Thebiemerke 5.390 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Wat een sleeper! Rode 245 op steelies http://youtu.be/o3QVQ9cI7tg 3 Quote
Wouter 210 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Wat een sleeper! Rode 245 op steelies http://youtu.be/o3QVQ9cI7tg Lmao, met 5 man in de Volvo die Supra gewoon vierkant naar huis rijden. Dikke fail dat Volvo geen RWD meer is. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Dat ze nu gewoon nog eens leren een hedendaagse automaat maken. ZF 8-bak erin. Die Heico V70 is wel heerlijk. Knap interieur hebben die auto's ook. Quote
Thebiemerke 5.390 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Lmao, met 5 man in de Volvo die Supra gewoon vierkant naar huis rijden.Dikke fail dat Volvo geen RWD meer is. En als je dan op het einde van het filmpje ziet hoe die kar eruit ziet Quote
Speedhunter 4.891 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Dikke fail dat Volvo geen RWD meer is. ²²²²²²²²²²²²² Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Quote
brjefs 15.518 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Nieuwe S60 D3 automaat op zomerbanden rijdt nochtans echt knudde momenteel. Oude S60 op zomerbanden valt nog mee Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Heeft zo'n automaat geen winterstand? Met een manuele moet je natuurlijk wel zelf kunnen aanvoelen dat je best een versnelling hoger schakelt bij sommige situaties in zo'n weer. Quote
msxx 7.864 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Heeft zo'n automaat geen winterstand? Met een manuele moet je natuurlijk wel zelf kunnen aanvoelen dat je best een versnelling hoger schakelt bij sommige situaties in zo'n weer. Heeft hij niet nee. Maar de winterstand betekent niet anders dan vertrekken in zijn 2e. En zo'n automaat heeft wel een manuele functie, dus vertrekken in zijn 2e kan nog steeds. Maar gezien tractiecontrole van tegenwoordig vrij zinloos? Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Nee, toch niet. In eerste merk je wel dat de tractiecontrole ingrijpt en je eigenlijk een heel onveilig gevoel geeft als je bijvoorbeeld een relatief drukke steenweg moet oversteken terwijl je in tweede de tractiecontrole zelfs niet ziet (of voelt) opspringen en je vlotjes weggeraakt. Quote
Bompa 17.793 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Wat een sleeper! Rode 245 op steelies http://youtu.be/o3QVQ9cI7tg Zalig! Hiervoor zou ik nog geld willen neerleggen. Quote
Bompa 17.793 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Heeft zo'n automaat geen winterstand? Met een manuele moet je natuurlijk wel zelf kunnen aanvoelen dat je best een versnelling hoger schakelt bij sommige situaties in zo'n weer. Mja, winterstand gaat wat lomer schakelen en vertrekken in 3e. Is niet echt het wondermiddel. Als je echt vast zit kan je dat wel helpen, maar dan nog. Nu vond ik de sneeuw wel "gladder" dan vorig jaar, en heb ik de winterstand iets meer gebruikt. Maar nu rijd ik weer op brede zomersloefen en dan is het nog zo plezant zonder die winterstand Als je jouw automaat iet of wat kent, voel je dat ook wel aan hoor. Met de voet kan je de automaat iets of wat sturen, of anders de manuele stand he. Quote
Wouter 210 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Wintervelgen/banden set heb ik sowieso en dan is RWD geen probleem in dergelijke weersomstandigheden, en als ge wilt heb je nog bakken plezier er bij ook. Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Ik wist niet dat een FWD beter remt dan een RWD op de sneeuw. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Afstand houden en (magic word) anticiperen doen ook veel. Quote
msxx 7.864 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Mja, winterstand gaat wat lomer schakelen en vertrekken in 3e. Is niet echt het wondermiddel. Als je echt vast zit kan je dat wel helpen, maar dan nog. Nu vond ik de sneeuw wel "gladder" dan vorig jaar, en heb ik de winterstand iets meer gebruikt. Maar nu rijd ik weer op brede zomersloefen en dan is het nog zo plezant zonder die winterstand Als je jouw automaat iet of wat kent, voel je dat ook wel aan hoor. Met de voet kan je de automaat iets of wat sturen, of anders de manuele stand he. Heb jij nog wel een winterstand dan? Bij de S80 is die in ieder geval onbestaande? Quote
CAS 8.074 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Wat een onzin... 1 Quote
Bompa 17.793 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Heb jij nog wel een winterstand dan? Bij de S80 is die in ieder geval onbestaande? Ik heb die, inderdaad. Maar je mist niet veel hoor. Winterbanden doen veel meer dan W. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Wat een onzin... Leg eens uit. Quote
CAS 8.074 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Leg eens uit. Ga het in delen opsplitsen: Ik vind van niet. Dat is eigen mening, dus geen probleem mee... Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Ook ergens wat eigen mening natuurlijk, maar geen stress de baan op? Dus, je rijd met je FWD wagen, waarvan de gewichtsverdeling allesbehalve ideaal is op een glad wegdek (ik moet niet uitleggen waarom FWD juist bestaat?). Waarom heb je dan geen stress? Als jouw neus begint te schuiven is er niks dat tot correctie kan leiden. Je hoort wel cowboyverhalen, van mijn FWD, die trekt zichzelf in de bocht, maar dat is gewoon pure onzin. Als er geen grip is, dan is er geen en dan trekt er zich helemaal niks in de bocht, je gaat gewoon met je verkeerde opgestelde wagen mooi rechtdoor. Gezien je posts en je rijd met een volvo (ik schuif volvo rijders direct over dezelfde kam) ga ik er van uit dat je een voorzichtig persoon bent. Je gaat dus, eens je begint te sleren ofwel op de rem gaan staan, ofwel ga je ontkoppelen en mss toch een poging ondernemen om de kar de richting uit te sturen die je wil. Of dat nu fwd is of niet, maakt geen bal uit. Dus uw, geen stress gedeelte slaat op niks. Je hebt nergens voordeel met uw fwd, integendeel, je gaat sneller ondersturen dan oversturen (ik ga er wel van uit dat je met alle electronicahulpjes aan rijd). Niet voor een paar dagen per jaar... Een paar dagen per jaar? Waar leef jij dan eigenlijk? Want ja, het sneeuwt idd maar een paar dagen per jaar, maar winterbanden hebben ook hun nut op een normaal glad wegdek en je zal toch ook wel weten dat je al voordeel hebt vanaf de temperatuur onder de 7° zit op zelfs een droog wegdek. Dus op wat slaat die paar dagen? Het is hier bij mijn weten een hele tijd onder de 7° en nat ligt het hier bij mijn weten ook genoeg in dit land. Het mag daarvoor zelfs zomer zijn. Nu, de theorie is wel, dat bij warme temperaturen je winterbanden kapot gereden worden. En effectief, ik heb (wel ja, heb het er zelf niet afgehaald, maar kom) al rubber van m'n wagen moeten halen omdat die winterbanden effectief zo heet werden dat de stukjes er gewoon af begonnen springen. Maar het soort rijgedrag dat ik daarvoor heb mogen vertonen (let wel op, dit was niet op de openbare weg) was er dan ook naar... Dus de gemiddelde persoon, kan infeite wel een jaar rijden met zijn winterbanden, al zou ik het niet gaan aanraden. Ik vind van niet. Ik ben blij met mijn voorwielaangedreven auto. Zonder stress de baan op met zo'n weer. Niet voor een paar dagen per jaar met winterbanden zitten kloten, enz. Het zitten kloten gedeelte dan. Wat zit je juist te kloten met winterbanden? Je wilt je alu velgen toch niet kapot rijden met het strooizout en dergelijke? Dus rij je sowieso al beter op staal in de winter (gezien je dan geen vernis hebt op je velgen). Even bandenwissel, op 15min klaar... Kan je het zelf niet, afspraak maken bij de bandenboer en je krijgt je koffie zelfs niet op tijdens het wachten... Dus ik begrijp totaal het zitten kloten ook niet. Want er is helemaal geen kloten aan. Gewoon ff bandjes wisselen en hupsakee, je kar rijd direct een pak veiliger. Om dan op zijn geheel je post nog eens te beantwoorden. Je weet het of je weet het niet, maar ik heb hier thuis meerdere voertuigen tot mijn beschikking. Jammer genoeg ook een FWD, 2 zelfs, maar soms koop je gewoon een auto op rationeel vlak... Ik rij normaal gezien ook met winterbanden in de winter. Deze winter echter, is het er niet van gekomen. Had een kar bijgekocht met winterbanden, om de winter dus door te komen, maar dat plan is niet doorgegaan. Dus ik moet kiezen... Als ik met die fwd hier de sneeuw moet trotseren, dan heb ik dus stress, want die aandrijving zit verkeerd. Ik neem dus een RWD wagen. En dan nog één met opvallend weinig druk op de achteras en extreem brede banden achteraan. Gewone zomerbanden. Qua grip zit ik dan hetzelfde als met de fwd, alleen met het verschil, dat ik zeker ben dat ik kan sturen. ESP en dergelijke staat er niet op, maar waarom zou het. Gewoon gezond verstand gebruiken en niet als een kalf die gaspedaal indrukken en alles komt goed. En pak nu dat ik teveel gas geef in een bocht, wat dan? Wel, bij FWD ga je naar buiten toe, bij RWD naar binnen. FWD is redelijk hopeloos, RWD valt te controleren... Mijn ideale winterkar is dus ofwel RWD of uiteraard AWD (maar dat heb ik hier nu niet staan) met daar dus smalle winterbanden op. Totaal geen stress, en indien nodig zelfs fun. Staat hier trouwens een RWD met 200pk en 450Nm, wel met esp op. Je mag daar echt met stampen, je krijgt dat kot gewoon niet dwars. Daarom, vraag ik mij dus af, waarom jij je veilig voelt met je FWD kar... Want dat zit toch gewoon tussen de oren? FWD en geen winterbanden, ik doe het toch liever niet. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Dus als jij bij sneeuwweer mag kiezen tussen een RWD met zomerbanden of een FWD met winterbanden kies je de RWD? Ik zal het simpel uitleggen. Ik heb privé een Volvo C30 met zomerbanden en voor mijn werk heb ik de beschikking over een Golf V Variant met winterbanden. Ik voel me veiliger in mijn Volvo omdat het stuur mij veel meer feedback geeft in de sneeuw. Akkoord, ik heb ook geschoven hiermee maar telkens kon ik het oplossen door te ontkoppelen en door gewoon corrigerend te sturen. Quote
msxx 7.864 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Twee dingen Cas: - FWD zorgt ervoor dat je voldoende druk hebt op de aangedreven wielen waardoor je effectief in staat bent om te vertrekken. Toere moest van de week aangeduwd worden met zijn 'ideale configuratie' RWD en de motor in lengterichting. - Jouw hele verhaal is gebaseerd op het enthousiast nemen van bochten terwijl de ongelukken in de praktijk in deze omstandigheden gebeuren bij het tot stilstand brengen van het voertuig (FWD/RWD/AWD, whatever is niet van tel) en bij het uitwijken en hierbij de controle verliezen. Voor 99% van de bestuurders helpt daarbij enkel ESP en is wederom de aandrijving niet van toepassing 2 Quote
msxx 7.864 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 En nu iets heel anders. De ESP van mijn S80 suckt big time. Die van de Laguna III is tig keer beter Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Twee dingen Cas: - FWD zorgt ervoor dat je voldoende druk hebt op de aangedreven wielen waardoor je effectief in staat bent om te vertrekken. Toere moest van de week aangeduwd worden met zijn 'ideale configuratie' RWD en de motor in lengterichting. - Jouw hele verhaal is gebaseerd op het enthousiast nemen van bochten terwijl de ongelukken in de praktijk in deze omstandigheden gebeuren bij het tot stilstand brengen van het voertuig (FWD/RWD/AWD, whatever is niet van tel) en bij het uitwijken en hierbij de controle verliezen. Voor 99% van de bestuurders helpt daarbij enkel ESP en is wederom de aandrijving niet van toepassing Nog zoiets inderdaad. Met mijn RWD (met zomerbanden weliswaar) geraakte ik 2 jaar geleden een zogenaamd "vals plat" niet eens op. Toen ik rechtsomkeer maakte en een flauwe bocht aansneed verloor ik ook de controle over mijn RWD. Ik had niet bruusk gas gegeven, had niet geremd, noch had ik de gas gelost. Gelukkig reed ik niet snel en was er nog een besneeuwde borduur waar ik tegen botste met de wang van mijn band. Quote
CAS 8.074 Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Twee dingen Cas: - FWD zorgt ervoor dat je voldoende druk hebt op de aangedreven wielen waardoor je effectief in staat bent om te vertrekken. Je hebt daar gelijk in, maar die druk is niet alles. En weet jij de druk van je wagen? Met mijn TN bvb heb ik ongeladen 1000kg op de achteras en 1250kg op de vooras. Als ik de tank vol doe, komt daar al gewicht bij op de achteras. En dat is een bestelwagen. Bij een normale RWD wagen van 1600kg zit je regelmatig met gelijke druk op de banden hoor. Maar m'n peugeot bvb heeft 280kg op de achteras en 890kg op de vooras. Geloof mij, alles behalve ideaal. Toere moest van de week aangeduwd worden met zijn 'ideale configuratie' RWD en de motor in lengterichting. - Jouw hele verhaal is gebaseerd op het enthousiast nemen van bochten terwijl de ongelukken in de praktijk in deze omstandigheden gebeuren bij het tot stilstand brengen van het voertuig (FWD/RWD/AWD, whatever is niet van tel) en bij het uitwijken en hierbij de controle verliezen. Voor 99% van de bestuurders helpt daarbij enkel ESP en is wederom de aandrijving niet van toepassing Heb je Toere z'n banden al eens bekeken? In de winter met zomerbanden rijden, en dan nog eens 295 of wat zit er onder is idd alles behalve ideaal. Maar gezien het een BMW is, mag je er zeker van zijn dat de druk op zowel de voor als achteras zo goed als gelijk is. 52/48 is zowat het extreemste dat BMW op de markt brengt. Maar druk is inderdaad belangrijk, daarom ook dat ik zei dat ik liever met smalle winterbanden rij. Heel m'n verhaal is trouwens niet gebaseerd op enthousiast nemen van bochten. Maar kan wel begrijpen dat je dat er uit af leid. Volgens mij is het gewoon zo dat iemand als kakker scheef (en dit is niet negatief bedoeld) gewoon het verschil niet zou merken tussen rwd of fwd in de sneeuw omdat die voorzichtig (mss zelfs te) rijd. Het laatste gedeelte staat trouwens in mijn post waar je op reageert, het maakt idd niks uit. Maar als het niks uit maakt, dan snap ik nog steeds niet waarom iemand zich veiliger voelt in een FWD. Zeker de dag van vandaag... Dus als jij bij sneeuwweer mag kiezen tussen een RWD met zomerbanden of een FWD met winterbanden kies je de RWD? Waar zeg ik dat juist? Ik prefereer winterbanden ja. Heb zelf indertijd met mijn 7 op kale zomerbanden ook wel de winter moeten doorbrengen... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.