Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

Proficiat! Is al een kunst op zich op met zo'n materiaal aan de start te kunnen komen. Zoiets huren kost een fortuin, dus kudo's om die sponsors hiervoor warm te maken.

Is inderdaad niet evident om zonder veel nadenken dan die wedstrijd te rijden in tricky omstandigheden.

Nu, in ieder geval is het een ervaring die je ze nooit meer kunnen afnemen! Hopelijk komt er nog een vervolg in droge omstandigheden zodat je de auto en diens potentieel makkelijker gaat kunnen benutten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lot van elke amateur spijtig genoeg. Links en hypocriet Vlaanderen heeft ervoor gezorgd dat de budgetten erg schaars zijn geworden. Dus weinigen kunnen het zich nog permitteren testkilometers te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelfs anders durven stellen: dus weinigen kunnen het zich nog permitteren te rijden. 

Laat dat testen maar achterwege.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, utah said:

Ik zou het zelfs anders durven stellen: dus weinigen kunnen het zich nog permitteren te rijden. 

Laat dat testen maar achterwege.

Yup.

Kosten van testen zijn niet niks. Vooral omdat je moet beginnen een weg te hebben, etc.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu mijn ervaringen:
Eerste keer met een R5 en wat voor een ervaring! [emoji33]
Zo'n auto is met niks te vergelijken. Ik heb toch al met wat materiaal gereden in mijn leven, maar WTF... hoe buitenaards is zo'n R5!? En dan zegt men dat een R5 nog soft is ten opzichte van een WRC! Wat moet dat dan zijn!? 
Mijn rally ervaring tot vorige week beperkte zich tot de Fiesta R2 (in al zijn gedaantes: R2, R200, R2T) en één keer een E30 325i. 
Hoe vergelijk je dan best zo'n R5 met de R2? Ik weet niet goed waar ik moet beginnen.
Je hebt het verschil in tractie, het gigantische verschil in snelheid, verschil in stabiliteit etc etc.
Beginnen bij het begin:
Vrijdagavond mocht ik de auto nog kort testen voor de rally, die zaterdagavond van start ging. 
Ik nam eerst plaats naast Jasper Van den Heuvel (wel gekend bij de kenners) die tevens ook eigenaar van de auto is. Niet alleen kent hij de auto goed, hij kan ook een aardig potje rijden. Na 3-4 passages heb ik hem letterlijk gevraagd om te stoppen... zo veel schrik had ik! [emoji50] Wie mij kent, weet dat ik niet de beste passagier ben... maar dit was extreem. Ik was zo danig onder de indruk van de snelheid die die auto maakte op het spekgladde parcours en de stuurkunsten van Jasper dat ik het quasi letterlijk in mijn broek deed. 
Nu goed, één en ander werd me uitgelegd en dan was het aan mij. De kennismaking verliep vlot en ik had de basis vrij snel beet. Maar tussen de basis en de real deal zit nog een oceaan of tien! 
Wat me meteen opviel was hoeveel nerveuzer zo'n R5 is dan een R2. Je moet het gas maar 1cm indrukken en dat ding grijpt je bij de nek. Zelfs zonder ALS! Het tweede opvallende was de tractie... Een R2 is lastig op een glad parcours: wielspin, onderstuur en een zoekende vooras. Dit schiet vooruit van zodra je op het gas gaat. Zot! 
Zaterdagavond stond dan de eerste proef op het programma: KP LAVANO. De showproef die ik in enkele posts hierboven omschreef. Leuk voor het publiek, maar ik ken geen 5 piloten die dat een leuke proef vinden. Daarenboven rij je er rondjes en dat maakt het extra spannend (lees: stressy) Heel leuk om je R5 debuut te maken op zo'n KP! [emoji3] 
Maar goed... Rustig begonnen en rondje bij rondje het tempo opgebouwd. Op aanraden van Jasper en enkele andere piloten, zonder ALS gereden om de auto niet te nerveus te maken. Op het einde van de proef had ik wel gigantisch veel last van een bedampte voorruit én bril waardoor ik absoluut niet meer goed zag waar te rijden. Daarenboven werd ik bijna ingehaald door een andere deelnemer waardoor ik me liet opjagen en in mijn laatste ronde slordige lijnen begon te rijden. 
Uiteindelijk draaiden we de 21e tijd en daar was ik eigenlijk wel heel tevreden mee! Op naar zondag!
Zondag beloofde men droog weer, 'warme' temperaturen en zon! De bril had ik door lenzen vervangen dus dat kon ook al geen problemen meer vormen [emoji3] 
Ideale omstandigheden om de auto wat beter te leren kennen. Niets was minder waar! De ganse dag mist en nevel. De banen zijn nooit droog geworden en lagen er extreem verraderlijk bij. Echt bijzonder tricky! 
Rustig aan de eerste twee ritten begonnen en die verliepen vlot. Niet meer, niet minder. Op de eerste proef draaiden we de 50e tijd ofzo, op de tweede de 26e. Ik had me voorgenomen niet naar de tijden te kijken tot na de eerste lus en dat heb ik ook gedaan. Gewoon rustig tempo opbouwen.
Voor aanvang van de derde proef was er een neutralisatie van 40 minuten. Na de herstart, heb ik me na goed 500m laten verrassen voor een chicane door een combinatie van koude banden en natte remzone. Ik ben met de neus tegen een strobaal gegleden waardoor er wat kosmetische schade was. We konden gelukkig verder en geluk bij een ongeluk werd de proef nadien geneutraliseerd. De strobaal waar tegen wij waren gereden heeft vuur gevat nadat een andere deelnemer er met hete uitlaat was over gereden [emoji3] 
Het vertrouwen was echter volledig weg... En het is eigenlijk nooit helemaal teruggekeerd! 
Niet dat ik ontevreden ben over mijn wedstrijd, verre van! Uiteindelijk worden we 23e algemeen en 19e bij de moderne auto's. Dus niet zo heel slecht. Maar er zat misschien toch wat meer in. Misschien was Kortrijk de verkeerde wedstrijd om met zo'n auto te debuteren. Ik had ook duidelijk gebrek aan wedstrijdritme. Dat klinkt misschien idioot, maar dat voel je echt. Mijn laatste rally was Ieper 2018... bijna 1,5 jaar geleden. En dat is echt gewoon te lang! 
De combinatie van die dingen zorgde er voor dat ik de auto nooit echt 'gevoeld' heb. Zo'n R5 heeft enorm veel potentieel, maar in die omstandigheden bijzonder moeilijk om ze te benutten als rookie. Daarenboven is zo'n auto ook een pak duurder dan een R2. Het franchisebedrag is toch de ganse rally lang wat in mijn achterhoofd blijven spoken en dat heeft natuurlijk ook zijn gevolgen op je vertrouwen!

Maar goed, ik heb er toch enorm van genoten! Zo'n R5 is toch iets waar je als rallyrijder van droomt en ik ben dan ook bijzonder blij dat ik het hebben kunnen realiseren. 
Ik kan mijn sponsors niet genoeg bedanken daarvoor! 
Dat het naar meer smaakt, staat als een paal boven water! [emoji3] 
 
1.png.aaa3d504c1321a2cbd365a168dccbe99.png
88.thumb.jpg.200638f3fcfbaaea696c84666efe5666.jpg
104.thumb.jpg.7ac707adb31ae4910a17969b7f6d02ea.jpg
174.thumb.jpg.93125d8304cafea9a3dea66b31104fd3.jpg
Ik vond het heerlijk om je aan de start te zien verschijnen met de R5. Stiekem toch ook eens voor gekeken vorig jaar, maar gezien franchise niet gedekt, ook niet aangedurfd...

Ben vooral blij dat je er zo van genoten hebt!
Was wel sneu om Bellegem niet meer te mogen rijden na de brand [emoji4]

Maar goed, ik hoop ten zeerste dat ze in de toekomst wat meer rekening kunnen houden met vorige resultaten ikv startnummers...

Bij wat meer tijd pen ik hier ook nog eens m'n verslag ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, 3000 zei:

 

Heel herkenbaar! :D

In het eerste deel van zijn video, daar in Schotland, rijdt hij niet eens in stage-mode. En toch al zo onder de indruk.
Je kan je gaan voorstellen wat dat is in stage-mode met ALS in mode 3 :o 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/27/2019 at 6:04 PM, B3noît said:

Het bedrag dat je betaalt wanneer je hem volledig zou prakken

Vriendelijke groetjes,

Benoît

🤦🏼‍♂️

And do we have a number for that?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/11/2019 om 18:25, The Swede zei:

🤦🏼‍♂️

And do we have a number for that?

Sorry, kon het niet laten :)

Net zoals bij een gewone baanwagen, hangt het af van je verzekerd budget en ook van de hoogte van je premie die je wenst te betalen ter dekking van het weekend. Hoe hoger je dus aan premie betaalt hoe lager de franchise mogelijkheid. Maar dat is dus al best veel.

Laat ons zeggen voor een R5 dat je toch al rap 15000 € moet rekenen franchise.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, hier dus ook eindelijk eens wat tijd gevonden om wat dingen neer te pennen. 

Kortom; voor mij de vettigste editie van Kortrijk die ik al meegemaakt heb, ondanks droog blijvend gedurende de rally zelf.
Ze hebben duidelijk wat meer hun best gedaan om toch ietwat coupures toe te laten, wat wel een verschil geeft in rij ervaring vind ik.
Anders zit je toch maar te ploeteren op de baan van de voorgangers hun vuiligheid/grind. 
Iets wat blijvend ambetant is dat Kortrijk weinig rekening houdt met vorige resultaten en gezien ze sterk inzetten op show (lavano, 15 R5's aan de start, de CEO van Aston Martin in een Porsche steken,...) zit je dus met een voortrekker mogelijks met een minder goed nummer... Dit jaar dus niet anders waardoor we 65 op de deuren hadden (ter vergelijk; in de omloop hadden we nr 19 op de deuren in het criterium).

Maar goed! De R200 kenden we van de omloop en hadden ze opnieuw voor ons gereserveerd. 
Het voordeel is dat we door de jaren heen meer en meer aandacht kunnen spenderen aan juiste bandenkeuzes, bandendruk, instelling ophanging,...
Ik moet zeggen; je voelt toch wel duidelijk het verschil als je een paar kliks meer op de achterste of voorste as zet, waardoor andere rembalans,...

Zaterdagavond dus de showetappe te Lavano, waar je eigenlijk met een R5/4x4 moeilijk tractie krijgt, is dat met een R2 dus een hel. Meer te verliezen dan te winnen dus.
Helaas is Kortrijk met z'n fietsstraten en massa aan vuilnisbakflitsers, anonieme wagens,... niet ideaal. Bandendruk dus iets te laag ingesteld en niet voldoende kunnen opwarmen, gezien overal aan de rondpunten een politiecombi... en ze hadden ons voldoende gewaarschuwd om verantwoord rijgedrag te hebben. Foutje gemaakt in rempunt uitkomende van Lavano site en in remzone blijven doorslippen, gelukkig zonder erg. Hierdoor wel slechts een plaats naar m'n startnummer :).

Bon; zondag gestart in erbarmerlijke toestanden, veel mist, glad,... Gelukkig de juiste bandenkeuze en gewoon geleidelijk aan opbouwen. Vooral Bevergem was met een klein hartje beginnen gezien onze verkeerde nota vorig jaar. Tijdens de verkenningen hebben we echt eens zitten denken hoe we dit zo verkeerd ingeschat konden hebben. 
Maar het vertrouwen groeide stilletjes aan en het gevoel met de wagen en diens afstelling ook.

Resultaat mocht er ook zijn; een algemene 35ste plaats op 160 deelnemers, waarvan zelfs 3e in eigen klasse (van 20 participanten, voorwielaangedreven wagens).
Uitermate gelukkig dus en kunnen opnieuw met valabel dossier aan het volgende jaar beginnen.
Leuke is ook dat m'n co-piloot uitermate enthousiast is en het groots ziet :D.

Nu eerst nagenieten:

lq66JpF.jpg

j7b00bW.jpg

PoeSP3c.jpg


vaFZnf2.jpg

cwWf9FD.jpg
 

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, B3noît zei:

en voor de liefhebbers; beeldmateriaal van die kp Bevergem bij onze eerste passage:

 

Dat is toch echt wel zalig. Dat spel gaat nogal vooruit zeg! :D jaloers. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Waky zei:

Dat is toch echt wel zalig. Dat spel gaat nogal vooruit zeg! :D jaloers. 

 

 

Amai niet! Gaat als een speer 😲 Ben al een paar keer als co gevraagd maar ik kruip daar niet in hoor 😁 die moet pas stalen ballen hebben! 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Krikkie zei:

Amai niet! Gaat als een speer 😲 Ben al een paar keer als co gevraagd maar ik kruip daar niet in hoor 😁 die moet pas stalen ballen hebben!

Maneeh. Gewoon te dom zijn om bang te zijn werkt ook perfect :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat gaat vooruit. bochten waar ik schrik zou hebben dat ik mij niet kan vasthouden aan de weg. Ziet er nog relatief effen uit wel maar op snelheid moet de ophanging ook al werken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gereden. Ben je mogelijk niet sneller in die omstandigheden om in bepaalde gevallen een versnelling hoger te kiezen (3 ipv 2 bv). Mogelijk is de wagen dan minder nerveus en behoud je meer tractie? Met welke banden reed je overigens, inters?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/12/2019 om 12:22, Vanni zei:

Dat heeft je vleugels zeker als je plots een andere wagen in het vizier krijgt?

Hoh ja en nee, natuurlijk altijd wel leuk als je de bevestiging hebt, maar ik zie het liever in de eindtijden.
Zoals je ziet verlies toch al gauw enkele seconden tot wanneer die effectief plaats heeft om me te laten passeren. 
Tof wel voor de toeschouwers, maar ik krijg (momenteel nog) altijd op m'n oren van m'n copiloot dat ik er niet te dicht op mag zitten om schade te voorkomen :).
Ik volg hem daar wel in, maar dan heeft ie geluk dat ie in de funcup niet naast me zit :D 

Op 2/12/2019 om 16:29, Waky zei:

Dat is toch echt wel zalig. Dat spel gaat nogal vooruit zeg! :D jaloers. 

Trust me, dat is het ook! Het is kicken, veel meer dan funcup, maar ook met zo veel kleinere marge en zo veel grotere kans op fatale afloop.

Op 2/12/2019 om 20:21, dragonfly zei:

Amai, leuke video en niet simpel in zo'n omstandigheden. Je zit sneller in de gracht dan je denkt.

Proficiat 👏

 

Op 2/12/2019 om 21:14, Le Capri Mauve zei:

Ja dat gaat vooruit. bochten waar ik schrik zou hebben dat ik mij niet kan vasthouden aan de weg. Ziet er nog relatief effen uit wel maar op snelheid moet de ophanging ook al werken.

Merci!
Zoals jullie zeggen; verraderlijke condities, maar daar houd je ook wel rekening mee. Daarin zijn de verkenningen zo primordiaal! De klank kabel is spijtig genoeg uitgevallen, maar iedere bult staat in de nota's hoor. Ik heb graag veel info, liever te veel dan te weinig.
Vooral sedert onze verkeerde nota van vorig jaar hebben we een ganse aanpassing gedaan met anticipaties op volgende situaties ook en dat loont nu wel. 
Vandaar nog steeds; een piloot die zegt dat ie zonder z'n copiloot kan rijden: regelrechte zever! Man is echt goud waard, en zeker bij verschillende boucles van terugkerende klassementsproeven waar je nieuwe aantekeningen maakt bij je eerste doortocht. Vandaar ook dat ik geleerd heb van de eerste boucle het rustiger aan te doen gezien nieuwe situaties, mogelijke gevaren, grind,... en daarna bouw je wel op. OK, daar verlies je wel enkele plaatsen in het klassement door, but better safe than sorry.
Zeker ook voor de sponsoring (cfr vorig jaar na eerste KP op zondag er al af door die nota...). Nog een geluk dat ze in ons bleven geloven en we die kansen krijgen. Echt zalig gevoel.

23 uren geleden, lancer-evo zei:

Mooi gereden. Ben je mogelijk niet sneller in die omstandigheden om in bepaalde gevallen een versnelling hoger te kiezen (3 ipv 2 bv). Mogelijk is de wagen dan minder nerveus en behoud je meer tractie? Met welke banden reed je overigens, inters?

Bedankt!
Hoh; wel ik had die bedenking ook gemaakt bij bekijken van video's van vorige jaren. Vandaar heb ik dat vorig jaar ook proberen aan te passen, doch dat viel wat tegen.
We reden toen ook met een atmosferische 1600cc (weliswaar peugeot ipv een fiesta). 

Jaren daarvoor was dit met een ecoboost R2T 1000 cc (turbogeblazen dus) en daar kon je die in veel hogere versnellingen houden zonder hierdoor kracht te verliezen. Dit door de koppelrijke toerenrange.

Vorig jaar in verschillende situaties gekomen waarbij ik hem in z'n 3 of 2 liet en bij uitkomen van bochten gewoon op de vooras schoof. Wel, ik kan je verzekeren dat je dan iedere milliseconde wilt benutten met kracht om dit te voorkomen. Kun je dan niet over kracht beschikken, haal je het gegarandeerd niet. Dit is met de nieuwe R2T's en R5'en nu veel beter gezien ze ook over koppel beschikken onderin.
Los daarvan is het gewoon een blok die om veel toeren vraagt en daar de grootste powerband heeft. Ik ga hier zelfs nog veelal niet tot de limiet. Ik herinner me situaties in de omloop waar de eigenaars zeiden dat ik gerust mocht tot 86-8800 toeren trekken. Maar ja, non-uithouding van het blok, en nervositeit in deze omstandigheden heb je inderdaad niet nodig.

Maar ik snap je dat ik soms naar een versnelling terugkeer waar dit soms niet nodig is, en dat besef ik dan ook. Vergeet niet, het zijn eerste passages en het was al weer een tijdje geleden dat ik nog in die wagen had gezeten :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk filmpje Benoit, super gereden!

Hoe komt het eigenlijk dat die rallywagens zo 'slecht' rijden aan zeer lage snelheid (zoals de passages doorheen stad Kortrijk)? Klinkt soms echt niet goed, precies alsof ze het het niet goed verdragen... Bokt, accelereert in horten en stoten, verslikt zich in de benzine, kunnen niet soepel vertrekken zonder slippen of bijna stilvallen van de motor, overdreven bonanza effect in de aandrijflijn,... 

Komt dit door te licht vliegwiel? Versnellingsbak die pas deftig schakelt bij hoge toeren? Kleppentiming of inspuiting die geen rekening houdt met lage toeren? Motorblok die nog koud staat?

Dat 'afgesteld op hoge toeren' maakt dan dat die blokken lage toeren zo slecht verdragen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid