Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

De Renties Ypres Rally Belgium in het FIA WRC 2020 !
"De verdienste van het ganse team van Club Superstage"

Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België verreden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. Van 19 tot 22 november zal Club Superstage sommige van de beste rallyrijders van de wereld een schitterende driedaagse en op en top Belgische rally voorschotelen, als grandioze finale van het Wereldkampioenschap. Deze keer is het officieel: België ontvangt voor de eerste keer in de geschiedenis een manche van het FIA World Rally Championship. 

Drie dagen - 288 kilometer

"Het was een enorme eer dat we die vraag kregen en we zijn meteen aan de slag gegaan," vertelt Jan Huyghe, bestuurslid van Club Superstage. "We hebben de etappe van vrijdag en zaterdag op de gekende klassementsproeven van Ieper aangepast aan het format en de timing van het Wereldkampioenschap. We zullen telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afwerken. Op de slotdag van de wedstrijd trekken we naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Francorchamps, met zijn mythische Raidillon. De slotdag telt twee klassementsproeven in de omgeving van het circuit, in Ster en Malmedy, en een klassementsproef waarbij we het F1-circuit gebruiken. Die proef zal ook gebruikt worden als PowerStage. In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parcours van ongeveer 300 km tegen de klok presenteren. Omdat we de wedstrijd nu organiseren in november, zullen meerdere proeven in het donker afgewerkt worden. Daarmee knopen we terug aan met het roemrijke verleden van de Ieperse rally. We gaan ons trouwens volledig concentreren op de WRC-wedstrijd. De Ypres Rally Masters en de Ypres Historic Rally worden dit jaar niet georganiseerd."

"Het is een eer voor België om een manche van het FIA World Rally Championship te mogen verwelkomen," vervolgt François Cornelis, President van de Royal Automobile Club of Belgium. "Autosport is erg populair in België en met Thierry Neuville en Stoffel Vandoorne hebben we toprijders op het hoogste echelon in de internationale autosport. Na de Formule 1, het WEC en World RX, komt nu ook het FIA WRC naar ons land, meer bepaald naar de Renties Ypres Rally Belgium, en daar zijn we erg trots op."

Twee iconen, Ieper en Spa-Francorchamps

Voor Club Superstage is deze promotie naar het FIA World Rally Championship de bekroning van de inzet van alle leden en vrijwillige medewerkers, die al meer dan 50 jaar met hart en ziel een topevenement organiseren. "Dit is alleen mogelijk dankzij de inzet van het ganse team," benadrukt Jan Huyghe. "Verder heeft de Ypres Rally een ijzersterke reputatie op het gebied van organisatie, veiligheid en beleving. Al 56 jaar heeft de Stad Ieper de rally in de genen. Rally zit in het DNA van de regio en we krijgen veel steun en faciliteiten van de stad om onze wedstrijd in een uniek historisch kader te kunnen organiseren. Rally is ook immens populair in België. De sport wordt gedragen door talloze vrijwilligers in de verschillende gewesten en met Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben we twee gedroomde ambassadeurs van ons land op het allerhoogste niveau. Stel je voor dat het Wereldkampioenschap beslist wordt op de slotdag van de Renties Ypres Rally Belgium in... Spa, op een boogscheut van de thuisbasis van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul!"

Voor Emmily Talpe, Burgemeester van de Stad Ieper, is deze promotie van de Renties Ypres Rally Belgium naar het FIA World Rally Championship de bekroning van een jarenlange traditie. "Al meer dan een halve eeuw is het rally-weekend een van de sfeervolste en meest levendige weekends in onze stad. Er is een nauwe samenwerking tussen het stadsbestuur en de organisator Club Superstage. Toen die het project voorstelde, hebben we er meteen onze schouders mee onder gezet. We zijn vereerd gaststad te mogen zijn van dit uniek gebeuren, een eerste WRC in ons land. Dit zal bovendien mooie promotie zijn voor onze stad. We zijn ervan overtuigd dat alle deelnemers, media en bezoekers zullen genieten van de gezelligheid en het prachtige historische kader van de Grote Markt en de binnenstad, een decor dat de Ypres Rally al decennia een unieke uitstraling geeft. Uiteraard zullen we ook in overleg met de organisatie de nodige voorzorgen nemen opdat dit veilig én coronaproof kan doorgaan."

De droom van alle Belgische rallyfans om ooit een WRC-manche in eigen land te kunnen bijwonen zal gerealiseerd worden van 19 tot 22 november. De Renties Ypres Rally Belgium belooft een mooie uitdaging te worden voor de tenoren van het FIA World Rally Championship.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
4 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Ge moet u echt wel veilig voelen over de onderkant van de wagen :)

hoe bedoel je? 
Om zo in die koorden te duiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Maxime S zei:

hoe bedoel je? 
Om zo in die koorden te duiken? 

Ja, met greppels die steeds dieper worden.  Bolle wegen kunnen dat ook hebben. Kasseien, bolle weg, wat golven die compressie geven.

Linkje toegevoegd van een stuk dat ik eens ben gaan bekijken in Oudenaarde. Die kasseistrook kan niet met wat snelheid genomen worden met een gewone auto.

aangepast door Le Capri Mauve
vb toegevoegd
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie prestatie inderdaad Maxime & Jeroen!

Die nieuwe R1T heb ik ook gereden onder vuile omstandigheden, maar zo extreem was het inderdaad niet. Zoals ik je zei; heel mooie evolutie van dit nieuwe model tov de oudere waar we meer ervaring mee hebben. Chassis voelt een stuk stabieler/'planted' aan, alsook de ophanging achteraan vind ik beter afgesteld waardoor je minder het springend karakter hebt.

Maar vooral die remmen en diens remafstand; heerlijk hoe ze daar aan gewerkt hebben. Beetje het zwakste punt aan de R2(00) vorige generatie en al zeker als je het vergelijkt met een peugeot 208 R2, die is echt king.

Wat betreft het snijden en ophanging kan ik je ook volgen, maar vergeet ook niet dat het hier een gans andere ophanging betreft dan de R2's die over een zalig Reiger onderstel beschikt :)

Ik heb toen ook 2 ronden van nieuwe R2T van bevriend piloot mogen rijden; ja dat is toch andere koek. Moet heerlijk zijn om daar een seizoen mee te knallen.

Op naar de volgende Maxime!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dzjoeneuh. Juste.

Blijkbaar, al moet 't toch wel mankeren in zijn bovenkamer dattie in ne getjoende (hahah) Fiësta kruipt met jou aan 't stuur. :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee onboardjes.

De laatste KP, Busseboom 4, was met de finish in de gietende regen. Best een spannende aankomst. Een gigantische stortvlaag, die de baan opnieuw in een mum van tijd omtoverde in een kletsnatte schaatsbaan. Had net beslist om geen regenbanden meer te leggen voor de laatste lus, dus ik had wat schrik. Vooral omdat er onmiddellijk wat plassen waren. En de zon bleef ook schijnen, de baan was een spiegel.... zichtbaarheid was echt gewoon nihil bij momenten. 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/9/2020 om 15:00, Maxime S zei:

 

Ik snap geen fluit van die rechtse wijzerplaat. Dat zou de snelheid moeten zijn maar die wijzer doet maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd de snelheidswijzer, maar door de aangepaste stuurdoos van de wagen, werkt het dashboard niet helemaal. Toerenteller werkt correct, alle andere wijzers niet. (snelheid, temperatuur, benzine) 
De reden zou zijn omdat de stuurdoos van de R1 dezelfde is als de R2, maar de R2 heeft een volledig digital race-dash. M-Sport werkt nog aan een oplossing blijkbaar.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/9/2020 om 11:11, Maxime S zei:

Een supersnelle auto voor een nieuwe copiloot had weinig zin en met een factuur die voornamelijk door ons zelf betaald zou worden, wilden we ook niet n'importe quoi doen.

Als je dat kan/wil delen: hoe is de verhouding tussen piloot en copiloot qua betalen? Lijkt me dat een piloot hier "meer plezier" uithaalt, laat zich dat ook weergeven in het aandeel van de factuur die die voor z'n rekening neemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Polygoon said:

Als je dat kan/wil delen: hoe is de verhouding tussen piloot en copiloot qua betalen? Lijkt me dat een piloot hier "meer plezier" uithaalt, laat zich dat ook weergeven in het aandeel van de factuur die die voor z'n rekening neemt?

Vaak brengt de copiloot het budget mee.

Raar maar waar :D 

Maargoed, ik denk dat dat op het niveau van @Maxime S gans anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh dat is een moeilijke.
Meestal, op mijn amateuristisch niveau, begin je daar aan onder vrienden. En dan ga je heel vaak samen op zoek naar sponsors.

Veel hangt ook af of je bvb een eigen auto hebt of niet. 
Als je niet moet huren, kost de rally je veel 'minder'. Dan is het meestal de Copiloot die de inschrijving betaalt, zonder veel meer.

Als je een wagen huurt, zoals ik dat altijd doe, moet je sowieso op zoek naar een groter budget en dan is er meestal input van beide partijen.
En vergis je niet... er zijn veel copiloten die evenveel genieten als piloten hoor! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gebruik is inderdaad dat de co de inschrijving betaalt. Als je een auto moet huren zal dat wel anders liggen. Mijn co in de regularity geniet daar met volle teugen van, terwijl dat voor mij niets zou zijn...elk zijn stiel hé

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid