Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik twijfel om mijn vrouw een S63 AMG cadeau te doen, mag ik haar met de jouwe laten rijden :P

Onnozelaar.

Tuurlijk. Wil ze nadien zeker geen BMW meer :D

De E320 cdi van mijn schoonmoeder heeft in de eerste 3 jaar dat ze de auto had ook 3x op een takelwagen gestaan.

:lol:

Tja... het bewijs dat mijn signatuur klopt ;)

Geplaatst:

Nope. Zeker niet als 't een break moet zijn. Honda Accord denk ik meteen aan, maar weet niks van die auto's af.

Kan zijn van die Volvo's, maar ik zocht bij die karren altijd naar AWD's. Misschien vind je gewone voor 'n pak minder, kan zijn.

Subaru. Superbe auto's met beste awd systeem en écht kwalitatief afgewerkt. Maar probeer zo'n auto maar eens te verkopen aan iemand die duitse premium gewend is..

Recent is voor mij alles nieuwer dan bwjr2000 sowieso. En je hebt gelijk, die kisten zijn meestal lopende (mini) rekeningen. Al blijven de meeste van die simpele auto's wel bollen mét hun kleine problemen.

'k denk niet dat je compleet geen last gaat mee hebben met een recente kist. En als er zich iets voordoet, kan je niet verder wegens foutcode zever/noodloop en zijn de kosten meestal een pak zwaarder door alle hightech die aanwezig is...

Lopende mini rekeningen kan je een e34 niet echt noemen.

Ik heb mijn touring voor 1100 euro gekocht met 220k op de teller. Ik heb wat ophangingsrubbers en draagarmen vernieuwd want dat was nog nooit gebeurd, 400 euro exc werkuren.

Ik heb er 30k bijgezet zonder 1 probleem.

Ok, de uitlaat is doorgeroest en in Kroatië losgekomen, maar dat was alles.

Dat zijn auto's waar je echt alles van "nodige" opties kunt op hebben, behalve dan onboard gps. Maar dual zone automatische airco met interieurfilter, cruise control, abs, esp, automatisch dimmende spiegels, compleet elektrisch verstelbare zetels, ...

En dat blijft rijden want die motoren en die aandrijving zijn nog niet zo gigantisch complex als nu, Als je olie vervangt om de 50k km kom je er ook wel, onderdelen kosten geen hol, ...

Velen beginnen het nu pas door te hebben, maar luxeauto's vanaf 2005 zijn 2ehands gewoon even duur of zelfs duurder dan zo'n auto nieuw. En daarom beginnen wagens als een e34 en Mercedessen van voor 95 meer en meer in trek in te komen. Dat zijn nog "luxe"auto's die doenbaar 2ehands tot hoge kmstanden te rijden en te onderhouden zijn

Geplaatst:

Tuurlijk. Wil ze nadien zeker geen BMW meer :D

Zal hij al herstelt zijn tegen dan :P

Tja... het bewijs dat mijn signatuur klopt ;)

Geplaatst:

Zal hij al herstelt zijn tegen dan :P

Hij zal hersteld zijn voor gij uw dt regels onder de knie hebt :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hij zal hersteld zijn voor gij uw dt regels onder de knie hebt :D

Wou je testen na je -dt fout in mijn topic :P

Geplaatst:

Wou je testen na je -dt fout in mijn topic :P

Iemand ondertussen ir gezien ?

Geplaatst:

Tja, ma wou absoluut een handbak.

Op zich geen ramp, maar ze hebben dat spel echt voor een BENZ gemaakt, i.e. om 700000km mee te gaan en dus is de koppeling en de bak wat zwaar uitgevallen...

Bij een 203 (vorige C klasse dus) waren die handbakken nochtans echt zo geweldig niet hoor. Hier thuis bolt eentje met 180k km, die bak voelt even versleten aan als die van een BMW na 100k km ( :D).

Heb ook al een 203 vervangwagen gehad die regelmatig uit versnelling sprong... maar goed, dan kan je nog zeggen dat dat komt omdat het een afgeragde vervangwagen is.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat die van een (toch zeker de pfl) 211 zowat hetzelfde zijn.

De 204 heeft een duidelijk betere handbak, maar op het einde van een dagje testrijden bleef ik toch met het gevoel zitten dat ik liever een automaat had.

Opmerkelijk is dat die handbakken wel duidelijk een serieus pak zuiniger zijn. Makkelijk tot een liter minder per 100km.

Probleem is dat Mercedes handbakken niet snel, niet licht en niet precies zijn. Sportief rijden zit er dus al niet echt in. Ze zijn te zwaar om comfortabel dagelijks mee te rijden, dus heb je een comfy Benz met een nukkige handbak die dat wat tenietdoet.

De automaten zijn ook niet sportief, maar wél comfortabel. En dan komt zo'n auto pas volledig tot zijn recht. Imho. Hoe je het ook draait of keert, een sportwagen zal het nooit zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Probleem is dat Mercedes handbakken niet snel, niet licht en niet precies zijn. Sportief rijden zit er dus al niet echt in. Ze zijn te zwaar om comfortabel dagelijks mee te rijden, dus heb je een comfy Benz met een nukkige handbak die dat wat tenietdoet.

De automaten zijn ook niet sportief, maar wél comfortabel. En dan komt zo'n auto pas volledig tot zijn recht. Imho. Hoe je het ook draait of keert, een sportwagen zal het nooit zijn.

Benz, BMW en co maken ook geen sportieve wagens. Ze maken wagens om comfortabel kilometers mee te maken en toevallig zit daar eens eentje tussen met wat meer vermogen, maar het blijft een GT. En dan zie ik het nut helemaal niet in van een handbak. Een handbak past alleen in een echte rijdersauto (911, Boxster, Elise, ...) of een licht spel om rallystyle over kleine wegen te duwen (Clio RS, Focus ST, Impreza, Evo, etc).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Benz, BMW en co maken ook geen sportieve wagens. Ze maken wagens om comfortabel kilometers mee te maken en toevallig zit daar eens eentje tussen met wat meer vermogen, maar het blijft een GT. En dan zie ik het nut helemaal niet in van een handbak. Een handbak past alleen in een echte rijdersauto (911, Boxster, Elise, ...) of een licht spel om rallystyle over kleine wegen te duwen (Clio RS, Focus ST, Impreza, Evo, etc).

Volkomen mee eens. :)
Geplaatst:

Iemand ondertussen ir gezien ?

Die is nen E39 530i aant zoeken voor weinig.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Lopende mini rekeningen kan je een e34 niet echt noemen.

Ik heb mijn touring voor 1100 euro gekocht met 220k op de teller. Ik heb wat ophangingsrubbers en draagarmen vernieuwd want dat was nog nooit gebeurd, 400 euro exc werkuren.

Ik heb er 30k bijgezet zonder 1 probleem.

Ok, de uitlaat is doorgeroest en in Kroatië losgekomen, maar dat was alles.

Dat was luid! En vergeet niet het niet verversen van olie op die hele afstand!

Ja en neen. Ja: een lijst. Neen: niet schrikwekkend, want grotendeels de gekende zaken.

• "Geen elektronica" zeg je, soundstorm, maar jullie hebben toch al 2 kabelboomgerelateerde troubles gehad zo lijkt me.
  • En twee met panoramadak gerlateerde fouten. Ik dacht dat Wannes of den John zijn panodak ook ontploft is. Dat van mijn nonkel ook. En mijnen andere nonkel reed nen X3 en daar is 't ook kapot (niet ontploft maar een eind na garantie vastgelopen en 1,5k om te herstellen dus 'ie laat 't zo).
  • Niveauregeling/luchtvering is ook een gekend probleem.
  • Het ontregelen van de hele mikmakjampudding ophangingsboel is een zeer gekend feit, m'n ma haar '6 had 't ook al.

Dus eigenlijk hebt ge 3 van de 4 zwakke plekken van de E61 al gehad. :D Panodak, luchtvering en kabelboom. Daarbij komt nog het pookprobleem en de Adaptive Drive die wat herprogrammatie nodig heeft.

Ik tel maar 1 kabelboom probleem, dat misschien geen is, aangezien ik het nog niet bekeken heb. Kan ook een slecht contact zijn ook. Maar gezien de kabelboom van de kofferklep problemen kan geven, verwacht ik wel dat het dat is. Als het dat is, dan is dat een jammere zaak, want elke 5 touring heeft dat probleem. Ze zouden daar nu toch al een oplossing voor moeten gevonden hebben?

Pano dak is normaal dat zoiets kapot kan gaan. Het is een losse grote ruit. Dat ding trilt continu. De juiste frequentie in combinatie met de juiste temperatuur (binnen en buiten), en dat ding knalt kapot. Maakt niet uit of dat BMW is of niet. Ze zouden het wel een gelaagde ruit mogen maken, dat de brokstukken niet overal naartoe vliegen.

Dat het daarna verstopt was, wijt ik eigenlijk aan de garage. Waarschijnlijk hebben zij er vuil in achter gelaten (glasbrokjes en zo), en is het daardoor verstopt. Onze oprit is ook volledig onder bomen, dus dat helpt ook niet. Niet dat ik het wil goedpraten, maar lijkt mij onmogelijk dat BMW zich op alles kan voorzien. Moest ik het op voorhand weten, dan spoot ik die buisjes af en toe eens uit.

Met elektronica problemen, bedoelde ik eigenlijk spoken die de garagist niet opgelost krijgt. Ik heb er in het begin zelf USB ingestoken, en daardoor moest er een module in die ook telefoon had. Maar er zat al een telefoonmodule in iets anders verwerkt. Is custom software voor gemaakt bij BMW, en dat ding heeft nooit gefaald. Enige wat ze niet goed kregen was de trekhaakmodule, en dat is mijn fout, omdat ik de verkeerde heb gekocht.

Geplaatst:

Wat een zever.

Rij eens mee met JerreD, die met van die -volgens jou- derderangs BMW leasediesels rijdt die mensen alleen kopen voor de badge en op niets trekken.

Ik denk niet dat hij tijdens zijn speelritjes daar een automaat in wil. Als je ziet hoe hij er mee kan rijden, wat er daar uit te halen valt, kan je bezwaarlijk zeggen dat zo'n karren niet "sportief" zijn afgesteld.

Als je met uw instelling naar BMW en Merc kijkt, kan ik idd begrijpen dat je voor Merc kiest.

Geplaatst:

Pano dak is normaal dat zoiets kapot kan gaan. Het is een losse grote ruit. Dat ding trilt continu. De juiste frequentie in combinatie met de juiste temperatuur (binnen en buiten), en dat ding knalt kapot. Maakt niet uit of dat BMW is of niet. Ze zouden het wel een gelaagde ruit mogen maken, dat de brokstukken niet overal naartoe vliegen.

Dat het daarna verstopt was, wijt ik eigenlijk aan de garage. Waarschijnlijk hebben zij er vuil in achter gelaten (glasbrokjes en zo), en is het daardoor verstopt. Onze oprit is ook volledig onder bomen, dus dat helpt ook niet. Niet dat ik het wil goedpraten, maar lijkt mij onmogelijk dat BMW zich op alles kan voorzien. Moest ik het op voorhand weten, dan spoot ik die buisjes af en toe eens uit.

Klopt dat BMW er in principe niet aan kan doen dat zo'n dak kapot vliegt. Maar nog nooit gehoord dat het glazen dak van een pano dak bij Mercedes kapot is gevlogen...

Wellicht mede te danken ook aan het feit dat het oppervlakte niet zo groot is. Vraag me af hoe het bij andere merken zit die zo'n grote ruit hebben?

Geplaatst:

Grappig: " een panodak is een grote ruit, dus dat is normaal dat die kapot vliegt ".

Vind je dat dezelfde redenering zou moeten opgaan voor zij- achter- of (god beware ons) voorruiten?

Als je het niet kan maken dat het heel blijft, verkoop het dan niet denk ik dan.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Wat een zever.

Rij eens mee met JerreD, die met van die -volgens jou- derderangs BMW leasediesels rijdt die mensen alleen kopen voor de badge en op niets trekken.

Ik denk niet dat hij tijdens zijn speelritjes daar een automaat in wil. Als je ziet hoe hij er mee kan rijden, wat er daar uit te halen valt, kan je bezwaarlijk zeggen dat zo'n karren niet "sportief" zijn afgesteld.

Als je met uw instelling naar BMW en Merc kijkt, kan ik idd begrijpen dat je voor Merc kiest.

Ik zeg niet dat je daar niet hard kunt mee rijden. Je kan verdorie met een Skoda Octavia 1.6 Tdi sportief rijden.

De laatste 3 dagen had ik de eer en het genoegen met een 320d Sport te rijden. Snel, ja. Maar die handbak is echt kunstmatig en onnodig hard en oncomfortabel. En hij brengt qua "sportiviteit" niets bij boven een goede automaat. En dat is net mijn punt. In gewone wagens brengt een handbak niks meer toe.

Bovendien rijden we tegenwoordig allemaal in superdruk verkeer op brede wegen waar je niet meer vooruit komt en niet op lege kronkelende bergwegen waar je er nog baat bij hebt een bepaalde versnelling te kunnen aanhouden.

Geplaatst:

Bovendien rijden we tegenwoordig allemaal in superdruk verkeer op brede wegen waar je niet meer vooruit komt en niet op lege kronkelende bergwegen waar je er nog baat bij hebt een bepaalde versnelling te kunnen aanhouden.

Klopt.

Je kan dan beter ook een 6.2 V8 motor pakken voor het dagelijkse drukke verkeer.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Grappig: " een panodak is een grote ruit, dus dat is normaal dat die kapot vliegt ".

Vind je dat dezelfde redenering zou moeten opgaan voor zij- achter- of (god beware ons) voorruiten?

Als je het niet kan maken dat het heel blijft, verkoop het dan niet denk ik dan.

Die ruiten zitten vast, groot verschil!

En ja, idd, ze zouden het ook gewoon niet kunnen verkopen. Maar daar zullen ze wel genoeg voor zitten rekenen hebben om te zien of het haalbaar is of niet zeker? Het is ook niet dat die ruiten elke maand kapot vliegen hé.

Geplaatst:

Die drukke wegen, dat hangt er van af wanneer je rijdt. Als ik op een kruispunt kom afgereden en ik moet 90* links afslaan dan maakt het mijn dag goed als ik al tiphielend kan afkomen van versnelling om dan dwars over dat kruispunt te gaan en dan uit te accelereren, Dat kan geen enkele automaat mij bieden.

Geplaatst:

En ja, idd, ze zouden het ook gewoon niet kunnen verkopen. Maar daar zullen ze wel genoeg voor zitten rekenen hebben om te zien of het haalbaar is of niet zeker? Het is ook niet dat die ruiten elke maand kapot vliegen hé.

De meeste zijruiten zijn nochtans beweegbaar! En in geval van een coupé ook wel niet van de kleinste.
Geplaatst:

Agreed.

Gilles, die 5 bak is serieus verouderd eh. Dat past op zich nog wel in een E omdat dat niet aanzet tot sportief rijden, maar in combinatie met een koppelarme benzinemotor lijkt mij dat eerlijk gezegd een ramp :oops:

Die 5-bak enkel in een 4matic diesel hé hombre. Niet in ne naft. De naftekes van Das Haus zuipen zo al genoeg. Daarnet zelfs nog even berekend en zo'n C 280 vraagt 2.800 EUR biv. Dat is 800 EUR méér dan 't maximum dat ik mezelf stelde. Hmmmm.

Eigenlijk is een 280 CDI ideaal voor wij Vlamingen. Maar 140 kW en iets van een 220-230 gram co² dus voor 2007-2008 zo'n 1.100 à 1.300 biv. En wel dezelfde motor als de 320, en dezelfde bak. Alles hetzelfde, zelfs. M.u.v. de achterste remschijven (uitgez. dan weer als je 'n sport pack neemt). M.a.w.: chippertje en 200 kW. :D

(maar ik heb mezelf beloofd/voorgelogen om niet meer te chipperen)

Geplaatst:

280 CDI en chippen = vet.

Geen idee qua betrouwbaarheid echter :D

Die van ons is nu al 70k km gepeperd, wordt erg hard gebruikt en 0 problemen tot op vandaag.

Geplaatst:

De meeste zijruiten zijn nochtans beweegbaar! En in geval van een coupé ook wel niet van de kleinste.

Die liggen dan ook niet plat. Waarom moeten flatscreens rechtop vervoerd worden en niet liggend denk je ;)

In een e34... :D

Geplaatst:

Ik vind het niet normaal dat een pano-dak in brokken vliegt. Het onze in de E zit er al 275k km in, en buiten wat gekraak van de gordijntjes werkt dat ding nog steeds perfect.

En nochtans, dat gaat ook (ver) open.

Geplaatst:

Vaneigens is dat ni normaal, komaan zeg. Zelfs levensgevaarlijk.

Geplaatst:

Vaneigens is dat ni normaal, komaan zeg. Zelfs levensgevaarlijk.

Btw, tante (welkom terug trouwens), waarom geen 220CDI in de E (facelift). Als je die op zijn 400Nm houdt met de automaat (5-traps) gaan er weinig mee. OK, het is een 4cyl, maar daar heb je in het interieur weinig last van, je hoort die toch nauwelijks. Verbruik en CO2 zit nog op een aanvaardbaar niveau itt de 6cyl.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid