is Nautikblau, en dat zou dan met andorblauwe bumpers moeten zijn, comme-ça:

image.thumb.png.1a121832254bb01c8e00eb8164114710.png

Dat kon ab-werk gevraagd worden, en veel dealers boden het ook zelf aan indien alsnog gewenst door de klant. 

De trend (en ook de AMG's) ging wat weg van die contrastkleuren, dus velen gingen voor de 'modernere look'. Beetje het witte pinker verhaal.

Ik ben ook sterk contrast-fan!

M'n 6.0 AMG had af fabriek de bretters in koetskleur wat een pak minder knap was imo.

Link to comment
Share on other sites

@gTa hoe groot ben je? 

R129 heeft z'n limiet qua zitruimte. Ik ben 1m90 en ik moet elke mm verstelling die rug en zit bieden benutten om OK te zitten. Idealiter ging de stoel nog een cm meer naar achter, maar dan kantelt de rug al automatisch tikje naar voor (knappe functie wel). 

Daaraan gekoppeld heeft een 300 een 300-24 de (elektrisch) verstelbare stuurkolom als optie, daar waar 500 en 600 dit standaard hadden. Het giga airbagloze stuur zoals in Ugeken z'n advertentie (veelal de '89ers en early 90) is dan geen hulp voor dat zitcomfort. Het sport-390mm stuur is aangenamer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions