mrbbs 2.150 Geplaatst: 22 november 2017 Delen Geplaatst: 22 november 2017 Zolang het niet regent rijd ik altijd open, ook al vriest het. Cabrio's hebben doorgaans een goede chauffage en is het steeds aangenaam rijden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiely 78 Geplaatst: 25 november 2017 Delen Geplaatst: 25 november 2017 Knappe zetels en fotos’s. De uitvoering even opgezocht, fijne machine. Tot welke grootte pas je hier gemakkelijk in? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dane 1.812 Geplaatst: 25 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2017 Ik ben 1m81 en pas er in als de zetels helemaal achteruit staan en leuning evenveel hellend als die foto van de Recaro zetels en dan heb ik ongeveer nog 2 vingers over van het dak . 15 jaar geleden had ik een MX-5 NB voor ongeveer een jaar en dat viel goed mee maar nu voel ik mij daar nogal claustrofobisch in . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast exTB Geplaatst: 28 november 2017 Delen Geplaatst: 28 november 2017 Koop da is @Mazdastruction Is het dit model trouwens waar je naar op zoek was? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.381 Geplaatst: 8 december 2017 Delen Geplaatst: 8 december 2017 ik vind die nog altijd 'mooi' stond onlangs nog eentje te koop die 'ok' leek Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dane 1.812 Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2018 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vince522 2.248 Geplaatst: 25 januari 2018 Delen Geplaatst: 25 januari 2018 @Mazdastruction kennis van mij overweegt een NC 1.8, als je een zuiver exemplaar weet staan -> PM Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.159 Geplaatst: 18 februari 2018 Delen Geplaatst: 18 februari 2018 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.381 Geplaatst: 18 februari 2018 Delen Geplaatst: 18 februari 2018 @PJH Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.499 Geplaatst: 18 februari 2018 Delen Geplaatst: 18 februari 2018 Dat kan een paar sec sneller Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.159 Geplaatst: 18 februari 2018 Delen Geplaatst: 18 februari 2018 Met een MX5 soft top doe je dat in 5sec Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Mazdastruction 3.743 Geplaatst: 2 maart 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 2 maart 2018 Op vraag van enkele leden een kort verslagje van mijn bezoek aan Porto vorig weekend.@Thebiemerke @Bompa @Spillies ... Mazda Europe organiseerde een event om kennis te maken met hun plannen voor de komende jaren, onder de noemer 'Design and Technology Forum'. Hierop worden journalisten van heel Europa uitgenodigd, alsook 100 Europese dealers. Ik had het geluk om mee te gaan als 1 van de 4 Belgische dealers. We werden zaterdagavond ontvangen op een prachtige locatie en kregen door 1 van de designers, Jo Stenuit, meer uitleg bij hun visie over de twee nieuwe concepts die werden voorgesteld in Tokyo eind vorig jaar, de Vision Coupe en de Kai. Best belangrijk gezien alle modellen die de komende jaren zullen worden voorgesteld, door synergieën van deze twee concepts zullen worden bepaald. Het stijlvolle en ongelooflijk strakke van de Vision Coupe enerzijds en de agressiviteit en dynamiek van de Kai langs de andere kant. De Kai stond er ook in alle glorie. Voor mij was het de eerste keer dat ik een concept van zo dicht bij zag, en er het hele verhaal bij kreeg. Het helpt natuurlijk om er op die manier nog meer bewondering te krijgen voor de details en het vakmanschap waarmee men aan zo'n ontwerp werkt. We waren telkens met een groepje van +- 10 personen, wat interactie zeer toegankelijk maakte. Op zondag kregen we eerst meer uitleg over de technische werking van de SkyActiv X. Schitterend om dit hele verhaal te horen van de mensen die dit mee hebben ontworpen. De persoon die verantwoordelijk was voor het koetswerk begon met veel passie te vertellen over punten met hoge energie ter hoogte van de oren en de manieren waarop dit kan opgelost worden zodat er minder interieurgeluid hoorbaar is. Fantastisch. De motor zelf stond ook mooi uitgestald. Het eerste grote verschil dat opvalt is de compressor. De bedoeling van de motor is om met extreem arme mengsels te werken, waarmee de compressor helpt om zoveel mogelijk lucht binnen te krijgen. Ook de elektrische vvt op in- en uitlaat is nieuw. Hiervoor was dit enkel op de inlaat nokkenas. Bovenaan loopt er een commonrail, waar de druk wordt opgebouwd tot iets meer dan 200bar. Intern onderscheidt de motor zich vooral door de manier van ontsteking. Bij een klassieke benzinemotor gebeurt de ontsteking door de bougie. Deze veroorzaakt een steekvlam, waardoor het hele mengsel ontbrandt. Deze ontbranding gaat alle kanten uit, waardoor er veel thermische verliezen zijn langs de zuigerwanden. De Skyactiv X is zodanig ontworpen dat er door de bougies een erg kleine ontsteking plaats vindt, die het mengsel optimaal maakt om te via compressie tot ontploffing te komen. Een cilinderslag met compressie zal altijd efficiënter zijn dan door ontbranding. Vorige projecten liepen meestal fout omdat het erg moeilijk is om die ontploffing door compressie controleerbaar te houden bij benzine. Hier wordt elke cilinder apart gemonitord, om gepast te kunnen reageren op basis van veranderende temperatuur van de lucht, belasting,....Dit loopt niet in alle toerentallen en belastingen even efficiënt, waardoor de motor zelf beheert wanneer hij gewone verbranding toepast of de HCCI. Wauw. Ook in andere artikels die deze week verschenen, wordt verteld hoe Mazda inzet op hun visie over de 'Well-to-wheel'. Wat is de CO2-uitstoot en de impact van een auto van aan de bron van de energie, tot deze energie wordt omgezet door de wielen. Door hun berekeningen en visie, blijven ze in tegenstelling tot andere merken tot 2030 nog steeds een mooie toekomst zien voor de verbrandingsmotor op een groot deel van hun markten. Enkele uitzonderingen zoals Noorwegen ed. waar meer dan genoeg hernieuwbare energie is uitgesloten. Uiteraard dient de verbrandingsmotor zoals we deze nu kennen verder geperfectioneerd te worden zoals hierboven omschreven. Hun doel is om tegen 2030 50% minder CO2 uit te stoten dan de motoren vandaag. Ze zijn wel degelijk bezig met elektrische motoren, mocht iemand daaraan twijfelen. In de loop van 2019 wordt wellicht een model met elektrische aandrijving voorgesteld, al dan niet met de wankelmotor als range extender. Maar de kans is groot dat dit model dan ook enkel beschikbaar zal zijn voor markten waar momenteel een energieoverschot is, of waar de wetgeving verplicht om elektrische wagens te verkopen. Er zijn momenteel 6 prototypes wereldwijd die rondrijden met de Skyactiv X technologie. 5 ervan waren beschikbaar in Porto vorige week. We hebben de kans gekregen om zowel met de automaat als de manueel een erg uitgebreide testrit te doen van telkens 20 min. Ook hier weer een erg unieke beleving. Alles in het interieur afgeplakt, nog polyester ventilatiemonden, al het nieuwe chassis, maar verpakt met het huidig model Mazda 3... In elk model zat ook een Ipad gemonteerd, waar je op kon zien wanneer de motor gebruik maakt van de klassieke verbranding, of de HCCI zoals hierboven beschreven. En als we de waardes mogen geloven die werden weergegeven: het was opvallend weinig klassieke verbranding. Tot alle opluchting gaat het hier dus niet over een gimmick waar een automerk wilt mee uitpakken, maar zal het effectief een grote verandering worden. Één zaak werd angstvallig geheim gehouden: het verbruik. Bij elke testrit zat een copiloot die ons vertelde dat de tankkleppen verzegeld waren. Ik heb ze niet gezien, maar blijkbaar zaten op die site ergens 6 Japanse ingenieurs verstopt die na enkele proefrit de wagengegevens uitlazen en de tanken opnieuw vulden. Ok dan! De motor zelf had 190pk en een koppel van 230nm. Best veel voor een Mazda 3, maar het rijden was dan ook erg aangenaam. Rijden aan 80 in 6e, en nog steeds acceleratie mogelijk. Ondenkbaar bij de huidige atmosferische 2.0. Heel af en toe was nog een erg kleine roffel hoorbaar, zeker bij erg lage belasting. Bijna het gekende dieselgeklepper, maar het lijkt mij iets dat eerder eigen was aan de prototypes. Niet te vergeten dat deze rondrijden sinds juni, en pas dienen voor productie begin 2019. Van de overgang van klassieke verbranding naar HCCI was echter helemaal niets te voelen, niet de minste hapering. Schitterend. Ze claimen een minder verbruik van 20 tot 30%. Als dit kan behaald worden in de praktijk met een motor die op deze manier rijdt, dan mogen er wat handjes op elkaar. Voor mezelf is het dus een fantastische ervaring geweest. Het doet goed te zien dat 'je merk' bezig is met iets op een eigenzinnige manier, zo anders dan de andere. Deze keuze zal er wel voor zorgen dat het erop of erover wordt denk ik. Maar voor hetgeen het waard is: ik heb er alvast een goed gevoel bij. Foto's! Schitterende hotelkamer: Kai Concept: Heb ook zo'n poster gevraagd voor in de living, maar mag niet van mijn vrouw. Skyactiv X + nieuwe koetswerk Prototypes Meer dan 1 rol duct tape zal nodig geweest zijn om alles te camoufleren. Koppeke zelfs wat verbrand van 1 dag zon. En een wannabe folder-foto van het domein als afsluiter! 16 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 On 20/01/2018 at 12:45 PM, dane said: Cringe Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 @wooter zal die nieuwe technologie voor benzinemotoren ongetwijfeld zeer interessant vinden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 Heel interessant! Vooral dat het verbruik geheim gehouden werd en er nauwelijks EV plannen zijn. Toch knap als je zo een diepe zakken hebt dat je de gehele Chinese markt in de toekomst wil negeren . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.743 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 18 minuten geleden, ir_fuel zei: @wooter zal die nieuwe technologie voor benzinemotoren ongetwijfeld zeer interessant vinden! Wooter mag in zijn eigen topic blijven. 't Is een heel bewuste keuze en de vele mensen die er bij Mazda mee bezig zijn, doen dit op een iets professionelere en meer gegronde basis dan Wooter. Maar goed, argumenten zijn bij Wooter zinloos. Een steen zal ook nooit kunnen pingpongen. 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CHARLE5 251 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 Merci om de moeite te nemen om dit neer te schrijven. Interessant verslag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 21 minutes ago, Mazdastruction said: Wooter mag in zijn eigen topic blijven. 't Is een heel bewuste keuze en de vele mensen die er bij Mazda mee bezig zijn, doen dit op een iets professionelere en meer gegronde basis dan Wooter. Maar goed, argumenten zijn bij Wooter zinloos. Een steen zal ook nooit kunnen pingpongen. Ik kijk met spanning uit naar de toekomst Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.381 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 2 minuten geleden, wooter zei: Ik kijk met spanning uit naar de toekomst 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.499 Geplaatst: 2 maart 2018 Delen Geplaatst: 2 maart 2018 Als die motoren van nature vrij arm lopen, en supercharged zijn, wil dat dan zeggen dat die vrij hard te chippen zullen zijn als je de temperaturen in controle kunt houden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.491 Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 Thx, mazdastruction! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.743 Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 20 uren geleden, wooter zei: Ik kijk met spanning uit naar de toekomst Toekomst voorspellen kan niemand, hier is de projectie waar Mazda rekening mee houdt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.981 Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 Daar geloof ik geen jota van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.159 Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 Tegen 2040 veel occasies met LPG op de markt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.743 Geplaatst: 3 maart 2018 Delen Geplaatst: 3 maart 2018 12 minuten geleden, ir_fuel zei: Daar geloof ik geen jota van. Het stuk voor 2018 is een feit, kan je niet anders dan geloven. Ik weet het niet. Tesla komt hier nu wel erg veel naar voor. Maar wat heeft Tesla wereldwijd verkocht in 2017? 100.000 auto's? Op 95 miljoen verkochte auto's wereldwijd? Dat is 0,11%. Zal toch nog even duren eer ze echt relevant worden. Of dat andere merken de technologie gaan hanteren zodat het interessant wordt voor particulieren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.