dragonfly 12.962 Geplaatst: 20 augustus 2022 Delen Geplaatst: 20 augustus 2022 't Is voorbij voor Neuville 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.804 Geplaatst: 20 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2022 3 uren geleden, #166 zei: ... en Loix heeft plat gereden (tijdsverlies van ongeveer 2'30"). Snijers, in een Fiesta rally 3, stond zelfs voor Loix. de lange is met z'n 64 lentes nog redeljk snel, maar zo snel nu ook weer niet, dat 'm Loix in een WRC2 achter zich kan houden. Snijers blijft ne zalige kerel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 257 Geplaatst: 20 augustus 2022 Delen Geplaatst: 20 augustus 2022 1 uur terug, The Swede zei: Snijers blijft ne zalige kerel. Staat nu zelfs aan de leiding in z'n klasse, na het uitvallen van Pajari (junior WRC kampioen 2021). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.804 Geplaatst: 21 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2022 Bij Neuville begint het nu echt wel erg te worden. Wat gaat het nu weer zijn? Den auto? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.804 Geplaatst: 21 augustus 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2022 Die Tom Rensonnet doet het wel goed. Gast staat met zijn RC4 voor een heel pak RC2 rijders. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Challazer 3.567 Geplaatst: 21 augustus 2022 Delen Geplaatst: 21 augustus 2022 3 uren geleden, The Swede zei: Bij Neuville begint het nu echt wel erg te worden. Wat gaat het nu weer zijn? Den auto? Crash van Kalle was even dom e op vrijdag. Door het stof ondersturend de dijk in… @Maxime S is trouwens goed bezig! 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Populair bericht Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 Merci ! 't Zit er weeral op. Time flies when you're having fun! Een week lang leef je op het (hoge) ritme van de rally. Verkenningen, technische en administratieve controles, afspraken met het team... Je waant je bijna een volwaardig WRC-piloot. Ik probeer dit nog een beetje te combineren met het werk en het gezin... maar voor een rally als dit bijna onbegonnen werk! De rallyweek begon voor ons op maandag 15/08. Afspraak met het team om alles correct af te stellen in de auto: positie zetels, positie stuur en pedalen etc etc. Daarnaast een hele briefing van hoe de auto werkt, waarvoor elke knop dient en waar we allemaal moeten aan denken of op letten. Er mee rijden zat er nog niet in, want daags voordien had de Skoda nog de Rally van Staden gereden, waar ie gelukkig zonder schrammetje aan de finish werd gebracht. Maar de auto lag dus volledig uiteen voor revisie. De rallyweek was begonnen en ik had nog geen meter met de Skoda gereden. Dinsdag 16/08. Verkenningsdag 1 begint voor ons om 13u. 's Morgens nog weg en weer naar Ieper voor de administratieve controle: Controle licenties, overhandiging roadbook, startnummers en alle verplichte event-stickers. Om 13u stip staan we aan de eerste KP om te verkennen. Een massa volk al aanwezig om de WRC piloten te spotten, die als priority driver een uur voor ons aan de recce mogen beginnen. De favoriete recce-auto blijkt de Yaris GR te zijn. Meer en meer worden de intussen oud geworden Impreza's en Lancers vervangen door de kleine sportieveling van Toyota. Niet normaal hoeveel we er gezien hebben. Uiteraard het volledige fabrieksteam van Toyota rijdt met eentje, maar ook heel veel privateers (zoals Verstappen en co) rijden met de nieuwe Yaris. Opvallend blijft wel dat het Hyundai fabrieksteams met die oude witte BMW 120d's blijven rijden. Bizarre keuze, je zou op zijn minst verwachten dat ze met Hyundai's de baan op gaan... Iemand die weet hoe dat komt? Woensdag 17/08: Recce Day 2. Een dag aan een hels tempo. Tien specials te verkennen, amper tijd om te stoppen, amper tijd om te eten. Met ons verplicht track&trace systeem wordt iedere deelnemer op de voet gevolgd. Alle kp's moeten bepaalde tijdslots verkend worden. Ga je vroeger of later daar de baan op, moet je voor de wedstrijddirectie verschijnen en wordt je een boete opgelegd. Ga je over de maximaal toegestane snelheid van 70km/u tijdens het verkennen, dan krijg je een boete die kan oplopen tot 1.000 EUR, te betalen aan de FIA. Betaal je niet, dan start je niet. Maw, veel vrijheid is er niet! Na de verkenning is er nog een verplichte safety briefing waar alle Belgische (non-WRC) piloten moeten aan deelnemen. Een verplichte opleiding met als doel de werking van het SAS safety device die in alle rally-auto's zijn ingebouwd, uit te leggen. Ook vooral uitleggen hoe het ding werkt, want ga je van de baan en druk je niet tijdig op de juiste knop, kan je alweer boetes krijgen die oplopen tot boven de 1.000 EUR. Daarna nog snel naar Deinze, naar de ateliers van SXM Competition om eindelijk de eerste meters met de Skoda te kunnen rijden. Een test waarbij Miclotte (ex-copiloot van ondermeer Loix waarmee hij twee keer Ieper won) de auto haarfijn uitlegt, tips & tricks meegeeft én zelf met veel geduld naast je komt zitten om assistentie te geven tijdens het rijden. Echt bijzonder leerrijk! Eén ding is wel meteen duidelijk: deze auto gaat echt bangelijk hard!! Als passagier bij de eerste runs sluit ik meermaals mijn ogen (zij die mij kennen, weten dat ik niet de beste copiloot ben) omdat ik 200% zeker ben dat we de bocht niet meer halen. Zo laat remt dat ding! Na enkele demoruns met Fred, is het aan mij. Eerst de auto leren kennen in road modus, om dan over te gaan in stage modus en de lauch controls te proberen. Makkelijker gezegd dan gedaan met een loodzware koppeling en een gaspedaal dat gemaakt is om plat te duwen! Maar wonder boven wonder: slechts één keer stilgevallen. Het vertrouwen was (een klein beetje) gegroeid voor de shakedown van 's anderendaags. Donderdag 18/8: Shakedown Nieuwkerke. Een ganse dag niks op het programma, behalve de technische keuring die door het team wordt gedaan. 's Avonds start voor ons de shakedown om 19.30 in Nieuwkerke, na de ceremoniële start op het podium in Ieper. Mijn hypernerveuze zelve wil toch al tegen de middag aanwezig zijn op de service in Ieper: camera's installeren, intercom testen, oefenen om een wiel te vervangen... there's plenty to do. Tegen 17u weet ik geen weg meer met mezelf van de stress en dan is het nog meer dan een uur te gaan tot de start. Gelukkig brengen de teamleden van SXM rust en zorgen babbeltjes met collega piloten er voor dat ik weer wat kalmer wordt. Eenmaal in Nieuwkerke aangekomen, schuiven we onmiddellijk aan voor de start van de eerste run (je mag zoveel rijden als je wil, wanneer je maar wil tussen 19.30 en 23u) Ik wil niet in het donker rijden en werk drie runs quasi na elkaar af. Alles verloopt prima, het tempo ligt voorzichtig goed en het vertrouwen voor de vrijdag is gegroeid. Als kers op de taart, lukken de handrem-manoeuvres op Nieuwkerke Plaats wonderwel en maak ik me niet belachelijk voor een massaal opgekomen publiek VERVOLG IN EEN VOLGEND BERICHT 20 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 Vervolg bericht Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ex-Mooseman 10.516 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 voorlaatste twee foto's : machtig skwone ! Heerlijk om te lezen ook. En inderdaad, de helft van de geproduceerde GR'kes leken wel in Ieper en omstreken aanwezig te zijn. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Populair bericht Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 Vrijdag 19/08: Rally day 1 De eerste echte wedstrijddag. De shakedown van gisteren heeft een groot deel van de stress weggenomen. Maar 100% kalm ben ik toch niet. Zijn de nota's wel goed? Kan ik het wel met zo'n auto? Wat als ik een fout maak en direct van de baan ga? Honderden doemscenario's spoken door mijn hoofd... gelukkig verdwijnen ze snel eenmaal achter het sturen gekropen op weg naar de eerste special. De eerste 'Langemark' is meteen een moeilijke. De baan bestaat voornamelijk uit betonplaten, wat het couperen bijzonder tricky maakt. De randen van het beton zijn bijzonder scherp. Op bepaalde plaats mag je echt niet couperen, op andere moet je extra lang in de graskant blijven om terug de baan op te komen waar geen betonranden zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan als je daar aan +120km/u een koord induikt. Maar it all goes well. We maken geen fouten, bouwen het tempo voorzichtig op en brengen de auto zonder kleerscheuren terug na de eerste lus van 4 proeven. Enkele zaken vallen wel op na de eerste run: de auto heeft enorm veel grip. Ik heb de ballen niet om het pedaal ingeduwd te houden in de snelle waaiers. De auto kan het nochtans, maar de piloot duidelijk (nog) niet. Daarnaast rem ik ook nog overal (veel) te vroeg. Niet normaal hoe laat je met dat ding kan remmen. Je denkt aan remmen, je wacht nog 2 seconden en dan wacht je nog eens 20 meter en dan moet je op die freing stampen... maar dat doe ik dus nog niet. Hier en daar (als ik zekerheid heb van geen sortie te kunnen doen) verleg ik al eens mijn rempunten. Een paar keer gedacht dat we het niet zouden halen en dan nog bleek er marge te zijn. Het geeft een beeld van wat er mogelijk is! Voor de tweede lus op vrijdag wordt regen voorspeld. Het serviceteam geeft ons twee regenbanden mee. Voor de laatste KP van de dag krijgen we telefoon dat we ze moeten leggen. De auto's voor ons staan op slicks en zijn in de regen aan het rijden. Enkelen gaan van de baan. Op de verbinding monteren we snel twee regens in kruis. En enkele minuten later rijden we inderdaad een lokale stortbui in. Die was helaas zo lokaal dat ze niet op de proef is uitgeregend en dat de baan al weer droog was tegen wij moesten starten. Maar goed, liever het zekere voor het onzekere. Het opgelopen tijdsverlies is verwaarloosbaar en we sluiten dag 1 af zonder kleerscheuren (op een gebarsten voorbumper na te diepe coupere na) Zaterdag 20/08: Tweede dag. Een lange dag met 2 keer de KP van Hollebeke. Met zijn 22.8km de langste van de wedstrijd. Helaas voor ons wordt ie de eerste keer geannuleerd door de hevige crash van Bjorn Syx met zijn E30 M3. Heel spijtig voor ons, want uitgerekend langs die proef stonden massa's sponsors en supporters in één van de vele hospitalities. Een lange neutralisatie van een andere KP zorgden ervoor dat we moeilijk in het ritme kwamen. Een foutje op de eerste proef van de dag, waardoor ik meer dan 20 seconden verloor, hadden een deuk in het zelfvertrouwen gegeven. Na de service met een nieuwe dosis energie aan de tweede lus begonnen. En die ging wonderwel! Op Hollebeke 2 draaiden we tot 20 seconden sneller dan enkele van onze referentiepunten. Daar waren we ontzettend blij mee. Ideale manier om de dag voldaan af te sluiten! Zondag 21/8: Dag 3. Slechts één doel meer: finishen! Door de crash van Fourmeaux en de problemen van onze teamgenoot Verbeke op zijn Fiesta R5 schuiven we toch nog twee plaatsen op en worden we 36e algemeen. Het was nog spannend, want op de laatste KP voelde ik de band linksvoor leeglopen Een schuiven zonder erg zorgde nog voor enkele seconden tijdverlies op de allerlaatste proef, maar onze plaats kwam niet meer in het gedrang. 36e algemeen, we zijn er heel blij mee! We reden een foutloze rally, brachten de auto heelhuids terug en konden terugblikken op een bijzonder geslaagde wedstrijd! Echt heel blij mee en zelfs trots op! Zat er meer in? Misschien wel... met meer kilometers met de auto zit een beter resultaat er allicht wel in. Maar voor nu had ik geen zin om meer risico's te nemen. Doel is ons amuseren en uitrijden en dat hebben we feilloos gedaan! Ypres 2022... you were great again!! 21 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vanni 1.484 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 Tof en eens interessant om lezen! Vraagske: wie was het die met dezelfde wagen reed in Staden? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Challazer 3.567 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 2 minuten geleden, Vanni zei: Vraagske: wie was het die met dezelfde wagen reed in Staden? Philip Eggermont als ik me niet vergis. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.319 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 11 minutes ago, Maxime S said: Maar voor nu had ik geen zin om meer risico's te nemen. Doel is ons amuseren en uitrijden en dat hebben we feilloos gedaan! Denk dat, zeker in rally, de veiligste manier om sneller te gaan gewoon meer achter het stuur zitten is, en niet zomaar random grenzen gaan verleggen en risico's pakken. Dat loopt sowieso fout af. Zie maar naar je ervaring met de remmen. Die rallybanden hebben echt gigantisch veel grip (De Werner destijds reed er op Ecuyers iedereen mee naar huis, maar na 20 minuten waren ze wel voor de vuilbak :D) dus kan me voorstellen dat rempunten redelijk ver liggen, en dat leer je niet op 1-2-3, zeker niet direct in competitie. Tof om te lezen, je bent dus een ganse week bezig met die race. Dat is wat anders dan een trackday doen. Mooie ervaring! Ik durf het niet Volgend jaar terug? Of ga je nog een andere rally rijden? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bt. 6.601 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 1 uur geleden, Maxime S zei: Time flies! Pigeons do too! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Populair bericht Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 Voor mij de beste KP die we gereden hebben. Mocht nog wat langer duren voor mij (wel ontzettend hard gesukkeld met een wispelturige GoPro Hero7. Wou niet starten, wou geen verbinding maken met de app, viel soms gewoon uit... echt hatelijk. Daarenboven moet je de focus bij heropstart TELKENS herinstellen, waardoor veel van onze videootjes overbelicht zijn. Zijn die dingen ondertussen al betrouwbaarder geworden? Of makkelijker in te stellen? Of zijn er andere systemen. Heb echt de neiging om gans da boelke buiten te gooien en iets anders te kopen) En nog enkele prachtige foto's van WRC-fotograaf Honza Froñek En enkele foto's van de fantastische fotograaf Honza Froñek 15 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
berengun 2.280 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 super @Maxime S You are living my dream ! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.404 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 38 minuten geleden, Maxime S zei: Voor mij de beste KP die we gereden hebben. Mocht nog wat langer duren voor mij Ik mis enkel een hoe-ed Jean-Marc! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wouterr 781 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 3 uren geleden, Maxime S zei: Machtige foto Proficiat @Maxime S, leuk om te lezen! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.246 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 3 uren geleden, Maxime S zei: Opvallend blijft wel dat het Hyundai fabrieksteams met die oude witte BMW 120d's blijven rijden. Bizarre keuze, je zou op zijn minst verwachten dat ze met Hyundai's de baan op gaan... Iemand die weet hoe dat komt? Klein detail: 120xd... Ze willen niet met een auto van de concurrentie verkennen uiteraard i20N en i30N zijn er enkel in FWD. https://www.rallye-magazin.de/wrc/artikel/warum-thierry-neuville-in-einem-bmw-sitzt-33267/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 56 minuten geleden, Lotuzzz zei: Klein detail: 120xd... Ze willen niet met een auto van de concurrentie verkennen uiteraard i20N en i30N zijn er enkel in FWD. https://www.rallye-magazin.de/wrc/artikel/warum-thierry-neuville-in-einem-bmw-sitzt-33267/ Wel ik had oprecht een vermoeden dat het daarmee te maken had. Bij deze dus bevestigd. Nu ik dacht ondertussen wel dat Hyundai ondertussen iets van sportieve(re) 4x4 in gamma had, die ze zouden kunnen gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.319 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 2 hours ago, Maxime S said: wel ontzettend hard gesukkeld met een wispelturige GoPro Hero7. Wou niet starten, wou geen verbinding maken met de app, viel soms gewoon uit... echt hatelijk. Daarenboven moet je de focus bij heropstart TELKENS herinstellen, waardoor veel van onze videootjes overbelicht zijn. Er is wel een truuk die je kan toepassen. Ipv op de spot metering te rekenen stel je in de app de exposure compensation in en zet je die negatief. Dat doet eigenlijk hetzelfde. Dat maakt alles donkerder waardoor de buitenkant wel correct is. En dat wordt opgeslagen. 2 hours ago, Maxime S said: Zijn die dingen ondertussen al betrouwbaarder geworden? Of makkelijker in te stellen? Of zijn er andere systemen. Heb echt de neiging om gans da boelke buiten te gooien en iets anders te kopen Wel, nee. Op dat vlak is het nog altijd huilen met de pet op. Ze hebben het echt om zeep geholpen qua gebruik in een auto sinds een paar generaties. Probleem in een auto is ook dat als je te hoge resoluties gebruikt de boel gewoon oververhit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.204 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 32 minuten geleden, ir_fuel zei: Er is wel een truuk die je kan toepassen. Ipv op de spot metering te rekenen stel je in de app de exposure compensation in en zet je die negatief. Dat doet eigenlijk hetzelfde. Dat maakt alles donkerder waardoor de buitenkant wel correct is. En dat wordt opgeslagen. Wel, nee. Op dat vlak is het nog altijd huilen met de pet op. Ze hebben het echt om zeep geholpen qua gebruik in een auto sinds een paar generaties. Probleem in een auto is ook dat als je te hoge resoluties gebruikt de boel gewoon oververhit. Oververhit!? Kan goed zijn, want dat ding was gloeiend heet bij momenten! Zou toch op zijn minst een warning kunnen geven ofzo. Nochtans niet met de instellingen gespeeld. Laatste gebruik was... Ypres rally vorig jaar... En toen geen problemen gehad. Zijn er andere camerasystemen die wel goed werken voor in auto's? Want voor andere dingen gebruik ik dat toch niet (meer). Geel: zal ik eens uitzoeken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wutputt 446 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 zeer leuk verslag om te lezen @Maxime S Je hebt je duidelijk goed geamuseerd! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B3noît 3.674 Geplaatst: 23 augustus 2022 Delen Geplaatst: 23 augustus 2022 5 uren geleden, Maxime S zei: Voor mij de beste KP die we gereden hebben. Mocht nog wat langer duren voor mij Blij van de onboard te hebben gezien! Je ziet eigenlijk duidelijke progressie zelfs doorheen de KP zelf nog! Heel mooie stukken gezien, bv vanaf 10min40 en vooral,miljaar dat ding sleurt u echt uit de bocht op die vooras!! Zot hoe snel ie terug oppikt. Leuk leuk Knap gereden! Enige wat me opviel is de eerste van 2 LAF's?! op 7 minuten. Ik ken dat stukje van de Kasteelhoekstraat en moet zeggen, best een tricky punt met die bult waar er al veel zijn uitgegaan :). Oh ja en op 10 min 20 WhatsApp Video 2022-08-21 at 8.55.52 PM.mp4 3 uren geleden, ir_fuel zei: Er is wel een truuk die je kan toepassen. Ipv op de spot metering te rekenen stel je in de app de exposure compensation in en zet je die negatief. Dat doet eigenlijk hetzelfde. Dat maakt alles donkerder waardoor de buitenkant wel correct is. En dat wordt opgeslagen. Wel, nee. Op dat vlak is het nog altijd huilen met de pet op. Ze hebben het echt om zeep geholpen qua gebruik in een auto sinds een paar generaties. Probleem in een auto is ook dat als je te hoge resoluties gebruikt de boel gewoon oververhit. Ik heb er ook 2; een 3+ black die eigenlijk simpel werkt en ook die exposure lock gemakkelijk kunt houden. Op de 5 is dat echt huilen. Heel dat ding is geïnstalleerd op je kooi achteraan tussen je en dan moet je op dat scherm zelf kunnen duwen om het focuspunt te locken. Lukt dus gewoon niet... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.319 Geplaatst: 24 augustus 2022 Delen Geplaatst: 24 augustus 2022 13 hours ago, B3noît said: Ik heb er ook 2; een 3+ black die eigenlijk simpel werkt en ook die exposure lock gemakkelijk kunt houden. Op de 5 is dat echt huilen. Heel dat ding is geïnstalleerd op je kooi achteraan tussen je en dan moet je op dat scherm zelf kunnen duwen om het focuspunt te locken. Lukt dus gewoon niet... Echt erg. Vooral als je weet dat ze dit 100% in software kunnen oplossen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.