Ga naar inhoud

(Toekomstige) waardevolle Classics


Carlito

Aanbevolen berichten

Zet mij voor de keuze en ik neem de V6 hoor...

En de 3.0 HDI is geen V6 meer? :D

 

Trouwens, ik zie niet in waarom een diesel geen classic zou kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Simca 1000 rallye

 

Ja 'k weet het, maar is wel de beste motor die de C6 heeft gehad denk ik. Denk dat je beter wat koppel hebt in een auto van die grootte/dat gewicht.

 

Mocht ik er eentje zoeken, een klassieker, is het de topversie met de topmotor. Alleen al in mind is dat een must. Al is die diesel een tikkeltje aangenamer in de lage toeren, ik zal (in mind) meer genieten van een benzine.

En ik denk dat ik niet alleen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Een bedenking die ik hier heb: wagens die we zien als "toekomstige klassieker", zijn doorgaans wagens die bij hun lancering echt een impact hadden, of waar men echt zat naar uit te kijken.

 

Ofte wagens die aan het dromen zetten... maar die men zich niet zomaar kan veroorloven. Als gevolg, wanneer deze modellen jaren later betaalbaar worden, dan komt er een redelijke vraag naar goede overlevende exemplaren.

 

Op die manier kan je er doorgaans geld op zetten dat elke Mercedes E of S een klassieker in worden is... of was. Elk model heeft bij zijn lancering een generatie aan het dromen gezet, en voor veel waren de wagens onbetaalbaar.

 

Vraag is nu of dit met de veelvuldiger modelwissels en facelifts nog het geval gaat zijn. Kijken we nog echt uit naar de nieuwe Mercedes of BMW?

Voeg daarbij dat het bij autos tegenwoordig meer om design en marketing gaat dan eigenlijke technische inhoud om de koper te overtuigen, en het dalend belang van de auto voor de jongere generatie... Komen er vandaag nog "toekomstige klassiekers" uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bedenking die ik hier heb: wagens die we zien als "toekomstige klassieker", zijn doorgaans wagens die bij hun lancering echt een impact hadden, of waar men echt zat naar uit te kijken.

Ofte wagens die aan het dromen zetten... maar die men zich niet zomaar kan veroorloven. Als gevolg, wanneer deze modellen jaren later betaalbaar worden, dan komt er een redelijke vraag naar goede overlevende exemplaren.

Op die manier kan je er doorgaans geld op zetten dat elke Mercedes E of S een klassieker in worden is... of was. Elk model heeft bij zijn lancering een generatie aan het dromen gezet, en voor veel waren de wagens onbetaalbaar.

Vraag is nu of dit met de veelvuldiger modelwissels en facelifts nog het geval gaat zijn. Kijken we nog echt uit naar de nieuwe Mercedes of BMW?

Voeg daarbij dat het bij autos tegenwoordig meer om design en marketing gaat dan eigenlijke technische inhoud om de koper te overtuigen, en het dalend belang van de auto voor de jongere generatie... Komen er vandaag nog "toekomstige klassiekers" uit?

Ja die komen nog maar dat zullen geen 13 in een dozijn S-Klasses meer zijn. Maar dingen als een 4C, nagenoeg elke Porsche, etc. Zullen dat nog wel worden in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bedenking die ik hier heb: wagens die we zien als "toekomstige klassieker", zijn doorgaans wagens die bij hun lancering echt een impact hadden, of waar men echt zat naar uit te kijken.

 

Ofte wagens die aan het dromen zetten... maar die men zich niet zomaar kan veroorloven. Als gevolg, wanneer deze modellen jaren later betaalbaar worden, dan komt er een redelijke vraag naar goede overlevende exemplaren.

 

Op die manier kan je er doorgaans geld op zetten dat elke Mercedes E of S een klassieker in worden is... of was. Elk model heeft bij zijn lancering een generatie aan het dromen gezet, en voor veel waren de wagens onbetaalbaar.

 

Vraag is nu of dit met de veelvuldiger modelwissels en facelifts nog het geval gaat zijn. Kijken we nog echt uit naar de nieuwe Mercedes of BMW?

Voeg daarbij dat het bij autos tegenwoordig meer om design en marketing gaat dan eigenlijke technische inhoud om de koper te overtuigen, en het dalend belang van de auto voor de jongere generatie... Komen er vandaag nog "toekomstige klassiekers" uit?

 

Een E-klasse of S-klasse is door de generaties heen helemaal niet veel waard. Enkel de speciale: Cabrio / Coupé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klassiekers zijn in mijn ogen inderdaad autos die van meet af aan stempel drukken omwille van concept, rariteit of technologie/prestaties. Maar er moet ook interesse zijn van het publiek want een classic zonder waarde is geen classic.

Golf1 is een classic, de 2 ook nog. Bij de 3 is eigelnlijk enkel de vr6 of zware tdi reeks van betekenis en op de Golf VII Gti zit denk ik niemand speciaal te wachten tot die 25j is geworden [emoji16]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een E-klasse of S-klasse is door de generaties heen helemaal niet veel waard. Enkel de speciale: Cabrio / Coupé

 

Hangt ervan af wat je "veel waard" noemt, hé. 

 

Ik volg je als je denkt als handelaar en je wil goed verdienen aan je investering.

 

Maar ik bekijk het hier als liefhebber. Wat als ik een "youngtimer" wil en daar x jaar als weekendwagen wil van genieten zonder al mijn geld kwijt te spelen? 

 

Als ik echter zie dat een W124 300D Turbo al snel 8 à 12000 Euro gaat kosten, in redelijke staat, dan is dat best stevig. Zelfs een mooie 260E of 300E kost al gauw 7000 Euro.

Om het een beetje in perspectief te zetten: Toen ik mijn 300D verkocht in 1996 (200000km, en die was echt in concours staat), kreeg ik daar 6500 euro voor. We zijn nu 20 jaar later en de prijs is niet echt veranderd. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klassiekers zijn in mijn ogen inderdaad autos die van meet af aan stempel drukken omwille van concept, rariteit of technologie/prestaties. Maar er moet ook interesse zijn van het publiek want een classic zonder waarde is geen classic.

Golf1 is een classic, de 2 ook nog. Bij de 3 is eigelnlijk enkel de vr6 of zware tdi reeks van betekenis en op de Golf VII Gti zit denk ik niemand speciaal te wachten tot die 25j is geworden [emoji16]

 

Je zegt het juist. De GTi was ten tijde van de Golf II nog een droomwagen voor menig autoliefhebber. Bij de Golf III en later, werd het een redelijk "gewoon" model. 

 

Recent probeert men echter de markt zodanig te overspoelen met modellen met een "droom"-imago... dat er nog nauwelijks zijn die echt een autoliefhebber echt aan het dromen zetten. 

 

Kijk naar de M3. In 1986 een echte droomwagen. Zulk een wagen kon je bij geen enkele andere constructeur echt vinden (met uitzondering van de 190E 16V die ook stervensduur is geworden...)

De latere versies waren niet echt minder plezierig om te rijden, maar veel populairder. Je vindt er ook massas op de markt en ze zijn hun imago van uitzonderlijke wagen wat kwijt. En dat vertaalt zich in de tweedehandsprijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofte wagens die aan het dromen zetten... maar die men zich niet zomaar kan veroorloven. Als gevolg, wanneer deze modellen jaren later betaalbaar worden, dan komt er een redelijke vraag naar goede overlevende exemplaren.

 

De prijs stijgt omgekeerd evenredig met het aanbod goeie "overlevende" exemplaren. Dat aantal verkleint pas drastisch NADAT de auto's betaalbaar worden.

 

Beste voorbeelden zijn de E30 325i, E30 M3, E36 M3, ... 

 

E30's waren eind jaren 90 betaalbaar voor de gemiddelde marginaal en voor rally/circuit. Omdat die daar allemaal verneukt werden is het nu zo zoeken naar een goed exemplaar en is het een kwestie van vraag/aanbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk naar de M3. In 1986 een echte droomwagen. Zulk een wagen kon je bij geen enkele andere constructeur echt vinden (met uitzondering van de 190E 16V die ook stervensduur is geworden...)

De latere versies waren niet echt minder plezierig om te rijden, maar veel populairder. Je vindt er ook massas op de markt en ze zijn hun imago van uitzonderlijke wagen wat kwijt. En dat vertaalt zich in de tweedehandsprijzen.

 

Wacht maar binnen een 10-tal jaar wat er zal gevraagd worden voor een E36 M3 en E46 M3. Volgens mij wel een goede belegging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht maar binnen een 10-tal jaar wat er zal gevraagd worden voor een E36 M3 en E46 M3. Volgens mij wel een goede belegging.

 

Mogelijk. Dat zal echter meer beïnvloed worden door het feit dat ze zeldzaam zullen zijn (in ongemolesteerde staat) dan door hun imago.

 

Uiteindelijk wordt de waarde bepaald door meerdere aspecten: Zeldzaamheid? Imago tijdens zijn loopbaan? Betrouwbaarheid? Alternatieven? (als we binnenkort alleen nog een 3 cilinder hybride BMW kunnen rijden, dan kan de vraag naar "good old" zescilinders groter worden) etcetc.

 

En zo komen we terug aan bij @RRD zijn punt. Een gewone W124 behouden zijn waarde nu goed want ze zijn zeldzaam aan het worden (in goede staat), terwijl een 500E of 300CE-24 Cabrio gaat wel echt in waarde stijgen. En dat niet enkel wegens hun zeldzaamheid, maar vooral omdat het echt droomwagens waren in hun tijd.

Elke autoliefhebber zat met open mond naar de fotos in de magazines van 1990 te turen naar die 500E die 3 keer zo duur was als een gewone 300D. Er was een preview, een eerste kennismaking, een korte test, een gedetailleerde test, verschillende vergelijkende tests,... Die enkel modellen konden 2-3 jaar aan een stuk het publiek naar de autobladen trekken. En als je er dan al eens één zag in levende lijve, dan was je jaar goed !

Idem voor de E30 M3, de 190E 2.5-16V, de Urquattro, Dat vertaalt zich vandaag in de waarde van die wagens.

 

Een E92 M3 was geen auto meer waar men zich echt naar omdraaide en een jaar na zijn lancering was er alweer wat spannenders voor de pers om zich om op te storten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk. Dat zal echter meer beïnvloed worden door het feit dat ze zeldzaam zullen zijn (in ongemolesteerde staat) dan door hun imago.

 

Uiteindelijk wordt de waarde bepaald door meerdere aspecten: Zeldzaamheid? Imago tijdens zijn loopbaan? Betrouwbaarheid? Alternatieven? (als we binnenkort alleen nog een 3 cilinder hybride BMW kunnen rijden, dan kan de vraag naar "good old" zescilinders groter worden) etcetc.

 

En zo komen we terug aan bij @RRD zijn punt. Een gewone W124 behouden zijn waarde nu goed want ze zijn zeldzaam aan het worden (in goede staat), terwijl een 500E of 300CE-24 Cabrio gaat wel echt in waarde stijgen. En dat niet enkel wegens hun zeldzaamheid, maar vooral omdat het echt droomwagens waren in hun tijd.

Elke autoliefhebber zat met open mond naar de fotos in de magazines van 1990 te turen naar die 500E die 3 keer zo duur was als een gewone 300D. Er was een preview, een eerste kennismaking, een korte test, een gedetailleerde test, verschillende vergelijkende tests,... Die enkel modellen konden 2-3 jaar aan een stuk het publiek naar de autobladen trekken. En als je er dan al eens één zag in levende lijve, dan was je jaar goed !

Idem voor de E30 M3, de 190E 2.5-16V, de Urquattro, Dat vertaalt zich vandaag in de waarde van die wagens.

 

Een E92 M3 was geen auto meer waar men zich echt naar omdraaide en een jaar na zijn lancering was er alweer wat spannenders voor de pers om zich om op te storten.

 

E30 M3 en 190E 2.5-16V zijn toch wagens die je 10 jaar geleden relatief goedkoop kon kopen? Het is pas de laatste 5 jaar dat die prijzen de hoogte ingeschoten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid