Vanni 1.477 Geplaatst: 3 juli 2020 Delen Geplaatst: 3 juli 2020 Voorlopig geen Ieper op de nieuwe WRC kalender... maar het blijft een optie... https://www.wrc.com/en/championship/calendar/wrc Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.150 Geplaatst: 19 augustus 2020 Delen Geplaatst: 19 augustus 2020 De Renties Ypres Rally Belgium in het FIA WRC 2020 !"De verdienste van het ganse team van Club Superstage" Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België verreden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. Van 19 tot 22 november zal Club Superstage sommige van de beste rallyrijders van de wereld een schitterende driedaagse en op en top Belgische rally voorschotelen, als grandioze finale van het Wereldkampioenschap. Deze keer is het officieel: België ontvangt voor de eerste keer in de geschiedenis een manche van het FIA World Rally Championship. Drie dagen - 288 kilometer "Het was een enorme eer dat we die vraag kregen en we zijn meteen aan de slag gegaan," vertelt Jan Huyghe, bestuurslid van Club Superstage. "We hebben de etappe van vrijdag en zaterdag op de gekende klassementsproeven van Ieper aangepast aan het format en de timing van het Wereldkampioenschap. We zullen telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afwerken. Op de slotdag van de wedstrijd trekken we naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Francorchamps, met zijn mythische Raidillon. De slotdag telt twee klassementsproeven in de omgeving van het circuit, in Ster en Malmedy, en een klassementsproef waarbij we het F1-circuit gebruiken. Die proef zal ook gebruikt worden als PowerStage. In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parcours van ongeveer 300 km tegen de klok presenteren. Omdat we de wedstrijd nu organiseren in november, zullen meerdere proeven in het donker afgewerkt worden. Daarmee knopen we terug aan met het roemrijke verleden van de Ieperse rally. We gaan ons trouwens volledig concentreren op de WRC-wedstrijd. De Ypres Rally Masters en de Ypres Historic Rally worden dit jaar niet georganiseerd." "Het is een eer voor België om een manche van het FIA World Rally Championship te mogen verwelkomen," vervolgt François Cornelis, President van de Royal Automobile Club of Belgium. "Autosport is erg populair in België en met Thierry Neuville en Stoffel Vandoorne hebben we toprijders op het hoogste echelon in de internationale autosport. Na de Formule 1, het WEC en World RX, komt nu ook het FIA WRC naar ons land, meer bepaald naar de Renties Ypres Rally Belgium, en daar zijn we erg trots op."Twee iconen, Ieper en Spa-Francorchamps Voor Club Superstage is deze promotie naar het FIA World Rally Championship de bekroning van de inzet van alle leden en vrijwillige medewerkers, die al meer dan 50 jaar met hart en ziel een topevenement organiseren. "Dit is alleen mogelijk dankzij de inzet van het ganse team," benadrukt Jan Huyghe. "Verder heeft de Ypres Rally een ijzersterke reputatie op het gebied van organisatie, veiligheid en beleving. Al 56 jaar heeft de Stad Ieper de rally in de genen. Rally zit in het DNA van de regio en we krijgen veel steun en faciliteiten van de stad om onze wedstrijd in een uniek historisch kader te kunnen organiseren. Rally is ook immens populair in België. De sport wordt gedragen door talloze vrijwilligers in de verschillende gewesten en met Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben we twee gedroomde ambassadeurs van ons land op het allerhoogste niveau. Stel je voor dat het Wereldkampioenschap beslist wordt op de slotdag van de Renties Ypres Rally Belgium in... Spa, op een boogscheut van de thuisbasis van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul!" Voor Emmily Talpe, Burgemeester van de Stad Ieper, is deze promotie van de Renties Ypres Rally Belgium naar het FIA World Rally Championship de bekroning van een jarenlange traditie. "Al meer dan een halve eeuw is het rally-weekend een van de sfeervolste en meest levendige weekends in onze stad. Er is een nauwe samenwerking tussen het stadsbestuur en de organisator Club Superstage. Toen die het project voorstelde, hebben we er meteen onze schouders mee onder gezet. We zijn vereerd gaststad te mogen zijn van dit uniek gebeuren, een eerste WRC in ons land. Dit zal bovendien mooie promotie zijn voor onze stad. We zijn ervan overtuigd dat alle deelnemers, media en bezoekers zullen genieten van de gezelligheid en het prachtige historische kader van de Grote Markt en de binnenstad, een decor dat de Ypres Rally al decennia een unieke uitstraling geeft. Uiteraard zullen we ook in overleg met de organisatie de nodige voorzorgen nemen opdat dit veilig én coronaproof kan doorgaan." De droom van alle Belgische rallyfans om ooit een WRC-manche in eigen land te kunnen bijwonen zal gerealiseerd worden van 19 tot 22 november. De Renties Ypres Rally Belgium belooft een mooie uitdaging te worden voor de tenoren van het FIA World Rally Championship. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Subaru555 2.864 Geplaatst: 19 augustus 2020 Delen Geplaatst: 19 augustus 2020 Wauw schitterend nieuws! En publiek toegelaten toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 21 augustus 2020 Delen Geplaatst: 21 augustus 2020 Ik hoop het! En ik rij normaal mee 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 31 augustus 2020 Delen Geplaatst: 31 augustus 2020 Waren er toevallig forummers op de Monteberg gisteren? En zoja, foto's van ons Fiestaatje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Maxime S 2.159 Geplaatst: 2 september 2020 Populair bericht Delen Geplaatst: 2 september 2020 Klein verslagje van onze deelname aan de Monteberg Rally afgelopen zondag. De eerste rally na de corona-lockdown. Wat een verademing om EINDELIJK terug IRL autosport te horen, voelen en beleven. Of het nu als deelnemer of toeschouwer was, ik merkte toch bijzonder veel enthousiasme bij iedereen. En terecht... ik had er ook oprecht nood aan! de omstandigheden waren wel heel bijzonder: de eerste rally sinds de corona-uitbraak, dus er moesten en zouden maatregelen genomen worden. Aanvankelijk zou de rally zonder publiek gereden worden, maar 3 dagen voor de start, mocht er dan toch plots publiek komen. Uiteraard onder strikte voorwaarden (enkel in vooraf bepaalde zones, mits vooraf registratie en max 200 man per zone). De enthousiastelingen trotseerden weer en wind om er bij te zijn, chapeau voor hen want het weer was echt om te huilen! De rally zelf dan: De laatste rally die ik reed was Kortrijk 2019 met een Fiesta R5, meer dan een half jaar geleden. We ruilden onze Fiesta R5 voor een Fiesta... R1. Van de grootste naar de kleinste Fiesta De redenen waren divers: Ik heb een nieuwe copiloot zonder één meter ervaring als Co, we reden deze rally als voorbereiding en als algemene test voor Ieper en we wilden niet aan ons budget voor Ieper komen en betaalden alles grotendeels zelf. Een supersnelle auto voor een nieuwe copiloot had weinig zin en met een factuur die voornamelijk door ons zelf betaald zou worden, wilden we ook niet n'importe quoi doen. En daardoor kwamen we een beetje per toeval bij de nieuwe Fiesta R1 uit. Letterlijk een nagelnieuwe auto met amper één rally achter de kiezen. Niet meer te vergelijken met de oude Fiesta R1, waarmee ik in 2013 debuteerde. Het weer kondigde zich niet al te goed aan... om niet te zeggen: barslecht. Koud, wind en vooral veel regen... En helaas bleken de voorspellingen voor een keer te kloppen. De eerste lus was nog doenbaar. De twee KP's in de tweede lus, waren letterlijk de allermoeilijkste uit mijn carrière. Het was gewoon overleven! Regenbuien zo fel, dat ik van het gas moest omdat de ruitenwissers de voorruit niet snel genoeg schoon kregen, overal plassen op de weg en twee keer heel hard geschrokken door aquaplanning en een baan die gladder was dan een ijspiste... had het weer niet meer veranderd voor de derde en vierde boucle... ik had er waarschijnlijk zelf de brui aan gegeven. Dit was zo moeilijk en gevaarlijk, dat het gewoon wachten was op een sortie. Die waren dan ook talrijk, maar gelukkig niet voor ons! OEF! Voor de derde en vierde lus, zorgde de felle wind gelukkig voor een snel opdrogende baan. Alleen de koorden en coupures werden bij iedere passage dieper, vuiler en gevaarlijker. Deze foto geeft daar een goed beeld van: (en zo was het dus bij iedere bocht!) Echt niet normaal hoe uitgereden coupures en koorden kunnen zijn. De modder is even glad als sneeuw of ijs. Ik denk niet dat ik ooit al zo'n moeilijke coupures heb gehad. De weersomstandigheden in Kortrijk eind november zijn vaak vergelijkbaar, maar daar mogen we niet couperen (paaltjes in elke bocht) en de andere rally's die ik reed, waren meestal op het droge. Hoe dan ook, we hebben het niet slecht gedaan! De Fiesta R1 (3 cil Ecoboost met 150pk, een sequentiële boite en hydraulische handrem) had bij deze omstandigheden niet veel last van de veel krachtigere concurrenten. Enkel in de derde en vierde lus, wanneer het duidelijk droger begon te worden kwam het vermogenstekort wat naar boven. Maar de auto heeft zo'n geweldig chassis, dat we dat nog enigszins konden compenseren in de bochten en de remzones (je kan er echt heel laat mee remmen!). Uiteindelijk finishen we 44e algemeen, op 83 auto's aan de finish en 140 auto's aan de start. Daar ben ik best wel tevreden mee! Veel meer zat er niet in denk ik. Hier en daar mis ik nog wat vertrouwen in de remzones bij zo'n weer. (Ik sta er telkens van te kijken hoeveel grip zo'n auto heeft, zelfs bij hard remmen op een vochtig wegdek). Daarnaast mis ik ook wat vertrouwen/ervaring bij die coupures. Ik ging op de rem voor de bocht om vervolgens de auto in de coupure te laten lopen en bij uitkomst terug op het gas te gaan. Dat kan mogelijk nog wat sneller. Maar goed, een minuut hadden we er niet mee gewonnen. (onboards volgen nog). We had fun én dat is het belangrijkste! Oja en de nieuwe co heeft dat echt fantastisch gedaan!! Dikke duim voor hem! 12 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 909 Geplaatst: 2 september 2020 Delen Geplaatst: 2 september 2020 Ge moet u echt wel veilig voelen over de onderkant van de wagen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 2 september 2020 Delen Geplaatst: 2 september 2020 4 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Ge moet u echt wel veilig voelen over de onderkant van de wagen hoe bedoel je? Om zo in die koorden te duiken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 909 Geplaatst: 2 september 2020 Delen Geplaatst: 2 september 2020 (aangepast) 10 minuten geleden, Maxime S zei: hoe bedoel je? Om zo in die koorden te duiken? Ja, met greppels die steeds dieper worden. Bolle wegen kunnen dat ook hebben. Kasseien, bolle weg, wat golven die compressie geven. Linkje toegevoegd van een stuk dat ik eens ben gaan bekijken in Oudenaarde. Die kasseistrook kan niet met wat snelheid genomen worden met een gewone auto. 2 september 2020 aangepast door Le Capri Mauve vb toegevoegd 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B3noît 3.638 Geplaatst: 2 september 2020 Delen Geplaatst: 2 september 2020 Mooie prestatie inderdaad Maxime & Jeroen! Die nieuwe R1T heb ik ook gereden onder vuile omstandigheden, maar zo extreem was het inderdaad niet. Zoals ik je zei; heel mooie evolutie van dit nieuwe model tov de oudere waar we meer ervaring mee hebben. Chassis voelt een stuk stabieler/'planted' aan, alsook de ophanging achteraan vind ik beter afgesteld waardoor je minder het springend karakter hebt. Maar vooral die remmen en diens remafstand; heerlijk hoe ze daar aan gewerkt hebben. Beetje het zwakste punt aan de R2(00) vorige generatie en al zeker als je het vergelijkt met een peugeot 208 R2, die is echt king. Wat betreft het snijden en ophanging kan ik je ook volgen, maar vergeet ook niet dat het hier een gans andere ophanging betreft dan de R2's die over een zalig Reiger onderstel beschikt Ik heb toen ook 2 ronden van nieuwe R2T van bevriend piloot mogen rijden; ja dat is toch andere koek. Moet heerlijk zijn om daar een seizoen mee te knallen. Op naar de volgende Maxime! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.101 Geplaatst: 3 september 2020 Delen Geplaatst: 3 september 2020 Moh, co was jaante! Oewist mee hem? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 4 september 2020 Delen Geplaatst: 4 september 2020 Joene lik damme zeggen! Het gaat goed met hem hoor! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.101 Geplaatst: 4 september 2020 Delen Geplaatst: 4 september 2020 Dzjoeneuh. Juste. Blijkbaar, al moet 't toch wel mankeren in zijn bovenkamer dattie in ne getjoende (hahah) Fiësta kruipt met jou aan 't stuur. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 4 september 2020 Delen Geplaatst: 4 september 2020 Twee onboardjes. De laatste KP, Busseboom 4, was met de finish in de gietende regen. Best een spannende aankomst. Een gigantische stortvlaag, die de baan opnieuw in een mum van tijd omtoverde in een kletsnatte schaatsbaan. Had net beslist om geen regenbanden meer te leggen voor de laatste lus, dus ik had wat schrik. Vooral omdat er onmiddellijk wat plassen waren. En de zon bleef ook schijnen, de baan was een spiegel.... zichtbaarheid was echt gewoon nihil bij momenten. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.372 Geplaatst: 4 september 2020 Delen Geplaatst: 4 september 2020 https://automobilist.com/WRC-Constructors-champions-1973-2019-Limited-Edition?utm_source=Automobilist+B2C+Legacy&utm_campaign=d0fab01b25-ATM_WRC-47th_L_3-9-20&utm_medium=email&utm_term=0_f015e288ee-d0fab01b25-527344881&mc_cid=d0fab01b25&mc_eid=f55436909d Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 909 Geplaatst: 5 september 2020 Delen Geplaatst: 5 september 2020 Op 4/9/2020 om 15:00, Maxime S zei: Ik snap geen fluit van die rechtse wijzerplaat. Dat zou de snelheid moeten zijn maar die wijzer doet maar wat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 6 september 2020 Delen Geplaatst: 6 september 2020 18 uren geleden, Le Capri Mauve zei: Ik snap geen fluit van die rechtse wijzerplaat. Dat zou de snelheid moeten zijn maar die wijzer doet maar wat. vroeg me ook al af wat die moet aangeven. @Maxime S ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 7 september 2020 Delen Geplaatst: 7 september 2020 Dat is idd de snelheidswijzer, maar door de aangepaste stuurdoos van de wagen, werkt het dashboard niet helemaal. Toerenteller werkt correct, alle andere wijzers niet. (snelheid, temperatuur, benzine) De reden zou zijn omdat de stuurdoos van de R1 dezelfde is als de R2, maar de R2 heeft een volledig digital race-dash. M-Sport werkt nog aan een oplossing blijkbaar. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.780 Geplaatst: 7 september 2020 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2020 Serieuze domper op de feestvreugde in Estland wel Wordt weer niks voor Neuville. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 7 september 2020 Delen Geplaatst: 7 september 2020 34 minuten geleden, The Swede zei: Serieuze domper op de feestvreugde in Estland wel Wordt weer niks voor Neuville. Ik vrees er ook voor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.256 Geplaatst: 7 september 2020 Delen Geplaatst: 7 september 2020 Op 2/9/2020 om 11:11, Maxime S zei: Een supersnelle auto voor een nieuwe copiloot had weinig zin en met een factuur die voornamelijk door ons zelf betaald zou worden, wilden we ook niet n'importe quoi doen. Als je dat kan/wil delen: hoe is de verhouding tussen piloot en copiloot qua betalen? Lijkt me dat een piloot hier "meer plezier" uithaalt, laat zich dat ook weergeven in het aandeel van de factuur die die voor z'n rekening neemt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.964 Geplaatst: 7 september 2020 Delen Geplaatst: 7 september 2020 1 hour ago, Polygoon said: Als je dat kan/wil delen: hoe is de verhouding tussen piloot en copiloot qua betalen? Lijkt me dat een piloot hier "meer plezier" uithaalt, laat zich dat ook weergeven in het aandeel van de factuur die die voor z'n rekening neemt? Vaak brengt de copiloot het budget mee. Raar maar waar Maargoed, ik denk dat dat op het niveau van @Maxime S gans anders is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maxime S 2.159 Geplaatst: 7 september 2020 Delen Geplaatst: 7 september 2020 Goh dat is een moeilijke. Meestal, op mijn amateuristisch niveau, begin je daar aan onder vrienden. En dan ga je heel vaak samen op zoek naar sponsors. Veel hangt ook af of je bvb een eigen auto hebt of niet. Als je niet moet huren, kost de rally je veel 'minder'. Dan is het meestal de Copiloot die de inschrijving betaalt, zonder veel meer. Als je een wagen huurt, zoals ik dat altijd doe, moet je sowieso op zoek naar een groter budget en dan is er meestal input van beide partijen. En vergis je niet... er zijn veel copiloten die evenveel genieten als piloten hoor! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
saabi 3.249 Geplaatst: 21 september 2020 Delen Geplaatst: 21 september 2020 Gebruik is inderdaad dat de co de inschrijving betaalt. Als je een auto moet huren zal dat wel anders liggen. Mijn co in de regularity geniet daar met volle teugen van, terwijl dat voor mij niets zou zijn...elk zijn stiel hé 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.150 Geplaatst: 8 oktober 2020 Delen Geplaatst: 8 oktober 2020 Mogelijk dit weekend laatste ronde van het WRC? Dat zou erg zijn voor de organisatoren in Ieper! https://dirtfish.com/rally/wrc/fears-grow-that-wrc-2020-could-end-this-weekend/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.