Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Ik heb zo eens 11 maanden in Nederland gewoond en omdat ik een firmawagen had met NL kenteken mijn eigen auto lekker in de garage bij mijn ouders laten staan. Maar wettelijk had ik dat krel in NL moeten invoeren, inschrijven, gele platen ophangen, BPM betalen, en 11 maanden later uitvoeren, inschrijven in B, terug DIV en mijn BPM kwijt zijn.

En dat alles op minder dan 30 km van de Nederlands-Belgische grens.

Nee, dan mis ik Canada wel... 5 uur rijden en nog altijd in dezelfde provincie zitten... Maar daar is de verzekering onbetaalbaar, behalve als je in BC je wagen inschrijft want daar wordt de autoverzekering via de provincie geregeld. Maar met een BC-plaat mag je niet jarenlang in ON rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo eens 11 maanden in Nederland gewoond en omdat ik een firmawagen had met NL kenteken mijn eigen auto lekker in de garage bij mijn ouders laten staan. Maar wettelijk had ik dat krel in NL moeten invoeren, inschrijven, gele platen ophangen, BPM betalen, en 11 maanden later uitvoeren, inschrijven in B, terug DIV en mijn BPM kwijt zijn.

En dat alles op minder dan 30 km van de Nederlands-Belgische grens.

Nee, dan mis ik Canada wel... 5 uur rijden en nog altijd in dezelfde provincie zitten...

Yep, Kafka is alive and kicking...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bedrijfswagen zou dan ook belast worden volgens de NL criteria (maakt niet uit waar ie is ingeschreven - het genieten van het voordeel volstaat).
En dan ben je pas echt fucked.

exactly ..

... Vrouw rijdt een Nederlands firmakrel. Mogelijk kan ze in de toekomst eentje met Belgische platen rijden, waardoor je voor hetzelfde leasebedrag in een heel andere klasse kan kijken. De Nederlandse belasting gaat bij de 'bijtelling' echter altijd uit van de Nederlandse prijzen, waardoor ze dan

naar verhouding flink incasseren.

Alhoewel dit geldt, als je in dienst bent in NL. Hoe het zit, als je als consultant etc. ingehuurd wordt, durf ik zo direct niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VAA wordt berekend op de catalogusprijs. Is dit dat de prijs die je betaalt inclusief opties en zonder korting of hoe moet je 'catalogusprijs' precies interpreteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

VAA wordt berekend op de catalogusprijs. Is dit dat de prijs die je betaalt inclusief opties en zonder korting of hoe moet je 'catalogusprijs' precies interpreteren?

Inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal toch nog heel wat moeten gefinetuned worden aan dat voorstel eer het een wet wordt. Die 'catalogusprijs' op zich al. Tweedehandswagens is één ding, maar je kan toch niet 10j met je 7 serie rijden en ieder jaar de volle pot voordeel alle aard aangesmeerd krijgen?

Daarnaast, 5,5%+ belasting op de catalogus waarde INCL BTW? Wat een zever is dat nu? Een bedrag incl belasting die als basis dient voor een nieuwe belasting? Een belasting over een belasting is toch niet wettelijk? Hoe gaan ze dat regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast, 5,5%+ belasting op de catalogus waarde INCL BTW? Wat een zever is dat nu? Een bedrag incl belasting die als basis dient voor een nieuwe belasting? Een belasting over een belasting is toch niet wettelijk? Hoe gaan ze dat regelen?

Accijnzen + BTW op naft is geen belasting op een belasting?

En dat klopt he, als particulier kan je de BTW ook niet recupereren, dus van dat voordeel profiteer je ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luxemburg kan wel degelijk. Je moet natuurlijk wel een sluitend verhaal hebben dat je best vooraf beter goed kan finetunen. Hier zijn we er aan het werken als het zo ver is kom ik er graag even op terug.

Ik heb het geluk er al voldoende activiteit te hebben om een filiaal op te starten ter plaatse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwitserland is het interessants als je daar natuurlijk ook werkt. Volgens lij beste land in Europa als ondernemer. Als autoliefhebber wel niet ideaal :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweedehandswagens is één ding, maar je kan toch niet 10j met je 7 serie rijden en ieder jaar de volle pot voordeel alle aard aangesmeerd krijgen?

Yep .. kan in NL wel. Je neemt een oude, nooit gepoetste leasebak van een rokende collega met enkele alles afbrekende kinderen ... en betaalt, net als elke andere firmawagenrijder in NL, de volle pot aan 'bijtelling'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luxemburg kan wel degelijk. Je moet natuurlijk wel een sluitend verhaal hebben dat je best vooraf beter goed kan finetunen. Hier zijn we er aan het werken als het zo ver is kom ik er graag even op terug.

Ik heb het geluk er al voldoende activiteit te hebben om een filiaal op te starten ter plaatse.

Uwe business en omzet daar, ja. In Belgie wonen en met een Lux. plaat rondrijden? Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uwe business en omzet daar, ja. In Belgie wonen en met een Lux. plaat rondrijden? Ik ben benieuwd.

Ge moet hier maar eens in de buurt maar eens rondrijden, hier staan een pak van die nummerplaten voor de huizen (Everberg. Sterrebeek etc....).

Mijn buurman schuin over rijdt al zolang ik hem ken met zo een gele plaat rond trouwens.

Ik stel me natuurlijk ook die vraag, vandaar kies ik voor grondig advies voor zulke beslissing te nemen.

Als een Luxemburgs bedrijf, waarvoor ik werk mij een wagen geeft moet ik die dan weigeren ? Kan een Luxemburgs bedrijf verplicht worden me een Belgische nummerplaat te geven?

Btw: mijn Nederlandse sales mensen rijden al 15 jaar met een belgische nummerplaat rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accijnzen + BTW op naft is geen belasting op een belasting?

En dat klopt he, als particulier kan je de BTW ook niet recupereren, dus van dat voordeel profiteer je ook.

Just, gebeurt dus al in een bepaalde vorm.

Aan de andere kant is dat een doorrekening naar dezelfde eindsom (zoals crisisbelasting vennootschappen bedenk ik mij nu), maar ken ik geen voorbeelden waar twee onafhankelijke bijdragen worden berekend leunend op een bedrag incl belastingen. En dan denk ik niet aan wat onrechtstreeks gebeurt bij aankopen, sparen, overlaten; BTW, R/V, erfenisrechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een Luxemburgs bedrijf, waarvoor ik werk mij een wagen geeft moet ik die dan weigeren ? Kan een Luxemburgs bedrijf verplicht worden me een Belgische nummerplaat te geven?

Op de twee vragen nee.

Ik meen me te herinneren dat de werknemer moet bewijzen dat hij niet anders kan dan met LUX platen te rijden. Hij mag die wagen dus 'aanvaarden' als dat het beleid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vergelijkt Luxemburg zich met Zwitserland? (behalve dat je boetes in de 2e niet toekomen)

In Lux voor zover ik weet ook niet.

Is nu al wel enkele jaren geleden dat ik nog boetes behaald heb op lux platen, maar toen was dat een hobby van mij, en nooit kwamen die aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel dat voorstel is zo lek als een zeef...

Hoe gaan ze nu de catalogusprijs gaan bepalen van iederen auto??? Ze kunnen de prijs pakken vanop de factuur ja, maar gaan ze nu voor alle auto's aan alle constructeurs de configuratie vragen wat die auto toe gekost heeft in die combinatie... Pakketten en dergelijke???

Onhaalbaar...

Dus zal het erop neerkomen dat het de prijs zal zijn vanop de factuur en dan nog discussie over de korting. Met andere woorden zal je binnenkort bij je auto een factuur krijgen van de eindprijs zonder vermelding van catalogusprijs en korting. Problem solved.

Zo spaar ik met mijn UK kar nog eens meer dan 1000 eur per jaar aan VAA...

Sowieso ga ik nu ook verder kijken voor die BIV te recuperen en de nieuwe prijs te betalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel dat voorstel is zo lek als een zeef...

Hoe gaan ze nu de catalogusprijs gaan bepalen van iederen auto??? Ze kunnen de prijs pakken vanop de factuur ja, maar gaan ze nu voor alle auto's aan alle constructeurs de configuratie vragen wat die auto toe gekost heeft in die combinatie... Pakketten en dergelijke???

Onhaalbaar...

Dus zal het erop neerkomen dat het de prijs zal zijn vanop de factuur en dan nog discussie over de korting. Met andere woorden zal je binnenkort bij je auto een factuur krijgen van de eindprijs zonder vermelding van catalogusprijs en korting. Problem solved.

Zo spaar ik met mijn UK kar nog eens meer dan 1000 eur per jaar aan VAA...

Sowieso ga ik nu ook verder kijken voor die BIV te recuperen en de nieuwe prijs te betalen...

En met 2dehands?

Als ze daar de aankoopprijs ipv catalogusprijs nemen zal de waarde van de directiewagens heel hard dalen :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just, gebeurt dus al in een bepaalde vorm.

Aan de andere kant is dat een doorrekening naar dezelfde eindsom (zoals crisisbelasting vennootschappen bedenk ik mij nu), maar ken ik geen voorbeelden waar twee onafhankelijke bijdragen worden berekend leunend op een bedrag incl belastingen. En dan denk ik niet aan wat onrechtstreeks gebeurt bij aankopen, sparen, overlaten; BTW, R/V, erfenisrechten.

Mijn vrouw had deze ochtend een bespreking met de boekhouder, en ik heb haar mijn vraag laten stellen. Het antwoord is dat men blijkbaar van plan is de nu verschuldigde BTW over de voordelen alle aard te laten vallen, in ruil voor deze berekening over de prijs incl BTW.

Voor tweedehandswagens is nog geen idee uitgedacht. Het is dus nog niet bepaald of die VAA constant blijft of wordt afgebouwd mettertijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de twee vragen nee.

Ik meen me te herinneren dat de werknemer moet bewijzen dat hij niet anders kan dan met LUX platen te rijden. Hij mag die wagen dus 'aanvaarden' als dat het beleid is.

Dat is idd waar ik op aanstuur als ik niet anders kan door het beleid van de firma......

Alleen..............ik mag dan wel persoonlijk niet de beleidsvoerder zijn, dat moeten we nog oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd waar ik op aanstuur als ik niet anders kan door het beleid van de firma......

Alleen..............ik mag dan wel persoonlijk niet de beleidsvoerder zijn, dat moeten we nog oplossen.

Een stroman valt wel te regelen zeker? Desnoods een buitenlandse vennootschap door jezelf gecontroleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 20 december ken ik het hele plaatje. Ik laat me voor zoiets adviseren want beter weten doe ik het niet. Te belangrijk of gevaarlijk om over één nacht ijs te gaan. Tussen zo wat ideetjes en werkelijk tot actie overgaan ligt meestal nog een zeker afstand :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat de staatssecretaris voor fraudebestrijding dergelijke constructies ziet aankomen.

Kijk, als er 100 man met L-plaat rondrijdt, is het leven en laten leven.

Als er 1000 man dat begint te doen, gaan ze plots wakker schieten.

Zo werkt het toch meestal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid