Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic


janvkn

Aanbevolen berichten

Niet zo zeer in het verkeer maar toch een ergernis. 

Waar ik woon is vaak heel moeilijk parking te vinden laat op de avond in de week, meestal is er wel nog een plekje waar een tijdelijk parkeerverbod geldt en je dus om 6u 's morgens je auto mag verzetten.
Er zijn uiteraard een heleboel plaatsen waar een parkeerverbod (bord met P en rode streep + nummerplaat) van kracht is wegens inrit of garage, maar zo zijn er ook een aantal plaatsen waar het parkeerverbod niet terecht is omdat er simpelweg geen auto in die garage/inrit past.

Heb al vaak zitten denken om mij er gewoon voor te zetten als die plaats vrij is, maar ben bang dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wat zegt de letter van de wet hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, vince522 said:

Heb al vaak zitten denken om mij er gewoon voor te zetten als die plaats vrij is, maar ben bang dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wat zegt de letter van de wet hierover?

Dat je niet mag staan waar er een parkeerverbod is :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, vince522 said:

Niet zo zeer in het verkeer maar toch een ergernis. 

Waar ik woon is vaak heel moeilijk parking te vinden laat op de avond in de week, meestal is er wel nog een plekje waar een tijdelijk parkeerverbod geldt en je dus om 6u 's morgens je auto mag verzetten.
Er zijn uiteraard een heleboel plaatsen waar een parkeerverbod (bord met P en rode streep + nummerplaat) van kracht is wegens inrit of garage, maar zo zijn er ook een aantal plaatsen waar het parkeerverbod niet terecht is omdat er simpelweg geen auto in die garage/inrit past.

Heb al vaak zitten denken om mij er gewoon voor te zetten als die plaats vrij is, maar ben bang dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wat zegt de letter van de wet hierover?

Je mag er enkel parkeren als jouw nummerplaat op de poort hangt. Of je dan in die garage kan of niet, maakt weinig uit, denk ik.

Dus in dit geval mag jij er niet parkeren.

https://www.touring.be/nl/artikels/parkeren-wat-met-garages-en-opritten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vince522 zei:

Niet zo zeer in het verkeer maar toch een ergernis. 

Waar ik woon is vaak heel moeilijk parking te vinden laat op de avond in de week, meestal is er wel nog een plekje waar een tijdelijk parkeerverbod geldt en je dus om 6u 's morgens je auto mag verzetten.
Er zijn uiteraard een heleboel plaatsen waar een parkeerverbod (bord met P en rode streep + nummerplaat) van kracht is wegens inrit of garage, maar zo zijn er ook een aantal plaatsen waar het parkeerverbod niet terecht is omdat er simpelweg geen auto in die garage/inrit past.

Heb al vaak zitten denken om mij er gewoon voor te zetten als die plaats vrij is, maar ben bang dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wat zegt de letter van de wet hierover?

Heb ook zo'n paljas in mijn straat wonen (Elsene). Zet zelfs 3 kegels nu, terwijl dat gewoon een grote deur is waar een gang op uitkomt. Daar gaat nooit een auto in of uit en woon daar intussen al meer dan 1 jaar. Een keer heb ik me ervoor gezet en toen kwam ie 's ochtends per toeval net de deur uit en vroeg ie me - weliswaar vriendelijk - of ik dat niet meer wil doen in de toekomst want anders moet hij de politie bellen met alle gevolgen vandien. Heb 'm vriendelijk geantwoord dat dat geen probleem is. Volgens mij komen ze daarvoor bij de polis in BXL nog niet eens ter plekke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, Marvin said:

Je mag er enkel parkeren als jouw nummerplaat op de poort hangt. Of je dan in die garage kan of niet, maakt weinig uit, denk ik.

Dus in dit geval mag jij er niet parkeren.

https://www.touring.be/nl/artikels/parkeren-wat-met-garages-en-opritten 

 

Quote

Is de garage definitief buiten gebruik en kan er geen auto meer in geplaatst worden, dan gaat het niet meer om een "inrij" en dan geldt er dus geen parkeerverbod meer. Dat is b.v. het geval vaneen garage waarin een verwarmingsketel werd geïnstalleerd of waar achter de toegangspoort een muurtje of een trap werd gebouwd.

Ik waag het er eens op, ga wel mijn telefoonnummer achterlaten, je weet maar nooit 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb me in Oostende zo ooit eens voor enen zijn poort gezet om vlug een broodje te gaan halen. Die mens (zag er gepensioneerd uit) stond in zijn garage wat te prutsen, en ik vroeg of het geen probleem was dat ik 10 minuutjes er stond. Bloedserieus zei die man: Nee geen probleem, ik vraag wel dat je 10 eur betaalt.

Ik dacht al ... wtf.

Gelukkig zei die man daarna met de volle glimlach dat het voor te lachen was.

Eens binnen in de winkel, zie ik die man bellen ... wtf. Voor te lachen dat ik voor zijn poort mocht staan of wa?

Maar was gewoon een belleke aan 't doen. Toen ik terug kwam naar mijn auto wou die gast nog een klapke slaan, maar feit dat ik voor zijn poort stond was net omdat ik weinig tijd had, dus heb het kort moeten houden. Kerel had duidelijk tijd te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, vince522 zei:

Er zijn uiteraard een heleboel plaatsen waar een parkeerverbod (bord met P en rode streep + nummerplaat) van kracht is wegens inrit of garage, maar zo zijn er ook een aantal plaatsen waar het parkeerverbod niet terecht is omdat er simpelweg geen auto in die garage/inrit past.

Heb al vaak zitten denken om mij er gewoon voor te zetten als die plaats vrij is, maar ben bang dat ik aan het kortste eind ga trekken. Wat zegt de letter van de wet hierover?

 

De letter van de wet (Wegcode) zegt:

"25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
(...)
 voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
"

Wat een 'inrij' is bepaalt de wet niet.

Het Hof van Cassatie heeft het ooit omschreven als: "elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen."

Het is - volgens die definitie - dus niet nodig dat het voor een auto is; een bakfiets (met drie wielen) volstaat.

Indien het anderzijds 'naar uiterlijke kenmerken' niet op een inrit lijkt geldt er geen parkeerverbod.  Anders zou iedereen met een brede voordeur en een bakfiets in de gang een eigen parkeerplaats voor de deur kunnen creëren.

Heb je een StreeView-link naar de concrete situatie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De linkerzijde van de inrit loopt schuin naar binnen, dus het versmalt nog verder, zou zelf eens foto moeten maken om het duidelijk weer te geven.
 

image.png.c5a2637ff561440cfd0a49528cb835fa.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon doen. Politie komt enkel als je uit de garage moet. Heb af en toe ook eens ene die voor onze poort staat. Ik ductape een papier op z’n vooruit met zo veel ductape dat ie daar minstens een kwartier aan moet prutsen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, vince522 zei:

De linkerzijde van de inrit loopt schuin naar binnen, dus het versmalt nog verder, zou zelf eens foto moeten maken om het duidelijk weer te geven.


Het is in elk geval duidelijk niet 'gewoon een voordeur'. :D 
En het lijkt me ook niet dat iemand het doet om er enkel zelf te mogen parkeren.

Volgens mij mag je (niemand) daar niet parkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen denken inderdaad veelal dat de parkeerplaats op straat, voor hun huis, bij hun huis hoort...

Waar ik woon is de situatie als volgt:

- Ik heb een oprit waar twee auto's dagelijks op staan.

- Mijn bestelwagen kan er jammer genoeg niet meer bij.  WIj wonen in een slecht verlichte straat en die tevens ook nog es gebruikt wordt als kortste weg naar het nabijgelegen ziekenhuis.  Om die reden liggen de snelheidsremmers in onze straat niet horizontaal maar verticaal (zou maatregel zijn voor de ambulances, die dagelijks door de straat rijden en 's nachts razen).  Bijna alle huizen hebben een oprit en die wordt door de meeste gebruikt.  Parkeer je auto toch op straat, dan heb je vooral 's nachts kans op afgereden spiegels of soms nog erger schade aan de flank...  Om die reden parkeer ik mijn bestelwagen om de hoek, ik probeer er ook op te letten om niet telkens voor hetzelfde huis te parkeren, hoewel dat wettelijk mag.

Een greep uit het assortiment reacties:

- Meneer, dat is mijn plaats.

- Meneer, wil u zich verplaatsen, ik ga straks mijn auto wassen en mijn tuinslang is niet lang genoeg

- Meneer, gelieve te parkeren waar u woont

- Meneer, wij hebben meer recht om hier te parkeren dan jij

- Meneer, de politie is verwittigd, de boete zal volgen.

Een greep uit de acties:

- anonieme briefjes met : parkeer voor eigen deur

- tweemaal platte band, in één week.  Een bezorgde buur liet me weten dat het platgestoken was.

- men parkeert er niet meer op de oprit, maar zet nu zelf hun wagen op straat

- bij verlaten van parkeerplaats, zet men oranje kegels...

  • Vind ik leuk 1
  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, 4rings said:

 

Een greep uit het assortiment reacties:

- Meneer, dat is mijn plaats.

- Meneer, wil u zich verplaatsen, ik ga straks mijn auto wassen en mijn tuinslang is niet lang genoeg

- Meneer, gelieve te parkeren waar u woont

- Meneer, wij hebben meer recht om hier te parkeren dan jij

- Meneer, de politie is verwittigd, de boete zal volgen.

Een greep uit de acties:

- anonieme briefjes met : parkeer voor eigen deur

- tweemaal platte band, in één week.  Een bezorgde buur liet me weten dat het platgestoken was.

- men parkeert er niet meer op de oprit, maar zet nu zelf hun wagen op straat

- bij verlaten van parkeerplaats, zet men oranje kegels...

Vlaanderen :inlove: 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Van die "gereserveerde" plaatsen op straat voor de deur heb ik hier anders ook al genoeg gezien.

Ik vind, nnar mijn mening, Vlaanderen iets kleinburgerlijker dan Wallonie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben iemand die daar ook "last" van heeft, van een mobilhome-eigenaar van enkele straten verder die zijn (volgens als enig vervoermiddel dienst doend) huis-op-wielen hier recht tegenover mijn in-/uitrit komt parkeren. 't Spel is breed en als hij met zijn banden tot tegen de stoeprand parkeert op de parkeerstrook, komt dat spel nog altijd 30-40cm over de rijweg. 't Heeft dus wel wat breedte,

Gevolgen: 't maakt dat de Lijnbus die hier passeert moet uitwijken waardoor er niet meer kan gekruist worden. Het maakt het voor ons persoonlijk minder makkelijk om met ne brede zwaai binnen te kunnen rijden, en als we buiten rijden (wat achterwaarts gebeurt) moeten we wat beter opletten. Enz. Best vervelend, dus. Maar first world problems.

Maar die man woont in een straat waar er sterk onvoldoende parkeerplaatsen zijn (huizen van 5m breed) en recht tegenover ons (andere kant van de straat) ligt een stuk grond braak. Dus daar parkeert hij effectief met 't minste hinder voor de ganse buurt.

Ik vind het niet leuk, maar hij doet inspanningen om de buurt zo min mogelijk te belasten, dus ik kan er niet alleen niets over zeggen, ik wil het ook niet. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/11/2018 om 20:59, gTa zei:

Het rakelt mijn woede weer op, rrraaaaaagh !!!

Daarnet quasi identiek hetzelfde tegengekomen op de Kalve of de Peene (ben niet meer zeker) van Wachtebeke naar Moerbeke. Baan van 3 auto's breed, langs één kant mag er op de rijweg geparkeerd worden, geen lijnen op wegdek die rijstroken aangeven. Twee wagens kunnen elkaar naar geparkeerde voertuigen kruisen, als er een bus of vrachtwagen bij zit gaat dat niet en moet je (of die) wachten.

Ik reed op de kant van de geparkeerde wagens (dus ben voorrangsplichtig), hele lange rij auto's waar ik geen gaten tussen heb om in te duiken mocht er nen breejen afkomen. Ik rijd er rustig langs,; er passeren enkele tegenliggers (personenwagens) zonder problemen. Dan efkens niks, ben bijna op 't eind ... komt er zo'n Hyundai Tucson of Nissan Qashqai ding afgereden (te snel natuurlijk) en "OMDADDE GIJ VOORRANGSPLICHTIG ZIJT VRIENDEKE, MEE UWEN DIKKE BEEJEMWEE" gaat hij meer en meer naar 't midden rijden. Ik kon geen kant uit, rem redelijk stevig. Passeert me al toeterend en flashend, geen halve mm zat er tussen, links én rechts.

Renske overstuur, roepend, Elliott helemaal overstuur, huilend/krijsend gelijk zot, ik razend.

Kar gekeerd en er achteraan. Had die in een paar 100m te pakken, reed net oprit op. Achteraan gereden en uitgestapt.

  • "Goeienavond meneer". (Ik stond te trillen op mijn voeten.) 
  • Kerel doet wat fars "als 't is omdat ge op mijn vak kwam: GIJ moest wachten" + een wijzend trillend vingerke in mijn richting
  • (op dat moment komt madam des huizes uit de voordeur)
  • Ik wijs naar m'n voorruit (waar aan de spiegelvoet de dubbele lens van de camera's van m'n rij-assistentiesystemen zitten, als ge dat niet tegoei kent weet ge niet dat dat geen dashcam is of kan zijn): "Gaan we eens naar de beelden van de dashcam kijken, vooraan én achteraan, hoe ver ge naar mij toe uitweek en hoeveel plaats ge nog had met de kant van de weg? En daarna de Politie bellen en even horen in hoeverre zoiets als een poging tot opzettelijke slagen en verwondingen met verzwarende omstandigheden kan worden gezien?"
  • Meteen zeventien toontjes lager, "oei hebt ge schade meneer, kan ik nog iets betekenen meneer, "k ga het niet meer doen meneer, ..."

Heb 'm gewoon gezegd: "pas uw asociaal navelstaarderig gedrag aan, gast" en ingestapt en weggereden.

 

Eerste keer in mijn leven dat ik echt op iemand af stap. Al vaak gedacht dat te willen doen, vaak achteraf ook gedacht van "had dit of dat kunnen zeggen".

 

Wel op mijn doos gehad van Renske achteraf "GIJ HEBT HELEMAAL GENE DASHCAM, wat als hij dat doorhad of wat als hij u motten ging geven?!?" :roll: 

Bon. Efkens twee weken afkoelen nu.

My man, ✋high five!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, TCT zei:

My man, ✋high five!

Dat verhaal heeft me sindsdien nog al een keer of 3 opnieuw prekinge en gezaag opgeleverd. Dat ik dat niet had mogen doen, dat ik slagen had kunnen krijgen, ... enz. :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid