Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Ik vrees dat de staatssecretaris voor fraudebestrijding dergelijke constructies ziet aankomen.

Kijk, als er 100 man met L-plaat rondrijdt, is het leven en laten leven.

Als er 1000 man dat begint te doen, gaan ze plots wakker schieten.

Zo werkt het toch meestal?

Zeer juist. Maar eventuele tegenmaatregelen zullen wel niet strijdig mogen zijn met het vrij verkeer van goederen en diensten en een buitenlandse vennootschap die geen vaste inrichting heeft in België verplichten om de voertuigen die occasioneel of zelfs geregeld in België rondrijden ook in België in te schrijven lijkt me een brug te ver. Wat het voordeel in natura betreft, daar geven gewoon de feiten de doorslag (dus het al dan niet hebben van een bedrijfswagen). Waar de wagen is ingeschreven, is irrelevant. Dus een Belgische tax resident met een bedrijfswagen met LUX platen zal belast worden op het voordeel in natura volgens de Belgische regels, zelfs als hij op de payroll in LUX staat (want hij is finaal belastbaar in België).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fantaseer maar, maar ik heb een prive wagen en een firmaslet op Luxemburgse platen Ik rijd 3x per week naar Luxemburg, naar de zetel van mijn werkgever, en gebruik deze wagen 100% professioneel enmaal veel kms af. Heb ik een voordeel in natura te betalen, daar ik mijn privé kms met mijn prive wagen doe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die km's met je privé-wagen ga je doorfactureren aan je firma tegen (waarschijnlijk) 19 cent per km. Daar is geen voordeel in natura aan. De fiscus gaat enkel aannemen dat jij 'n bepaald aantal privé-km's per jaar doet met je firmawagen (maakt geen hol uit of je al een andere wagen in de privé hebt) en gaat je daar dus op taxeren. Je valt immers onder 't Belgisch sociaal stelsel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 20 december ken ik het hele plaatje. Ik laat me voor zoiets adviseren want beter weten doe ik het niet. Te belangrijk of gevaarlijk om over één nacht ijs te gaan. Tussen zo wat ideetjes en werkelijk tot actie overgaan ligt meestal nog een zeker afstand :)

Absoluut. :D

Die km's met je privé-wagen ga je doorfactureren aan je firma tegen (waarschijnlijk) 19 cent per km. Daar is geen voordeel in natura aan. De fiscus gaat enkel aannemen dat jij 'n bepaald aantal privé-km's per jaar doet met je firmawagen (maakt geen hol uit of je al een andere wagen in de privé hebt) en gaat je daar dus op taxeren. Je valt immers onder 't Belgisch sociaal stelsel. :)

Ik wil gerust mijn domicilie naar de Kaaimaneilanden verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier toch al redelijk wat onzin en onwaarheden zien passeren, vandaar een korte reactie.

Algemene regel: uitvlaggen enkel en alleen om 1 of 2 auto's op buitenlandse platen te kunnen zetten loont totaal de moeite niet. Immers: buitenlandse vennootschap kost ook geld en dat wordt nogal eens vergeten. Oprichtingskosten, boekhouding, beheer,... Je vennootschap moet ook voldoende economische substantie hebben. Dus niet alleen een postbus, anders wordt het verhaaltje heel snel doorprikt. Geloof me, voor de meesten is het sop de kolen niet waard. E,n welke rechtszekerheid heb je in het buitenland?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oprichting van een vennootschap in Luxemburg kost je 12500 aan startkapitaal en een 3000 aan kosten. Niet zoveel verschillend als een BVBA hier. En de BVBA hier kan je vrolijk opdoeken.

Het grootste probleem met de huidige situatie is dat de geplande wijzigingen ingrijpend zijn, er absoluut nog geen duidelijkheid is welke delen waarheid worden maar we wel al geconfronteerd worden met echte zware wijzigingen op 1/1 wat betreft BIV. Ik denk dat de autodealers nu met moeite ook maar één auto verkocht krijgen aan een zaakvoerder die de bui ziet hangen...

En hoe langer het duurt, hoe meer tijd iedereen heeft om alles uit te tellen en te merken dat je met het geld dat je uitspaart in pakweg Luxemburg flink wat andere dingen kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belgische vennootschap opdoeken, da's weer een ander verhaal natuurlijk. Dan hoop ik wel dat je je activiteit wel degelijk ook in Lux. uitoefent ofwel zelf (fysisch) naar daar verhuist met je gezin en je uitschrijft in België. Als je zetel van fortuin hier blijft liggen dan ben je er weer aan voor de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we samen een bedrijfje starten in Lux, gekoppeld aan een studiootje dat we samen huren en waar een man of 10 gedomiciliëerd blijken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we samen een bedrijfje starten in Lux, gekoppeld aan een studiootje dat we samen huren en waar een man of 10 gedomiciliëerd blijken. :D

Jij bent geen makak, dus vergeet dat maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belgische vennootschap opdoeken, da's weer een ander verhaal natuurlijk. Dan hoop ik wel dat je je activiteit wel degelijk ook in Lux. uitoefent ofwel zelf (fysisch) naar daar verhuist met je gezin en je uitschrijft in België. Als je zetel van fortuin hier blijft liggen dan ben je er weer aan voor de moeite.

Ik zou zeker en vast iets kopen of huren in Luxemburg, 't is een mooie streek ten noorden ervan. En momenteel draai ik +90% van mijn omzet in België maar door simpelweg van project te wisselen kan dat snel veranderen. 1/5e van al mijn consultancyaanvragen is voor Luxemburgse opdrachten. Maar aan de andere kant kan mijn vrouw geen letter Frans, heeft ze een opleiding die enkel van toepassing is in België en gaat mijn dochter binnenkort naar school in een Vlaams klasje. En dan vind ik het weer dom om een buitenverblijfje in Luxemburg te scoren maar voor de rest wel alles te blijven afdragen in BE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine bedenking: in geval van total loss durft de verzekering van de tegenpartij toch de BIV van de vervanger voor z'n rekening nemen, nee? :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Help me hier eens even aub...

Vanaf jan 2012 krijg ik dus (voor het eerst in mij carrière, en direct al een domper door la rupo...) een firmakrel. Als ik bovenstaande invul kom ik op:

NEW

Benefit: 2473,71

Taxes: 1323,43

Extra taxes/year: 575,34

Extra taxes/month: 47,94

Wat wil dat concreet zeggen (lees: uit mijn portefeuille)?

hangt ervan af welke regeling ze op je werk hebben:

wordt 't VAA vermeld op je loonbriefje iedere maand: dan kost 't je iedere maand een extra 47,94€ aan belastingen(+wat je momenteel al betaald natuurlijk)

wordt er iedere maand een factuur opgestuurd(of 1x per jaar) dan bedraagt de factuur 206,15€ per maand of 2473,71€ per jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fantaseer maar, maar ik heb een prive wagen en een firmaslet op Luxemburgse platen Ik rijd 3x per week naar Luxemburg, naar de zetel van mijn werkgever, en gebruik deze wagen 100% professioneel enmaal veel kms af. Heb ik een voordeel in natura te betalen, daar ik mijn privé kms met mijn prive wagen doe?

Verplaatsingen naar en van het werk (gebruikelijke plaats van tewerkstelling) vallen onder privé -> er is dus privé-gebruik als je pendelt van en naar de zetel van jouw werkgever in LUX. Enkel indien je kan aantonen dat je met de LUX wagen bv. enkel rechtstreeks van huis naar klanten rijdt, vervolgens passert via de zetel van de vennootschap en dan terug naar een klant en dan pas naar huis, dan is er geen regulier woon-werkverkeer en heb je een argument.

Like I said, it is difficult, but it can be done ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenvatting is: je moet je inkomsten uit je activiteiten als bedrijfsleider (van de buitenlandse vennootschap) in het buitenland kunnen laten belasten zodat de Belgische fiscus er geen vat op krijgt.

Indien niet-> you're fucked.

Net klant op bezoek gehad, heeft vorige maand A8 D4 4.2FSI besteld, zal hem jaarlijks 7,5k aan belastingen kosten die betaald worden met privé- geld.

En dan zwijgen we nog over het voordeel voor gratis bewoning vanuit "villavennootschappen".

Simulatie voor een andere klant (villa + 335i) bracht zijn voordeel van 12,5k op 23k. Awtsch.

Zoals mijn grote baas zegt: welkom in het communisme, rijhuisje en lada voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een auto huren in het buitenland en dit voor max. 6 maanden

"§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor : het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd"

Er staat nergens bij dat je nadien geen "ander" voertuig mag huren...

Dus...

1. Men richte met x personen een venn. op in een "interessant" autoland met als hoofd- of nevenactiviteit autoverhuur

2. Men schrijve x auto's in op naam van die venn.

3. Men verhure deze auto's aan jezelf als privé-persoon

Jan, Piet, Joris en Corneel doen mee met respectievelijk auto A, B,C, D

Na 6 maanden ga je vervolgens roteren. Je moet dus min. met 2 personen zijn.

Is perfect legaal en er valt geen speld tussen te krijgen.

Geen gedoe met fiscaal uitvlaggen of wijziging domicilie of btw-attesten etc.

ps: Dit is geen grap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat zou daar dan het voordeel van zijn?

Bedoeling is uiteraard dat A, B, C en D de eigen wagens zijn die je hier uitschrijft, inbrengt in je buitenlandse venn. en vervolgens aan jezelf terug verhuurt aan een zacht prijsje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat zou daar dan het voordeel van zijn?

Bedoeling is uiteraard dat A, B, C en D de eigen wagens zijn die je hier uitschrijft, inbrengt in je buitenlandse venn. en vervolgens aan jezelf terug verhuurt aan een zacht prijsje.

Dat er belgische platen op hangen, en je dus minder in de kijker rijdt.

Maar wat ik me dus afvroeg was of die belasting dan ook betaald moet worden.

Want als je die op die manier vermijdt, kan je beter op Belgische platen rijden, kwestie van minder op te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag zoveel in de kijker rijden als je wil, je doet niets verkeerd (zie artikel wegcode).

Je huurt een auto net zoals je dat doet op reis, alleen is het een contract van 6 maanden ipv een week.

Je kunt ook perfect om de drie maanden roteren bijvoorbeeld, 6 maanden is het max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid