Ga naar inhoud

Mercedes-Benz R129


gTa

Aanbevolen berichten

Een m120 is meer van hetzelfde, maar eigelijk geen must, denk ik. Een M119 die op punt staat is en blijft een topper met pakken charisma en is in een R129 op zich alles wat je je ooit kan wensen. 

Ze vergen beide omwille van leeftijd intussen wel wat liefde voor typische puntjes, maar een m120 zal sowieso intensiever, duurder, en moeilijker zijn. De magie van V12 is zeker een punt, maar je krijgt er ook oa de geweldige adaptieve ophanging bij die vermoedelijk al eens wat aandacht nodig heeft, of op z'n minst opfrissing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Avantus zei:

Een m120 is meer van hetzelfde, maar eigelijk geen must, denk ik. Een M119 die op punt staat is en blijft een topper met pakken charisma en is in een R129 op zich alles wat je je ooit kan wensen. 

Ze vergen beide omwille van leeftijd intussen wel wat liefde voor typische puntjes, maar een m120 zal sowieso intensiever, duurder, en moeilijker zijn. De magie van V12 is zeker een punt, maar je krijgt er ook oa de geweldige adaptieve ophanging bij die vermoedelijk al eens wat aandacht nodig heeft, of op z'n minst opfrissing.

 

Ik snap zeker dat het niet nodig is om een 600 te halen om de ware R129-magie te hebben, misschien zelfs integendeel (een 500 is eigenlijk "dé" R129), maar ik zoek vooral redenen om eerder van de 600 weg te blijven (los van prijsverschil, aanbod, etc).

Je vermeldt dan terecht die adaptieve ophanging, bv. Da's nieuw voor mij, maar zeker een terechte opmerking.

Maar 't is dus niet zo dat een V12 een money pit is die constant werk behoeft vs. een V8 waar je niet naar om hoeft te kijken. (allebei wat extreem gesteld)  Da's vooral wat ik wou weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de fond zijn beide motoren zeer goed, maar het hangt er vanaf hoezeer je alles op punt wil hebben. Ook bij iedere 500 zal je een lijstje voor kunnen opmaken als je niet wil dat hij benzine lekt, vermogen mist of andere motorproblemen, matig schakelt, ... veel mensen vinden het prima rijden en vergeven het allemaal voor lief, "want t'is nen ouden auto hé".

Ik raad het zeker niet af, R129 en/of M119 en 120 is epic maar ze zullen in beide gevallen wel wat opfrissing nodig hebben als je ten volle wil genieten van hoe dat hoort te rijden. Bij een v12 gewoon nog een paar K extra budget provisioneren :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gTa zei:

Ik snap zeker dat het niet nodig is om een 600 te halen om de ware R129-magie te hebben, misschien zelfs integendeel (een 500 is eigenlijk "dé" R129), maar ik zoek vooral redenen om eerder van de 600 weg te blijven (los van prijsverschil, aanbod, etc).

Je vermeldt dan terecht die adaptieve ophanging, bv. Da's nieuw voor mij, maar zeker een terechte opmerking.

Maar 't is dus niet zo dat een V12 een money pit is die constant werk behoeft vs. een V8 waar je niet naar om hoeft te kijken. (allebei wat extreem gesteld)  Da's vooral wat ik wou weten.

 

1 uur geleden, Avantus zei:

In de fond zijn beide motoren zeer goed, maar het hangt er vanaf hoezeer je alles op punt wil hebben. Ook bij iedere 500 zal je een lijstje voor kunnen opmaken als je niet wil dat hij benzine lekt, vermogen mist of andere motorproblemen, matig schakelt, ... veel mensen vinden het prima rijden en vergeven het allemaal voor lief, "want t'is nen ouden auto hé".

Ik raad het zeker niet af, R129 en/of M119 en 120 is epic maar ze zullen in beide gevallen wel wat opfrissing nodig hebben als je ten volle wil genieten van hoe dat hoort te rijden. Bij een v12 gewoon nog een paar K extra budget provisioneren :D

 

Maar de 600 heeft maar een 60 pk meer dan de 500 wat eigenlijk pover is voor 4 cilinders extra, is zwaarder, verbruikt meer, kost meer in onderhoud (als je alleen al rekening houdt met 4 cilinders meer) + het volledig motorcompartiment zit vol met de motor zodat de uurkosten ook oplopen om ergens "aan" te kunnen.

Ik zou het er niet voor over hebben als ik niet zelf aan de wagen kan sleutelen. Voor @Avantus is dat natuurlijk een ander verhaal:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Avantus zei:

In de fond zijn beide motoren zeer goed, maar het hangt er vanaf hoezeer je alles op punt wil hebben. Ook bij iedere 500 zal je een lijstje voor kunnen opmaken als je niet wil dat hij benzine lekt, vermogen mist of andere motorproblemen, matig schakelt, ... veel mensen vinden het prima rijden en vergeven het allemaal voor lief, "want t'is nen ouden auto hé".

Ik raad het zeker niet af, R129 en/of M119 en 120 is epic maar ze zullen in beide gevallen wel wat opfrissing nodig hebben als je ten volle wil genieten van hoe dat hoort te rijden. Bij een v12 gewoon nog een paar K extra budget provisioneren :D

 

Okay, thx! Dus ik schrijf een 600 niet af. (Voorkeur ligt weldegelijk bij de 500.)

Zoals ik mezelf ken ga ik er een Avantus-kuur op los willen laten, affirmatief.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een 500 kijkt is het een optie om de wat modernere LH-motor (met luchtmassameter) te zoeken die vanaf pakweg november 92 geleverd werd. Dat is eigelijk een 500E motor met enkele zeer kleine verschillen aan oa poulies vooraan en ik dacht carter, maar verder dus identiek. 

Alles vanaf lancering tot die datum is KE jetronic. Op zich niet minder, met juist iets meer componenten die inorde moeten zijn om ten volle betrouwbaar en performant te zijn (oa eha, accumulator, drukregelaar,...). Voordeel is wel dat de KE niet de kabelboom problematiek heeft. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dit?

afbeelding.png.839ea181ee52f7cda2274ea0b8f80113.png

Knoppen voor een early version van parkeerverwarming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reiserechner, zit in het klepje boven de middelste ventilatieroosters.

Een r129 met reiserechner én standverwarming is vet, dan is dat houtpaneel goed gevuld :D

142978_b_f15ac7d686ae723b.jpg.9bd1308a769bdd45d8b25b4fe624e33b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Simoni zei:

Die lijkt wel proper maar iedereen wil de staat van die bestuurderszetel zien om die 87k km als realistisch te beschouwen en waar nemen we dan geen deftige foto van ...😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/1/2024 om 17:39, Simoni zei:

Ik heb niet veel eisen voor een R129, behalve airco (mij eender welke versie, manuele of automatische), verwarmde zetels, tempomat en (hoogst waarschijnlijk) de noodzitjes achterin. Dat laatste moet ik eerst live checken, maar F zegt al dat hij zijn gastjes mee kan nemen achterin dus dan vertrouw ik erop dat dat voor de occasionele gelegenheden echt doenbaar moet zijn (desnoods met wat water in de wijn inzake zitlengte voor de volwassenen voorin). Maar als 't een 1994 of ouder is, dan laat ik de 6-cilinders voor wat ze zijn en kies resoluut de V8. (De V12 vermoedelijk niet, tenzij het verschil in rijden dermate groot is dat ik alsnog de 600 kans geef.)

Velgen vallen te swappen. En qua kleuren is véél mij goed, zelfs een zwart/zwarte zoals je toont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm die noodzitjes, die zijn bruikbaar voor kinderen en zelfs eens voor een volwassene. 

Mijn vroegere baas had eentje en zijn 2 kleine kinderen reden regelmatig mee. En een volwassene van 1m80 achterin ging ook. Gewoon de benen naar de andere kant zwieren. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/1/2024 om 22:51, Simoni zei:

Mocht iemand willen; ik heb een klant die binnenkort een Burgundy rode sl500 van de hand zal doen. Ik probeer wat meer info te bekomen. 

Stuur maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, tuscani zei:

Ivm die noodzitjes, die zijn bruikbaar voor kinderen en zelfs eens voor een volwassene. 

Mijn vroegere baas had eentje en zijn 2 kleine kinderen reden regelmatig mee. En een volwassene van 1m80 achterin ging ook. Gewoon de benen naar de andere kant zwieren. :D

Het moet niet gewoon kúnnen, het moet deftig/comfortabel kunnen, voor twéé kinderen/tieners. (Zeer occasioneel wel, dat besef ik.)
Als dat niet lukt zonder serieuze compromissen voor alle betrokkenen, dan gaan ze waarschijnlijk nooit gebruikt worden en vallen ze af als "must have", maar worden ze hooguit een "nice to have".

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, gTa zei:

Het moet niet gewoon kúnnen, het moet deftig/comfortabel kunnen, voor twéé kinderen/tieners. (Zeer occasioneel wel, dat besef ik.)
Als dat niet lukt zonder serieuze compromissen voor alle betrokkenen, dan gaan ze waarschijnlijk nooit gebruikt worden en vallen ze af als "must have", maar worden ze hooguit een "nice to have".

Dat hangt toch af van de afstand en tijd? de persoon waar ik over sprak, nam regelmatig de kinderen eens mee voor af te zetten aan school of bv voor te gaan eten. Waren kinderen van toen een jaar of 8.  (of ikzelf als volwassene voor een rit van 15min) Naar Frankrijk rijden lijkt me idd niet echt gezellig. Maar alles kan. ik heb indertijd ook meegereden met een grand picasso op de achterste zetelrij ( de 3de) onderweg naar een restaurant in Brugge, mijn knieën zaten ook in mijne nek, maar dat ging voor die afstand. :D

Voor elke rit van pakweg 1u zal dat doenbaar zijn. Vergelijk het een beetje met bmwmb zijn verzameling. Naar restaurant ofzo kruipen ze daar ook achterin in. maar voor een openroads rondrit zullen ze passen. :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Het moet niet gewoon kúnnen, het moet deftig/comfortabel kunnen, voor twéé kinderen/tieners. (Zeer occasioneel wel, dat besef ik.)
Als dat niet lukt zonder serieuze compromissen voor alle betrokkenen, dan gaan ze waarschijnlijk nooit gebruikt worden en vallen ze af als "must have", maar worden ze hooguit een "nice to have".

Twee man kan je vergeten. Met een gemiddeld persoon in de voorzetel is er geen voetruimte achterin (vooral omdat dat erg massieve zetels zijn).

Die achterzetels zijn voor mensen boven 1m20 letterlijk enkel bruikbaar als je dwars gaat zitten.

Ik had die zetels in de mijne en zou zeker geen SL willen zonder. Een auto waar je letterlijk geen kinderen kan meenemen, tenzij alleen, zou ik als weekendwagen nooit gebruiken.

Je moet het kaderen in hoe je zo een auto gebruikt: Doorgaans voor de korte locale rit (efkes snel naar de stad, de winkel, de voetbal,...) en dan gaat het ganse gezin meestal niet mee. Dus zolang je maar met 3 bent is dat goed. Wil je in het weekend es naar zee en d'r komt maar éne kleine mee, ook doenbaar. De afstand is niet zo groot. Met die efkes naar de Vogezen rijden, dwars achterin zittend, da's niet echt te doen. En met 4 naar zee, als ze wat groter zijn: ook niet te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal mee, zo zie ik het ook.

Alleen: als de noodzitjes effectief zo "nood" zijn, dat mijn gasten er allebei samen niet gaan in zitten (behalve één keer, om te proberen, en daarna nooit meer wegens "dat gaat niet"), dan is het voor mij geen conditio sine qua non.

Maar ik wil dat testen. Door eens 'achter mezelf' te gaan zitten, zowel m'n normale zitpositie (ik ben wel redelijk groot maar zit 'klein', nogal rallye-stijl, in m'n auto) als een 'ik moet eventjes rekening houden met een achterpassagier'-compromispositie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd welkom hier om te testen. Maar geloof me vrij, dat is onmogelijk. 
Zelfs zonder achterbank is de binnenruimte voorin in mijn ogen net te krap om voorin te zitten. 10cm meer ruimte zou het -voor mij- comortabeler maken op lange ritten. Het is een constante afweging tussen hoek rugleuning en zitvlak achteruit zetten

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook nog jaren-80 rally stijl bovenop mijn stuur, @gTa. Maar in dit geval kan ik je meegeven dat het voor twee kinders echt “noodzit” is als ze er samen inmoeten en als het tieners zijn, mag je het helemaal vergeten. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Carlito zei:

Altijd welkom hier om te testen. Maar geloof me vrij, dat is onmogelijk. 
Zelfs zonder achterbank is de binnenruimte voorin in mijn ogen net te krap om voorin te zitten. 10cm meer ruimte zou het -voor mij- comortabeler maken op lange ritten. Het is een constante afweging tussen hoek rugleuning en zitvlak achteruit zetten

Gij hebt van voren niet genoeg plaats in nen R129?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid