ex-Mooseman 10.346 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 BON TL;DR -> Ik aan de slag met dat spul en wat compound. Ik dacht even dat ik aan een rodeospel begonnen was. Dat ding sleurt mij dus gewoon rond op die panelen, WTF was me dat. Bovendien zit ik met losse onderdelen, en niet met een ganse auto, dus die spullen schoten dan nog eens alle kanten op. Ik had ook totaal geen idee van hoe plat/schuin de pad nu lag, t was meer op het paneel proberen blijven dan wat anders. Ik [mention=151]Wax-it.be[/mention] eens gebeld om te horen of dat normaal was (misschien trekken die pads op niks en grippen die te veel, ofzo). Nou ... "Ah ne rotary? Ge moet beginnen op een plat oppervlak en dan ...", gevolgd door een hele uitleg over hoe dat ding te "temmen" zodat hij de richting op gaat die je wilt. "En eens je dat goed kan is de volgende stap op bolle oppervlaken". Kak, dat ding hier is 1 groot bol oppervlak Dan ging het over de snelheden. Blijkbaar moet je werken aan 600 toeren in t begin en daarna 1100. Dat toestel van mij heeft 6 stappen. Stap 1 is 1100rpm, stap 6 is 5500 rpm Conclusie: ik kan daar echt niet mee werken. Ik ga een DAP kopen, want eer ik dat apparaat onder de knie heb zijn we weken verder. Voor de rest moet ik zeggen dat ik met de Menzerna 400 eigenlijk al voldoende resultaat heb voor wat ik wil bereiken, op die paar stukken waar het een beetje gelukt is [mention=53]Alexx[/mention]Dat is geen rotary, dat is een haakse slijper Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar. Ik zou het nooit durven op een straatauto. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 7 minuten geleden, ir_fuel zei: Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar. Ik zou het nooit durven op een straatauto. Dat is. En heel veel werk... Niet moeilijk dat dat altijd zo duur is, als je ziet wat een tijd erin kruipt. Respect voor mannen die dat elke dag doen hoor. Ook dat demonteren en monteren van de stukken op een auto, constant op de grond zitten/liggen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Idem met detailen trouwens. Ik heb vroeger genoeg auto's gedaan in het weekend, ik zou het niet meer kunnen... 2-3 dagen staan polieren Als je dat elke dag moet doen ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 1 minute ago, Jochen said: Dat is. En heel veel werk... Niet moeilijk dat dat altijd zo duur is, als je ziet wat een tijd erin kruipt. Zo nen onnozele spotrepair al. Miljaar. Ik ben er nu zelf mee bezig. Wat vooral irritant is is dat je zo moeilijk kan voort doen na elke stap. Het is 1 stap per dag en dan laten drogen/uitharden. Gaat niet vooruit. En dan het blenden van de lak, holy shit... Ik heb nu een spuitbus met blender besteld, hopelijk gaat het daarmee beter. Ik heb nu echt een lijn staan, en die gaat duidelijk niet weg met polieren. Misschien moet ik ze eens wat mat schuren ofzo. En dan hebben we het nog niet over allerhande soorten verf (metallic is ook al een kunst op zich, om die flake goed te krijgen) en carrosserie-vormen waar je machinaal niet zomaar aan kunt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.165 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Een wijs carrossier zei ooit tegen mij: met één kleur metallic grijs spuit ge 100 tinten. De snelheid waarmee je spuit, dikte van de lagen, de afstand van pistool tot paneel, de richting van de metailic... Alles heeft een invloed. En dat wachten ja, en soms helemaal op nieuw moeten beginnen omdat je niet kon wachten Avondschool gaan volgen? Dan hebt ge meteen al het materiaal ter beschikking. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 52 minuten geleden, ir_fuel zei: Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste weken, dan is het wel dat carrosseriewerk (herstellingen, spuiten, schuren, polieren) toch echt wel een ambacht is, miljaar. Ik zou het nooit durven op een straatauto. Hoi. Ik heb echt m'n best gedaan op die kleine paneeltjes van m'n kofferset en zelfs met een vies oog is 't resultaat eigenlijk behoorlijk... ... maar WTF dat is écht een specialisatie, yep. Next time: "iere, spuitdanekeerzeere ajwilt, danke" + aftikken + zelf iets anders gaan doen dat weekend Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 20 minutes ago, gTa said: Hoi. Ik heb echt m'n best gedaan op die kleine paneeltjes van m'n kofferset en zelfs met een vies oog is 't resultaat eigenlijk behoorlijk... ... maar WTF dat is écht een specialisatie, yep. Next time: "iere, spuitdanekeerzeere ajwilt, danke" + aftikken + zelf iets anders gaan doen dat weekend Iets volledig spuiten is 100 keer gemakkelijker dan een stuk herstellen. Ik ben bezig met herstellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Ja, ga maar een beetje mijn toenaderingspoging-tussen-twee-slachtoffers-van-de-lakwerk-moeilijkheidsgraad in de grond boren, ploert. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Ik heb vooral de grootte van de zone onderschat. Een stuk repareren van 10 op 10, daar heb je een stuk van bijna een meter op een meter voor nodig als "uitloopzone", damn ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Plus, 't is op plexi dacht ik? (of iets gelijkaardigs) Dacht dat dat de moeilijkste ondergronden waren om deftig werk op te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 polyester. Je kan dus ook niks nameten met een lakdiktemeter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 plexi polyester was wat ik bedoelde idd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Ben al blij dat ik niet met hars en matten aan de slag ben gemoeten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Oh, LOL, dat heb ik vroeger nog gedaan. We zouden wel ne keer zélf surfplanken maken of herstellen. Ik kan daar ook heeeel wat stoten over vertellen. Maar vent toch. Zit met 'n voorbeeld in m'n kop van de grofste stommiteit ooit. Op surfplanken ligt een anti-slip-laag. (Evident.) Die slijt af, zeker bij intens gebruik. Op lichtere boards (doorgaans de betere, duurdere, enz.) gebruiken ze een oplossing die minder weegt dan op de meer brot-und-butter boards, maar die slijt extra snel en die moet je af en toe vernieuwen. Bestond in spuitbusversie, maar dat blijft maar enkele surfsessies en kostte best veel. Een beproefde methode die langer hield, was een dun laagje 2C-epoxy op 't board strijken en daarna (rijkelijk) zout strooien erover, zodat dat in de epoxy trekt en dus poriën maakt. Als alles droog is leg je dat in 't water, zout lost op, klaar. Maar zout is zo fijngekorreld, toch, hé. Wat is groffer? Mmmm, AHAA: KRISTALSUIKER !!! De ontnuchtering was groot toen bleek dat kristalsuiker mooi smolt in dat epoxy (oiv licht en warmte) en dus de hele bovenkant van 't board "gekarameliseerd" was. En zo nog duizend dingen. Board tijdens 't jumpen in 2 springen, denken dat even te gaan herstellen (zoals de pro's) en 't ding de volgende surfdag al terug in twee knallen door dat gewoon uit de auto te halen en op de dijk te leggen. Heerlijk. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 En dat allemaal met producten die toxische dampen produceren, zonder enige vorm van bescherming zeker Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Heb ook eigen boards gemaakt (of in teamverband met maten) die wél stevig waren. En zelfs best licht! Alleen trok de shape op de kloten en kon je daar niks mee aanvangen. En waren we te gierig om iemand met skills een deftige deco te laten zetten ... én te dom om er op dat vlak wél met ons fikken van af te blijven, dus ze waren hondslelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 9 minuten geleden, ir_fuel zei: En dat allemaal met producten die toxische dampen produceren, zonder enige vorm van bescherming zeker Gast, een paar weken rood staan van de glasvezelirritatie en je 2C-epoxy-vuile handen afvegen aan je (blote) buik, what's the fucking problem? We surften in de noordzee (aka toxic pool, squared) waar we geregeld serieuze zeupen water binnenkregen (in whitewash of bij ejects van highjumps waarbij je van vele meters hoog op 't water kletst). Dan is zo'n beetje extra toxische producten gewoon een dessertje, no biggy. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Kwestie van de maag en de longen evenredig te coaten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Nu je 't zegt, ik herinner me wel dat ik eens een paar weken met een serieuze piepende hoest gezeten heb toen ik in 't werkkot van de club de (foam) core van een nieuw board aan 't schuren/shapen was ... zonder mondmasker. Ter illustratie, dat is (ongeveer) deze taak: https://www.youtube.com/watch?v=HUAw802MB_w (wou timelink pasten maar youtube blijft rondjes draaien bij de more options, kan 'm dus niet te pakken krijgen) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.722 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Ook nog gedaan, maar dan met mijn boot. En bang zijn van polyesterhars, maar zero stress van de glasvezelmatten of de epoxy. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 1 minute ago, gTa said: Nu je 't zegt, ik herinner me wel dat ik eens een paar weken met een serieuze piepende hoest gezeten heb toen ik in 't werkkot van de club de (foam) core van een nieuw board aan 't schuren/shapen was ... zonder mondmasker. Ter illustratie, dat is (ongeveer) deze taak: https://www.youtube.com/watch?v=HUAw802MB_w (wou timelink pasten maar youtube blijft rondjes draaien bij de more options, kan 'm dus niet te pakken krijgen) WTF. Is dat gemaakt van piepschuim? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Just now, gewoon ik said: Ook nog gedaan, maar dan met mijn boot. En bang zijn van polyesterhars, maar zero stress van de glasvezelmatten of de epoxy. Ik boor zelfs geen gat meer in dat ding zonder een stofmasker op te zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 8 minuten geleden, ir_fuel zei: WTF. Is dat gemaakt van piepschuim? De core, ja. Geen klassiek "bollekespiepschuim", maar specifiekere varianten (fijner van structuur, even licht, stijver). Daarrond komen diverse lagen van glas- of carbonvezel, waarvan er oneindig veel varianten bestaan. Niet zelden worden er ook stringers in verwerkt (hout, carbon, enz.), dat zijn latten of profielen in lengterichting die stijfheid moeten brengen. Er zijn er zelfs met een hollow core, enz. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 3 april 2020 Delen Geplaatst: 3 april 2020 Plakt dat dan ook overal aan de komende 10 jaar als je dat afschuurt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.